نویسنده: مسیح کریمی
// دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۹

معرفی مستند شوماخر (Schumacher) | راننده افسانه‌ای فرمول یک

مستند Schumacher به زندگی شخصی و حرفه‌ای میشائیل شوماخر و همچنین سانحه تلخی که برای او رخ داد می‌پردازد و به اثری ارزشمند برای طرفداران فرمول یک تبدیل می‌شود. در ادامه با زومجی و معرفی این مستند همراه باشید.

از میشائیل شوماخر به‌عنوان یکی از بهترین رانندگان تاریخ فرمول یک یاد می‌شود که البته بسیاری هم اعتقاد دارند او بهترین راننده تاریخ فرمول یک است. راننده افسانه‌ای فِراری که سابقه ۷ قهرمانی فرمول یک را در کارنامه دارد، سال‌ها چندین رکورد را در اختیار داشت و حالا مدتی می‌شود که مستندی از او با عنوان مستند Schumacher از شبکه نتفلیکس پخش شده است.

تمرکز این مستند بیشتر روی اولین سال‌های میشائیل شوماخر است. اما در طول مسیر به دوران کودکی و نوجوانی او هم سفر می‌کنیم و می‌بینیم که وی چگونه به یک راننده فرمول وان تبدیل شده است.

میشائیل شوماخر با لباس فراری

تمرکز مستند Schumacher بیشتر روی اولین سال‌های رانندگی میشائیل شوماخر است

در طول مستند با اشخاص زیادی از اعضای خانواده شوماخر از جمله پدر، برادر، همسر و فرزندان تا دوستان، هم‌تیمی‌ها، رقیبان، اعضای تیم فراری و غیره مصاحبه شده است که در مورد شوماخر، دوران فعالیتش در فرمول یک و دوران بازنشستگی یا زندگی شخصی او صحبت می‌کنند. همچنین درکنار آن ویدیوها و تصاویری از مصاحبه‌ها تا مسابقاتی که شوماخر داده نیز نمایش داده می‌شود و البته مستند پر است از تصاویر متعدد از این دوران. بیشتر تمرکز مستند Schumacher روی اولین روزهای او به‌عنوان راننده فرمول یک تا اولین سال‌های فعالیتش به‌عنوان راننده تیم فراری تا اولین قهرمانی او با فراری است.

به‌صورت کلی مستند تلاش کرده تا مشکلات و راه ناهمواری را که شوماخر در طول فعالیتش سپری کرده، پوشش دهد و تا حد زیادی هم موفق بوده است. به‌طور مثال مستند نشان می‌دهد که شوماخر رقابت جذاب و نزدیکی با سنا داشته و چقدر مرگ دلخراش و نابهنگام سنا روی شوماخر جوان تاثیر گذاشته بود. درواقع سنا یکی از الگو‌های شوماخر بود و حالا در یک مسابقه جان خود را از دست داد. مستند Schumacher صرفا قرار نیست قهرمانی‌ها و موفقیت‌های شوماخر را نشان دهد و در بخشی از آن شاهد تمرکز در طول سال‌های فعالیتش به‌عنوان راننده فراری هستیم و ازطرفی نقش نیکی لائودا نیز در این تصمیم نمایش داده می‌شود.

اولین پیروزی میشائیل شوماخر با ماشین فراری در مسابقه بارسلونا

در بیشتر دقایق مستند Schumacher تنها یک موسیقی پخش می‌شود

شوماخر از همان ابتدا به‌عنوان یک ستاره که قرار است رویا قهرمانی فراری پس از ۲۰ سال را تحقق ببخشد، وارد این تیم محبوب شد. در هر حال سال‌های اول شوماخر در تیم فراری پر فراز و نشیب بود و حتی در یک سال به‌صورت کامل از جدول رانندگان حذف شد. شاید با دیدن این صحنه‌ها بیشتر یاد مشکلات آلونسو و فتل در تیم فراری بیفتیم که برخلاف شوماخر نتوانستند قهرمانی را برای فراری بیاورند. همین موضوع باعث شده بود تا انتظارات از شوماخر افزایش پیدا کند و در طول این سال‌ها شاهد ورود رقیبان جدید و سریعی برای او نیز بودیم. درنهایت شاهد قهرمانی دراماتیک شوماخر در تیم فراری هستیم.

درواقع بخش زیادی از زمان مستند به دوره حضور شوماخر در تیم Benetton و دو قهرمانی او و همچنین به اولین سال‌های حضورش در تیم فراری اختصاص دارد. پس از قهرمانی شوماخر در تیم فراری، حالا تمرکز مستند به دوران پس از فراری او اختصاص دارد که حالا او بازنشست شده است. البته در طول مستند بارها به زندگی شخصی او مثل ازدواج تا فعالیت‌های خارج از مسابقات نیز پرداخته می‌شود، اما در پرده سوم مستند Schumacher شاهد بخش کوتاهی از زندگی او پس از بازنشستگی تا بازگشت او به مسابقات فرمول یک به‌عنوان راننده تیم مرسدس هستیم. درنهایت شاهد سانحه اسکی شوماخر در پیست فرانسه هستیم.

میشائیل شوماخر در سکو قهرمانی فرمول یک

مستند Schumacher می‌توانست مانند مستند Formula 1: Drive to Survive یک اثر سریالی باشد

با اینکه مستند تصویر خاصی را نمایش نمی‌دهد و تمرکز آن روی مصاحبه با اعضای خانواده یا افراد دیگر است، اما باز هم به خوبی تحت تاثیر بودن افراد خانواده از این حادثه و اینکه هنوز اثرات آن وجود دارد، کاملا قابل مشاهده است. با اینکه مستند Schumacher به اثری ارزشمند برای طرفداران فرمول یک تبدیل می‌شود، اما این مستند مشکلاتی هم دارد.

شاید بزرگ‌ترین مشکل مستند پرداخت کم به برخی از اتفاقات باشد. در هر حال مستند شوماخر زمانی در حدود یک ساعت و ۵۰ دقیقه دارد و نمی‌توان انتظار داشت به همه اتفاقات پرداخت، اما ما به‌طور مثال قرار نیست به‌صورت کامل حواشی یک فصل را ببینیم و مثلا ما یکباره شاهد تلاش شوماخر برای قهرمانی در ماشین فراری هستیم.

اگر طرفدار فرمول یک نباشید، این موضوع می‌تواند تاثیر منفی بیشتری هم بگذارد. چرا که بسیاری از اتفاقات برای یک طرفدار فرمول یک کاملا قابل شناسایی است و می‌تواند به‌راحتی از چیزی که در حال پخش است، لذت ببرد. اما اگر کسی آشنایی زیادی با فرمول یک نداشته باشد و به‌طور مثال بخواهد بیشتر با زندگی شخصی و حرفه‌ای شوماخر آشنا شود، چیز زیادی برای این گروه ممکن است وجود نداشته باشد. درواقع مستند Schumacher می‌توانست مانند مستند Formula 1: Drive to Survive یک اثر سریالی باشد تا اینکه همه اتفاقات در قالب یک فیلم تولید و پخش شود. مستند این پتانسیل را داشت که در بخش‌های مختلف تولید شود تا اینکه تنها صرفا روی چند بخش خاص تمرکز کند.

میشائیل شوماخر پس از پیروزی با ماشین فراری

مصاحبه با افراد مختلف در مستند Schumacher می‌توانست زمان بیشتری را به خود اختصاص دهد

ازطرفی ما در بسیاری از صحنه‌ها به‌جای اینکه ویدیو مسابقات را ببینیم، شاهد تصاویر آن‌ هستیم که تکرار این تصاویر و نمایش کمتر ویدیوها کم کم در طول مستند می‌تواند باعث خسته شدن بیننده شود. ازطرفی مصاحبه با افراد مختلف می‌توانست زمان بیشتری را به خود اختصاص دهد و به‌طور مثال شاید بهتر بود صحبت با رانندگانی مثل فتل یا میک شوماخر،‌ پسر میشائیل زمان بیشتری را به خود اختصاص می‌داد تا اینکه تنها بخش کوتاهی از مستند را تشکیل دهند. ازطرفی افراد زیادی در این مستند نیز مثل رایکونن، روزبرگ یا آلونسو غائب هستند. همچنین این پتانسیل وجود داشت که بیشتر به دوره حضور شوماخر در فراری و رکوردشکنی‌های او پرداخته شود.

نکته دیگر موسیقی مستند Schumacher است که در بیشتر دقایق شاهد موسیقی یکنواختی هستیم. نکته عجیب اینجا است که این موسیقی با خیلی از صحنه‌های مستند هم‌خوانی هم ندارد و بیشتر موسیقی این تصور را به بیننده می‌دهد که قرار است اتفاق تلخ یا شکستی را مشاهده کند و در عوض خلاف این موضوع را شاهد هستیم. البته در برخی از لحظات خاص مستند شاهد پخش موسیقی متفاوت و مناسبی هم هستیم، اما این نکته عجیب است که چرا برای چنین مستندی از تنوع بسیار پایینی از موسیقی استفاده شده و در بیشتر دقایق شاهد تنها پخش یک موسیقی هستیم. در هر حال نتفلیکس پس از مستند Formula 1: Drive to Survive، حالا مستند شوماخر را به گنجینه خود اضافه کرده است و هرچند می‌شد استفاده بهتری از آن کرد، اما باز هم اثری ارزشمند است که طرفداران فرمول یک قطعا باید آن را تماشا کنند.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده