آموزش اجرای بازی های کامپیوتر روی گوشی اندرویدی | از وینلاتور تا روش‌های دیگر

آموزش اجرای بازی های کامپیوتر روی گوشی اندرویدی | از وینلاتور تا روش‌های دیگر

شنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۰

در این مقاله روشی را به شما معرفی می‌کنیم که به‌واسطه آن بتوانید بازی‌های کامپیوتری را روی گوشی‌های اندرویدی خود تجربه کنید.

براساس تحقیقی که اخیرا منتشر شده بود، نزدیک به نیمی از جمعیت کره زمین از تجربه بازی‌های ویدیویی در حال لذت بردن هستند و آن‌طور که به‌نظر می‌رسد بیش از نیمی از این افراد را کاربران پلتفرم موبایل تشکیل می‌دهند. حال این افراد ممکن است کاربرانی باشند که در اوقات فراغت خود بازی‌هایی همانند Candy Crush را تجربه می‌کنند یا افرادی را شامل شود که به‌صورت حرفه‌ای در مسابقات E-Sports یک بازی خاص شرکت می‌کنند. اما نمی‌توان این واقعیت را ندیده گرفت که تجربه ویدیوگیم روی پلتفرم موبایل راه زیادی را طی کرده است و باید آن را بسیار بیشتر از قبل جدی گرفت.

البته که بازی‌های موبایل هنوز نتوانسته‌اند به کیفیتی مشابه با آثار منتشر شده روی کامپیوتر یا کنسول برسند، اما سادگی و قابلیت حمل گوشی‌های هوشمند باعث شده است تا مخاطبان زیادی را برای تجربه بازی‌های ویدیویی جذب خود کند. با پیشرفت تکنولوژی در سال‌های گذشته، ما امروزه قادر هستیم تا علاوه‌بر بازی‌هایی که برای گوشی‌های هوشمند منتشر می‌شوند، به تجربه بازی‌های کنسولی یا کامپیوتر روی این پلتفرم بپردازیم و از آن‌ها لذت ببریم.

اتفاقی که مخصوصا در سال‌های اخیر به واسطه قدرتمندتر شدن سخت‌افزارهای موبایل و پیشرفت تکنولوژی بیشتر شاهد آن هستیم و در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌توانیم انتظار کم‌رنگ‌تر شدن مرز میان این پلتفرم‌ها باشیم. به‌همین دلیل ما در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم به سراغ پلتفرم اندروید (که مخاطب بیشتری در زمینه ویدیو گیمینگ در اختیار دارد) برویم و روش‌های مختلف اجرای بازی‌های کامپیوتری روی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

روش‌های اجرای بازی های کامپیوتر روی گوشی‌های اندرویدی


امولاتور Winlator برای اجرای بازی های کامپیوتری روی اندروید

امولاتور Winlator می‌تواند بازی های کامپیوتر را روی گوشی‌های اندرویدی اجرا کند

شبیه‌ سازهای بازی های کامپیوتری روی اندروید

تاکنون روش‌های متعددی برای اجرای بازی‌های کامپیوتری روی اندروید وجود داشته‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به سرویس‌های استریمینگ یا حتی نسخه‌های پورت شده آن‌ها روی این پلتفرم اشاره کرد. در ادامه این مقاله به این روش‌ها نیز خواهیم پرداخت، اما قبل از آن اجازه دهید ابتدا به سراغ روشی برویم که امروزه با قدرتمندتر شدن گوشی‌های هوشمند، بسیار بین کاربران رایج شده است. تا پیش از این برای اجرای بازی های رتروی کامپیوتری روی اندروید شما می‌توانستید از امولاتورهایی همانند Magic DosBox ،DosBox ،Turbo و ExaGear استفاده کنید. امولاتورهایی که به‌خوبی از اجرای بازی‌های کلاسیکی همانند Duke Nukem ،DOOM و Quake روی گوشی‌های اندرویدی برمی‌آیند.

اما حالا درکنار این شبیه‌سازها، امولاتورهای دیگری هم معرفی شده‌اند که توسعه‌دهندگان آن‌ها نگاه‌های بلندپروازانه‌تری برای برای اجرای بازی‌های کامپیوتری روی سیستم‌عامل اندروید در سر دارند. تاکنون پروژه‌های مختلفی در زمینه اجرای بازی‌های ویندوز روی گوشی‌های اندرویدی در دسترس قرار گرفته‌اند که درکنار مواردی همچون مشکلات عملکردی و ناسازگاری‌های سخت‌افزاری، موانع متعددی در سر راه خروجی مناسب آن‌ها وجود داشته است. معروف‌ترین این امولاتورها برنامه Winlator است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

اجرای بازی های کامپیوتر روی موبایل با Winlator

همان‌طور که گفته شد اخیرا برنامه‌ای به‌نام Winlator عرضه شده است که براساس ادعای توسعه‌دهندگان، می‌تواند بازی‌های ویندوزی را با بهترین خروجی عملکردی روی گوشی‌های اندرویدی اجرا کند. جالب است بدانید که Winlator درواقع مجموعه‌ای از برنامه‌ها و ابزارهای موجود است که در محیط کاربرپسندی جمع‌آوری شده است. این ابزارها شامل Box (که به شما اجازه می‌دهد برنامه‌های x86 را روی پردازنده‌های ARM اجرا کنید) و Win (به شما اجازه می‌دهد برنامه‌های ویندوزی را روی لینوکس اجرا کنید) می‌شود. به هر حال، مواردی همچون فرایند نصب و رابط کاربری ساده این برنامه باعث شده است که در مقایسه با ابزارهایی همانند Box4Droid که نیاز به خط فرمان نیاز دارد، از سهولت بیشتری برخوردار باشد.

راه‌اندازی برنامه Winlator بسیار ساده است. شما کافی است برنامه مورد نظر خود را نصب کرده و فایل‌های آن‌ را در پوشه مشخصی روی گوشی خود کپی کنید. از این‌جا حالا شما برنامه را اجرا کرده و یک Container را تنظیم می‌کنید (تنظیماتی شامل انتخاب رزولوشن صفحه‌نمایش، درایورها و غیره). برنامه همچنین به‌صورت پیش‌فرض به پوشه دانلودهای شما دسترسی دارد. در ادامه مقاله روند کامل نصب این امولاتور و فرایند اجرای یک بازی کامپیوتری روی آن را توضیح خواهیم داد.

بازی دیابلو 2 روی امولاتور Winlator

آیا استفاده از Winlator ارزش دردسرهای فرایند نصب و غیره را دارد؟

با تمامی این اوصاف واضح است که شما نباید خیلی برای اجرای بازی‌های محبوب و سنگین کامپیوتری که در دهه اخیر عرضه شده‌اند، امید داشته باشید. پس چندان به فکر اجرای بازی‌هایی همانند سایبرپانک 2077، ویچر 3 یا Control در این برنامه نباشید.

مشکل عجیبی که در رابطه با این برنامه وجود دارد، این است که همانند دیگر امولاتورهای اندرویدی (همانند Box4Droid)، برنامه Winlator هم در زمان عملکرد سازگاری چندانی با آخرین پردازنده‌های اسنپ‌دراگون (همانند چیپ‌های اسنپ‌دراگون با پردازنده‌های گرافیکی Aderno 7xx) ندارد و ظاهرا این برنامه فعلا عملکرد مناسب‌تری روی گوشی‌های پرچم‌دار قدیمی در مقایسه با مدل‌های جدیدتر دارد.

اجرای بازی Oblivion در امولاتور Winlator

اجرای بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion روی موبایل با استفاده از امولاتور Winlator

آیا راه‌حلی برای مشکل اجرای بازی‌های روز روی تمامی گوشی‌ها قدرتمند وجود دارد؟

طبیعتا این آخرین باری نیست که ما درباره برنامه‌ای که بتواند بازی‌های کامپیوتر را روی گوشی‌های اندرویدی اجرا کند، می‌شنویم. دو توسعه‌دهنده از تیم سازنده قبلی شبیه‌ساز Skyline (در حال حاضر از کار افتاده است) در حال حاضر در حال کار روی برنامه‌ رایگان Cassia هستند. این امولاتور به کاربران اجازه می‌دهد تا بازی‌های ویندوزی (با ویژگی دایرکت ایکس ۸ به بالا) را روی گوشی‌های هوشمند خود اجرا کنند و سازندگان آن قول داده‌اند تا چالش‌هایی را که برنامه‌های امروزی با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، حل کنند. پس می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نه‌چندان دور ابزارهای متعددی در زمینه اجرای بازی‌های ویندوزی روی موبایل‌های هوشمند منتشر شوند که از عملکرد خوبی هم برخوردار باشند.

البته همان‌طور که می‌دانید برخی از بازی‌های قدیمی کامپیوتر یا پلتفرم‌های دیگر همانند پلی استیشن 2 و گیم‌کیوب به‌صورت رسمی روی سیستم‌عامل اندروید پورت شده‌اند. پس شما می‌توانید علاوه‌بر روش استفاده از شبیه‌ساز آن‌ها را به‌صورت قانونی خریداری و تهیه کنید.

درکنار موارد گفته نباید پلتفرم‌هایی همانند Steam Link و سرویس GeForce Now را که در حال حاضر در زمینه استریمینگ بازی‌های ویدیویی روی موبایل هم در حال فعالیت هستند، فراموش کنیم. با تمامی این اوصاف به برنامه Winlator باز می‌گردیم و در ادامه از مرحله دانلود و نصب آن گرفته تا نحوه اجرای بازی‌های کامپیوتری روی گوشی‌های اندرویدی را مورد بررسی قرار می دهیم.

تنظیمات و محیط امولاتور Winlator

آموزش نصب و استفاده از امولاتور Winlator

پیش از شروع فرایند نصب Winlator، مطمئن شوید که روی گوشی موبایل خود به اندازه کافی حجم خالی برای دانلود و نصب فایل‌های APK و OBB این برنامه در اختیار داشته باشید.

مرحله اول: دانلود فایل‌های APK و OBB

برای دانلود فایل‌های APK و OBB برنامه Winlator باید وارد صفحه دانلود آن شوید. این فایل‌ها حاوی محتویات ضروری جهت اجرای این برنامه روی دستگاه اندرویدی شما هستند.

مرحله دوم: فایل APK را نصب کرده و فایل OBB را جابه‌جا کنید.

زمانی‌که فایل‌های APK و OBB را دانلود کردید، فایل APK را روی گوشی اندرویدی خود نصب کنید. پس از نصب، برنامه را یک‌بار اجرا کنید تا پوشه مربوط‌به فایل‌های نصبی ایجاد شده و دسترسی‌های لازم را فراهم کنید. سپس، فایل ایمیج OBB را پیدا کرده و آن را به مسیر “storage/emulated/0/Android/obb/com.winlator” موجود روی گوشی اندرویدی خود انتقال دهید.

مرحله سوم: برنامه را باز کرده و فایل OBB را نصب کنید.

یک‌بار دیگر برنامه Winlator را اجرا کنید. برنامه به‌صورت خودکار باید فایل OBB را شناسایی کرده و فرایند نصب آن را آغاز کند. در ادامه و در بخش Containers با زدن علامت + وارد پنجره مربوط‌به ساخت Container می‌شوید.

درصورتی‌که موبایل هوشمند شما از پردازنده گرافیکی اسنپدراگون بهره می‌برد، می‌توانید تمامی تنظیمات را روی حالت پیش‌فرض نگه دارید. اما درصورتی‌که پردازنده گرافیکی شما از نوع Mali است، در قسمت Graphics Driver مدل را به VirGl تغییر دهید.

نصب بازی در محیط امولاتور Winlator

Winlator محیطی مشابه با ویندوز را در اختیار کاربر قرار می‌دهد

مرحله چهارم: فایل‌های بازی خود را سازمان‌دهی کنید.

تبریک می‌گوییم! شما با موفقیت برنامه Winlator را روی موبایل خود نصب کرده‌اید. حالا کافی است فایل نصبی بازی مورد نظر خود را در پوشه Download گوشی خود قرار دهید. لازم به‌ذکر است که پوشه Download موبایل شما در برنامه شبیه‌ساز Winlator نقش درایو D را بازی می‌کند.

با اجرای Container محیطی مشابه با ویندوز در موبایل شما پیش‌روی‌تان قرار می‌گیرد. محیطی که با لمس صفحه‌نمایش آن مشاهده می‌کنید که نشان‌گر موس به حرکت درمی‌آید. برای انجام عملیات Left Click، کافی است روی صفحه‌لمسی یک ضربه بزنید و برای انجام Right Click، کافی است پس از نگه داشتن یکی از انگشتان خود روی صفحه‌لمسی، با دیگر انگشت خود روی صفحه ضربه بزنید. در صفحه اصلی پنجره Computer را مشاهده می‌کنید که سه درایو D ،C و Z را در خود جای داده است. با باز کردن درایو C مشاهده می‌کنید که پوشه‌هایی همانند پوشه محل نصب ویندوز به شما نمایش داده می‌شود. درایو D هم درواقع مسیر پوشه Download موبایل هوشمند شما را شامل می‌شود. در انتها هم درایو Z را داریم که محتویات و فایل‌های اجرایی برنامه Winlator را در خود جای داده است.

برای نصب بازی کافی است به سراغ درایو D بروید و پوشه بازی خامی که از قبل در گوشی خود کپی کرده‌اید، پیدا کنید. ما در این‌جا همان‌طور که مشاهده می‌کنید فایل نصبی بازی Project IGI را در اختیار داریم که درون پوشه آن یک فایل نصبی exe قرار گرفته است. با اجرای این فایل فرایند نصب آغاز می‌شود و همانند یک بازی کامپیوتری می‌توانید با زدن گزینه‌های Next، بازی دلخواه خود را روی این شبیه‌ساز نصب کنید.

پس از نصب بازی، می‌توانید آن را از منوی Start و در بخش Programs پیدا و اجرا کنید. در ادامه تصاویر مربوط‌به اجرای بازی Project IGI را روی شبیه‌ساز Winlator می‌توانید مشاهده کنید.

مرحله پنجم: میانبر بسازید

برای آنکه راحت‌تر بتوانید به بازی‌های خود دسترسی پیدا کنید، می‌توانید از آن‌ها روی صفحه اصلی گوشی اندرویدی خود یک میانبر ایجاد کنید. با انجام این‌کار می‌توانید به‌راحتی بازی‌های خود را بدون وارد شدن به کانتینر و ازطریق منوی میانبرها اجرا کنید.

مشکلات احتمالی حین استفاده از Winlator

کار با شبیه‌ساز Winlator واقعا ساده است. اما ممکن است در هنگام کار با آن با یک‌سری مشکلات مواجه شوید که ما در این‌جا راه‌حل برخی از این مشکلات را توضیح داده‌ایم.

گیر کردن نشان‌گر موس: اگر نشان‌گر موس شما در میان بازی گیر کرد، کافی است تنظیمات «mouse warp override» را در بخش تنظیمات Winlator غیرفعال کنید.

قطعی صدا: درصورتی‌که در زمان تجربه یک بازی، صدا ندارید، کافی است تنظیمات مربوط‌به DirectSound را در بخش DX Components تنظیمات کانتینر به «Native Windows» تغییر دهید.

ساخت تنظیمات کنترلی در امولاتور Winlator

در Winlator کنترل‌های خود را شخصی‌سازی کنید

همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد، یکی از ویژگی‌های اصلی Winlator قابلیت بالای آن در زمینه شخصی‌سازی سیستم کنترلی است. در بخش منوی تنظیمات نرم‌افزار، شما می‌توانید برای هر بازی یک پروفایل جداگانه ایجاد کنید و بسته به علاقه‌ خود برای آن تنظیمات کنترلی بسازید. با این روش شما می‌توانید تجربه گیمینگ منحصربه‌فردی داشته باشید که باعث می‌شود هر بازی در نوع خود سرگرم‌کننده و لذت‌بخش باشد.

با زدن دکمه بازگشت موبایل هوشمند، پنجره‌ای در سمت چپ صفحه‌نمایش باز می‌شود که گزینه‌های مختلفی را در خود جای داده است. با زدن گزینه Keyboard یک صفحه‌کلید برای شما باز می‌شوید و می‌توانید به‌وسیله آن در محیط Winlator یا بازی از آن استفاده کنید. همچنین در بخش Input Control قادر هستید تا بسته به نوع استفاده‌تان از این برنامه، برای تنظیمات ورودی پروفایل ایجاد کنید. به‌عنوان مثال درصورتی‌که پروفایل RTS را انتخاب کنید، کلید‌های مختلفی از صفحه‌ کیبورد به‌صورت مجازی روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها در جریان بازی‌ها استفاده کنید.

با زدن دکمه چرخ‌دنده در بخش تنظیمات ورودی می‌توانید پروفایل بعدی با نام Template (12 buttons) را انتخاب کنید. با انتخاب این پروفایل و با زدن گزینه Controls Editor یک پنجره مربوط‌به دکمه‌های یک کنترلر مجازی در پیش‌روی شما قرار می‌گیرد که می‌توانید آن‌ها را مطابق با دلخواه خود طراحی و ویرایش کنید. درمجموع توسعه‌دهندگان Winlator تلاش کرده‌اند تا دست کاربران را در نحوه تعامل با این برنامه و بازی‌های قابل اجرا در آن به‌شدت باز بگذارند.

اجرای بازی Project IGI در امولاتور Winlator

چه بازی‌های ویندوزی را می‌توان به کمک Winlator اجرا کرد؟

این‌طور که به‌نظر می‌رسد اکثر بازی‌هایی که از نسل هفتم به قبل عرضه شده‌‌اند، بدون مشکل خاصی توسط این برنامه روی دستگاه‌های اندرویدی اجرا می‌شوند. معروف‌ترین بازی‌هایی که تاکنون توسط این برنامه‌ اجرا شده‌اند آثاری همانند The Elder Scrolls IV: Oblivion، فال اوت 3، دیابلو 2، وارکرفت 3 و GTA 4 را شامل می‌شود. بنابراین اگر انتظارات خود را در سطح این آثار نگه دارید، مطمئن باشید از تجربه کار با این برنامه راضی خواهید بود.

در ادامه این مقاله به سراغ معرفی دیگر روش‌های اجرای بازی‌های کامپیوتر روی گوشی‌های اندرویدی می‌رویم. روش‌هایی که تا پیش از این توسط بسیاری از کاربران مورد استفاده قرار می‌گرفتند و بعضا به اینترنت با سرعت و حجم بالایی نیاز دارند.


کلاود گیمینگ با GeForce Now

کلاود گیمینگ

یکی از راه‌های که می‌توانید به کمک آن بازی‌های کامپیوتری را روی گوشی‌های اندرویدی اجرا کنید، تکنولوژی کلاود گیمینگ است. کلاود گیمینگ به شما اجازه می‌دهد با در اختیار داشتن یک اینترنت با سرعت مناسب، در هر مکانی روی موبایل خود به تجربه بازی‌های مختلفی که روی سرور مرکزی قرار گرفته‌اند، بپردازید. در حال حاضر چندین سرویس مختلف وجود دارند که تجربه کلاود گیمینگ روی موبایل را ارائه می‌دهند که معروف‌ترین آن‌ها، Nvidia GeForce NOW، ایکس باکس گیم پس آلتیمیت و سرویس Luna شرکت آمازون هستند. البته که در بازه‌ای شرکت گوگل هم تلاش کرد تا با سرویس استیدیای خود به صنعت کلاود گیمینگ ورود کند، اما به علت استقبال و سودآوری پایین، از ادامه پشتیبانی این سرویس منصرف شد.

از لحاظ فنی کلاود گیمینگ به سخت‌افزارهایی قدرتمند در سمت سرور اصلی نیازمند است و از سمت کاربران هم یک اینترنت پر سرعت و صدالبته حجم بسته زیاد از الزامات استفاده از این روش هستند. شاید این سرویس در سال‌های اول خود به خاطر مشکلات مختلف چندان مورد استقبال کاربران قرار نگرفت، اما هر روزه با پیشرفت تکنولوژی، افزایش میانگین سرعت اینترتنی که در اختیار کاربران جهان است و ساخت کنترلرهای مختلف مخصوص موبایل، شاهد رشد روزافزون کاربران و ضریب نفوذ این تکنولوژی بین بازیکنان هستیم.

قیمت اشتراک های مختلف GeForce Now

مقایسه قیمت‌ها و ویژگی‌های اشتراک‌های مختلف سرویس GeForce Now

سرویس GeForce Now

سرویس GeForce Now شرکت انویدیا که ابتدا با نام NVIDIA Grid شناخته می‌شد، ابتدا در حالت نسخه بتا در سال ۲۰۱۳ برای تلویزیون‌های Nvidia Shield منتشر شد و در سال ۲۰۱۵ به دیگر دستگاه‌ها راه پیدا کرد. بالاخره در سال ۲۰۲۰ بود که شاهد عرضه نسخه پایدار این برنامه بودیم و از آن زمان تاکنون این سرویس کاربران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است.

GeForce Now به شما اجازه می‌دهد که پس از خرید دیجیتالی بازی‌ها، آن‌ها را به‌صورت کلاود تجربه کنید. درواقع شما در برنامه GeForce Now در یک فروشگاه بازی همانند استیم، اپیک گیمز استور یا GOG Galaxy لاگین کرده و پس از لاگین کردن، حساب کاربری خود را با حساب کاربری GeForce Now لینک می‌کنید. به همین سادگی پس از لینک کردن حساب‌های کاربری قادر خواهید بود تا به تجربه بازی‌ها به‌صورت ابری بپردازید.

GeForce Now سه نوع اشتراک مختلف را به کاربران پیشنهاد می‌دهد. در اشتراک رایگان، شما می‌توانید با استفاده از یک سخت‌افزار معمولی حداکثر در هر نوبت به مدت یک ساعت به تجربه بازی مورد علاقه خود مشغول شوید و البته که در زمان‌های شلوغ باید انتظار کشیدن را هم به جان بخرید. اشتراک‌های پولی البته به شما مدت زمان بیشتر، گرافیک بهتر، رزولوشن و نرخ فریم بالاتری را پیشنهاد می‌دهند که خب اختلاف زیادی با حالت رایگان آن دارد.

برای استفاده از GeForce Now شما به یک گوشی اندرویدی با حداقل یک گیگابایت رم، نسخه اندروید 5 به بالا نیاز دارید. البته که نیاز اصلی استفاده از نرم‌افزارهای کلاود گیمینگ، سرعت اینترنت مناسب است و شما برای تجربه بازی‌ها با رزولوشن 720p با نرخ فریم ۶۰ به اینترنتی با سرعت حداقلی 15 Mbps نیاز دارید.

بازی کردن بازی های ایکس باکس روی موبایل

ایکس باکس گیم پس آلتیمیت

بدون شک نام سرویس ایکس باکس گیم پس به گوش شما خورده است و با نحوه عملکرد این سرویس اشتراکی آشنایی دارید. خب حتما اطلاع دارید که کاربران نسخه آلتیمیت این سرویس می‌توانند بسیاری از بازی‌های موجود در آن را به‌صورت کلاود روی هر دستگاهی که از آن پشتیبانی می‌کند، تجربه کنند. درواقع شما کافی است نرم‌افزار گیم پس را روی گوشی اندرویدی خود نصب کرده و با وارد شدن به حساب کاربری ایکس باکس خود به‌راحتی به تجربه بازی‌های مختلف بپردازید. البته که توجه داشته باشید اینترنتی با سرعت حداقلی 7 Mbps و یک کنترلر مناسب از جمله پیش‌نیازهای اصلی تجربه مناسب بازی‌های گیم پس روی گوشی‌های موبایل هستند.


استریم بازی‌ها روی گوشی موبایل

یک راه دیگر برای لذت بردن از بازی‌های کامپیوتری روی دستگاه‌های اندرویدی، استفاده از سرویس استریمینگ است. اگرچه این روش از دو جهت با روش کلاود گیمینگ تفاوت دارد. اول آن‌که شما باید در فاصله‌ای نسبتا نزدیک با کامپیوتر خود قرار گیرید. دوم اینکه پردازش کامل بازی باید توسط کامپیوتر خود شما صورت گیرد. از جمله برنامه‌هایی که می‌توان ازطریق آن‌ها بازی‌های کامپیوتر را به گوشی موبایل انتقال داد می‌توان به Steam Link ،Parsec و Moonlight اشاره کرد.


پورت‌های رسمی بازی‌های کامپیوتری روی موبایل

در سال‌های گذشته بسیاری از استودیوهای بزرگ بازی‌سازی با شناسایی پتانسیل بالای صنعت موبایل گیمینگ، دست به انتشار نسخه‌های موبایل مجموعه‌های بسیار محبوب خود خود همانند کال آف دیوتی موبایل، پابجی موبایل، League of Legends: Wild Rift روی این پلتفرم زده‌اند. البته که درکنار این بازی‌ها، نسخه‌های پورت شده بازی‌هایی همانند سان آندریاس، رزیدنت ایول 4 و Batman: Arkham Origins هم قرار می‌گیرند که به‌صورت رسمی برای سیستم‌عامل اندروید منتشر شده‌اند. بدون شک اتفاقی در پلتفرم موبایل در حال رخ دادن است نشان می‌دهد که سازندگان تا چه اندازه باید کاربران و بازار آن را بیشتر از پیش جدی بگیرند. پلتفرمی که با ورود سخت‌افزارهای قدرتمند (بعضا حتی قدرتمندتر از مشخصات کامپیوتر من یا شما!) حالا می‌تواند ادعا کند که توانایی اجرای بازی‌های سنگین و قدرتمند را در اختیار دارد.


پرسش‌های متداول

۱- روش‌های اجرای بازی های کامپیوتری روی گوشی‌های اندرویدی کدام ها هستند؟

برای اجرای بازی‌ّای کامپیوتر روی گوشی‌های اندرویدی از روش‌هایی همانند کلاود گیمینگ، سرویس‌های استریمینگ و امولاتورها می‌توان استفاده کرد.

۲- آیا برنامه Winlator رایگان است؟

بله. از نکات جالب توجه شبیه‌ساز Winlator رایگان بودن آن است که در عین حال هیچ تبلیغ مزاحمی را در زمان تجربه بازی‌ها روی گوشی خود مشاهده نمی‌کنید.

۳- چه بازی هایی را می‌توان روی Winlator اجرا کرد؟

بیشتر بازی‌های نسل‌های قدیمی‌تر به‌راحتی روی شبیه‌ساز Winlator اجرا می‌شوند که از میان آن‌ها می‌توان به آثاری همچون Oblivion، دیابلو 2 و فال اوت 3 اشاره کرد.
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده