نویسنده: مسیح کریمی
// چهار شنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۱

نقد فصل اول سریال The Flight Attendant - مهماندار هواپیما

سریال The Flight Attendant با اینکه بدون سروصدا از HBO Max منتشر شد، اما با بازی درخشان کیلی کوئوکو به یکی از پدیده‌های غیره منتظره و شیرین تلویزیون در سال ۲۰۲۰ تبدیل شد. در ادامه با زومجی و نقد فصل اول این سریال کمدی درام همراه شوید.

سریال The Flight Attendant مدتی پیش از سرویس استریم نوپا HBO Max منتشر شد. اگرچه این سرویس استریم شروع خیلی قوی نداشته و کمتر شاهد انتشار اثر اورجینال قابل‌توجه از‌ آن بودیم، اما سریال مهماندار هواپیما کمی بی سروصدا منتشر شد. این سریال کمدی درام اقتباسی از رمانی به همین نام اثر کریس بوهجالیان است که داستان کسی باودن را دنبال می‌کند که یک مهماندار هواپیما است و پس از آشنایی با الکس سوکولف، یکی از مسافران هواپیما با جسد وی در اتاق هتلش در بانکوک مواجه می‌شود و در ادامه او از محل جرم فرار می‌کند و به نیویورک باز می‌گردد و همان‌طور که به‌دنبال اثبات بی‌گناهی خودش است، او باید قاتل الکس را نیز پیدا کند که قاتل او نیز به‌دنبال یافتن و کشتن کسی باودن است. حال در این نقد قرار است ببینیم که سریال The Flight Attendant توانسته به یکی از سریال‌های اورجینال شاخص و مهم HBO Max تبدیل شود یا همچنان این سرویس استریم نیاز دارد تا یک ستاره قدرتمند برای خودش پیدا کند.

کیلی کوئوکو با پالتویی صورتی رنگ در حال خواندن برگه در سریال The Flight Attendant

کسی باودن در سریال The Flight Attendant یک دنیای خیالی را که تنها خودش و نسخه ساختگی الکس در آن حضور دارد، به‌وجود می‌آورد

اگر نگاهی به خلاصه داستان سریال The Flight Attendant داشته باشیم، قطعا چیزی نیست که مشابه آن را ندیده باشیم و قابل انتظار است که کسی باودن با کمک دوستانش و با به یاد آوردن خاطراتش از شب اتفاق، قاتل را پیدا و خودش را خلاص کند و اتفاقا بخشی از روند داستان نیز به همین موضوع اختصاص دارد، اما چه چیزی باعث می‌شود این سریال کمدی را با دیگر آثار کمدی متمایز بدانیم؟ سریال تلاش کرده تا درکنار یک داستان کمدی جنایی یک اثر اجتماعی و درام را نیز ارائه کند که تمرکز آن بیشتر روی شخصیت کسی باودن است. شخصیت کسی باودن بیشتر از آنچه که قرار است تلاش کند تا بی گناهی خودش را ثابت کند، یک شخصیت بی مسئولیت و همیشه مست است که به‌جای مواجه شدن با مشکلات و اشتباهاتش، همیشه در حال فرار از آن است. درواقع سریال خیلی سریع قرار است به ما نشان دهد که شخصیت اصلی چگونه شخصیتی است و ما باید چه انتظاری را از آن داشته باشیم. سریال تلاش کرده تا حد امکان شخصیت کسی باودن و حتی دیگر شخصیت‌های داستان را واقع گرایانه نشان دهد.

کسی باودن شخصیت جدیدی نیست، اما چیزی که باعث می‌شود آن را برای ما جذاب‌تر کند، پر اشتباه بودن و مصون نبودن شخص است و قرار نیست نتیجه هر اشتباه و کاری را نبیند و از آن راحت فرار کند. اشتباهات کسی باودن در سریال The Flight Attendant نه‌تنها قرار است به وی صدمه بزند یا روی او تاثیر بگذارد، بلکه به اطرافیانش هم صدمه می‌زند یا تاثیرش را می‌گذارد و همین موضوع باعث شده تا او به شخصیت قابل لمسی تبدیل شود که سریال به خوبی توانسته یک شخصیت نسبتا واقع‌گرایانه از آن را ارائه دهد. سریال دارای روایت متفاوتی درکنار روایت اصلی داستان است و کسی باودن درواقع یک دنیای خیالی که تنها خودش و نسخه ساختگی الکس در آن حضور دارد، را به‌وجود می‌آورد. این بخش از سریال کمک زیادی کرده تا روایت و کمدی سریال به مراتب بهتر شود و درواقع اگرچه الکس سوکولف اصلی حضور کوتاهی را در سریال دارد، اما نسخه ساختگی آن به یکی از ارکان مهم و موفقیت سریال The Flight Attendant تبدیل می‌شود. نسخه ساختگی الکس درواقع شخصیتی است که خود کسی آن را خلق کرده تا با آن خاطرات شب حادثه را به یاد بیاورد و درکنارش ما قرار است به گذشته کسی باودن هم سفر و رازهای تاریک این شخصیت را مشاهده کنیم.

کیلی کوئوکو در نقش کسی باودن در خانه دوستش در سریال The Flight Attendant

سریال The Flight Attendant دارای داستان‌های مکملی است که درنهایت به داستان اصلی ارتباط دارند

سریال The Flight Attendant درواقع تلاش می‌کند تا درکنار حل معمای قتل و اینکه چه کسی یا کسانی پشت آن هستند، به این موضوع بپردازد که چه چیزی باعث شده تا کسی باودن به شخصیتی بی مسئولیت و همیشه مست تبدیل شود و اینکه چرا پس از هر اشتباه تلاش می‌کند تا از آن فرار کند تا اینکه با نتایج آن مواجه شود. شاید در نگاه اول پازل و معمای اصلی، راز قتل الکس سوکولف باشد، اما راز گذشته کسی باودن درواقع نکته کلیدی داستان است و باعث می‌شود تا شخصیت کسی باودن به شخصیتی پیچیده‌تر و بهتری در طول داستان تبدیل شده و بیننده را با خودش بیشتر همراه کند. درواقع سریال The Flight Attendant تلاش کرده تا درکنار روایت اصلی و داستانک‌هایی که درون داستان وجود دارد، یک اثر صرفا کمدی یا جنایی نباشد جنبه‌های دیگری را نیز به داستان اضافه کند که باعث شده تا صرفا شاهد یک داستان تکراری نباشیم و سریال به اثری تازه‌تر و جذاب‌تر تبدیل شود. اگرچه شاید تعداد قسمت‌ها یا حتی زمان آن‌ها کمی طولانی باشد و باعث افت و خیزهای زیادی در طول داستان شود، اما داستان‌های فرعی باعث شده تا این سریال کمدی کمی از حالت خطی و تک بعدی هم خارج شود.

درواقع روایت سریال در بخش اصلی به دو بخش که یکی حل معمای قتل و یکی نمایش گذشته کسی باودن و همچنین کشف رازهای مرتبط به آن، تقسیم شده و درکنارش داستانک‌های دیگری را نیز شاهد هستیم که شاید در ابتدا برخی از آن‌های بی‌ربط به‌نظر برسند، اما به هر شکل درنهایت به داستان اصلی ارتباط دارند و چیز فرعی یا غیر ضروری در داستان نیستند و همین ارتباط آن‌ها باعث جذابیت بیشتر داستان و کیفیت بسیار خوب نویسندگی سریال شده است. هرچند در مجموع پایان بندی سریال The Flight Attendant می‌توانست به مراتب عملکرد بهتری را داشته باشد و یک پایان کامل و جامع‌تری را شاهد باشیم که درکنار آن کمی پایان شاد سریال با کلیت آن هم‌خوانی نداشت و شاید سازندگان سریال می‌توانستند پایانی با ریسک بالاتری را انتخاب کنند، اما درنهایت پایان این سریال کمدی می‌تواند بخش زیادی از بینندگان و طرفدارانش را راضی کند که البته باید دید در فصل دوم روند اتفاقات سریال قرار است چگونه باشد. صد البته که این موضوع بدون بازی بسیار درخشان کیلی کوئوکو غیر ممکن بود.

کیلی کوئوکو در نقش کسی باودن در شهر رم ایتالیا در سریال The Flight Attendant

بخش زیادی از موفقیت سریال The Flight Attendant را باید مدیون بازی بسیار درخشان و متفاوت کیلی کوئوکو در نقش کسی باودن دانست

بازی درخشان کیلی کوئوکو باعث شده تا بخش کمدی و احساسی سریال به مراتب بهتر به تصویر کشیده شود و عملا به خوبی توانسته تا مرزی بین دنیای واقعی و ساختگی کسی باودن ایجاد کند. درواقع کوئوکو وظیفه سختی داشته تا کسی باودن را در شرایط متفاوت به تصویر بکشد و او به خوبی توانسته از پس این نقش بر بیاید و حتی چیزهای بیشتری را نیز به آن اضافه کند. البته بازی کوئوکو تنها صرفا به شخصیت کسی باودن خلاصه نمی‌شود و او حتی روی دیگر شخصیت‌های سریال نیز تاثیر مثبت گذشته است و همین موضوع باعث شده تا داستان‌های فرعی رنگ بهتری در طول اتفاقات داستان بگیرد و رابطه و گفتگوهای هر شخصیت با کسی باودن به مراتب بهتر به تصویر کشیده شود. البته بازی کوئوکو تنها باعث نشده تا شخصیت‌های فرعی هم به عناصر بهتری تبدیل بشند و نه‌تنها بیشتر بازیگران مکمل توانسته عملکرد خوبی را داشته باشند، بلکه سازندگان سریال The Flight Attendant به خوبی توانسته از شخصیت‌های مکمل در داستان سریال استفاده کنند و هرچند شاید داستان‌های مکمل هم باعث پر اهمیت‌تر شدن شخصیت‌ها شده باشد، اما این نکته مثبتی است که سازنده این سریال در بیشتر دقایق فراموش نکرده که شخصیت‌های فرعی نیز نقش مهمی در اتفاقات سریال دارند و نباید آن‌ها را به حاشیه برد و به خوبی از آن‌ها استفاده کرده‌اند.

صد البته که نقش پلیس در سریال The Flight Attendant کمی به خوبی در سریال استفاده نشده و درواقع بود و نبود این شخصیت‌ها خیلی تغییر مهمی در داستان ایجاد نمی‌کند و شاید می‌شد ارائه بهتری را در این بخش شاهد باشیم. سریال The Flight Attendant شاید مشکلات ریز و درشتی مثل دقایق نسبتا طولانی هر قسمت یا بالا بودن تعداد قسمت‌ها نسبت به محتوای داستان به‌همراه صحنه‌های غیر ضروری متعدد داشته باشد یا حتی می‌توانست پایانی متفاوت‌تری را هم ارائه دهد، اما این سریال کمدی توانست به یکی از بهترین سریال‌های اورجینال سال ۲۰۲۰ و بهترین برنامه‌های انحصاری HBO Max تبدیل شود که به خوبی توانسته از عناصر کمدی، درام و مرموزانه استفاده کند و داستان و روایتی نسبتا متفاوتی را نیز ارائه دهد. هرچند سؤال اصلی این است که آیا واقعا دلیلی برای ساخت فصل دوم سریال The Flight Attendant وجود دارد؟ تنها زمان می‌تواند جواب این سؤال را دهد، اما در هر حال فصل اول سریال مهماندار هواپیما یکی از کارهایی است که می‌توان تماشای آن را به‌عنوان یکی از پدیده‌های غیره منتظره و شیرین تلویزیون در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده