نویسنده: سارا مرتضوی
// پنجشنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۱

ری لود سیزدهم: کوماندوها در جنگ جهانی دوم

در قسمت سیزدهم از برنامه ری‌لود سراغ مجموعه بازی‌های کوماندوز ساخته‌ی استودیو پایرو رفتیم تا یکی از بهترین نمونه‌های بازی‌های تاکتیکال را باهم مرور کرده باشیم.

در سال ۱۹۹۸ میلادی، استودیوی کوچک اسپانیایی پایرو (Pyro Studios) بازی‌ای را ساخته و روانه بازار می‌کند که امروزه به‌عنوان یکی از ماندگارترین و باارزش‌ترین بازی‌ها تاریخ از آن یاد می‌شود. بازی‌های کوماندوز (Commandos) که وقایع آن‌ها در سال‌های جنگ‌جهانی دوم جریان دارد، در سبک ریل‌تایم- تاکتیکز و مخفی‌کاری (Stealth-oriented Real-time Tactics) ساخته شده‌اند و سه نسخه اولیه‌ی این مجموعه دوربینی ایزومتریک را تقدیم مخاطب می‌کردند. در این بازی‌ها بازیکنان فرماندهی نیروهای کوماندویی را بر عهده داشتند و باید سعی می‌کردند با پیدا کردن استراتژی درست، ماموریت‌ها را پشت سر گذاشته و تمام نیروهای خود را به‌سلامت از مرحله خارج کنند.

با وجود آن که برخی سبک RTT را زیر مجموعه‌ی بازی‌های استراتژی می‌دانند، اما این دو سبک در جزئیات بسیاری با یکدیگر متفاوت هستند. برخلاف بازی‌های «استراتژیک‌هم‌زمان» که تاکید بیش‌تری بر مدیریت منابع و ساخت و ساز پایگاه‌ها و مواردی این‌چنینی دارند، در بازی‌های «تاکتیکی» کارِ اصلی بازیکن پیدا کردن بهترین روش پشت‌سر گذاشتن هر مرحله، با توجه به قابلیت‌ها و توانایی‌های نیروهایی است که بازی در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. همین امر هم شاید باعث می‌شود که این سبک از بازی‌ها تاکید بیش‌تری بر سیستم مخفی‌کاری داشته باشند. چرا که در بازی‌ها تاکتیکی برخلاف بازی‌های استراتژی معمول، نیروهایی که در اختیار دارید به نسبت نیروهای دشمن کم‌تعدادتر هستند و به همان میزان هم پیدا کردن راه و روش درست در این سبک از بازی‌ها، نیاز به استراتژی متفاوتی خواهد داشت.

یکی از دلایل شهرت و محبوبیت بازی‌های کوماندوز اما ساخت یک بازی با کیفیت، منحصر به فرد و پرجزئیات در سبک تاکتیکی هم‌زمان بود؛ به‌نوعی که بسیاری از بازی‌ها پس از این عنوان از سبک و سیاق این بازی در طراحی خود استفاده می‌کنند. اولین نسخه از بازی کوماندوز که در سال ۱۹۹۸ میلادی و با نام Commandos: Behind Enemy Lines روانه بازار می‌شود، در میزان نوآوری نمونه‌ای منحصر به فرد در سبک خود به‌حساب می‌آمد. بعدها اعضای استودیوی پایرو همین سبک را در ساخت نسخه دوم بازی یعنی Commandos 2: Men of Courage، اما این‌بار با جزئیات و کیفیتی بسیار بالاتر پیاده می‌کنند. نسخه دوم بازی که در سال ۲۰۰۱ میلادی روانه بازار شده است، به عقیده بسیاری یکی از متعادل‌ترین نسخه‌های این مجموعه از نظر میزان سختی به‌حساب می‌آید. علاوه بر این در نسخه دوم بازی حالا رابط کاربری، قابلیت‌های کاراکترها، جزئیات محیط و گرافیک بازی نیز پیشرفت چشم‌گیری کرده بودند. بعد از موفقیت نسخه دوم بازی اما استودیو پایرو نسخه سومی از مجموعه کوماندوز را در سال ۲۰۰۳ و با نام Commandos 3: Destination Berlin روانه بازار می‌کند که این نسخه از بازی هم نمونه‌ای پیشرفته‌تر و تکامل یافته‌تر نسخه دوم محسوب می‌شود. علی‌رغم این موفقیت‌ها اما در سال ۲۰۰۶ میلادی، استودیوی پایرو نسخه چهارم از مجموعه کوماندوز را با نام Commandos: Strike Force روانه بازار می‌کند. این نسخه از بازی اما به نسبت نسخه‌های پیشین تغییراتی اساسی کرده بود. یکی از بزرگ‌ترین این تغییرات که شاید بتوان آن را دلیل اصلی شکست این نسخه از بازی هم دانست، تغییر زاویه دیدِ دوربین از دوربین ایزومتریک به دید اول شخص بود. بعد از شکست این نسخه، استودیو پایرو با استودیوی دیگری با نام Play Wireless  ادغام می‌شود و امروزه با نام پایرو موبایل به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

حق امتیاز بازی‌های کوماندوز اما به استودیویی با نام Kalypso Media واگذار شده است. همان‌طور که اطلاع دارید، استودیوی Kalypso به‌تازگی ریمستری از نسخه دوم مجموعه بازی‌های کوماندوز را با نام Commandos 2 HD Remaster روانه بازار کرده است که متاسفانه با انتقاد شدید طرفداران قدیمی مجموعه نیز رو به رو شده است. دلیل اعتراض معترضان، سانسور بخش‌هایی از بازی، وجود باگ‌های بسیار در گیم‌پلی و تغییر دادن انیمیشن‌های کاراکترها عنوان شده است. البته که امیدواریم در آینده استودیو سازنده فکری برای رفع مشکلات نسخه ریمستر خود کند، اما علی‌الحساب به مناسبت بازنشر نسخه‌‌ی دوم مجموعه کوماندوز، تصمیم گرفتیم سری به این مجموعه ماندگار بزنیم و دو نسخه از این بازی را که از نظر ظاهری و گیم‌پلی تفاوت‌های بسیاری با هم دارند، در کنار هم مرور کنیم تا ببینیم این مجموعه چطور در طول زمان پیشرفت کرد و درنهایت به یکی از ماندگارترین عناوین در عرصه بازی‌های تاکتیکال بدل شد. پس این شما و این هم سیزدهمین قسمت از برنامه‌ی ویدیویی ری‌لود!

دانلود از آپارات | تماشا از یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده