نویسنده: مسیح کریمی
// پنجشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۹

نقد سریال ?...What If | قسمت پنجم

قسمت پنجم سریال What If با اینکه اشتباهات نابخشودنی می‌کند، اما درکنار ورود زامبی‌ها به MCU، به دومین قسمت برتر این سریال تبدیل می‌شود. در ادامه با زومجی و نقد این سریال انیمیشنی همراه باشید.

ادامه این نقد ممکن است بخش‌هایی از داستان قسمت پنجم سریال What If را فاش کند

اگر روزی آخر الزمان زامبی ها رخ دهد چه اتفاقی برای اونجرز و ابرقهرمانان مارول رخ خواهد داد؟ یکی از سوالات و آرزوهای محبوب طرفداران مارول و MCU همیشه دیدن ورود زامبی‌ها به تلویزیون و سینما بوده است. با اینکه تب دیدن زامبی‌ها مثل گذشته نیست، اما دیدن آن‌ها در یک مجموعه متفاوت قطعا جذابیت خودش را دارد.

بالاخره و پس از یک انتظار نسبتا طولانی در قسمت پنجم سریال What If شاهد حضور زامبی‌ها بودیم. از همان نمایش‌های سریال هم می‌دانستیم که آیرون من و کاپیتان آمریکا تا هاکای قرار است به زامبی تبدیل شوند و با قهرمانان باقی‌مانده زمین مبارزه کنند. اما مارول چقدر توانسته در نمایش زامبی‌ها موفق باشد؟ پس از قسمت چهارم انیمیشن What If، انتظار ما از این مجموعه و مارول برای ارائه داستان‌های تاریک و حتی کمی ترسناک افزایش پیدا کرد.

نسخه زامبی کاپیتان آمریکا در انیمیشن حضور نسخه زامبی شخصیت‌های مارول در پوستر جدید انیمیشن What If

در قسمت پنجم سریال What If شاهد تبدیل شدن انتقام جویان به زامبی هستیم

داستان این قسمت درواقع نسخه متفاوتی از اتفاقات فیلم Ant-Man and the Wasp و فیلم Avengers: Infinity War را نشان می‌دهد که حالا هنک پیم به‌دنبال زنش به دنیای کوانتومی می‌رود، اما جنت ون دین به یک زامبی تبدیل شده و این تنها آغازی برای تغییرات اتفاقات این دو فیلم است و حتی اونجرز نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد. قسمت جدید سریال What If در طراحی زامبی‌ها بسیار موفق عمل کرده و علاوه‌بر ظاهر ترسناک و چندش آوری که دارند، درنهایت نسخه اختصاصی مارول نیز هستند.

مهم‌ترین تفاوت زامبی‌های MCU با دیگر نسخه‌ها این است که آن‌ها پس از تبدیل شدن قرار نیست توانایی خودشان را از دست بدهند و به‌طور مثال نسخه زامبی آیرون من و کاپیتان آمریکا همچنان از توانایی خود برای مبارزه استفاده می‌کنند، اما آن‌ها اینبار از این توانایی و قدرت برای نابودی دیگران بهره خواهند برد و حتی فرزندان تانوس نیز توانایی مقابله با آن‌ها را ندارند.

اگر دنبال قسمتی با حضور زامبی‌ها به‌خصوص ابرقهرمانان زامبی و نبردهای جذاب و نسبتا خشن و قسمتی بی‌رحم هستید، قسمت پنجم سریال What If این موضوع را برای شما به واقعیت تبدیل کرده است و درنهایت با ارائه داستانی نسبتا جذاب و جالب تا ارجاعاتی جالب به فیلم‌های قبلی مارول از جمله فیلم Captain America Civil War و فیلم Avengers: Infinity War، شما را تشنه دیدن داستان‌های بیشتر در این دنیا می‌کند.

درنهایت قسمت پنجم می‌تواند لقب دومین قسمت برتر این سریال انیمیشنی تا به امروز را به نام خودش ثبت کند، اما آیا این قسمت از تمامی پتانسیل‌های ممکن استفاده کرده است؟ اگر به قسمت سوم برگردیم گفتیم که مهم‌ترین مشکل این قسمت شوخی‌های بی‌جا و اضافه است که با فضای قسمت و داستان تاریک آن در تناقض کامل است. برخلاف قسمت سوم، در قسمت چهارم سریال What If شاهد چنین موضوعی نبودیم و عملا در این قسمت یک داستان تاریک بدون شوخی بی‌جا و اضافه نمایش داده شد.

نسخه زامبی آیرون من در قسمت پنجم سریال What If

شوخی‌های بی‌جا و مکرر ضربه زیادی به فضای ترسناک و جدی قسمت پنجم سریال What If زده است

مشخصا انتظار داشتیم قسمت پنجم در گروه قسمت چهارم قرار بگیرد، اما متاسفانه این قسمت مسیر قسمت سوم را دنبال کرده است. زمانی‌که یک آخرالزمان با حضور زامبی‌ها آغاز می‌شود، بدون شک انتظار داریم فضای قسمت ترسناک‌تر و تاریک‌تر از قبل شود. البته مواردی هم مثل فیلم Zombieland وجود دارد و در این قسمت به نحوی مسیر این فیلم را دنبال کرده است که در آن مرد عنکبوتی با کمک شخصیتی جدید و بسیار اضافه و ضعیف، ویدیویی از دستورالعمل‌های نجات یافتن در این دنیا را تهیه کرده است.

این ویدیو شاید به خودی خود نکته منفی نباشد و اتفاقا مورد جالبی هم باشد، اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که شخصیت‌های این قسمت یکی یکی کشته و به زامبی تبدیل می‌شوند و شخصیت‌ها بدون اینکه تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرند، شوخی می‌کنند.

وجود شوخی‌هایی مکرر در طول قسمت باعث شده تا جلوی اینکه این قسمت بتواند حتی از قسمت دکتر استرنج عالی‌رتبه یا شیطانی عبور کند، گرفته شود و ما نتوانیم شاهد استفاده کامل از پتانسیل زامبی‌ها و یک اثر کاملا ترسناک در دنیای سینمایی مارول باشیم. نکته این است که قسمت در فضاسازی‌های ترسناک تا طراحی نسخه زامبی شخصیت‌ها بسیار موفق عمل کرده و حتی قسمتی کاملا بی‌رحمی را شاهد هستیم، اما وجود شوخی و کمدی در این قسمت واقعا بخش اضافه و غیر ضروری بود که به ترسناک بودن یا نبودن این قسمت ضربه زیادی زده است و مشخص نیست وسط یک آخرالزمان و نابودی دنیا چگونه می‌شود انقدر شوخی کرد!

مرد عنکبوتی با شنل دکتر استرنج در قسمت پنجم سریال What If

مورد بعدی عدم استفاده درست از شخصیت‌ها بود و ما برای لحظات بسیار کوتاهی نسخه زامبی آیرون من و دکتر استرنج یا کاپیتان آمریکا را می‌بینیم و سازندگان عملا از پتانسیل‌های کافی این شخصیت‌ها استفاده نکردند. درنهایت هم پایانی جنجالی را شاهد هستیم که اگر داستان ادامه پیدا نکند، باید بگویم که پایان‌بندی قابل قبولی نیست. 

مشکل پایان قسمت پنجم سریال What If درواقع مشکل بیشتر قسمت‌های این سریال است که داستان یا پتانسیل بیشتری برای ادامه دادن دارد یا اینکه داستان در جایی به پایان می‌رسد که انگار هنوز یک یا چند قسمت دیگر از آن باقی مانده است. شاید بهتر بود که از همان ابتدا، یک فصل کامل صرفا با تمرکز روی یک داستان ساخته می‌شد و به‌طور مثال یک فصل کامل در مورد دنیای زامبی مارول باشد و سپس فصل بعد به داستان دیگری پرداخته می‌شد.

در پایان قسمت پنجم انیمیشن What If تانوس به یک زامبی تبدیل شده و آماده فتح واکاندا برای گرفتن سنگ ذهن می‌شود

 البته هنوز ممکن است ادامه این داستان‌ها را ببینیم، اما یک نکته نگران کننده هم این است که شاید ادامه این داستان‌ها را نتوانیم تا فصل دوم ببینیم که اگر این موضوع رخ دهد، نمی‌تواند خیلی تصمیم درستی از سوی مارول و سازندگان سریال باشد. در هر حال من و شما امروز داریم در مورد قسمت زامبی انیمیشن What If صحبت می‌کنیم و مشخص نیست که سال بعد هم در مورد ادامه این داستان هیجان‌زده باشیم. البته دیدن نسخه زامبی تانوس تا اسکارلت ویچ و جاینت واسپ شاید هیجان ما را همچنان حفظ کند، اما شاید اگر سازندگان یا مارول تجربه بیشتر و بهتری داشتند، داستان متمرکزتری را ارائه می‌کردند تا اینکه هر قسمت صرفا یک داستان جدید را روایت کند.

البته خود پایان این قسمت درواقع یادآور اتفاقات فیلم Avengers: Infinity War بود و حالا تانوس زامبی برای تکمیل دستکش بی‌نهایت خود تنها به سنگ ذهن نیاز دارد. شاید دیدن اینکه ویژن خودکشی کرد تا اینکه تانوس حتی پس از تبدیل شدن به زامبی هنوز به‌دنبال جمع‌آوری سنگ‌ها است، جالب باشد و باید دید آیا نسخه زامبی تانوس همان هدف را دنبال می‌کند یا تصمیم به کار دیگری دارد. ازطرفی واکاندا بدون اعضای اونجرز چگونه قرار است دربرابر ارتش پر از زامبی تانوس مقاومت کند؟ آیا آن‌ها می‌توانند بیماری زامبی شدن مردم را درمان کنند؟ قسمت پنجم با پایانی نسبتا جنجالی سوالات زیادی را نیز مطرح کرده است و باید دید چه زمانی به آن‌ها پاسخ داده می‌شود. 

نسخه زامبی اسکارلت ویچ در قسمت پنجم سریال What If

البته مارول قبلا تصمیم داشت تا نسخه متفاوتی از زامبی‌ها را در فیلم Captain America Civil War در صورتی که رابرت داونی جونیور در فیلم حضور نداشت، نیز ارائه دهد که در این داستان هایدرا یک برنامه مرگبار را اجرا می‌کند که براساس آن قرار بود شاهد حضور ارتشی شبیه به زامبی باشیم. این ایده بدون شک جذابیت خود را داشت و شاید در آینده خود این ایده بتواند یک یا چند قسمت از داستان سریال What If را تشکیل دهد، اما فعلا تا حدی عطش ما برای حضور زامبی‌ها در دنیای سینمایی مارول فروکش کرد. بااین‌حال، قطعا انتظارات بیشتری داریم و در آینده می‌توان انتظار پرداخت بهتر و کامل‌تری را داشته باشیم.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده