نویسنده: مسیح کریمی
// پنجشنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۱

نقد سریال Loki | قسمت چهارم

قسمت چهارم سریال Loki به سوالات مهمی پاسخ می‌دهد، اما پایان میخکوب کننده و غافلگیر کننده آن سوالات ما را از آینده لوکی و دنیای سینمایی مارول بیشتر کرده است. در ادامه با زومجی و نقد قسمت چهام این سریال همراه باشید.

اگرچه قسمت سوم سریال Loki روند دو قسمت اول را نداشت، اما در طول این قسمت بیشتر با Variant یا متغییر لوکی آشنا شدیم که حالا می‌دانیم سیلوی نام دارد و عملا یک شخصیت متفاوت از لوکی است. درواقع او ترکیبی از  لیدی لوکی و انچنترس است، اما هنوز رازهای زیادی در مورد گذشته او وجود دارد که قابل انتظار بود به بخشی از آن در قسمت چهارم پاسخ داده شود. همچنین قسمت سوم سریال Loki با یک کلیف هنگر به پایان رسید که شاید به بزرگی قسمت دوم نبود، اما باز هم سرنوشت لوکی و سیلوی و نحوه خروجشون از سیاره در حال نابودی به سؤال مهمی برای طرفداران تبدیل شده بود.

همچنین باتوجه‌به صحبت‌های سیلوی، حالا سوالات بیشتری در مورد سازمان TVA و نقش آن‌ها در دنیای سینمایی مارول مطرح شده و این سؤال اکنون مطرح است که آیا TVA شخصیت منفی اصلی سریال است یا آن‌ها واقعا در حال نجات دنیا هستند؟ حالا روز گذشته قسمت چهارم سریال Loki از شبکه دیزنی پلاس پخش شد و در ادامه با زومجی و نقد قسمت چهارم سریال لوکی همراه باشید تا ببینیم آیا سریال توانسته به روند دو قسمت اول بازگردد یا همچنان در حال زمینه چینی برای قسمت‌های آینده است.

اوون ویلسون در نقش ایجنت موبیوس در حال صحبت با گوگو امبتا-را در نقش قاضی راوونادر قسمت چهارم سریال Loki

ادامه نقد ممکن است بخش‌هایی از داستان و اتفاقات قسمت چهارم سریال Loki را فاش کند

در قسمت چهارم سریال Loki کمی بیشتر با گذشته سیلوی آشنا شدیم

هفته گذشته دیدیم که سفینه‌ای که تنها راه خروج لوکی و سیلوی از سیاره بود، منفجر شد و حالا آن‌ها در این سیاره در حال نابودی گرفتار شده‌اند. همان قدر که در قسمت چهارم سریال Loki انتظار داشتیم تا سرنوشت لوکی و سیلوی پس از این موضوع را مشاهده کنیم، قطعا انتظار این را هم داشتیم که سریال بالاخره به سوالاتی مانند واقعیت پشت TVA پاسخ دهد. هفته گذشته هم می‌توانستیم حدس بزنیم که بالاخره ایجنت موبیوس و سازمان TVA شاید تنها راه نجات لوکی و سیلوی باشند و همین اتفاق هم افتاد. بااین‌حال، مشخص نیست که چرا ارتباط لوکی و سیلوی باعث ایجاد یک انحراف زمانی بزرگ شده است؛ به‌خصوص در مکانی که دنیا قرار بود به پایان برسد و همه مردمان آن کشته شوند. این سوالی است که بخشی از دلیل آن در طول قسمت توضیح داده شد و آن هم علاقه‌مندی لوکی به سیلوی بود! شاید عجیب باشد ولی این موضوع باتوجه‌به خود شیفته بودن لوکی خیلی هم عجیب نیست و ازطرفی آن‌ها واقعا دو شخصیت متفاوت از هم هستند و رابطه عاشقانه آن‌ها می‌تواند جالب باشد. البته اگر در استفاده از این موضوع مرتکب اشتباه نشوند.

بااین‌حال، نکته‌ای را نمی‌دانیم این است که چرا در چنین مکانی باید این انحراف زمانی در خط زمانی مقدس به‌وجود بیاید که حداقل در این قسمت به آن پاسخ داده نشد. همچنین شاید در قسمت سوم کمی بیشتر با سیلوی آشنا شدیم، اما واقعیت این بود که اطلاعات خیلی زیادی را از او نداشتیم. قسمت چهارم اطلاعات جدیدی از سیلوی را به ما ارائه داد که مانند لوکی در آزگارد زندگی می‌کرده و پس از آن توسط سازمان TVA دستگیر می‌شود، اما دلیل این موضوع مشخص نیست. در هر حال سیلوی سال‌ها در حال فرار از دست سازمان TVA بوده و درواقع آن‌ها یا حداقل افراد رده بالا سازمان واقعا می‌دانستند که با چه تهدیدی روبه‌رو هستند. بااین‌حال، سریال باز هم خیلی توضیحی در مورد اینکه چرا اصلا در مرحله اول سیلوی از آزگارد دزدیده شد نمی‌دهد و البته یک سؤال بزرگ‌تر از هم وجود دارد و این است که دنیای سیلوی و لوکی واقعا یکی است یا هر یک از دنیاهای مختلفی هستند؟ البته سریال Loki همین الان هم به‌نظر می‌رسد که وجود دنیاهای موازی درکنار حضور خون‌ آشام‌ها در دنیای سینمایی مارول را که بالاخره یک ارجاع جالب به فیلم Blade هم می‌تواند باشد، تایید کرده است.

تام هیدلستون در نقش لوکی در صحنه پس از پایان قسمت چهارم سریال Loki

قسمت چهارم سریال Loki بخشی از واقعیت پشت پرده سازمان TVA را فاش کرد

اما واقعیت این است که هنوز اطلاعات درستی از دنیاهای موازی نداریم و صرفا به‌صورت تئوری تایید شده است. بااین‌حال، این موضوع بی‌رحمی سیلوی را منطقی‌تر می‌کند و نشان می‌دهد که چرا او ماموران سازمان TVA را به بدترین شکل ممکن از سر راه خود برمیداشت. همچنین یکی از سوالاتی که در طول سریال Loki به‌وجود آمده بود و در قسمت سوم به اوج خودش رسید، واقعیت پشت سازمان TVA است. سیلوی در قسمت سوم فاش کرد که تمامی نیروهای سازمان TVA درواقع متغییر هستند و حالا در قسمت چهارم لوکی تلاش می‌کند تا با گفتن این حقیقت به موبیوس هم خود و هم سیلوی را نجات دهد. موبیوس که حالا بعد از یک قسمت بازگشته و نقش مهمی در افشا پشت پرده سازمان TVA درکنار Hunter B-15 دارد. حتی در این قسمت متوجه سرنوشت شوم Hunter C-20 نیز شدیم. درواقع Hunter C-20 حالا می‌داند که دارای یک زندگی دیگر هم بوده و حالا در حال سؤال کردن در مورد واقعیت خود است، اما این چیزی نیست که سازمان TVA می‌خواهد و بدین ترتیب او را برای همیشه حذف می‌کنند. 

ادامه نقد ممکن است پایان قسمت چهارم سریال لوکی را برای شما فاش کند

اینجا جایی است که بالاخره متوجه نقش راوونا می‌شویم؛ شخصی که تا این لحظه فکر می‌کردیم وضعیتی مشابه موبیوس و دیگران دارد، اما بدون شک در موردش مشکوک بودیم. راوونا درواقع خیلی بیشتر از آنچه که فکرش را می‌کنیم، در مورد سازمان TVA و همچنین تایم کیپرها خبر دارد و تلاش می‌کند تا بقا سازمان را حفظ کند. صد البته که سریال همه رازهای خود را فاش نکرده و هنوز نمی‌دانیم که سازمان TVA واقعا یک سازمان شیطانی است یا در حال نجات دنیا است یا حتی دچار فساد شده، اما چیزی که متوجه شدیم این است که سازمان TVA واقعا اون چیزی نیست که از ابتدا با آن آشنا شدیم و واقعیت‌های تاریکی در پشت آن قرار دارد. در پایان قسمت چهارم و درکنار یک صحنه اکشن جذاب که لوکی و سیلوی درحال همکاری با هم بودند، بالاخره با تایم کیپرها مواجه شدیم. اما از همان لحظه آشنایی می‌شد در مورد ماهیت آن‌ها شک کرد. پس از اینکه سیلوی سر یکی از آن‌ها را قطع کرد متوجه شدیم آن‌ها ربات هستند و یک خدای باستانی نیستند. پس چه کسی واقعا سازمان TVA را مدیریت می‌کند؟ و آیا تایم کیپرها واقعی هستند یا فرد دیگری پشت این سازمان قرار دارد؟

تام هیدلستون در نقش لوکی و سوفیا دی مارتینو در نقش سیلوی سرانجام در قسمت چهارم سریال Loki با تایم کیپرها مواجه شدند

آیا Miss Minutes پشت همه قضایا است؟

این سوالاتی است که شاید تا قسمت پایانی به همه آن‌ها پاسخ داده نشود، اما چیزی که می‌دانیم سازمان TVA احتمالا توسط چیزی کنترل می‌شود که باعث می‌شود هیچ قدرت جادویی در آن کاربردی نداشته باشد و اینجا جایی است که شک ما در مورد Miss Minutes افزایش پیدا کرد. درواقع قبلا هم متوجه شدیم که نقش Miss Minutes احتمالا بیشتر از آن چیزی است که سریال به ما گفته و شاید او واقعا کلید اصلی این ماجرا باشد. قسمت چهارم سریال Loki درکنار یک داستان عاشقانه، آزمایش دوستی‌ها، لحظات احساسی فوق‌العاده و صحنه‌های اکشن جذاب، دو پایان غافلگیر کننده هم دارد. در بخشی از سریال شاهد سرنوشت تلخ ایجنت موبیوس هستیم که متاسفانه کشته شد، اما تا این لحظه! البته شاید مرگ او به این شکل اتفاقی خوبی برای سریال نباشد، اما درست لحظه‌ای که لوکی در حال اعتراف عشقش به سیلوی است شاهد مرگش هستیم! بالاخره چیزی که تو دنیای سینمایی مارول دیده‌ایم، مرگ لوکی است که به‌جز کشته شدنش توسط تانوس، مابقی آن‌ها غیر واقعی بوده و درواقع ساختگی بوده‌اند. حالا لوکی دوباره مرده و این مرگ هم ساختگی است، اما اینبار خود لوکی در آن نقشی نداشته است.

شاید عجیب باشد که بگویم لوکی برای اولین‌بار نقشی در مرگ خود نداشت، اما پس از پایان تراژدیک لوکی در پایان قسمت که بدون شک از تماشا آن شوکه شدیم، برای اولین‌بار در سریال Loki شاهد یک صحنه پس از پایان هستیم؛ صحنه‌ای که به جرات می‌توان گفت از پایان قسمت چهارم بسیار شوکه کننده‌تر، میخکوب کننده‌تر و غافلگیر کننده‌تر است و حتی اگر بهترین نباشد، یکی از بهترین صحنه‌های پس از پایان فیلم‌ها و سریال‌های دنیای سینمایی مارول تا به امروز بوده است. درواقع ما می‌دانستیم که بعید است لوکی در قسمت چهارم سریال خودش کشته شود و بازگشتش در صحنه پس از پایان قسمت چهارم سریال Loki چیز غافلگیر کننده‌ای نبود، اما چی می‌شد در دنیای سینمایی مارول بیش از یک یا دو نسخه از لوکی وجود داشت؟ خب سریال به این سؤال پاسخ داد و ما در اینجا با چهار نسخه دیگر از لوکی مواجه شدیم تا حسابی هم غافلگیر شویم و هم به تحسین آن بپردازیم. نسخه‌های متفاوت لوکی شامل یک نسخه مسن با لباسی ارزان و البته کلاسیک، یک نسخه کودک، یک نسخه رنگین پوست با میولنیر و همچنین یک کروکدیل می‌شود؛ بله درست شینیدید نسخه کروکدیل لوکی! 

چهار نسخه متفاوت لوکی در صحنه پس از پایان قسمت چهارم سریال Loki

در قسمت چهارم سریال Loki متوجه شدیم که تایم کیپرها درواقع ربات بودند

ما قبلا با سیلوی آشنا شده بودیم، اما این نسخه‌های لوکی درواقع متغییرهای هستند که قبلا سازمان TVA آن‌ها دستگیر کرده بود و حالا در مکانی نامشخص گرفتار شدند که تنها راه بقا آن‌ها، همکاری با یکدیگر است. همچنین حالا می‌دانیم که سرنوشت کسانی که با چوب دستی محو شوند، چیست و آن‌ها به سیاره‌ای می‌روند که متغییرهای لوکی در آن حضور دارند. پس ایجنت موبیوس هم زنده است و در یک مکانی حضور دارد که در مورد آن فعلا چیزی نمی‌دانیم و تا هفته آینده باید صبر کنیم. البته نمی‌دانیم که راوونا هم از این موضوع خبر دارد یا نه، اما احتمالا اینجا جایی است که بالاخره قرار است تلاش لوکی برای رئیس جمهور شدن را ببینیم و قسمت هفته آینده احتمالا سیلوی از زنده بودن لوکی به نحوی با خبر خواهد شد. همچنین همکاری نسخه‌های متفاوت لوکی نیز می‌تواند جالب باشد، اما نکته بعدی این است که سریال باید توضیح خوبی برای ورود این افراد به دنیای فوق را ارائه کند و همچنین سرنوشت موبیوس و دیگران نیز مشخص شود. البته درکنار این پایان غافلگیر کننده نباید از صحنه سیف در شکنجه‌گاه مجازی لوکی هم گذشت که بدون شک حضور غافلگیر کننده‌ای در قسمت چهارم سریال Loki داشت.

پایان اسپویل

قسمت چهارم سریال Loki بدون شک بهترین قسمت سریال لوکی و سریال‌های دنیای سینمایی مارول تاکنون بوده که پر از صحنه‌های غافلگیر کننده و میخکوب کننده بوده است، اما این احساس را دارم که اتفاقات آن نباید طی دو قسمت به پایان برسد و سریال حداقل به یک فصل دیگر برای تکمیل آرک داستانی لوکی و سیلوی و همچنین پاسخ به سوالاتش در مورد TVA و موارد دیگر نیاز دارد. البته قسمت چهارم سریال لوکی عاری از مشکل هم نبود و کمی جلوه‌های ویژه سریال تو ذوق می‌زد و شاید می‌شد شاهد کیفیت بهتری برای آن بودیم. البته موسیقی متن فوق‌العاده سریال کمی مشکلات فنی سریال را پوشش داده است، اما به‌هرحال انتظار می‌رود باتوجه‌به بودجه سریال، شاهد کیفیت بهتری در زمینه جلوه‌های ویژه باشیم تا اینکه صرفا با طراحی جذاب محیط‌ها این مشکلات پوشش داده شود. سریال Loki تنها دو قسمت دیگر دارد و جای امیدواری است که پاسخ مناسبی در مورد واقعیت TVA و سرنوشت لوکی و سیلوی را به ما ارائه کند و صد البته شاهد پایانی عجله‌ای برای آن نیز نباشیم. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده