نویسنده: مسیح کریمی
// شنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۹

نقد سریال آکادمی آمبرلا (The Umbrella Academy) | فصل سوم

فصل سوم سریال The Umbrella Academy با اینکه پتانسیل بالایی داشت، اما در مسیر فصل هشتم سریال بازی تاج و تخت قدم گذاشته است! همراه زومجی باشید.

سریال The Umbrella Academy از همان ابتدا به‌عنوان یک سریال ابرقهرمانی و کامیک بوکی که متعلق به مارول یا دی سی نبود، توانست جای پای مناسبی برای خود ایجاد کند و با وجود مشکلاتی که در دو فصل اول داشت، جایگاه مهمی به‌عنوان یک سریال که متعلق به دو غول ابرقهرمانی نیست، برای خودش به‌دست بیاورد.

فصل دوم سریال آکادمی آمبرلا با یک کلیف‌هنگر به پایان رسید که در آن خانواده هارگریوز به زمان حال بازگشته‌اند، اما متوجه شدند که گروهی به‌نام آکادمی اسپارو با شخصیت‌های متفاوت جای آن‌ها را گرفته‌اند.

اعضای آکادمی آمبرلا در قسمت اول سریال The Umbrella Academy

برخلاف دو فصل اول سریال The Umbrella Academy که اقتباسی مستقیم از کمیک‌های جرارد وی بود، فصل سوم به‌جای اقتباس از سری سوم این کمیک‌ها که Hotel Oblivion نام دارد، براساس کمیک آکادمی اسپارو ساخته شده که این کمیک هنوز به شکل رسمی منتشر نشده است و سازندگان تنها نکات داستانی آن را از خالق کمیک‌های آن دریافت کرده‌اند. فصل سوم سریال The Umbrella Academy شروع خوبی دارد که در آن قهرمانان داستان توانایی مبارزه با گروهی هماهنگ و متحد را ندارد و به‌راحتی شکست می‌خورند.

فصل سوم سریال The Umbrella Academy شروع خوبی دارد، اما کم کم با افت زیادی مواجه می‌شود

فصل سوم سریال آکادمی آمبرلا با اینکه شروع خوبی دارد و پتانسیل بالایی از خود نشان می‌دهد، اما کم کم مشکلاتی در آن شکل می‌گیرد که بی‌شباهت به داستان بازی تاج و تخت در دو فصل پایانی نیست. نکته اول تغییر هویت وانیا به ویکتور است که تبدیل به یکی از مشکلات سریال می‌شود. یکی از نکات منفی فصل دوم وجود صحنه‌هایی است که جایی در داستان ندارند و حس تبلیغی بودن را به بیننده می‌دهد. حالا چنین موضوعی در مورد شخصیت ویکتور صدق می‌کند که پس از یک سلمانی رفتن شخصیت او کاملا متفاوت می‌شود.

البته روند افت شخصیت وانیا از فصل دوم آغاز شده بود که یکی از مشکلات شخص الیوت پیج است که متاسفانه تاثیر بالایی روی خط داستانی این شخصیت دارد و باعث ایجاد تغییرات نابخشودنی در این شخصیت شده است. سازندگان در فصل سوم به‌طور کلی فراموش می‌کنند که چرا شخصیت وانیا شکننده است و هر لحظه مثل یک بمب ساعتی می‌ماند و در فصل سوم عملا موضوع دیگری را به‌جای مشکلات روحی و روانی این شخصیت جایگزین شده است.

مکعب مرموز در حال استفاده از قدرتش در فصل سوم سریال The Umbrella Academy

متاسفانه رابطه هارلن و ویکتور در فصل سوم سریال The Umbrella Academy یکی دیگر از مشکلاتی است که البته تا حدودی قابل انتظار هم بوده است. در هر حال صحنه‌های این دو شخصیت جای کار بیشتری داشت تا اینکه بسیار سرسری و با حس و حال تبلیغاتی باشند. البته سازندگان بارها تلاش کردند تا اهمیت شخصیت هارلن را در داستان افزایش دهند، اما درنهایت بود یا نبود این شخصیت خیلی اتفاق مهمی نیست.

شخصیت آلیسون یکی دیگر از شخصیت‌ها است که در فصل سوم سریال The Umbrella Academy افت زیادی نسبت به دو فصل اول دارد. به‌طور کلی با اینکه پتانسیل بالایی برای خط داستانی این شخصیت وجود داشت، اما شاهد استفاده درستی از این موضوع نیستیم و دلایل آلیسون با اینکه روی کاغذ منطقی به‌نظر می‌رسد، ولی نحوه پیاده‌سازی آن تا حدی ضعیف کار شده است. البته خط داستانی آلیسون در اواخر فصل سوم به مراتب بهتر می‌شود، اما احساس می‌کنم که آن‌ها واقعا به درستی نمی‌دانستند که باید چه کاری انجام دهند.

نکته بعدی گروه آکادمی اسپارو است. این گروه درواقع هم نکته مثبت فصل سوم هستند و هم نکته منفی. اعضای این شخصیت توانایی نسبتا متفاوتی دارند و تقریبا نقطه مقابل آکادمی آمبرلا هستند. سازندگان تا جایی که توان آن را داشته‌اند، تلاش کردند تا این گروه را متفاوت‌تر به تصویر بکشند و تا حد زیادی هم موفق عمل کرده‌اند. اما باز هم احساس می‌کنم که می‌شد استفاده بهتری از این گروه در سریال کرد و تا حدی از پتانسیل‌های آن‌ها به درستی استفاده نشده است.

اعضای آکادمی اسپارو در فصل سوم سریال The Umbrella Academy

در هر حال آن‌ها نقش مهمی در داستان فصل سوم دارند، اما تا حدی می‌توان گفت که پس از قسمت اول کم کم شاهد کنار گذاشتن آن‌ها هستیم. اما مثل همیشه شخصیت نامبر فایو ستاره اصلی سریال The Umbrella Academy است که البته جای تعجبی هم ندارد. او در ابتدا دیگر تصمیم می‌گیرد با وجود تغییراتی که پیش آمده، این دنیا را بپذیرد، اما ظاهرا دوباره قرار است دنیا به پایان برسد. به هرحال بخشی از تلاش سریال این است که نشان دهد که هرچقدر آن‌ها تلاش می‌کنند، این است که اعمال آن‌ها بدون عواقب نباشد.

خط داستانی ویکتور و آلیسون از مشکلات اصلی فصل سوم سریال The Umbrella Academy هستند

عواقب اتفاقات فصل دوم باعث ایجاد یک پارادوکس شده و همین موضوع باعث بلعیده شدن جهان در یک گوی آتشین بزرگ شده است. در اینجا شخصیت‌هایی مثل نامبر فایو همچنان ستاره اصلی هستند و کلاوس هم همچنان بخش مهمی از دلیلی است که سریال را برای او نگاه می‌کنیم. درکنار آن هم شاهد خط داستانی متفاوت لوتر هستیم که سازندگان به‌خوبی توانستند به‌جای اینکه او را همچنان عاشق پیشه آلیسون نگه دارند، او را به سمت شخصیت دیگری ببرند که اتفاقا دارای شیمی بهتری هم هستند.

همچنین رابطه دیگو و لایلا در فصل سوم سریال The Umbrella Academy پیشرفت بسیار خوبی می‌کند و هر دو شخصیت به بهتر شدن دیگری کمک زیادی می‌کنند. درواقع سریال در بخش‌هایی مثل شخصیت دیگو و لوتر یا حتی نسخه متفاوت بن پیشرفت داشته است، اما در مورد شخصیت‌هایی دیگری مثل آلیسون یا ویکتور عملکرد مطلوبی ندارد. البته در این مورد نباید رجینالد هارگریوز را هم فراموش کنیم که نسخه جدید او یکی از بهترین بخش‌های فصل سوم سریال محسوب می‌شود.

نامبر فایو در ماشین در حال تماشا نقشه در فصل سوم سریال The Umbrella Academy

درواقع رجینالد هارگریوز در فصل سوم سریال آکادمی آمبرلا نشان می‌‌دهد که چرا فرزندان او ازش متنفر هستند و چرا باید از او متنفر باشیم که البته در ادامه بیشتر در موردش صحبت می‌کنیم. اما چرا فصل سوم سریال The Umbrella Academy نتوانسته روند دو فصل اول را ادامه دهد؟ فصل سوم با اینکه شروع خوبی دارد، اما درگیر مسائل فرعی زیادی می‌شود که نه‌تنها کمکی به داستان فیلم نکرده و اصلا ارتباطی با محتوای آن ندارد، بلکه به کلیت سریال ضربه هم زده است.

چنین موضوعی در فصل دوم هم وجود داشت، اما شاهد شدت کمتری بودیم. به‌هرحال وقتی از یک خانواده دارای مشکلات روحی و روانی که دوبار در حال پایان دادن به دنیا بودند صحبت می‌کنیم، مشخصا پرداختن به مسائلی مثل تغییر هویت وانیا به ویکتور نقطه عکس ماجرا است. به‌طور مثال ما کلاوس را داریم که دنبال مادرش است و اتفاقا چنین خط داستانی کاملا با شخصیت و اهداف او مطابقت دارد. یا نامبر فایو در تلاش است تا بالاخره بازنشسته شود یا لوتر و دیگو تلاش می‌کنند تا زندگی عادی داشته باشند.

البته مشخصا قابل انتظار است که آلیسون به‌دنبال فرزندش باشد و از نبودش ضربه روحی بخورد، اما متاسفانه پرداخت خیلی خوبی ندارد و این شخصیت بیشتر به یک شخصیت آزار دهنده در سریال تبدیل می‌شود. در مقابل گروه آکادمی اسپارو بیشتر به شکل یک گروه تمامی عوضی نمایش داده می‌شوند که حداقل در مورد بیشتر اعضای آن تا پایان آن‌ها تنها چند عوضی به تمام معنا هستند و بیشتر از این قرار نیست در مورد آن‌ها بدانیم یا در موردشان پرداخته شود.

رجینالد هارگریوز در فصل سوم سریال the umbrella academy

در مجموع فصل سوم سریال The Umbrella Academy همچنان فصلی سرگرم کننده است، اما افت و خیز زیادی دارد که شاید بخشی از دلیل آن این باشد که یک خط داستانی کمیک را رد کرده و براساس خط داستانی جدیدی ساخته شده که هنوز منتشر نشده است. چنین وضعیتی تا حدی قابل مقایسه با فصل هفتم و هشتم سریال بازی تاج و تخت است که سازندگان سریال بدون منبع اقتباس نتوانستند اثری مشابه فصول گذشته ارائه کنند. اما پایان فصل سوم سریال The Umbrella Academy چه اتفاقی رخ داد؟

ادامه نقد ممکن است پایان و بخشی از داستان فصل سوم سریال The Umbrella Academy را فاش کند

فصل سوم سریال The Umbrella Academ بالاخره از شخصیت شرور و منفی اصلی سریال رونمایی می‌کند

فصل سوم سریال The Umbrella Academy درواقع بیشتر حکم پیش درآمدی برای احتمالا فصل پایانی سریال را دارد. ما در طول داستان شاهد سفر نامبر فایو به مقر سازمانی هستیم که روزی از آن فراری بود و البته سرنخ‌های جالبی را هم به ما می‌دهد. در طول این سفر متوجه می‌شویم که نسخه سالخورده و در حال مرگ نامبر فایو پنهان شده است که به او اخطار می‌دهد جلوی پایان یافتن دنیا را نگیرد. اما او چرا باید چنین اخطاری را دهد؟

جواب سؤال احتمالا این است که او تصمیم ندارد تا جلوی شکستن یک حلقه زمانی را بگیرد و این حلقه زمانی باید تکمیل شود. این سؤال ایجاد می‌شود که آیا نامبر فایو شخصی است که باعث تشکیل سازمان شده است؟ احتمالش وجود دارد، اما بخشی از سوالات احتمالا در فصل آینده داده خواهد شد و بدون شک قرار نیست به جواب همه سوالات خود برسیم. اما چرا اینبار شخصیت‌های اصلی داستان نتوانستند جلوی پایان یافتن دنیا را بگیرند؟

ملاقات بن با اعضای آکادمی آمبرلا در فصل سوم سریال the umbrella academy

درواقع اینبار کسی توانایی متوقف کردن پایان دنیا را در فصل سوم سریال The Umbrella Academy نداشت و با اینکه نقشه رجینالد هارگریوز تا حد زیادی شیطانی است، اما تنها راه حلی روی میز می‌تواند باشد. نکته اصلی این است که پایان فصل سوم سریال ثابت می‌کند که رجینالد هارگریوز درواقع می‌تواند دلیل اصلی شروع اتفاقات آخرالزمان باشد. البته شاید نسخه اصلی او دارای چنین برنامه‌ای نبوده باشد و تنها هدفش نجات دنیا بوده است، اما نسخه دوم بدون شک نقش مهم‌تری در این قضیه داشته است.

فصل سوم سریال The Umbrella Academy با یک کلیف هنگر بزرگ دیگر به پایان می‌رسد

واقعیت این است که هتل ابلیویون مثل یک راز در مرکز داستان فصل سوم سریال The Umbrella Academy است و البته سوالاتی هنوز در مورد دلیل در مخفی وجود دارد و نقش‌ نگهبانان چیست، اما در پایان رجینالد هارگریوز به‌عنوان شخصیت شرور و منفی اصلی سریال شناخته می‌شود که دنیا را دوباره و به شکلی که خودش می‌خواهد، تغییر می‌دهد. درواقع او نیاز داشت تا دنیا اینبار واقعا به پایان برسد تا بتواند پس از نابودی آن دنیایی را خلق کند که خودش حکمران آن است و حالا دیگر شخصی نمی‌تواند را تهدید کند.

البته دراین‌میان شاهد عروسی لوتر و اسلون هم هستیم که در حال حاضر نقش آن در داستان خیلی روشن و شفاف نیست،‌ اما بدون شک انسانی‌ترین قسمت فصل سوم سریال The Umbrella Academy یا حتی سه فصل سریال است که در آن دیگر این شخصیت‌ها برای قدرتشان شناخته نمی‌شوند. البته سؤال اصلی این است که چه اتفاقی برای اسلون رخ داد و صحنه پایانی و نشستن بن در قطار به چه معنا است؟ در هر حال فصل سوم با یک کلیف هنگر بزرگ دیگر به پایان رسید و باید دید سرنوشت این مورد به کجا خواهد رسید.

اعضای آکادمی اسپارو در فصل سوم سریال The Umbrella Academy

در هر حال به‌نظر می‌رسد سریال آکادمی آمبرلا با نمایش شخصیت شرور اصلی داستان یک قدم به پایان نزدیک‌تر شده است، اما سوالی پیش می‌آید که چگونه قدرت‌های شخصیت‌ها گرفته شده است؟ برخی اعتقاد دارند شاید دنیای رجینالد واقعی نباشد و به همین دلیل است که اسلون در آن وجود ندارد یا حداقل با لوتر وارد نشد. البته بدون شک دنیای جدید سریال The Umbrella Academy مشکلاتی مثل فصل سوم خواهد داشت و باید دید بازگشت آن‌ها به دنیای واقعی باعث بازگشت شخصیت‌ها می‌شود یا مرگ و عواقبی برای کار آن‌ها وجود خواهد داشت.

پایان اسپویل

فصل سوم سریال The Umbrella Academy با وجود مشکلاتی که دارد، اما همچنان ثابت می‌کند که می‌توان خارج از دنیای مارول و دی سی شاهد سریال‌های کمیک بوکی با کیفیت خوب هم بود و سریال آکادمی آمبرلا توانسته به مسیر خوبش با وجود اشتباهی که داشته، ادامه دهد. صد البته می‌تواند انتظار ساخت فصل چهارم و احتمالا پایانی سریال The Umbrella Academy را داشت، اما سؤال اصلی این است که سازندگان اینبار دست به تغییرات مثبت و جاه‌طلبانه‌تری خواهند زد یا جانب احتیاط را رعایت خواهند کرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده