نویسنده: مسیح کریمی
// پنجشنبه, ۳ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۹

نقد سریال Loki | قسمت سوم

در قسمت سوم سریال Loki بالاخره با شخصیت شرور و رقیب لوکی در سریال ملاقات می‌کنیم، اما آیا او واقعا رقیب سر سختی برای لوکی است؟ در ادامه با زومجی و نقد قسمت سوم این سریال همراه باشید.

قسمت دوم سریال Loki هفته گذشته با یک کلیف هنگر بزرگ به پایان رسید و در پی آن بالاخره با شخصیت Variant ملاقات کردیم، اما از همان زمان سوالات زیادی مثل او واقعا چه کسی است و اینکه به‌دنبال چه اهداف شیطانی است، به‌وجود آمد. همچنین سوفیا دی مارتینو نقش شخصیت Variant را که برخی اعتقاد دارند او لیدی لوکی و برخی می‌گویند او انچنترس است، بر عهده دارد که مشخصا حضور کوتاه او نمی‌توانست ملاکی برای قضاوت انتخاب او در این نقش باشد. قسمت دوم سریال Loki انتظارات زیادی را ایجاد کرد و در این قسمت بیشتر در مورد سازمان و اهداف پشت TVA مشکوک شدیم. 

حالا روز گذشته قسمت سوم سریال لوکی از دیزنی پلاس پخش شد. قسمتی که قرار است به بخشی از سوالات ما پاسخ دهد و همچنین در این قسمت بیشتر با شخصیت Variant آشنا شویم. حالا سؤال این است که قسمت سوم سریال لوکی به روند دو قسمت قبلی ادامه داده یا در این هفته شاهد قسمتی متفاوت در مقایسه با دو قسمت دیگر هستیم. پس در ادامه با زومجی و نقد قسمت سوم سریال Loki همراه باشید.

ادامه نقد ممکن است بخش‌هایی از داستان و اتفاقات قسمت سوم سریال Loki را فاش کند

تام هیدلستون در نقش لوکی و سوفیا دی مارتینو در نقش سیلوی در حال صحبت درون قطار در قسمت سوم سریال Loki

شاید مهم‌ترین سوالی که طرفداران سریال Loki در قسمت سوم داشته باشند این است که شخصیت Variant واقعا چه کسی است؟ قسمت سوم سریال لوکی تا حدی به این سؤال پاسخ داده است. قسمت سوم سریال Loki که درست پس از پایان قسمت دوم شروع می‌شود، شروعی اکشن و جذاب را دارد و در طول آن شاهد صحنه‌ای اکشن با حضور Variant، نیروهای TVA و همچنین لوکی هستیم. اما پس از این شروع شاهد تغییر روند سریال هستیم که این موضوع هم اتفاق خوبی است و هم اینکه شاید کمی انتظار پاسخ‌های بیشتری داشتیم.

نکته این است که سریال نیاز به یک توقف کوتاه داشت تا بتوانیم بهتر با شخصیت Variant آشنا شویم و سریال هم این کار را انجام و فضا را برای بهتر شناختن این شخصیت به ما داد. صد البته که نمی‌توانیم وسط یک مبارزه تن به تن اهداف و برنامه یک شخصیت را درک کنیم، اما لوکی نیز مانند ما به فضایی برای صحبت و گرفتن اطلاعات بیشتر از Variant نیاز داشت. اولین نکته این است که Variant نه کاملا نسخه مونث لوکی است و نه کاملا انچنترس. درواقع سیلوی که نام واقعی او است و اطلاعات فاش شده درست بود، ترکیبی از لیدی لوکی و انچنترس است و ظاهرا مارول یک شخصیت نسبتا جدید را خلق کرده است.

شاید مهم‌ترین سوالی که طرفداران سریال Loki در قسمت سوم داشته باشند این است که شخصیت Variant واقعا چه کسی است؟

پس سیلوی ترکیبی از دو شخصیت است که این موضوع می‌تواند باعث مرموزتر شدن این شخصیت شود. اما نکته منفی قسمت سوم این بود که برخلاف انتظاری که داشتیم، لوکی اطلاعات بیشتری از خود و زندگی شخصی‌اش به ما ارائه داد تا اینکه سیلوی این کار را انجام دهد. هرچند این موضوع ممکن است دلیلی داشته باشد و ما از آن بی‌خبر باشیم، اما هنوز نمی‌دانیم که هدف و برنامه واقعی سیلوی برای نفوذ به TVA چیست و اصلا او از کدام دنیا است.

یک نکته دیگر هم این است که اطلاعات ما از سیلوی فراتر از ماهیت کلی این شخصیت نرفته و ما هنوز پاسخ بسیاری از سوالات خود را نگرفته‌ایم و برعکس در این قسمت بیشتر از قبل با لوکی آشنا شدیم که شاید بهتر بود اصلا این اطلاعات جدید از زندگی شخصی لوکی را نمی‌شنیدیم! در هر حال سیلوی با اینکه شخصیتی ضعیف‌تر از لوکی است، اما شخصیتی است که می‌تواند لوکی را واقعا به چالش بکشد و همچنین توانایی‌های متفاوتی هم دارد که باعث می‌شود او شخصیتی متفاوت‌تر از لوکی باشد که این خود نکته مثبتی در مورد سیلوی است.

تام هیدلستون در نقش لوکی در حال فرار در شهر در قسمت سوم سریال Loki

البته گفتیم که سریال بیش از حد در دادن اطلاعات بیشتر در مورد شخصیت سیلوی محافظه‌کارانه عمل کرده است، اما باز هم نکات جالبی در صحبت‌های سیلوی و لوکی وجود داشت که باعث می‌شود کمی اطلاعات بیشتری در مورد سیلوی داشته باشیم. به‌طور مثال جایی که لوکی در مورد زندگی اشرافی خود در آزگارد سخن‌ می‌گفت، سیلوی ظاهرا چنین زندگی هرگز نداشته و او پدر و مادری مثل لوکی نداشته و این می‌تواند کلید اصلی ماجرا باشد. البته ما اطلاعات بیشتری از TVA را نیز متوجه شدیم که حالا می‌دانیم نیروهای آن‌ها درواقع روی زمین زندگی می‌کرده‌اند و حالا چیزی از زندگی گذشته خود به یاد نمی‌آورند.

این موضوع می‌تواند این نظریه را که TVA شاید شخصیت شرور اصلی سریال باشد، تقویت کند و همچنین باید دید نقش تایم کیپرها در سریال و دنیای سینمایی مارول چگونه است.  البته اگر این موضوع درست باشد، بعید می‌دانم که تا قسمت‌های پایانی این موضوع فاش شود و باید ببینیم اگر اعضای TVA واقعیت را بشنوند، چه عکس العملی نشان خواهند داد. البته برخی اعتقاد دارند که شخصیت سیلوی نیز توسط همین سازمان TVA خلق شده و درواقع آن‌ها مسئول اصلی به‌وجود آمدن Variantها هستند و حالا در حال سرپوش گذاشتن روی اشتباهات خود هستند که برای درستی یا نادرستی این فرضیه تنها باید صبر کرد.

سریال Loki در قسمت سوم بیش از حد در دادن اطلاعات بیشتر در مورد شخصیت سیلوی محافظه‌کارانه عمل کرده است

اگرچه پس از شروع قسمت سوم سریال Loki شاهد کند شدن روند اتفاقات بودیم، اما این موضوع هم باعث شد تا سیلوی را بهتر بشناسیم و هم اینکه ما را برای قسمت چهارم سریال بیشتر آماده کرد. همچنین دقایق پایانی شاهد بازگشت به روند اصلی سریال هستیم که در طول آن می‌توان یکی از جذاب‌ترین لحظات سریال لوکی تا به امروز را مشاهده کرد. صد البته پایان بندی قسمت سوم نیز مشابه قسمت قبلی است و درواقع ما را برای تماشا قسمت بعدی منتظر نگه می‌دارد و باید ببینیم سرنوشت سیلوی و لوکی چگونه خواهد بود.

البته قرار نیست آن‌ها در این سیاره کشته شوند و به هرحال راه حلی برای فرار از آن پیدا خواهند کرد، اما سؤال مهم‌تر این است که برنامه و قدم بعدی این دو شخصیت چگونه خواهد بود و همچنین لوکی به همکاری با سازمان TVA و ایجنت موبیوس ادامه خواهد داد یا به سیلوی کمک خواهد کرد؟ ازطرفی ایجنت موبیوس نیز در این قسمت حضور نداشت و باید ببینیم فرار لوکی چه دردسرهایی برای او به‌همراه خواهد داشت؛ به‌هرحال او کسی است که ضمانت لوکی را کرده بود و درنهایت نتوانست مانع نفوذ سیلوی به TVA شود.

سوفیا دی مارتینو در نقش سیلوی در حال صحبت با لوکی در قطار در قسمت سوم سریال Loki

همچنین قابل انتظار است که روند سریال Loki در قسمت چهارم تغییر کند و باید ببینیم این تغییرات شامل چه مواردی می‌شود. یکی دیگر از نکات جالب توجه سریال لوکی، تنوع محیطی آن است که در قسمت سوم آن نیز به اوج خودش رسید. شاید در یک سریال یا فیلم ابرقهرمانی کم پیش بیاید که شاهد چنین موضوعی باشیم، اما سریال Loki تاکنون به خوبی توانسته محیط‌های متنوعی را نمایش دهد که شاید از نظر جلوه‌های ویژه اثری کاملا ممتاز و بی‌نقص نباشد، اما از نظر جلوه‌های هنری کاری بسیار ممتاز و جذاب است.

علاوه‌براین، نوشتن فیلمنامه قسمت سوم بر عهده بیشا کی علی، سازنده سریال Ms Marvel بود که می‌تواند خبر خوب و نکته مثبتی برای سریال بعدی دنیای سینمایی مارول باشد. همچنین باید به بازی سوفیا دی مارتینو هم بپردازیم که بالاخره حضور پر رنگی در یک قسمت از سریال Loki داشت. در دو قسمت اول در مورد بازی تام هیدلستون یا اوون ویلسون خیلی صحبت کردیم و حتی در این قسمت می‌توانیم دوباره به تحسین از بازی هیدلستون بپردازیم که دوباره توانست جنبه‌های متفاوت لوکی را به خوبی نمایش دهد و به مرد اول سریالش تبدیل شود.

تام هیدلستون در نقش لوکی در ظاهر نیروهای نگهبان سیاره در حال بردن سوفیا دی مارتینو در نقش سیلوی به‌عنوان زندانی در قطار در قسمت سوم سریال Loki

وظیفه نوشتن فیلمنامه قسمت سوم سریال Loki بر عهده بیشا کی علی، سازنده سریال Ms Marvel بوده است

اما سوفیا دی مارتینو وظیفه سخت‌تری داشت و در نگاه اول او قرار بود لیدی لوکی باشد که این موضوع باعث ایجاد انتظارات بیشتری از او می‌شد تا پا به پای هیدلستون حرکت کند. بااین‌حال، مارول استودیو کمی زرنگی کرده و شخصیت لیدی لوکی را با انچنترس ترکیب کرد تا شخصیتی نسبتا جدید خلق شود که جلوتر هم در موردش گفتیم، اما این موضوع چرا به نفع دی‌ مارتینو شد؟ دلیل آن این است که دیگر ما قرار نیست انتظار شخصیتی کاملا مشابه لوکی داشته باشیم و با اینکه این دو شخصیت دارای نکات اخلاقی و فکری مشابهی با هم هستند، اما درنهایت دو شخصیت متفاوت هستند و قرار نیست سیلوی همان کاری را انجام دهد که لوکی انجام می‌دهد.

حالا می‌توان با این صحبت‌ها به این سؤال پاسخ داد که آیا سوفیا دی مارتینو توانسته در نقش سیلوی بدرخشد؟ نظر من حداقل در قسمت سوم سریال Loki کاملا مثبت است و او به خوبی توانسته از پس نقش سیلوی بر بیاید و همچنین پا به پای هیدلستون در این قسمت حرکت کند و حضور درخشانی در این قسمت داشته باشد، اما عقیده دارم که برای نتیجه‌گیری نهایی باز هم باید صبر کرد. همچنین جای امیدواری است که باتوجه‌به مقدمه‌سازی قسمت سوم سریال لوکی، قسمت چهارم سریال Loki بیشتر به سمت مسیر دو قسمت اول بازگردد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده