نویسنده: سارا مرتضوی
// پنجشنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰

ری‌ لود یازدهم: سرگذشت فیزیکدانی به نام گوردون فریمن

در جدیدترین قسمت از برنامه ری‌لود، سراغ یکی از بهترین و به‌یادماندنی‌ترین بازی‌های سبک تیراندازی اول شخص، بازی هف- لایف محصول استودیوی ولو رفتیم. با ما همراه باشید.

سبک تیراندازی اول‌شخص، با بازی Maze War متولد شد، با Doom به شهرت‌ جهانی رسید و با بازی Half- Life، بالاخره به جایگاهی ماندگار در صنعت گیم دست پیدا کرد. تا سال‌ها بعد از انتشار بازی Doom در سال ۱۹۹۳ میلادی، هنوز بازی‌های فرست‌پرسن شوتر را با نام Doom Clone می‌شناختند. البته که حق هم داشند، چرا که بازی‌هایی که پس از شاهکار ایدسافتور (id Software) روانه بازار می‌شدند، چندان تفاوتی در سبک گیم پلی و طراحی مراحل با بازی‌های Doom و ساخته‌ی دیگر این استودیو یعنی بازی Quake نداشتند و تنها به تکرار مولفه‌های آشنای همان بازی‌ها می‌پرداختند. به همین دلیل زمانی که در سال ۱۹۹۶ میلادی، دو نفر از کارمندان اسبق شرکت مایکروسافت، یعنی گیب نیوئل (Gabe Newell) و مایک هرینگتون (Mike Harrington) تصمیم به تاسیس استودیو ولو (Valve) می‌گیرند، خوب می‌دانستند که برای ساخت یک بازی جدید در این سبک نیاز به ایده‌های جدید هم خواهند داشت؛ در غیر این صورت بازی‌ آن‌ها نیز در خیل عظیم شوترهای آن سال‌ها گم خواهد شد.

گیب و مایک پس از تاسیس استودیو، سراغ کن ویلیامز، از موسسین استودیوی سیرا آن‌لاین (Sierra On-Line) می‌روند و ایده‌های خود را با او به اشتراک می‌گذارند تا بلکه بتوانند ناشری برای بازی خود پیدا کنند. استودیوی سیرا آن‌لاین که به ساخت و انتشار بازی‌های ادونچرِ داستان‌محورش مشهور بود، از ایده‌های اعضای ولو بسیار استقبال می‌کند. ولو‌ی‌ها قصد داشتند جدا از گیم‌پلی‌ای مهیج و سریع به سبک کوئک، از داستانی جذاب هم در بازی خود استفاده کنند؛ موردی که در کمتر بازی‌ِ شوتری در آن سال‌ها دیده می‌شد. همین امر هم درنهایت چراغ سبز استودیو سیرا را برای‌شان به‌همراه می‌آورد و این دو عضو سابق مایکروسافت، با استفاده از انجین مادیفای شده‌ی بازی کوئک، شروع به ساخت یکی از بهترین نمونه‌های بازی‌های شوتر اول‌شخص تاریخ می‌کنند.

به این ترتیب قسمت اول از مجموعه بازی‌های هف لایف بعد از تاخیر خوردن‌های بسیار، بالاخره در نوامبر سال ۱۹۹۸ میلادی روانه بازار می‌شود و چیزی نمی‌گذرد که نظر مثبت همگان را به خودش جلب می‌کند. هف‌لایف، دیگر یک بازی شوتر محض نبود که تنها کارِ بازیکن در آن، وارد شدن به اتاق، کشتن هیولاها و سپس ورود به اتاق بعدی و تکرار مکررات باشد. در بازی هف‌لایف حالا بازیکنان با معماها و چالش‌های دیگری نیز رو به رو می‌شدند که پشت‌سر گذاشتن هرکدام از آن‌ها، نیاز به صرف زمان داشت. در کنار طراحی مراحل پازل‌وار این بازی، هف‌لایف داستانی بی‌نهایت جذاب را نیز تقدیم مخاطبانش می‌کرد؛ سرگذشت فیزیک‌دان جوانی به نام گوردون فریمن که بر اثر یک اشتباه، آخرالزمانی پر از بیگانگان را روی زمین رقم می‌زند و حالا ناچار است با عواقب کاری که کرده رو به رو شود. موفقیت قسمت اول از بازی‌های هف‌لایف، چیزی حدود شش سال به طول می‌انجامد. در این شش سال طرفداران بازی به ساخت انواع و اقسام مادهای تک‌نفره و چند‌نفره بازی روی می‌آورند و در این‌کار به‌قدری سنگ تمام می‌گذارند که ولو خود به شخصه انتشار رسمی برخی از مادهای ساخته شده توسط طرفداران را بر عهده می‌گیرد. یکی از این مادها که بدون شک برای همگان آشناست، بازی کانتر‌استرایک (Counter-Strike) است که ابتدا توسط مادِری به‌نام مین لی (Minh Le) طراحی می‌شود و درنهایت ولو با خریدن امتیاز این بازی و استخدام این مادِر بااستعداد، آی‌پی کانتر را به یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین آی‌پی‌های خود تبدیل می‌کند. 

خوش‌بختانه مجموعه هف‌لایف با گذشت زمان نه‌تنها توانست موفقیت‌های پیشین خود را حفظ کند، بلکه نسخه به نسخه هم بر جذابیت بازی افزوده شده است. در سال ۲۰۰۴ میلادی، ولو قسمت دوم از مجموعه پرطرفدار خود را روانه بازار می‌کند که به معنی واقعی کلمه، در تمامی زمینه‌ها شاهکاری برای خودش به‌حساب می‌آید. از داستان بازی گرفته که این‌بار با اضافه شدن کاراکترهای دیگر به بار جذابیتش افزوده شده بود، تا تنوع سلاح‌ها و دشمنان و گیم‌پلی روان و سریع بازی، همگی دست به دست هم می‌دهند تا نسخه دوم هف‌لایف نه تنها به یکی از بهترین بازی‌ها فرست پرسن شوتر، بلکه به یکی از بهترین بازی‌های تاریخ تبدیل شود. در سال‌های پس از عرضه نسخه دوم، ولو تصمیم به انتشار اپیزودیک بازی هف‌لایف می‌گیرد و این‌گونه می‌شود که در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، دو نسخه دیگر از این بازی با نام‌های Half- Life 2: Episode one و Half- Life 2: Episode Two نیز روانه بازار می‌شود. البته که ناگفته نماند جدای این نسخه‌های اصلی، ولو طی سالیان چندین بسته‌الحاقی و نسخه‌های پورت شده‌ برای سایر کنسول‌ها نیز روانه بازار کرده است.  

درست است که از انتشار آخرین نسخه این مجموعه پرطرفدار چیزی بیش از یک دهه می‌گذرد و گیمرهای زیادی هنوز که هنوز است چشم به راه اپیزود سوم این بازی هستند، اما گویا فعلاً اعضای ولو تصمیم بر ساخت این نسخه ندارند و به‌جای آن، نسخه‌ای واقعیت مجازی از بازی با نام Half Life: Alyx را معرفی کرده‌اند. جدای این معرفی، استودیوی ولو در اقدامی جالب تمامی نسخه‌های قدیمی مجموعه هف‌لایف را به رایگان برای دانلود روی استیم قرار داده تا پیش از انتشار نسخه Half Life: Alyx بازی، بازیکنان باری دیگر فرصت مرور نسخه‌های پیشین را داشته باشند. اگر مایل به تجربه‌ی این شاهکار اول‌شخص شوتر هستید می‌توانید تمامی نسخه‌های بازی را از اینجا دانلود کنید.

بیش از این صحبت را طولانی نمی‌کنیم؛ این شما و این هم ری لود آخرالزمانی هف- لایف!

دانلود از آپارات | تماشا از یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده