نویسنده: مسیح کریمی
// چهار شنبه, ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۱

نقد فیلم انولا هولمز ۲ (Enola Holmes 2) | دنباله موفق یا تکرار قسمت اول؟

فیلم Enola Holmes 2 در تلاش است تا انولا هولمز را از زیر سایه برادرش خارج کند،‌ اما درنهایت شرلوک هولمز را به ستاره فیلم تبدیل می‌کند. همراه زومجی باشید.

فیلم Enola Holmes در سال ۲۰۲۰ از شبکه نتفلیکس پخش شد. با اینکه این فیلم کمدی کارآگاهی دارای مشکلات ریز و درشتی بود، اما توانست به اثری سرگرم کننده تبدیل شود و بتواند نظر بینندگان این شبکه را جلب کند. حالا مدتی می‌شود که فیلم Enola Holmes 2 از نتفلیکس پخش شده است که حالا انولا هولمز به‌دنبال گرفتن پرونده است، اما برخلاف انتظارش او نمی‌تواند پا به پای برادرش به شهرت برسد. اما پیش از اینکه انولا جوان کاملا ناامید شود، او بالاخره صاحب یک پرونده بزرگ می‌شود.

فیلم انولا هولمز ۲ با الهام از داستان واقعی اعتصاب دختران کبریتی ساخته شده است که در آن شاهد منشا داستانی این اعتصاب هستیم که در آن سارا چپمن به‌دنبال رسوایی مدیران کارخانه در سرپوش گذاشتن مرگ دختران کارخانه کبریت هستند. حالا انولا هولمز باید سارا چپمن را پیدا کند و همچنین راز بزرگی را افشا کند. با اینکه به‌نظر می‌رسد دنباله فیلم Enola Holmes داستانی جدی‌تر از قسمت قبل دارد، اما درنهایت فیلم همان لحن و روایت را حفظ کرده و خیلی تغییری در فرمول خود ایجاد نکرده است.انولا هلمز و مادرش در فیلم Enola Holmes 2

مانند قسمت اول شاهد شکست دیوار چهارم توسط انولا هولمز هستیم که البته در فیلم انولا هولمز ۲ این موضوع پخته‌تر و بهتر به تصویر کشیده شده است و همچنین در شوخی‌ها و صحنه‌های کمدی فیلم شاهد بهبود هستیم. اما در مقابل انولا حالا با معما و دشمنان جدیدی مواجه است و او اکنون دربرابر چالش بزرگ‌تری قرار گرفته است. در مقابل هم شرلوک هولمز با پرونده پیچیده‌ای مواجه شده است و او رقیب قدرتمندی اکنون دارد.

فیلم Enola Holmes 2 بیش از آنکه جایگاه انولا را محکم‌تر کند، باعث می‌شود تا بیشتر نظر ما به سمت شرلوک هنری کویل جلب شود

شروع فیلم تا حدودی قدرتمند است و نوید اثری به مراتب پخته‌تر، بهتر و سرگرم‌کننده‌تر را به ما می‌دهد. این موضوع شاید تا حد زیادی به‌خاطر بیشتر شدن نقش شرلوک در این فیلم باشد که در قسمت اول خیلی حضور پر رنگی نداشت. فیلم با اینکه تلاش می‌کند تا بخش‌های متفاوتی از انولا را به تصویر بکشد و نشان دهد که او درنهایت یک دختر جوان است و می‌تواند مرتکب اشتباهات زیادی شود، اما درنهایت باعث نمی‌شود این شخصیت از برادرش شخصیتی بهتر و جذاب‌تری شود.

اولین نکته خود باورپذیری شخصیت انولا است. صد البته اقتباس فیلم از روی رمان‌هایی نوجوانانه است و نمی‌توان آن را با نسخه‌های بزرگسالانه‌تر فیلم یا سریال‌های شرلوک مقایسه کرد، اما درنهایت این موضوع باعث می‌شود تا خط و مسیر فیلم در یک مسیر بسته‌تر قرار بگیرد و درنهایت مخاطب اصلی خودش را گروهی دیگر انتخاب کند. همین موضوع باعث می‌شود تا انولا پیش از آنکه واقعا در نگاه مخاطب شخصیت باورپذیرتری تبدیل شود که تلاش می‌کند تا از اشتباهات خود درس بگیرد، بیشتر برای خلق صحنه‌های کمدی دیده شود.

میلی بابی براون در نقش انولا هلمز در حال فرار از دست پلیس در Enola Holmes 2

میلی بابی براون مانند قسمت اول عملکرد قابل قبولی در نقش انولا هولمز دارد و حتی در فیلم توانسته بیشتر در نقش خود فرو برود و تا حد زیادی از نقش خود در سریال Stranger Things فاصله بگیرد. براون حتی در شکستن دیوار چهارم توانسته عملکرد بهتری را داشته باشد که بخشی از آن را می‌توان به‌خاطر نویسندگی بهتر آن دانست و بخش دیگری بدون شک بازی خود براون است.

اما هرچقدر هم که براون تلاش کند، باز هم زیر سایه برادر بزرگ‌ترش قرار می‌گیرد. با اینکه هنری کویل فعلا قابل مقایسه با نسخه‌های مدرن شرلوک مثل بندیکت کامبربچ و رابرت داونی جونیور نیست، اما در فیلم Enola Holmes 2 توانسته باتوجه‌به افزایش زمان حضورش درخشش بیشتری داشته باشد و بیشتر این حس را در ما ایجاد کند که کاش یک فیلم یا سریال مستقل از شرلوک هنری کویل ساخته می‌شد. این احساسات در طول فیلم حتی رشد می‌کند و هر زمانی‌که کویل حضور بیشتری دارد، روند فیلم هم مثبت‌تر است.

بااین‌حال، فیلم انولا هولمز ۲ با اینکه شروع خوبی دارد و این احساس در ما ایجاد می‌شود قرار است پیشرفت بزرگی را در مقایسه با قسمت اول ببینیم، اما کم کم وارد روندی عجیب می‌شود. بعد از بخش اول فیلم ما وارد مسیری نسبتا خسته کننده و بدون هدف می‌شویم. نقش مادر انولا پس از فیلم اول همچنان نامشخص و مبهم است و حضور او در این فیلم نیز بیش از آنکه به نقطه مثبت فیلم تبدیل شود، بیشتر مثل یک دسر بی‌مزه شبیه است که کسی دوست ندارد آن را تجربه کند.

هنری کویل در نقش شرلوک هلمز در Enola Holmes 2

مسئله این است که در بخشی از فیلم احساس می‌کنیم داستان فیلم کاملا متوقف شده است و حالا به یک حاشیه رفته‌ایم و سازندگان از هر تلاشی برای بالا بردن زمان فیلم استفاده می‌کنند. البته درنهایت فیلم اثری سرگرم کننده است که می‌تواند ۲ ساعت بیننده را سرگرم کند، اما بخش ناامید کننده ماجرا جایی است که فیلم نمی‌خواهد فراتر از یک بخش برود و درنهایت در پوسته امن خود می‌ماند و قصد خارج شدن را ندارد.

فیلم Enola Holmes 2 با اینکه شروع خوبی دارد، اما باز هم در ادامه از همان الگو و ایده قسمت اول پیروی می‌کند

نتیجه هم این می‌شود که فیلم درست از یک بخش کاملا قابل پیش‌بینی می‌شود و خیلی زود پیشرفت‌های ابتدای فیلم را فراموش می‌کند. در پایان با اینکه فیلم انولا هولمز ۲ براساس یک اتفاق واقعی ساخته شده است، اما درنهایت تصمیم می‌گیرد تا فیلمی یکبار مصرف را تحویل دهد و در پایان نتواند یک پایان‌بندی قدرتمند و تأثیرگذار را تحویل دهد. اینکه فیلم درنهایت تلاش می‌کند تا قدرت یک اتحاد را نشان دهد، اما باید در طول فیلم به آن شاخ و برگ می‌داد تا اینکه تنها در بخش کوتاهی از فیلم به آن بپردازد.

فیلم درنهایت می‌تواند مخاطبش را سرگرم کند، اما فراتر از آن هم برنامه‌ای دارد؟ متاسفانه جواب منفی است و حتی فیلم با اینکه تلاش می‌کند تا انولا را شخصیتی متفاوت‌تر به تصویر بکشد، اما درنهایت باعث بالا رفتنش بیشتر شرلوک می‌شود. بدون شک فیلم انولا هولمز ۲ تمامی اهداف احتمالی نتفلیکس را برآورده خواهد کرد، اما سؤال اصلی اینجا است که آیا ما قرار است شاهد تحولی در دنباله یا دنباله‌های احتمالی آینده آن شاهد باشیم؟

میلی بابی براون، هنری کویل و لوئیس پاتریج در فیلم Enola Holmes 2

بدون شک این پتانسیل وجود دارد، اما سؤال اصلی شاید این باشد که نتفلیکس و لجندری تا چه حدی می‌توانند و می‌خواهند از پوسته نوجوانانه پسند بودن فیلم خارج شوند و اثری جذاب برای همه گروه‌های سنی را ارائه دهند. صد البته که احتمالا نتفلیکس بخواهد فیلم Enola Holmes 3 نیز با چنین خطی تولید شود تا بتواند مخاطبان نوجوانش را حفظ کند، اما بدون شک پتانسیل‌های بالاتری از فیلم و تیم بازیگری آن وجود دارد که قطعا خلاصه به یک داستان کلیشه‌ای و ساده نمی‌شود.

اما در پایان می‌توان گفت که فیلم Enola Holmes 2 در مجموع برخی از مشکلات قسمت اول را رفع می‌کند و به فیلم بهتری تبدیل می‌شود، اما این تغییرات کافی نیست و باعث نمی‌شود تا شاهد فاصله زیادی بین دو قسمت باشیم. فیلم انولا هولمز ۲ درنهایت پیشرفت کوچکی نسبت به قسمت اول دارد که این پیشرفت بیشتر در بخش‌هایی مثل شکستن دیوار چهارم تا حضور بیشتر شرلوک در اتفاقات فیلم خلاصه می‌شود و انولا در اینجا بزرگ‌ترین قربانی فیلم است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده