نویسنده: مسیح کریمی
// شنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۱

معرفی مستند Formula 1: Drive to Survive | جنون سرعت

نتفلیکس با مستند Formula 1: Drive to Survive به پشت صحنه مسابقات فرمول یک آمده است تا از سختی و مشکلات این ورزش پر هزینه بگوید. در ادامه با زومجی و این مستند ورزشی همراه باشید.

مسابقات فرمول یک محبوب‌ترین مسابقه اتومبیل‌رانی است که به‌صورت سالیانه در شهرها و کشورهای مختلف برگزار می‌شود که در طول آن ۲۰ راننده از ۱۰ تیم مختلف به رقابت می‌پردازند. فرمول یک با اینکه ورزش محبوبی است، اما همیشه سوالاتی برای طرفداران و علاقه‌مندان وجود داشته مثل اینکه آیا واقعا F1 یک ورزش است یا رانندگان برای یک مسابقه به شکلی آماده می‌شوند و اصلا زندگی شخصی آن‌ها چگونه است.

همچنین بدون شک سوالاتی مثل هزینه تیم‌ها تا پشت صحنه شکست و پیروزی هر تیم برای طرفداران جالب است. حالا نتفلیکس چند سالی است که مستند Formula 1: Drive to Survive را تولید و پخش می‌کند و تاکنون ۳ فصل از این مستند تولید و منتشر شده است و حالا فصل چهارم مستند فرمول یک قرار است اوایل سال ۲۰۲۲ از نتفلیکس پخش شود. پس در ادامه با این مستند و اینکه چرا باید آن را تماشا کنید، با زومجی همراه باشید.

پیت استاپ فراری در فصل دوم مستند Formula 1: Drive to Survive

مستند Formula 1: Drive to Survive به زندگی شخصی رانندگان و مدیران تیم‌ها نیز می‌پردازد

تمرکز هر فصل مستند Formula 1: Drive to Survive روی یک فصل از مسابقات فرمول یک است و در طول آن شاهد نمایش پشت صحنه برخی از مسابقات و تلاش تیم‌ها برای پیروزی و موفقیت هستیم. البته حضور افراد سازنده در گاراژ هر تیم براساس توافقی که با تیم و راننده صورت گرفته، رخ می‌دهد و بدین ترتیب قرار نیست در همه مسابقات شاهد پوشش آن باشیم. فصل اول مستند F1، فصل ۲۰۱۹ مسابقات فرمول یک را پوشش می‌دهد که در فصل اول، شاهد عدم حضور فراری و مرسدس در برنامه هستیم که در طول فصل دوم و سوم تمامی تیم‌های حاضر حضور دارند. در هر حال سایر تیم‌ها در فصل اول مستند حضور دارند. شاید بتوان گفت که فصل اول مستند Formula 1: Drive to Survive کمی حالت آزمایشی داشت و درواقع آن‌ها در تلاش بودند تا ایده‌های مختلفی را در طول فصل پیاده کنند که در طول فصل دوم و سوم به شکل کامل‌تر و بهتری اجرا شده است.

یکی از این ایده‌ها این بود که علاوه‌بر نمایش پشت صحنه مسابقات و آماده‌سازی تیم‌ها و رانندگان فرمول یک، به زندگی شخصی آن‌ها هم سری بزنیم و ببینیم زمانی‌که مسابقه‌ای نیست یا بین هر مسابقه، رانندگان و اعضای تیم‌ها مشغول چه فعالیت‌هایی هستند. مشخصا تیم‌ها تا حدودی به سازندگان مستند Formula 1: Drive to Survive اجازه داده‌اند تا ببینیم واقعا بین هر فصل یا مسابقه چه اتفاقی رخ می‌دهد. نمایش زندگی شخصی رانندگان و حتی مدیران تیم‌ها به بخشی جذاب و خوب در برنامه تبدیل شده و درواقع حالا ما درک بهتری از اینکه یک راننده یا مدیر در تعطیلات چه فعالیت‌هایی می‌کنند، پیدا می‌کنیم.

رانندگان پس از مسابقه فرمول یک در مستند Formula 1: Drive to Survive

شاید در نگاه اول این تصور را داشته باشیم که راننده پس از هر مسابقه دوباره به پیست تمرینی بازگشته و مشغول تمرین می‌شود، اما مستند Formula 1: Drive to Survive این تصور غلط را کنار می‌گذارد و نشان می‌دهد که رانندگان برای آماده‌سازی نیاز دارند تا از نظر روحی و جسمی برای هر مسابقه آماده شوند که نیازمند تمرینات سخت و همچنین استراحت کامل در محیطی که به آن‌ها آرامش دهد، است. حتی مدیران فرمول یک نیز پس از هر مسابقه ترجیح می‌دهند همراه خانواده خود در محیطی آرام و به دور از هیاهو زندگی کنند و واقعیت این است که نمایش زندگی شخصیت این افراد به بخش جدایی ناپذیری از برنامه تبدیل شده است.

اگرچه رانندگان و مدیران تیم به تعطیلات یا استراحت می‌روند، اما سایر اعضای تیم در حال آماده کردن ماشین برای مسابقه بعدی هستند که البته چندان به این موضوع به علت محرمانه بودن زیاد پرداخته نشده است و ما تنها در بخش‌های کوتاهی از مستند می‌توانیم این تلاش را مشاهده کنیم. همچنین تیم‌ها تا حد زیادی از فاش شدن محتوای فعالیت درون سازمانی خود جلوگیری کردند که باتوجه‌به پر هزینه بودن این تجارت و حیاتی بودن اطلاعات، کاملا قابل درک است. البته یکی از مشکلات بخش زندگی شخصی رانندگان یا مدیران تیم‌ها، تکراری بودن روند برخی از آن‌ها در طول هر فصل سریال باشد که ما در طول هر فصل بیشتر شاهد زندگی شخصی کارلوس ساینز یا دنیل ریکاردو هستیم و کمتر به‌طور مثال به مواردی مثل کوین مگنوسن یا پیر گسلی پرداخته می‌شود.

فصل 2020 فرمول یک در فصل سوم مستند Formula 1: Drive to Survive

این موضوع به خودی خود نکته کاملا منفی نیست، اما باعث کاهش تنوع سریال شده است. درکنارش شاهد مصاحبه با رانندگان و مدیر تیم‌ها هستیم. شاید آن‌ها همیشه نخواهند اطلاعات کاملی را برای ما فاش کنند، اما نمایش این مصاحبه‌ها تا نمایش زندگی شخصی آن‌ها باعث می‌شود تا متوجه شویم که چه فشار سنگینی روی یک راننده یا مدیر وجود دارد. رانندگان باید جوابگو اعتماد تیم به آن‌ها باشند و مدیران هم باید به مالکان ثروتمند تیم پاسخگو باشند. درواقع چنین روندی باعث می‌شود تا مدیران در هر فصل تصمیمات سختی را بگیرند. البته قابل انتظار بود که مستند کمی پر چالش‌تر باشد و همچنین بیشتر به حواشی مسابقات بپردازد، اما مشخصا در طول هر فصل جانب احتیاط وجود داشته و ما در مجموع تا جایی که مشکلی برای سازندگان مستند به وجود نیاید، شاهد پوشش پشت صحنه مسابقات تا اتفاقات پس از آن هستیم. 

در طول هر فصل مستند Formula 1: Drive to Survive، خبرنگاران به‌عنوان شخص ثالث حضور دارند

شاید صحبت مدیران و رانندگان فرمول یک جذاب باشد، اما واقعیت این است که ما در طول هر فصل نیاز داریم تا فردی خارج از این محدود تیم و راننده در مورد وضعیت آن‌ها صحبت کند و چه کسی بهتر از خبرنگاران برجسته فرمول یک.

در فصل اول مستند Formula 1: Drive to Survive شاهد حضور پررنگ‌تر خبرنگاران هستیم که درواقع زمان بیشتری هم به آن‌ها اختصاص داده شده است. آن‌ها به غیر از اینکه کمی بی‌پرده‌تر در مورد وضعیت تیم‌ها و رانندگان صحبت می‌کنند، توضیحات مناسبی هم در مورد قوانین فرمول یک و همچنین تاریخچه آن انجام می‌دهند که باعث افزایش آگاهی طرفداران و کسانی می‌شود که دوست دارند مسابقات F1 را دنبال کنند. 

خروج از پیست لوئیز همیلتون در مسابقه جایزه بزرگ آلمان در فصل 2020 فرمول یک در فصل سوم مستند Formula 1: Drive to Survive

متاسفانه در طول فصل دوم سریال Formula 1: Drive to Survive حضور خبرنگاران کمرنگ‌تر شد و ما تنها یک خبرنگار را در این فصل داشتیم که دلیل آن مشخص نیست، اما حتی حضور تنها یک خبرنگار که ویل باکستون باشد، باز هم باعث کاهش جذابیت آن شده است. اگرچه باکستون نحوه روایت و توضیحش نسبت به دیگران جذاب‌تر است، اما باز هم این نکته را نباید فراموش کرد که نباید صرفا شاهد اثری باشیم که به شکل بسته و محدود تنها قرار باشد به پشت صحنه مسابقات بپردازد. ازطرفی حضور باکستون در فصل دوم هم کوتاه‌تر شده بود و در فصل سوم شاهد اضافه شدن خبرنگار دیگری بودیم تا این مشکل کمی برطرف شود.

علاوه‌بر پوشش منتخب چند مسابقه و بررسی عملکرد تیم‌ها و رانندگان در آن، مستند Formula 1: Drive to Survive چند مسابقه مهم و حساس را در طول فصل هم پوشش می‌دهد که از جمله آن مسابقه پایان فصل است. البته در طول فصل سوم یک قسمت کامل به مسابقه اول و همچنین پیش فصل اختصاص داده شده بود که از جمله تغییرات و تصمیمات درست صورت گرفته در فصل سوم بوده است. نحوه انتخاب رقابت بیشتر بسته به این دارد که مثلا چه رقابتی در پایان مهم و مهیج است و به‌طور مثال در پایان فصل سوم شاهد پوشش رقابت سه تیم میان جدولی هستیم که جایگاه نهایی آن‌ها هنوز مشخص نشده است. حالا شاید سؤال بپرسیم که آیا من به‌عنوان طرفدار فرمول یک باید به سراغ مستند Formula 1: Drive to Survive بروم و آن را تماشا کنم؟

پیر گسلی پس از قهرمانی تاریخی در مسابقه فرمول یک در مونزا

در طول مستند Formula 1: Drive to Survive به اتفاقات تلخی مثل فوت آنتوان هوبرت یا نجات معجزه‌آسا گروژان پرداخته یم‌شود

مستند Formula 1: Drive to Survive درواقع تلاش می‌کند تا تمامی گروه‌ها را به خود جذب کند و شاید چیز جدید و زیادی برای افراد حرفه‌ای‌تر نداشته باشد، اما باز هم قسمت‌هایی در طول مستند وجود دارد که حتما یک طرفدار فرمول یک باید آن را تماشا کند. در قسمت ۶ فصل دوم شاهد نمایش پشت صحنه مسابقه اسپا هستیم که در طول آن آنتوان هوبرت، راننده فرمول 2 پس از تصادف و انتقال به بیمارستان، دار فانی را وداع گفت. این قسمت یکی از مواردی است که نشان می‌دهد چرا با وجود رقابتی که بین رانندگان وجود دارد، درنهایت این حوادث باعث نزدیک‌تر شدن آن‌ها می‌شود و درواقع آن‌ها یک خانواده بزرگ هستند.

البته بدون شک اوج آن حادثه رومن گروژان، راننده تیم هاس در مسابقه بحرین در فصل ۲۰۲۱ فرمول یک است که خودرو او پس از تصادف به دو قسمت تقسیم شد و او به‌طرز معجزه آسایی از شعله‌های آتش خارج شد و نجات پیدا کرد. این قسمت یکی از احساسی‌ترین قسمت‌های مستند Formula 1: Drive to Survive است و شاید ناراحتی رانندگان تا واکنش همسر گروژان و بغض باکستون آن را به قسمتی بسیار فوق‌‌العاده تبدیل کرد. همچنین نباید از قسمتی که گسلی در مسابقه جایزه بزرگ ایتالیا قهرمان شد، گذشت که حتی با اینکه ماه‌ها از آن می‌گذرد، هنوز تماشا آن جذاب و فوق‌العاده است؛ به‌خصوص اینکه اینبار از زاویه دیگری می‌توانیم آن را مشاهده کنیم. درنهایت جواب سؤال مثبت است. با اینکه شاید تمامی مسابقات و اخبار مسابقات فرمول یک را دنبال کنیم، اما مستند Formula 1: Drive to Survive دید بهتری از پشت صحنه مسابقات را به طرفداران می‌دهد.

خروج معجزه آسا رومن گروژان از میان آتش در مسابقه جایزه بزرگ بحرین در فصل 2020 مسابقات فرمول یک

همین موضوع باعث می‌شود تا سطح استرسی را که رانندگان برای حفظ صندلی خود دارند، بهتر درک کنیم و ببینیم که آن‌ها چه مسیر سختی را برای تصاحب آن طی کرده و حالا در حال تلاش برای حفظ آن هستند. به بیانی بهتر این مسابقات نشان می‌دهد که هدف همه رانندگان پیروزی نیست و آن‌ها باید برای چیزهای زیادی مثل حفظ صندلی خود برای یک فصل دیگر بجنگند و ازطرفی خودشان را به همه ثابت کنند. یک اشتباه می‌تواند باعث خسارت چند میلیون دلاری تیم شود و همچنین پیکان موج انتقادها به سمت آن‌ها نشانه گیرد. ازطرفی مستند تلاش می‌کند تا بهتر فضا و اتمسفر یک تیم را درک کنیم و می‌بینیم که هاس برای حفظ خود در فرمول یک چه تلاشی را انجام می‌دهد.

یا چگونه کریستین هورنر با جایگزین موتور هوندا به‌جای رنو برای قلب تپنده ماشین ردبول ریسک بزرگی یا بهتر است بگویم قمار می‌کند. همچنین مستند Formula 1: Drive to Survive درک بهتری از اینکه چرا فراری سال‌ها قهرمان فرمول وان نمی‌شود و مرسدس هر فصل در حال پیروزی است و ردبول در حال نزدیک شدن به مرسدس است، به ما می‌دهد. ازطرفی بدون شک دیدن مشکلات تیم‌ها در دوران کرونا خالی از لطف نیست. مستند فرمول یک بدون شک اثری نیست که بتوانیم بگوییم به شکل کاملا حرفه‌ای مسابقات را تحلیل می‌کند، اما اثری است که طرفداران فرمول یک باید آن را تماشا کنند.

رانندگان فرمول یک در فصل سوم مستند Formula 1: Drive to Survive

افراد زیادی هستند که دوست دارند تا مسابقات فرمول یک را تماشا کنند، اما به‌دلیل اطلاعات محدود و آگاهی پایین از قوانین و نحوه برگزاری مسابقت، نمی‌توانند از تماشا آن لذت کافی را ببرند. مستند Formula 1: Drive to Survive این فرصت را برای این گروه از افراد به‌وجود آورده تا بتوانند تا سطح مطلوبی در مورد مسابقات اطلاعات کسب کنند. البته قرار نیست پس از تماشا این مستند از همه چیز آگاهی پیدا کنید، اما مستند تلاش کرده تا حدی که می‌تواند و در برنامه جای دارد، در مورد قوانین و همچنین شرایط برگزاری مسابقات صحبت کند و اینجا جایی است که اهمیت حضور خبرنگاران و تحلیلگران فرمول یک در برنامه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

مستند Formula 1: Drive to Survive حاوی اطلاعات مفیدی از مسابقات فرمول یک برای افراد تازه وارد است

همچنین مستند Formula 1: Drive to Survive از این جهت تماشا آن برای این گروه اهمیت دارد تا بتوانند درک بهتری از پشت صحنه برگزاری مسابقات پیدا کنند. ازطرفی آگاهی بیشتر از شرایط تیم‌ها و رانندگان برای کسانی که تازه با فرمول یک آشنا شده یا تصمیم به تماشا آن دارند، باعث می‌شود تا این مستند به گزینه خوبی برای آن‌ها تبدیل شود. البته بدون شک این مستند می‌تواند در آینده بیشتر در مورد مسائل و نکات و همچنین قوانین فرمول یک صحبت کند، اما در طول سه فصل اطلاعات خوبی را به اشتراک می‌گذارد که قطعا برای افراد تازه‌وارد بسیار مناسب و حتی جذاب است.

بدون شک افزایش آگاهی در مورد قوانین و نحوه برگزاری مسابقات فرمول یک و دلیل شهرت هر پیست یا راننده از اهمیت زیادی برخوردار است، اما شاید شما هم دیده باشید افرادی را که می‌گویند فرمول وان، یک ورزش نیست و در این مستند درواقع به این گروه از افراد نشان می‌دهد که چرا فرمول یک واقعا یک ورزش حرفه‌ای و بسیار سخت است که تنها افراد کمی می‌توانند در آن شرکت کنند. درواقع انگار بخشی از هدف مستند Formula 1: Drive to Survive این است که نشان دهد چرا این گروه از افراد اشتباه می‌کنند و نوع تمرینات و آماده‌سازی رانندگان تا چه حد مشکل و طاقت فرسا است. 

گونتر استینر، مدیر هاس در فصل سوم مستند Formula 1: Drive to Survive

مستند Formula 1: Drive to Survive همیشه درکنار نکات مثبتش، دارای نکات منفی هم بوده است. به‌طور مثال روند برخی از قسمت‌ها چندان جذاب نیست و برخلاف انتظار، محتوایی که ارائه می‌شود شاید درنهایت پتانسیل یک قسمت کامل را نداشته باشد. حتی دیدیم که برخی از قسمت‌ها کمی حس تکراری دارد و این در مورد زندگی کارلوس ساینز کاملا صدق می‌کند. ما در طول هر سه فصل شاهد حضور ساینز هستیم، اما واقعا در فصل سوم چیز جدیدی برای گفتن ندارد و باز هم باید پسر دایی او را در طول قسمت با شوخی‌های بی‌مزه‌اش تحمل کنیم! سریال باید تلاش کند تا به زندگی افراد متفاوت‌تری هم سر بزند و صرفا به یک گروه خاص محدود نشود.

برای همین قسمتی که ما با بوتاس همراه می‌شویم یا مگنوسن، قسمت به مراتب بهتری است. یک نکته منفی دیگر که در فصل دوم درواقع وجود داشت، کاهش حضور خبرنگاران و تحلیلگران بود که تا حدی این مشکل در فصل سوم رفع شده، اما واقعیت این است که سازندگان باید زمان بیشتری را به آن‌ها اختصاص دهند؛ چرا که آن‌ها قرار است بی‌پرده‌تر در مورد مسابقات حرف بزنند و همچنین اطلاعات فنی یا عمومی بیشتری از نیز ارائه می‌کند. پس انتظار این را داریم تا در فصل چهارم فضای بیشتری به آن‌ها داده شود تا اینکه زمان بیشتری را برای زندگی کارلوس ساینز اختصاص داده شود و دوباره زندگی او را ببینیم.

آخرین قهرمانی سباستین فتل با فراری در مسابقه جایزه بزرگ سنگاپور در فصل 2019 مسابقات فرمول یک

اگرچه فصل سوم مستند Formula 1: Drive to Survive ازنظر فنی و سینمایی پیشرفت قابل توجهی کرده بود، اما یک مشکل بزرگ در این فصل از مستند نتفلیکس وجود داشت و آن هم اضافه کردن بخش درام بود. نکته این است که آن‌ها برای سینمایی‌تر کردن مستند تصمیم گرفتند تا بخشی را اضافه کنند که در آن رانندگان یا مدیران مجبور بودند تا کمی بازی کنند و به‌طور مثال در مورد چیزی که قبلا از آن خبر داشتند، به آن واکنشی غیر واقعی نشان دهند و به بیانی بهتر مثل یک بازیگر بازی کنند. همین مشکل باعث شد تا بسیاری نسبت به آن بازخورد منفی داشته باشند و جای امیدواری است که در فصل چهارم شاهد حداقل شدن این موضوع باشیم.

در فصل سوم مستند Formula 1: Drive to Survive شاهد پرداختن به مسائلی خارج از مسابقات فرمول یک بودیم

ازطرفی در فصل سوم مستند Formula 1: Drive to Survive شاهد پرداختن به مسائلی خارج از مسابقات فرمول یک بودیم که مشخصا به‌خاطر نفوذ بالای همیلتون بوده است. آیا پرداختن به داستان جرج فلوید و مسائل مشابه اشتباه است؟ قطعا خیر اما وقتی در مورد مستند فرمول یک صحبت می‌کنیم، قطعا جایی در چنین برنامه‌ای ندارد و این احساس به بیننده داده می‌شود که یک راننده تصمیم گرفته تا با استفاده از نفوذ و قدرتش شعاری را در طول یک برنامه بدهد که افراد کمتری به‌دنبال شنیدن آن در چنین مستندی هستند. این دقیقا مشکلی است که تو بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های امروزی می‌بینیم و شاید بهتر بود در مستند فرمول یک از این داستان فاصله گرفته می‌شد.

تصادف مکس وشتاپن با دنیل ریکاردو دو هم تیمی ردبول در مسابقه جایزه بزرگ آذربایجان در فصل 2018 مسابقات فرمول یک

اما آیا دوباره برنامه به سراغ چنین موضوعاتی خواهد رفت؟ امیدوارم که اینطور نباشد. مستند Formula 1: Drive to Survive در فصل چهارم نیاز دارد تا به مسائل مهم‌تری مثل تمرکز کاملی روی ماشین‌ها و مسابقات فصل آینده فرمول وان تا قدیمی شدن و مشکلات قوانین فرمول یک در مسابقات داشته باشد و ازطرفی به‌طور کامل و بی‌پرده به برخی از بزرگ‌ترین حواشی فصل بپردازد. اگرچه شاید برخی تیم‌ها چندان علاقه‌ای نداشته باشند تا در طول مستند به مشکلات آن‌ها به شکل کامل پرداخته شود، اما مستند نیاز دارد تا برای حفظ تازگی و بهبود کیفیتش تعارف را کنار بگذارد و به شکل کامل‌تر و بهتری به مشکلات و پشت پرده هر تیم و راننده بپردازد. 

نظر شما در مورد مستند Formula 1: Drive to Survive چیست؟ آیا مستند فرمول یک را تماشا کرده‌اید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده