نویسنده: علی گودرزی
// شنبه, ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۹

راهنمای ساخت سفینه و پایگاه در بازی Starfield

در آخرین ایستگاه از سری مقالات آموزشی بازی استارفیلد، سراغ معرفی روش‌های ساخت بهترین Outpost و فضاپیمای ممکن در این بازی می‌رویم.

به‌ایستگاه پایانی از سری مقالات آموزشی استارفیلد رسیدیم. ساخت پایگاه و فضاپیما در بازی استارفیلد از جمله قسمت‌های مهم این بازی در بخش ساخت و ساز به‌شمار می‌رود. شاید از خودتان بپرسید که تولید پایگاه یا ساخت یک سفینه فضایی چطور قرار است به‌دردمان بخورد؟ خارج از شاخصه‌های داستانی که احتمالا شما را به‌تولید یک پایگاه یا مواردی از این دست وادار کنند، داشتن محلی برای ذخیره آیتم‌ها، استخراج منابع سیارات و تاسیس یک مرکز علمی، موضوعی بسیار مهم در بازی است که حتما باید به‌آن توجه داشته باشید. مخصوصا اگر Traitای ویژه با نام Sweet Home که از همان آغاز بازی یک خانه بزرگ در اختیارتان قرار می‌دهد را انتخاب نکرده باشید، به داشتن یک خانه و فضایی جهت انبار کردن آیتم‌های اضافه خود نیاز خواهید داشت. 

از آن طرف، فضاپیماها درواقع تکه‌ای بسیار مهم از تجربه‌ی بازی هستند که در حین جنگ‌های فضایی، تنها فاصله‌ی شما بین مرگ و زندگی به‌شمار می‌روند. گاهی اوقات ممکن است دلتان بخواهد تا سفینه‌ی مخصوص خودتان را داشته باشید و چه از منظر فنی/مهندسی و چه از نقطه نظر ظاهری، همان کشتی فضایی که همیشه آرزوی داشتنش را در سر می‌پروراندید را بسازید. در این مقاله می‌خواهیم ویژگی‌های مختلف از بخش تولید پایگاه و فضاپیما را به‌شما معرفی کرده و راهکارهای مناسب جهت آفرینش بهترین سفینه و Outpost ممکن را برایتان فهرست کنیم.

ساخت پایگاه در بازی استارفیلد

ساخت پایگاه

مدتی می‌شود که ساخت و ساز به‌یکی از ارکان اصلی بازی‌های سبک نقش‌آفرینی استودیو بتسدا تبدیل شده است. بعد از بازی Fallout 4 و Fallout 76، ساخت و ساز پایگاه در استارفیلد هم به‌‌شکلی واقعا جدی و مثل همیشه پیچیده، مطرح شده و حتی اگر علاقه چندانی به‌این بخش نداشته باشید، بهتر است مبانی آن را بشناسید تا تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر را از استارفیلد کسب کنید. 

در زمان ساخت یک پایگاه، باید این موضوع را در نظر بگیریم که سازه‌مان باید با آب و هوای سیاره‌ای که در آن پایگاه می‌سازیم، تطابق داشته باشد. نکته‌ی مهم بعدی این است که برای ساخت یک پایگاه، باید منابع لازم برای خلق سازه‌ مدنظرمان مثل آهن و آلومینیوم را در کوله‌پشتی‌مان داشته باشیم. اگر خیلی جدی می‌خواهید به‌سراغ ساخت یک پایگاه بروید، باید یک سری مهارت ویژه را از درخت مهارت‌های کاراکتر خود انتخاب کرده باشید. این مهارت‌ها به‌شرح زیر هستند.

مهارت‌های اجتماعی در بازی استارفیلد

مهارت‌ مدیریت پایگاه/Outpost Management (Social)

  • سطح یک: می‌توانید مدل‌های بهبودیافته از ساختمان یک سازه را تولید کرده و در ایستگا‌ه‌های تحقیقاتی پیرامون سازه‌های پیشرفته‌ برای یک پایگاه، تحقیق بکنید.
  • سطح دو: می‌توانید پیرامون ساخت سازه‌های سطح Superior از یک پایگاه تحقیق کرده و آن‌ها را بسازید.
  • سطح سه: می‌توانید پیرامون سازه‌های بسیار پیشرفته (سطح Cutting Edge) تحقیق کنید و آن‌ها را برای پایگاه خود بسازید. 
  • سطح چهار: کاهش ۵۰ درصدی در مصرف منابع طی ساخت و ساز یک پایگاه

مهارت مدیریت پایگاه/Outpost Management (Science)

  • سطح یک:‌ امکان اضافه کردن Cargo Linkهای جدید در پایگاه‌ها
  • سطح دو: امکان اضافه کردن ربات‌های بیشتر در پایگاه‌ها
  • سطح سه: امکان اضافه کردن خدمه‌ی بیشتر در پایگاه‌ها
  • سطح چهار: دوبرابر شدن سرعت عملیات استخراج منابع در پایگاه‌ها

مهارت Planetary Habitation

  • سطح یک: افزایش تعداد پایگاه‌های قابل ساخت در یک سیاره تا عدد ۴. امکان ساخت یک پایگاه در سیاره‌هایی با دمای شدید (مثل Deep Freeze و Inferno). 
  • سطح دو: افزایش تعداد پایگاه‌های قابل ساخت در یک سیاره تا عدد ۸. امکان ساخت پایگاه در سیاره‌هایی با شرایط جوی (فشار) بسیار شدید.
  • سطح سه: امکان ساخت پایگاه در سیاره‌هایی با شرایط جوی سمی. افزایش تعداد پایگاه‌های قابل ساخت در یک سیاره تا عدد ۱۲.
  • سطح چهار: امکان ساخت پایگاه در سیاره‌هایی با شرایط جاذبه‌ای شدید. افزایش تعداد پایگاه‌های قابل ساخت در یک سیاره تا عدد ۱۶.

مهارت Research Methods (Science)

  • سطح یک: کاهش ۱۰ درصدی منابع لازم برای ساخت آیتم‌ها و تکمیل پروزه‌های علمی.
  • سطح دو: کاهش ۲۰ درصدی منابع لازم برای ساخت آیتم‌ها و تکمیل پروزه‌های علمی.
  • سطح سه: کاهش ۴۰ درصدی منابع لازم برای ساخت آیتم‌ها و تکمیل پروزه‌های علمی.
  • سطح چهار: کاهش ۶۰ درصدی منابع لازم برای ساخت آیتم‌ها و تکمیل پروزه‌های علمی.

تنظیمات ساخت پایگاه در بازی استارفیلد

در استارفیلد چطور یک پایگاه بسازیم؟

از همان دقایق آغازین بازی و در زمان همراهی با ربات بانمک و گاهی اوقات عصبانی خود که جناب وَسکو (Vasco) باشد، پس از پیوستن به‌جناح کانستلیشن می‌توانید از وسکو پیرامون ساخت یک پایگاه سوال بپرسید. 

با فرود در سیاره‌های مختلف، هر لحظه که اراده کنیم این امکان را داریم تا پایگاه مدنظرمان را بسازیم. برای ساخت یک پایگاه، ابتدا دکمه‌ی F (در نسخه کامپیوتر - دکمه مدنظر برای بالا آوردن Scanner در کنسول‌ها) را فشار می‌دهیم و با زدن دکمه‌ی R یک Beacon را در محل مدنظر قرار می‌دهیم تا ناحیه‌ی مدنظر به‌عنوان زمینی که در آن پایگاه خود را می‌سازیم مشخص بشود. بهتر است پایگاهمان را در نزدیکی یک پرتگاه، دریچه گاز یا هر منطقه‌ی خطرناک بنا نکنیم.

بعد از قرار دادن Beacon در نقطه‌ی مد نظر، با فشردن دکمه‌ی Tab که منوهای بازی همچون منوی کوله‌پشتی را بالا می‌آورد، مابین دسته‌بندی‌های مختلف از سازه‌ها و آیتم‌های قابل ساخت در پایگاه، جابه‌جا می‌شویم و آنچه که در نظر داریم را می‌سازیم. در زمان ساخت پایگاه، محل ایستادن‌مان را باید جایی انتخاب کنیم که روی سازه‌هایی که می‌سازیم، سلطه داشته باشد و با درک کامل از زوایای مختلف سازه‌ها، پایگاه را ایجاد کنیم.

نکته: برای ساخت برخی از سازه‌ها برای فعال شدن‌شان به‌برق نیاز دارند؛ در نتیجه قبل از خلق آن‌ها، باید یک منبع استخراج نیرو را ایجاد کرده باشید. در ادامه تمامی منابع و سازه‌های قابل ساخت در یک پایگاه را فهرست می‌کنم.

پیچیدگی‌های ساخت یک پایگاه در بازی استارفیلد

در یک پایگاه چه سازه‌هایی را می‌توانیم ایجاد کنیم؟

سازه‌های مختلفی که در یک پایگاه می‌توانیم ایجاد کنیم، به ۱۰ دسته‌ی مختلف تقسیم می‌شوند:

  • استخراج‌کننده‌ها (Extractors): ابزارها و سازه‌هایی برای حفاری و استخراج منابع در سیارات
  • برق و قدرت (Power): هر ساختار و منبعی که از آن می‌توانیم نیروی برق به‌دست بیاوریم (مثل صفحه‌های خورشید/Solar Array) در این گروه دسته‌بندی شده‌اند.
  • مخزن‌ها (Storage): همانطور که از اسم این گروه می‌توان حدس زد، ساختارهایی که از آن‌ها بتوانیم برای انبار کردن وسایلمان بهره ببریم در این گروه قرار گرفته‌اند.
  • سازه‌ها (Structures): ساختمان‌ها و ساختارهای مورد نیاز برای اسکان خدمه‌ی پایگاه در این گروه دسته‌بندی شده‌اند. مواردی همچون سالن‌ها، گلخانه‌‌ها، آزمایشگاه، سالن‌های Airlock و بیشتر. باید حواسمان باشد که در زمان خلق این سازه‌ها، حتما یک Airlock برای درب ورود‌ی‌شان تعیین کنیم. چرا که این Airlockها هستند که در حین ورود به‌یک سازه، فشار محیط سیاره، فشار فضای داخل و مواردی از این دست را تنظیم کرده و حتما باید آن‌ها را برای درب ورود سازه‌مان قرار بدهیم.
  • ساختارهایی برای بخش ساخت‌وساز (Crafting): آیتم‌هایی همچون میزهای کار (Workbench)، میز بخش تحقیقات، ایستگاه‌های پخت و پز (Cooking Station) و بیشتر را در این گروه می‌بینیم.
  • ساختارهای دفاعی (Defenses): مواردی همچون سلاح‌های تیربار و آیتم‌هایی از این دست در گروه مورد بحث طبقه‌بندی شده‌اند تا از پایگاهی که ساخته‌ایم در برابر مزدورهای فضایی مراقبت کنند.
  • مبلمان: از تخت و کابینت گرفته تا یخچال و مبلمان. آیتم‌های مورد نیاز جهت مبله کردن پایگاهمان در این گروه دیده می‌شوند. 
  • دکوراسیون: آیتم‌های تزئینی همچون نقاشی‌‌ها، انواع فرش و پادری و چنین مواردی در این دسته وجود دارند.
  • نمایشگرها: صفحه‌های نمایش‌دهنده همچون نمایش‌دهندگان انواع آیتم‌های پوششی و اسلحه‌ها که در واقع یک سری مخزن جهت انبار کردن تفنگ‌ها و پوشش‌های اضافه هستند، در این گروه طبقه‌بنده شده‌اند. 

اینکه چه سازه‌ای را در پایگاهمان بسازیم، کاملا به‌اولویت‌ها و نیازهایمان وابسته است. مثلا اگر پایگاهمان را با محوریت انبار کردن وسایل اضافه می‌سازیم، بهتر است همان اول سراغ ساخت Transfer Containerها برویم. یا اگر هدفمان استخراج منابع باشد، باید از آیتم‌های موجود در طبقه‌ی Extractors استفاده کنیم. 

ساخت سفینه در بازی استارفیلد

شخصی‌سازی و ساخت فضاپیما در بازی Starfield

برای شخصی‌سازی و ساخت فضاپیما، در زمان فرود روی یک سیاره باید متصدی تعمیرات فضاپیما که در واقع همان مکانیک خودمان است را پیدا کنیم. این شخص با نام  Ship Services Technician شناخته می‌شود و در شهرهایی مثل آکیلا و نیو-آتلانتیس از طریق یک سری کیوسک ویژه، راحت می‌توانیم او را پیدا کنیم. در زمان صحبت با جناب مکانیک، باید دیالوگ View and modify my ships را انتخاب کرده و سپس، به‌منوی شخصی‌سازی فضاپیما منتفل می‌شویم.

در این منو، دو انتخاب در مقابل ما قرار می‌گیرد. یا می‌توانیم فضاپیمای خود را آپگرید کنیم و یا اینکه با تغییر در ساختار و شمایل سفینه، به‌نوعی آن را بکوبیم و از اول بسازیم. ارتقاء ساختارهای مختلف سفینه مثل تمام بازی‌های دیگر، با توجه‌به میزان پیشرفت یا پس‌رفت آیتم‌هایی که جایگزین ساختارهای فعلی فضاپیمای‌تان، روند ارتقاء ابزارمان را پیش می‌بریم. اما ساخت و ساز فضاپیما، جایی است که باید قطعات را جدا کنیم، آن‌ها را به محل مد نظرمان متصل کرده و در کل، سفینه‌ای تازه بسازیم.

مهارت‌های خلبانی در بازی استارفیلد

در زمان عمیق شدن در ساخت و ساز کشتی فضایی، حتما حتما به‌این موضوع هم باید توجه کنیم که مهارت‌‌های Piloting (Tech) و مهارت‌های Starship Design (Tech) نیز از جمله شاخص‌های بسیار مهم در زمان حرکت با فضاپیما و شخصی‌سازی آن‌ها به‌شمار می‌روند؛ اگر دلتان می‌خواد واقعا دل و روده‌ی سفینه‌تان را بیرون بریزید و یک نمونه‌ی کاملا شخصی را به‌دست خودتان طراحی کنید، حتما مهارت‌های این دو شاخه را ارتقاء بدهید. 

اولین نکته‌ای که پیرامون شخصی‌سازی و آفرینش یک فضاپیمای جدید باید بدانیم، این است که چنین فرآیندی هرگز ارزان نیست و قبل از اینکه سراغش برویم، بهتر است حدود ۳۰ هزار واحد پول از بازی را ذخیره کرده باشیم. وقتی که تمام منابع مالی و فنی را آماده داشته باشیم، حالا زمان دست به‌آچار شدن فرا می‌رسد. سفیه‌ها در استارفیلد مثل یک سری لگو می‌مانند که باید به‌یکدیگر متصلشان کنیم. اما باید حواسمان باشد که این قطعات، خیلی خوب در یکدیگر جا بخورند و سرهم شوند. در غیر این صورت، بازی اجازه‌ی نهایی کردن تنظیمات کشتی‌فضایی دلخواهتان را نخواهد داد. جا رفتن قطعات اما، اصلی‌ترین چالش در زمان ساخت یک سفینه به‌حساب نمی‌آید.

بررسی قطعات سفینه در بازی استارفیلد

در زمان خلق یک فضاپیما، باید به‌یک مولفه‌ی بسیار مهم یعنی جرم/وزن (Mass) دقت کنیم. Mass که همان وزن سفینه‌تان است، نقشی بسیار مهم را در حفظ تعادل سفینه ایفا می‌کند. هرچقدر که وزن سفینه‌تان بالا باشد، میزان توانایی تحرک (Mobility) فضاپیمای کمتر می‌شود. برای افزایش سطح تحرک، باید موتورها (Enigne) سفینه را بیشتر کنیم. البته که با افزایش موتورهای نصب‌شده روی سفینه، وزن فضاپیما هم افزایش خواهد داشت. افزایش وزن سفینه اما فقط به‌بحث تعادل ارتباط ندارد و پرش‌های بین منظومه‌ای (Grav Jump) را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر کشتی فضایی‌مان خیلی سنگین شود، دیگر نمی‌توانیم پرش منظومه‌ای انجام بدهید و باید حواسمان باشد تا بین میزان تحرک و سنگینی فضاپیما، یک تعادل خوب را برقرار کنیم. 

با خرید قطعات گران‌تر، خیلی راحت‌تر می‌توانیم آن تعادل مدنظر را ایجاد بکنیم. اما بهتر است خیلی رک و پوست‌کنده این حقیقت را قبول کنیم که برای گرفتن عملکردی بسیار خوب و معقول از فضاپیما، باید قید شاخص‌های ظاهری آن را بزنیم و قطعات مناسب را روی آن نصب کنیم. حتما باید به‌این موضوع توجه کنیم که نصب قطعه‌ای کارآمدتر و عالی، بسیار بسیار بهتر از آن است که چند قطعه‌ی باکیفیت را روی یک فضاپیما نصب کرده باشیم. چرا که اگر قطعات بیشتر را نصب کنیم، سفینه‌ای سنگین و کند خواهیم داشت. و در تجربه‌ی استارفیلد، مهم‌ترین نکته این است که سفینه‌های سریع‌ با یک Hull (میزان سلامتی) معقول در نبردهای هوایی دست بالاتر را دارند؛ چرا که اگر صرفا میزان سلامتی یا Hull فضاپیما را به‌امید بقا در نبردها زیاد کنید، سطح تحرک‌تان پایین می‌آید و در تیر-رس نیروهای مهاجم قرار می‌گیرید. 

وزن سفینه در بازی استارفیلد

بعد از اتمام کارمان با ساخت یک سفینه، نوبت به‌چک کردن قطعات می‌رسد؛ دقیقا مثل فرآیند انتخاب واحد در سیستم دانشگاهی‌مان که بعد از انتخاب واحدها باید دکمه‌ی «بررسی تغییرات»‌ را فشار می‌دادیم تا ببینیم آیا واحدها باهم تداخل دارند یا نه. ساخت فضاپیما در استارفیلد هم دقیقا از همین سیستم پیروی می‌کند. قبل از اتمام کار، باید بدانیم قطعاتی که روی فضاپیما نصب کرده‌ایم، به‌درستی جا خورده‌اند و می‌توانیم به‌راحتی از فضاپیمای خود سواری بگیریم یا نه. باید بدانیم که آیا این قطعات باهم تداخل دارند یا نه؟ مثلا گاهی اوقات پیش می‌آید که یک قطعه، به‌خوبی روی بدنه سفینه ننشسته است و مشکل‌ ایجاد می‌کند. اگر این بررسی ناموفق باشد و با ارورهای مختلف روبه‌رو شدیم، باید در ساختار فضاپیمای خود بازنگری کنیم.

در ادامه مهم‌ترین خطاهای و راه‌حل‌های مرتبط با اسمبل فضاپیما را بررسی می‌کنیم:

  • خطای مرتبط با قطعه‌ی Docking Module: این قطعه در واقع همان بخش از سفینه‌ است که در زمان کناره‌گرفتن/لنگر انداختن در کنار سایر سفینه‌ها و ایستگاه‌های فضایی، باعث اتصال سفینه به‌محل توقف می‌شود. باید حواسمان باشد که این قطعه را حتما در مرتفع‌ترین قسمت از بدنه‌ی اصلی فضاپیما نصب کنیم.
  • خطای نصب سه‌سلاح هم‌زمان: در ساخت یک فضاپیما اجازه نداریم تا سه سلاح مختلف را به‌طور هم‌زمان روی سفینه‌مان تعبیه کنیم.
  • خطای استفاده هم‌زمان از چند Module مختلف: یک سری از قطعات همچون Reactorها، قطعه‌ی Grav Drive و کاک‌پیت (Cockpit) وجود دارند که فقط یک عدد از آن‌ها باید روی بدنه سفینه نصب شود و در صورت نصب هم‌زمان چند قطعه از هر یک، اجازه‌ی تکمیل شدن روند ساخت فضاپیما در اختیارمان قرار نمی‌گیرد.
  • خطای مربوط به Landing Gearها:‌ با افزایش وزن یک سفینه، باید تعداد ابزارآلات مربوط به‌فرود بر سطح یک سیاره (Landing Gearها) را افزایش بدهیم. در نتیجه باید حواسمان باشد که اگر دیدیم وزن سفینه‌مان حسابی زیاد شده است، تعداد Landing Gearها را هم زیاد بکنیم.
  • خطای مربوط به برق و قدرت: در زمان تعبیه‌ی سلاح‌ها روی سفینه، باید به‌این موضوع دقت کنیم که هر یک از این سلاح‌ها و حتی موتورها، برق مصرف می‌کنند و منبع برق و قدرت فضاپیما را باید مطابق با مصرف برق ابزار آلاتمان انتخاب کنیم.

در زمان خرید قطعات مختلف بهتر است بدانیم که شرکت قطعه‌سازی Stroud-Ecklund قطعات معمولا بهتری را در اختیارمان قرار می‌دهد. حتما باید توجه کنیم که فقط از یک فروشنده/تعمیرکار یکسان خرید قطعات یا تقویت سفینه‌مان را انجام ندهیم و به‌قطعه‌سازان مختلفی در سراسر کهکشان سر بزنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده