نویسنده: مسیح کریمی
// چهار شنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۵

نقد فصل دوم سریال The Umbrella Academy - آکادمی آمبرلا

فصل دوم سریال The Umbrella Academy نه‌تنها ثابت می‌کند موفقیت فصل اول اتفاقی نبوده، بلکه به یکی از سرگرم کننده‌ترین سریال‌های سال ۲۰۲۰ نیز تبدیل می‌شود. در ادامه با زومجی و نقد فصل دوم این سریال ابرقهرمانی همراه باشید.

اگرچه دنیای فیلم‌ها و سریال‌های ابرقهرمانی اکثرا به آثار اقتباس شده از مجموعه مارول یا DC خلاصه می‌شود، اما سریال The Umbrella Academy (آکادمی آمبرلا) توانست به یکی از آثاری تبدیل شود که نشان دهد حتی اقتباس از مجموعه‌های غیر مارولی و دی‌سی نیز می‌تواند موفق باشد و این سریال به یکی از آثار موفق شبکه نت فلیکس نیز تبدیل شد. پس از استقبال بسیار خوب از فصل اول این سریال ابرقهرمانی و متفاوت که از کمیک‌های دارک هورس اقتباس شده، عجیب نبود که نتفلیکس خیلی سریع دستور ساخت فصل دوم این سریال را صادر کند و مدتی پیش فصل دوم سریال The Umbrella Academy از این سرویس استریم منتشر شد تا ببینیم موفقیت فصل اول اتفاقی بوده یا سریال قرار است به روند موفق فصل اول ادامه دهد. در ادامه با زومجی نقد فصل دوم سریال The Umbrella Academy و رسیدن به این سؤال که سریال چقدر توانسته موفق کند، همراه باشید.

فصل اول سریال The Umbrella Academy با یک کلیف هنگر به پایان رسید که در آن نامبر فایو با تمامی خواهر و برادرانش برای متوقف کردن آخر الزمان به گذشته سفر کرد و اتفاقات فصل دوم سریال آکادمی آمبرلا در اوایل دهه ۶۰ میلادی جریان دارد. قبلا در تریلر و نمایش‌های فصل دوم دیده بودیم که آخر الزمان با اعضای خانواده هارگریوز به دهه ۶۰ آمده و قرار است شاهد یک آخر الزمان اتمی باشیم و نامبر فایو تنها ۱۰ روز فرصت دارد تا جلوی آن را بگیرد. در همان ابتدای فصل دوم متوجه می‌شویم که نامبر فایو نتوانسته تمامی اعضای خانواده را در یک زمان از پورتال خارج کند و هر یک در یک زمان متفاوت خارج شده‌اند و همین موضوع باعث جدایی بین اعضا شده و هر یک فکر کنند تنها فرد خارج شده از آخر الزمان هستند. این جدایی باعث شده تا هر یک از اعضای خانواده با مشکل متفاوتی مواجه شده و همچنین تلاش کنند تا با دیگر مشکلات خود مواجه شوند و درواقع زندگی جدیدی برای خود ایجاد کنند.

اعضای خانواده هارگریوز سوار در آسانسور در فصل دوم سریال The Umbrella Academy

یکی از مشکلات فصل دوم سریال The Umbrella Academy این است که تقریبا از فرمول مشابه فصل اول استفاده کرده است

به‌طور مثال لوتر به یک بادیگارد تبدیل شده که هر از گاهی در مسابقات مشت زنی و شرکت می‌کند تا رئیس وی در شرط بندی برنده شود و آلیسون به فعال حقوق مدنی تبدیل شده که باتوجه‌به زمان اتفاقات فصل دوم و اینکه این دوره اوج این اتفاقات بوده، رفتن به این سمت خیلی عجیب و غیر منتظره نبود. درکنار آن کلاوس باعث ایجاد یک گروه کالت می‌شود و وانیا هم در یک مزرعه درکنار یک زوج زندگی می‌کند و ظاهرا همه چیز را فراموش کرده است. همچنین دیگو هم هنوز نتوانسته با داستان قهرمان بودن و اینکه او نباید احساس کند که وظیفه دارد تا همه را نجات دهد، کنار بیاید و اکنون در تیمارستان بستری شده است و خب نامبر فایو هم در روز آخر الزمان جدید وارد می‌شود و این شروع فصل دوم سریال است. اگرچه همین ابتدا هم می‌توان یکی از مشکلات فصل دوم را متوجه شد و آن هم این است که روند اتفاقات فصل دوم درواقع شباهت زیادی به فصل اول دارد، اما تفاوت‌های چشمگیری نیز دارد که باعث شده تا صرفا یک کپی از فصل اول نباشد و درنهایت راه متفاوتی را طی کند که این موضوع در پایان بندی آن کاملا قابل مشاهده است و درواقع پایان سریال کاملا از فصل اول تفاوت دارد.

عجیب نیست که بگویم می‌توانیم از فصل دوم سریال The Umbrella Academy به‌عنوان نسخه بهتر فصل اول یاد کنیم، اما تفاوت‌های آن باعث شده تا این جمله کاملا درست نباشد. اولین بخش سریال این است که هر شخصیت با مشکلات واقعی‌تری حداقل مواجه شده‌اند و سریال توانسته به خوبی از فرصت‌هایی که در دهه ۶۰ میلادی وجود دارد استفاده کند. این موضوع شامل نمایش فضای این دهه گرفته تا مشکلات نژاد پرستی و حقوق رنگین پوستان تا ترور جان اف. کندی، رئیس جمهور آمریکا می‌شود و با اینکه سریال درواقع بیشتر تلاش کرده تا در مسیر خط داستانی خودش باقی بماند، اما در برخی از مواقع این احساس می‌شد که سریال میتوانست از برخی از قضایا رد شود و حتی شاهد کاهش تعداد قسمت‌ها نیز باشیم؛ مشکلی که البته فصل اول هم داشت و در فصل دوم البته خیلی کمرنگ‌تر شده است و روند و سرعت اتفاقات نسبت به قبل سرعت بیشتری به خود گرفته است. بااین‌حال، هر خط داستانی شخصیت‌ها در داستان سریال از اهمیت ویژه‌ای برخودار هستند، اما درنهایت این واقعیت است که خط داستانی آلیسون یا کلاوس یا وانیا خیلی شخصی بوده و در مقابل خط داستانی نامبر فایو، لوتر و دیگو یا حتی بن به مراتب از اهمیت بیشتری برخودار هستند. این به معنای کم اهمیت بودن خط داستانی هر شخصیت نیست، اما در هرحال هدف سریال جلوگیری از آخر الزمان جدید است و خط داستانی مابقی شخصیت‌ها بیشتر در این مسیر قرار دارد و همین موضوع باعث شده تا جذابیت بیشتری هم داشته باشند.

اعضای خانواده هارگریوز در فصل دوم سریال The Umbrella Academy

مثلث نامبر فایو، لوتر و دیگو تبدیل به بهترین بخش‌های فصل دوم سریال The Umbrella Academy شده است

اما گفتیم خط داستانی بن اهمیت زیادی دارد. درست شنیدید، بن شاید به کلاوس متصل بوده باشد، اما او نقش مهمی در اتفاقات سریال دارد و نقش وی به مراتب کلیدی‌تر از نقش کلاوس در فصل دوم سریال بود؛ البته منظور این نیست که کلاوس شخصیت ضعیفی در فصل دوم بود و اتفاقا او یکی از بهترین بخش‌های سریال را به خود اختصاص داده است، اما بخش‌هایی از داستان وی می‌توانست متفاوت‌تر باشد و بهتر بود خیلی به مسائل‌ حاشیه‌ای نمیرفت و بیشتر در همان مسیر اصلی باقی میماند. یکی از نکات برجسته فصل دوم سریال The Umbrella Academy روند توسعه شخصیت‌ها است. لوتر و دیگو به شخصیتی مسئولیت پذیرتر تبدیل شده و حتی شاهد بازی بهتری از بازیگران آن‌ها نیز هستیم و درواقع شاهد شخصیت پخته‌تری از آن‌ها هستیم. درکنار آن زوج آن‌ها با نامبر فایو نیز به یکی از بهترین بخش‌های فصل دوم تبدیل شده که چه این زوج در زمان اکشن چه در زمان بخش کمدی بسیار موفق بوده و شاهد شیمی و روابط بهتری بین آن‌ها هستیم. پر بیراه نیست که بگویم لوتر شخصیت به مراتب بهتری نسبت به فصل اول شده و با اینکه صحنه‌های کمدی بیشتری هم دارد، اما توانسته به یکی از شخصیت‌های مهم و برجسته سریال تبدیل شود.

این موضوع در مورد دیگو هم صدق می‌کند که شخصیت مهمتری در اتفاقات سریال شده و اگر فصل اول یکه تازی نامبر فایو بود، فصل دوم سریال به مثلث این سه شخصیت تبدیل شده است. هرچند باز هم نامبر فایو ستاره اصلی سریال است؛ به‌خصوص در صحنه‌های اکشن سریال و حتی با اینکه تنها چند روز بزرگ‌تر شده، اما رشد شخصیتی خوبی داشته و حتی در اواخر سریال شاهد یکی از بهترین بخش‌های این شخصیت در طول دو فصل هستیم. در هر حال او کسی است که آخر الزمان را دوباره دیده و او وظیفه دارد تا خانواده‌اش را برای جلوگیری از اتفاق افتادن آن دوباره دور هم جمع کند که البته کمی این موضوع در اتفاقات سریال کند رخ می‌دهد و شاید می‌شد سرعت بیشتری به اینکه نامبر فایو تمامی اعضای خانواده را دور هم جمع کند، داد. البته نباید از وانیا نیز بگذریم که الن پیج بازی بهتری را ارائه داده و صد البته شخصیتش کمی از آن حالت کاملا غمگین و خشک خارج شده و شاهد شخصیت به مراتب بهتری در مقایسه با فصل اول هستیم و حتی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که شاهد تبدیل شدن وی به یکی از شخصیت‌های مهم‌تر سریال نیز باشیم؛ اگرچه آلیسون خیلی پیشرفت خاصی در مقایسه با فصل اول نکرده است. درکنار آن شاهد حضور متفاوت رجینالد هارگریوز هستیم که شاید انتظار داشتیم نقش پر رنگ‌تری را داشته باشد، اما سوالات بیشتری را در مورد این شخصیت مطرح کرد که احتمالا در فصل سوم به آن پاسخ داده می‌شود. 

تام هوپر سوار ماشین در فصل دوم سریال The Umbrella Academy

شخصیت سیسی با اختلاف ضعیف‌ترین شخصیت جدید سریال است که تحمل حضور وی در هر صحنه بسیار سخت است

همچنین بازگشت شخصیت هندلر نیز شاید در ابتدا کمی عجیب و غیر منتظره باشد، اما باعث شد تا آرک داستانی این شخصیت تکمیل شود و این شخصیت شرور به چیزی که حقش بود، برسد و دیگر برای حضور کمرنگش در فصل اول گلایه نکنیم. بااین‌حال، شخصیت‌های جدیدی نیز در فصل دوم حضور داشتند.  شخصیت‌های جدید مثل ریموند بیشتر نقش جلو بردن داستان را داشتند یا شخصیت سیسی با اختلاف ضعیف‌ترین شخصیت جدید سریال است که تحمل حضور وی در هر صحنه بسیار سخت است و درواقع امیدواریم اگر فصل سوم ساخته شود، شاهد بازگشت وی نباشیم، اما لایلا شخصیت برجسته و مهم جدیدی است که نه‌تنها شاهد بازی خوبی از ریتا آریا هستیم، بلکه به یکی از ستارگان سریال تبدیل شده و دوست داریم در آینده بیشتر از وی ببینیم؛ مخصوصا که این شخصیت به یکی از تئوری‌های اصلی سریال نیز پاسخ داد و به‌نظر می‌رسد که می‌تواند آینده خوبی در اتفاقات آینده سریال داشته باشد. آرک داستانی لایلا که با دیگو (و البته نامبر فایو) گره خورده، آرک مرموز و جذابی است که سریال هر لحظه بخشی از آن را بازی می‌کند و در پایان متوجه اهمیت این شخصیت در اتفاقات فصل دوم و احتمالا فصل سوم می‌شویم.

همچنین نباید از سه برادر سوئدی گذشت که درواقع نقش هیزل و چاچا در فصل اول را بر عهده داشتند، اما از شخصیت‌های خوب فصل دوم بودند که شاید می‌شد پرداخت بیشتر و بهتری نیز داشته باشند. از بحث شخصیت‌ها فاصله بگیریم، در فصل دوم سریال The Umbrella Academy شاهد صحنه‌های کمدی خلاقانه‌تری نسبت به فصل اول هستیم که یک نمونه آن صحنه‌ای بود که لوتر و دیگو پیام برادران سوئدی را اشتباه خوانده و به اشتباه در حال جست‌وجو بودند که یکی از بهترین صحنه‌های کمدی فصل دوم را رقم زده بود. بااین‌حال، صحنه‌های کمدی تاثیر منفی روی بخش اکشن یا درام سریال نگذاشته و درواقع هر زمان سریال به آن نیاز داشته باشد، به سراغ آن می‌رود و درواقع صحنه‌های کمدی مخصوص به خود را دارد که هرگز به محتوای سریال ضربه نمی‌زند. همچنین صحنه‌های اکشن سریال با اینکه دوباره بیشتر روی شخصیت نامبر فایو تمرکز دارد، اما باز هم از بخش‌های خوب سریال است و شاهد بهبود آن نسبت به فصل اول هستیم که جای امیدواری است باتوجه‌به اتفاقات فصل دوم، در فصل سوم مابقی شخصیت‌ها نقش پر رنگ‌تری را داشته باشند.

هرچند در ابتدای سریال یکی از بهترین صحنه‌های اکشن دو فصل سریال را شاهد بودیم، اما در طول سریال شاهد خلق چندین صحنه‌ اکشن بسیار خوب از جمله هتل سوئیس یا در اواخر سریال و زمان ترور کندی بودیم. فصل دوم سریال The Umbrella Academy درنهایت توانست به اثری تبدیل شود که تقریبا در تمامی موارد بهتر از فصل اول عمل می‌کند و صد البته به یکی از سرگرم کننده‌ترین سریال‌های سال ۲۰۲۰ نیز تبدیل می‌شود که مانند سریال‌های استاندارد نتفلیکس، پس از تماشای هر قسمت شما را وادار به تماشای قسمت بعدی می‌کند و سازندگان سریال در این مورد به مراتب بهتر از فصل اول عمل کرده و حتی باعث می‌شود تا بیننده بی‌صبرانه منتظر ادامه اتفاقات سریال و فصل سوم باشد. فصل دوم The Umbrella Academy شاید بی‌نقص نباشد یا درنهایت بیشتر اتفاقات آن مشابه فصل اول رخ می‌دهد، اما درنهایت شخصیت مستقلی دارد و نشان می‌دهد موفقیت فصل اول نه‌تنها اتفاقی نبوده، بلکه این سریال ابرقهرمانی پتانسیلی فراتر از نمایش آخر الزمان را دارد و می‌تواند به سمت چیزهایی متفاوت‌تر و جذاب‌تری هم برود. در هر حال فصل دوم سریال The Umbrella Academy نکات و سوالات زیادی را نیز مطرح کرده که بهتر است در ابتدا سریال را تماشا کرده باشید و سپس با ادامه نقد همراه شوید.

نامبر فایو در فصل دوم سریال The Umbrella Academy

ادامه نقد بخش‌هایی از داستان و همچنین پایان بندی فصل دوم سریال The Umbrella Academy را برای شما فاش می‌کند

.

.

.

فصل دوم سریال The Umbrella Academy نه‌تنها به سوالات و تئوری‌های زیادی پاسخ داده، بلکه سوالات و تئوری‌های بیشتری را نیز مطرح کرده است. اول از همه بدون شک شخصیت لایلا را داریم که نشان می‌دهد اعضای خانواده هارگرویز تنها بچه‌های دارای قدرتی نبودند که در تاریخ ۱ اکتبر ۱۹۸۹ به‌دنیا آمده‌اند و لایلا یکی دیگر از این شخصیت‌ها بود که البته رجینالد آن را به سرپرستی نگرفته و هندلر با قاتل والدین لایلا، او را در اختیار گرفته بود. اگرچه اکنون می‌دانیم اشخاص بیشتری در دنیا با قدرت وجود دارند، اما سؤال این است نقش لایلا در آینده سریال چیست؟ و اینکه آیا شاهد حضور افراد بیشتری در سریال نیز خواهیم بود که با این ۸ نفر در یک روز به‌دنیا آمده بودند؟ مشخصا این سوالی است که در فصل سوم می‌توانیم منتظر جوابش باشیم و باید دید لایلا تبدیل به یک شخصیت شرور می‌شود یا قرار است با خانواده آمبرلا آکادمی همکاری کند که البته باتوجه‌به پایان بندی فصل دوم فعلا خیلی نمی‌توان با اطمینان به آن جواب داد.

در هرحال نامبر فایو در مرگ والیدنش نیز نقش داشته ممکن است هنوز به‌دنبال گرفتن انتقام باشد و انگیزه کمی برای تبدیل شدن به شخصیت شرور سریال نیست. سؤال بعدی در مورد بن هارگریوز است که نه‌تنها باعث جلوگیری از آخر الزمان جدید شد، بلکه شاهد آن بودیم که ناپدید شد و درواقع نمی‌دانیم که چه اتفاقی برای بن افتاد و آیا شاهد بازگشت وی به این شکل و شمایل خواهیم بود یا او واقعا به دنیای دیگری رفته است. قبل از اینکه کلیف هنگر پایان فصل دوم برسیم، شخصیت رجینالد هارگریوز در سریال حضور خیلی پر رنگی نداشت، اما بسیار حضور جنجالی داشت. اگرچه متوجه شدیم رجینالد باعث ترور کندی نشده، اما بدون تاثیر نیز نبوده است. بااین‌حال، ظاهرا رجینالد یک انسان نیست و احتمالا یک فضایی است. در این مورد مطمئن نیستیم و سریال نیز به درستی آن را نمایش نداد، اما او تمامی افرادی هم گروهش را که در ترور کندی نقش داشتند را به قتل رساند و حالا این نظریه مطرح شده که آیا او در تولد فرزندانی با قدرت‌های فرابشری نقش داشته است؟ یا این تولدها اتفاقی بوده است. نظریه‌ای که البته نمی‌توان خیلی راحت از کنارش گذشت و اگر رجینالد یک فرد فضایی باشد این نظریه می‌تواند تقویت شود.

الن پیج / وانیا در حال استفاده از قدرتش در فصل دوم سریال The Umbrella Academy

فصل دوم سریال The Umbrella Academy با یک کلیفر هنگر بزرگ به پایان می‌رسد

همچنین شخصیت هارلن را نیز داریم که با قدرت وانیا زنده شد و سؤال این است که نقش او در آینده سریال چیست؟ هارلن قدرتش از بین نرفت و می‌دانیم که او بخشی از متولدین یک اکتبر هم نیست و قدرتش را ظاهرا از وانیا دارد، اما چرا وانیا نتوانست قدرتی که در هارلن بود را باز پس بگیرد؟ آیا هارلن قرار است نقش مهم‌تری در آینده سریال داشته باشد؟ یا حتی شاید شاهد متحد شدنش با لایلا باشیم. در هر حال فعلا می‌دانیم که شخصیت هارلن به‌همراه مادرش به لس آنجلس رفته و اینکه هنوز قدرت‌هایش را دارد، قدرت‌هایی که البته ما را به یاد قدرت‌های شخصیت فیلم Brightburn نیز می‌اندازد و شاید هم شاهد اتفاقی مشابه باشیم! با اینکه متوجه شدیم بن به نحوی به دنیای دیگر رفته،‌ اما در پایان سریال کاملا شوکه شدیم. نمی‌دانیم که اعضای خانواده هارگریوز چه تغییری در خط زمانی داده‌اند، اما در پایان فصل دوم دیدیم که نه‌تنها بن زنده است، بلکه آینده نیز تغییر کرده و رجینالد نیز هنوز خودکشی نکرده است و البته شخصیت‌های دیگری نیز حضور داشتند که نمی‌دانیم همان اعضای اصلی خانواده هارگریوز هستند یا رجینالد در این خط زمانی بچه‌های دیگری را به فرزند خواندگی قبول کرده است.

همچنین آن‌ها دیگر آکادمی آمبرلا نیز نام ندارند و نام آن‌ها به آکادمی اسپارو تغییر کرده است و این درواقع ممکن است اشاره‌ای به شخصیت رجینالد داشته باشد؛ شخصیتی که اکنون بسیار مرموز شده و خیلی از هویت واقعی آن خبر نداریم. هرچند برخی معتقد هستند که اسپارو شاید به خود شخصیت بن ارتباط داشته باشد، اما در حال حاضر خیلی اطلاعات زیادی از این موضوع نداریم. همچنین یک سؤال مهم دیگر نیز وجود دارد و آن هم این است که چرا بن جوان‌تر از چیزی است که باید باشد؟ آیا زمان تولد این نسخه بن و دیگر اعضای خانواده تفاوت دارد یا موضوع چیز دیگری است؟ سوالی که قطعا پاسخ آن بسیار مهم است. همچنین برخی این اعتقاد را دارند که شاید ما درواقع به دنیای موازی سفر کرده باشیم که البته نمی‌توانیم فعلا خیلی این نظریه را جدی بگیریم. فصل دوم سریال The Umbrella Academy با ایجاد سوالاتی متعدد به کار خودش پایان داده و درواقع باید برای رسیدن به جواب بیشتر این سوالات تا شروع فصل سوم صبر کنیم و ببینیم که چه چیزی واقعا باعث شده تا سال ۲۰۱۹ تغییر کند و قهرمانان سریال باید با چه چیزی درواقع مواجه شوند؛ فصلی که قطعا نیاز دارد تا از فرمول متفاوت‌تری نسبت به دو فصل اول بهره ببرد و روند دو فصل گذشته را تکرار نکند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده