// سه شنبه, ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۰

نکات آموزشی بازی Elden Ring که بهتر است بدانید

Elden Ring با اینکه دارای المان‌های آشنایی از سری سولز است، اما دارای نکات جدیدی است که دانستن آن‌ها می‌تواند تجربه‌ی بهتری را ارائه دهد.

چندی پیش بازی Elden Ring روانه بازار شد و توانست بازخوردهای خارق‌العاده‌ای را کسب کند. از نظر ظاهر، بازی شباهت‌های بسیار زیادی به ساخته‌های قبلی فرام‌سافتور دارد. بااین‌حال، فرام‌سافتور فقط از ساخته‌های قبلی خود الهام نگرفته و بازی‌های موفق دیگری هم المان‌هایی را می‌بینیم که حس و حال آشنایی دارد، اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که تیم سازنده به بهترین شکل ممکن المان‌ها را درکنار یکدیگر قرار داده تا بازیکن با تمام موارد آشنا، تجربه‌ای کاملا جدید را کسب کند.

موردی که این وسط وجود دارد، این است که آیا بازی گزینه مناسبی برای کاربران تازه‌وارد است؟ در جواب باید بگویم که بازی برای کاربران تازه‌کار نقطه شروع خوبی است، اما باید موارد مختلفی را رعایت و در مورد آن‌ها اطلاعات کسب کنید تا پیشرفت در بازی برای شما ساده‌تر شود. اولین و اصلی‌ترین موردی که همیشه بین بازیکن‌ها، حتی بازیکن‌های قدیمی مورد بحث است، این است که با چه کلاسی کار را شروع کننپ. انتخاب کلاس تا حدی به دانش شما و شناخت از کلاس‌ها مربوط می‌شود، اما بخش اعظم انتخاب کلاس مناسب، به شیوه مبارزه‌ای شما مربوط می‌شود.

کلاس‌های الدن رینگ

کلاس‌ها

  • Hero: هیرو یکی از کلاس‌های خوب و کاربردی برای تازه‌کارها است و از نظر قدرت ضربات Melee، به خاطر داشتن Strength بالا، ضرباتی با میزان آسیب‌رسانی بالا را به دشمنان اعمال می‌کنید. ازطرفی مورد دیگر کلاس هیرو، بالا بودن ویژگی آرکین است. آرکین یکی از هشت ویژگی اصلی بخش ارتقای سطح بازی بوده و بعضی از جادوهای بازی، نیازمند ویژگی آرکین هستند. ازاین‌رو با یک کلاس هیبریدی طرف هستیم و استفاده از سلاح‌هایی که درکنار آسیب فیزیکی، آسیب جادو از نوع آرکین هم وارد می‌کند.
  • Bandit: دکستریتی و استرنگت، دو ویژگی اصلی و کلیدی برای آسیب رساندن Melee به حساب می‌آیند که معمولا جلوی یکدیگر قرار می‌گیرند. بدین صورت که سلاح‌های بیلد دکستریتی، نیازی به ارتقای استرنگت ندارند و بالعکس. ازاین‌رو اگر علاقه‌مند به سلاح‌های سبک و سرعتی هستید که با دکستریتی، آسیب بیشتری را وارد می‌کنند، بندیت گزینه مناسبی است. البته که با انتخاب بندیت، به آرکین خوبی هم دسترسی خواهید داشت. ازاین‌رو هم جادو و هم ضربات فیزیکی مبنی بر دکستریتی، از ویژگی‌های کلاس بندیت است.
  • Astrologer: آسترولوجر را می‌توان کلاس جادو بازی دانست. به‌عباری این کلاس با تمرکز کامل روی اینتلیجنس، قدرت جادویی بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته که حواس‌تان باشد برای این کلاس، حتما نوار FP خود را هم ارتقا دهید تا بتوانید به دفعات متعددی از جادو استفاده کنید. نوار FP درواقع بین نوار استامینا و نوار سلامت بازیکنان قرار داده شده و با انجام حرکت‌هایی مثل مهارت سلاح‌ها، شیلد‌ها و استفاده از جادو، از این نوار کاسته می‌شود. آسترولوجر برای کاربران تازه‌وارد می‌تواند گزینه خوبی باشد، اما باید به این نکته توجه کرد که آسترولوجر، نیازمند صبر و شکیبایی بالایی در مبارزات است!
  • Warrior: واریور برای آن دسته از کاربرانی است که علاقه خاصی به استفاده از دو شمشیر به‌جای استفاده از شیلد و شمشیر دارند. این دسته از کاربران باید در جاخالی دادن، زمان‌بندی دقیقی داشته باشند، زیرا که شیلدی برای محافظت از آن‌ها وجود ندارد و اگر ضربه‌ای به آن‌ها برخورد کند، احتمال مردن یا آسیب بسیار دیدن وجود دارد. آن هم در محصولی که اکثر باس‌های اصلی و فرعی و همچنین مینی‌باس‌های آن پتانسیل کشتن شما را با تک ضربه دارند.
  • Prisoner: اگر می‌خواهید سلاح‌های سبک به‌دست بگیرید و ازطرفی از جادو هم استفاده کنید، پریزونر می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. ویژگی‌های اصلی کلاس پریزونر، دکستریتی و اینتلیجنس است. ازاین‌رو با ارتقای این دو بخش، می‌توانید هم ضربات جادو و هم Melee قابل قبولی را اعمال کنید. دراین‌میان اشاره کنم که کلاس‌های مبتنی بر دو ویژگی، مثل پریزونر یا حتی هیرو و بندیت، نیازمند زمان و ارتقای سطح بیشتری هستند، زیرا شما همزمان باید دو ویژگی را ارتقا دهید. درغیراین‌صورت، نمی‌توانید به‌صورت کامل از پتانسیل کلاس خود استفاده کنید.
  • Confessor: کانفسور یکی دیگر از کلاس‌های ترکیبی یا همان هبریدی الدن رینگ است. کاربران با استفاده از این کلاس می‌توانند از جادوهای Faith درکنار سلاح‌های سبک مبنی بر دسکتریتی استفاده کنند. البته که کاربران اصلا نیازی نیست که نگران نوع جادوها با یکدیگر شوند، در ادامه به گونه‌های مختلف جادوها خواهیم پرداخت تا بهتر از قبل بتوانند کلاس مدنظر خود را انتخاب کنند.
  • Vagabond: وگبند را می‌تواند همان کلاس شوالیه سری سولز دانست. کاربرانی که علاقه‌مند به استفاده از شیلد و سلاح‌های سنگین هستند، می‌توانند نگاه ویژه‌ای به کلاس وگبند داشته باشند.
  • Prophet: تابه‌حال کلاس‌هایی که دارای ویژگی Faith بودند، در قالب یک کلاس ترکیبی ارائه شده‌اند. این در حالی است که Prophet با تمرکز کامل روی Faith طراحی شده است.
  • Samurai: سامورای نیز یکی از کلاس‌های محبوب و مورد علاقه کاربران بوده و می‌توان آن را یکی از کلاس‌های مفید برای کاربران تازه‌وارد دانست. سامورای کلاسی است که می‌توان روی آن بهترین بیلد دکستریتی را پیاده کرد و با تمرکز کامل روی همین ویژگی طراحی شده است.
  • Wretch: رچ را می‌توان خام‌ترین کلاس از نظر ویژگی‌های ارتقا کاراکتر دانست و تمامی آن‌ها روی رقم ۱۰ قفل شده است. تابدین لحظه، تمامی کلاس‌ها از یک سطح مخصوص در دسترس قرار می‌گرفتند. برای مثال سامورای از سطح ۹ یا کانفسور از سطح ۱۰ در دسترس بود. این در حالی است که استفاده کنندگان از رچ، از سطح یک کار خود را آغاز می‌کنند و می‌توانید آن را مطابق سلیقه خود و جدا از مواردی که در میان ۹ کلاس دیگر مشاهده کردید، بسازید.

جادوها

در مجموع جادوها در بازی Elden Ring به دو دسته سورسری و اینکانتیشن تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • Sorceries: سورسری نوعی از از جادوهای بازی الدن رینگ است که اکثر مواقع مبنی بر اینتلیجنس طراحی شده‌اند. این دسته از جادوها شامل مواردی مثل پروجکتایل، شهاب سنگ‌هایی از آتش و موارد مشابه مثل جادوی خون می‌شود.
  • Incantations: نوع دیگر جادوها در بازی الدن رینگ، اینکانتیشن است که مبنی بر Faith طراحی شده است. جادوهای این بخش شامل جادوهای اعمالی روی سلاح و همچنین مواردی مثل بازیابی نوار سلامت می‌شود. به‌عبارتی، اینکانتیشن همان پایرومنسی و میراکل بازی‌های سولز است.

صفحه ارتقای کاراکتر Elden Ring

نحوه‌ی ارتقا سلاح و کاراکتر

ارتقا یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید و مهم نیست که ارتقای کاراکتر یا ارتقای سلاح باشد. ارتقای کاراکتر اصلی دارای هشت ویژگی اصلی است که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. ازاین‌رو باتوجه به نوع کلاس خود، باید آن‌ها را انتخاب کنید. دراین‌میان یادتان باشد که اگر در یک محیط احساس ضعف کردید، هیچ نگران نباشید، زیرا به‌راحتی می‌توانید در محیط‌های همان منطقه مشغول کشتن دشمنان و فارم کردن شوید. همچنین معدن‌ها، تونل‌ها و دخمه‌های مختلفی هم تعبیه شده تا روند ارتقای شما سریع‌تر شود. ارتقای سلاح هم موردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. در اینجا ۲۵ ارتقا برای سلاح‌های بازی درنظر گرفته شده است و هر سنگ، دارای سطح‌های مختلفی است که در تمامی محیط‌های بازی پخش شده‌اند.

یادتان باشد که به‌درستی از سنگ‌های خود استفاده کنید، زیرا به‌شدت محدود هستند. البته که آیتم‌هایی وجود دارد که با پیدا کردن‌شان، می‌توانید آن را به یکی از کاراکترهای Roundtable (هاب بازی) داده تا بتوانید سنگ‌های مختلفی را خریداری کنید. به‌عبارتی، ارتقای سلاح از ارتقای خودتان مهم‌تر است. موردی که در ارتقای کاراکتر برای استفاده کنندگان از سلاح‌‌های سبک مبنی بر دکستریتی بسیار مهم است، اهمیت بسیار بالای این ویژگی ارتقا کاراکتر است. دراینجا توجه ویژه‌ای به Dexterity شده است و روی اکثر موارد ارتقای شخصیتی شما تأثیرگذار است.

محل فرگمنت‌های نقشه Elden Ring

نحوه گشت‌و‌گذار در جهان بازی

سیستم گشت‌و‌گذار در جهان الدن رینگ بدین صورت است که بازیکنان باید با آزاد کردن Site of Graceهای داخل بازی، راه رسیدن به دمی‌گادها را هموارتر کنند. هیچ هدف خاصی روی نقشه بازی قرار داده نشده که بدانید از چه مسیری باید بازی را ادامه دهید. این در حالی است که بازیکنان با پیدا کردن Side of Graceها، می‌توانند مسیر دمی‌گادها را پیدا کنند. بااین‌حال اشاره کنم که Site of Graceهای بازی هم حالت‌های فرعی و اصلی دارند. Site of Graceهای اصلی، از آن‌ها یک نور زرد رنگ خارج شده که جهت هدف را نشان می‌دهد و Graceهای فرعی، صرفا کار را برای Travel کردن شما راحت‌تر می‌کنند.

در نقطه‌ای از داستان و پیشرفت در جهان بازی می‌توانید تمامی ارتقاهای انجام شده را ریست کرده و مجددا کاراکتر خود را ارتقا دهید

ازاین‌رو باتوجه‌به مسیر Graceهای بازی، می‌توانید مسیر خود را پیدا کنید. نکته بعد، پیدا کردن فرگمنت‌های نقشه هر منطقه است که اگر نقشه اصلی را باز کنید، می‌توانید محل تکه سنگ‌هایی را مشاهده کنید که پای آن‌ها فرگمنت ذکر شده قرار گرفته است. ازطرفی گشت‌وگذار در جهان بازی موردی است که جدا از کسب آیتم‌های بهتر و Rune در راستای ارتقای کاراکتر، دو آیتم‌ دیگر به نام Sacred Tear و Golden Seed را پیدا خواهید کرد و به‌ترتیب، قدرت بازیابی نوار سلامت و تعداد فلاسک‌های شما را ارتقا می‌دهند.

نکته مهم دیگر در گشت‌و‌گذار، این است که هر دشمنی که قوی‌تر از شما است، در هر محیطی که باشد، لزومی نیست که همان لحظه او را بکشید. دشمنانی که در تمامی محیط‌های بازی قرار داده شده‌اند، صرفا می‌توانند بالاتر از سطح شما یا پایین‌تر از سطح شما باشند و لزومی بر نبرد با آن‌ها، آن هم زمانی‌که بسیار سطح پایینی دارید، نیست. ازطرفی از علامت‌گذاری در نقشه بازی استفاده کنید و حتما NPCها و فروشنده‌های بازی را علامت‌گذاری کنید تا آن‌ها را گم نکنید. بااین‌تفاسیر و ساختار بازی، در نقطه‌ای از داستان و پیشرفت در جهان بازی می‌توانید تمامی ارتقاهای انجام شده را ریست کرده و مجددا کاراکتر خود را ارتقا دهید. البته برای انجام این کار باید از آیتم خاصی استفاده کنید.

بخش کوآپ الدن رینگ

کوآپ و استفاده از بخش آنلاین

درانتها، اگر قصد تجربه بازی به‌صورت آنلاین را دارید، ابتدا از شاخه Multiplayer منو بازی یک رمز مشترک را برای خود و دوستان‌تان انتخاب کنید (تمامی بازیکن‌ها باید از یک رمز استفاده کنند). پس از اینکه سایر بازیکن‌ها به‌واسطه Tarnished’s Furled Finger اسم خود را روی زمین نوشتند، بازیکن میزبان با استفاده از آیتم Furlcalling Finger Remedy می‌تواند اسم آن‌ها را مشاهده و احضار کند. بااین‌حال اگر خواهان احضار سایر بازیکن‌های جهان بازی هستید یا می‌خواهید به آن‌ها کمک کنید، صرفا تمامی مراحل انجام شده را بدون استفاده از رمز تکرار کنید. دراین‌میان اشاره کنم که حتما نوشته‌های زرد رنگ را احضار کنید و نوشته‌های قرمز رنگ، مربوط‌به اشخاصی است که قصد Invade کردن جهان شما را دارند.

سوار بر اسب در بازی الدن رینگ

اهمیت استفاده از اسب

در همان اوایل بازی و پس از ملاقات با یکی از شخصیت‌ها، امکان فراخواندن اسب و استفاده از آن را به‌دست خواهید آورد. در الدن رینگ اسب اهمیت بسیار زیادی دارد و مخصوصا چه در گشت‌و‌گذار و چه در مبارزه در محیط‌های باز بازی، بسیار کاربردی است. برای مثال اگر در نبرد با یکی از دشمنان عظیم‌جثه بازی که در جهان آن پرسه می‌زنند به مشکل خوردید، استفاده از اسب و مبارزه به این شکل شاید کلید موفقیت شما در نبرد باشد. علاوه‌بر این سرعت بالای حرکت اسب می‌تواند کمک‌حال شما برای گشتن سریع‌تر در نقشه یا حتی فرار از دست دشمنانی در آن باشد که هنوز قدرت کافی برای مبارزه با آن‌ها را ندارید و ممکن است در حالت پیاده به‌دلیل سرعت بالا امکان فرار از دست‌شان را نداشته باشید.

ارتقای فلاسک در الدن رینگ

سیستم ارتقای فلاسک‌ها

داشتن فلاسک‌های کافی و استفاده درست از آن‌ها، می‌تواند عاملی تعیین‌کننده در موفقیت شما در نبرد با دشمنان الدن رینگ باشد. به‌طور کلی،‌ دو نوع فلاسک اصلی در الدن رینگ داریم که اولی Flask of Crimson Tears است و برای احیای سلامتی (HP) شما کاربرد دارد و دومی هم با نام Flask of Cerulean، باعث احیای FP شما می‌شود و می‌توانید هم تعداد و هم کیفیت آن‌ها را ارتقا دهید. برای افزایش تعداد کلی فلاسک‌ها، نیاز به Golden Seed خواهید داشت که آن‌ها را می‌توانید درکنار درختان کوچک زرد رنگ و درخشانی که در نقشه پراکنده شده‌اند، پیدا کنید. برای افزایش کیفیت فلاسک‌ها هم نیاز به آیتم Sacred Tear دارید که معمولا در کلیسه‌های مخروبه (Church) می‌توان آن را کنار مجسمه‌ها پیدا کرد. با داشتن تعداد کافی از این آیتم‌ها، کافی است به یکی از نقاط Grace بروید و پس از رفتن به حالت استراحت، گزینه فلاسک را انتخاب و ارتقای مورد‌نظرتان را اعمال کنید. در این قسمت همچنین می‌توانید تعداد کلی فلاسک‌ها را هم بین دو گزینه موجود تقسیم کنید که چگونگی تقسیم آن‌ها، بستگی به سبک بازی‌تان دارد. در الدن رینگ یک فلاسک سوم به نام Flask of Wondrous Physik هم داریم که در Third Church of Marika می‌توان آن را پیدا کرد و بعدا می‌توانید با انتخاب دو آیتم، ویژگی‌های این فلاسک را شخصی‌سازی کرده و در مواقع لزوم از آن استفاده کنید.

منو مربوط به AShes of War بازی الدن رینگ

Ashes of War

ترکیب نامناسب Ashes of Warها با سلاحی که برداشته‌اید، می‌تواند باعث ناکامی شما شود

در ساخته‌های قبلی میازاکی، بازیکنان می‌توانند با برداشتن بعضی از سلاح‌ها یا شیلدها، مهارت‌های منحصربه‌فردی را استفاده کنند. این در حالی است که فرام‌سافتور در الدن رینگ این ایده را بزرگ‌تر و در قالب ساختاری به نام Ashes of War ارائه کرده است. درواقع Ashes of War مهارت‌هایی هستند که بازیکنان با گشت‌وگذار در جهان بازی و کشتن دشمنان یا باس‌های مختلف کسب می‌کنند. حال Ashes of Warها هم گونه‌های مخصوص‌به خود را دارند. بعضی‌ها مخصوص به شیلد شما است و بعضی دیگر برای انواع و اقسام سلاح‌ها مثل تبر، شمشیر و موارد مشابه تعبیه شده است.

بااین‌حال تعدادی اسلحه و شیلد مخصوص هم طراحی شده که یک ویژگی Passive روی آن‌ها قرار گرفته است. برای مثال، کاتانا Moonveil دارای ویژگی بلاد لاست است. ازاین‌رو نمی‌توانید روی آن از Ashes of War استفاده کنید. تمامی این موارد باعث می‌شوند تا بازیکن بتواند شیوه مبارزه‌ای خود را شخصی‌سازی کرده و بهترین ساختار را خلق کند. ازطرفی ترکیب نامناسب این مهارت‌ها با سلاحی که برداشته‌اید، می‌تواند باعث ناکامی شما شود.

محل Church of Elleh بازی الدن رینگ

سیستم ساخت آیتم

ساخت آیتم یکی از ویژگی‌های اصلی بازی Elden Ring به حساب می‌آید. جایی که شما باید با جمع‌آوری منابع مختلف در جهان بازی، آیتم‌هایی مثل رفع تاثیر سم، بلاد لاست، آیتم رمدی در راستای مشاهده نوشته‌های احضار بازیکنان و موارد مشابه را بسازید. البته با شروع بازی، بخش ساخت آیتم دراختیار شما قرار داده نمی‌شود، بلکه باید با شروع بازی، به Church of Elleh رفته و از فروشنده این منطقه کیت مربوط‌به ساخت آیتم را خریداری کنید. شاید در محیط ابتدایی بازی آیتم‌های قابل ساخت آیتم بازی آنطور که باید و شاید کارآمد نباشند، اما با ورود به سیاه‌چاله‌های محیط‌های بعد و همچنین مواجه شدن با باس‌های مختلف، قطعا به آیتم‌های این بخش احتیاج پیدا می‌کنید. مهم‌ترین نکته در خصوص سیستم ساخت آیتم، گشت‌و‌گذار در محیط و پیدا کردن Cookbookهایی است که آیتم‌های قابل ساخت بازی را گسترش می‌دهند. همچنین بعضی از Cookbookها ازطریق فروشنده‌های بازی قابل خرید هستند.

منو Spirits Summon بازی Elden Ring

احضار Spirit‌ها

درکنار استفاده از حالت کوآپ و احضار کردن سایر بازیکنان یا دوستان‌تان، ویژگی دیگری به نام Spirits Summon هم درنظر گرفته شده است. درواقع اسپریت سامن‌ها ارواحی هستند که شما آن‌ها را احضار می‌کنید تا در مبارزات کمک حال شما باشند. بااین‌حال نکته‌ای که وجود دارد، این است که اسپریت سامن‌ها شاید هم‌اندازه یک بازیکن واقعی نقش مهمی را در آسیب رساندن به دشمنان ایفا نکنند، اما باعث پرت شدن حواس آن‌ها می‌شوند. البته اشاره کنم که یک سری از احضار‌های آفلاین بازی حسابی قدرتمند بوده و برای استفاده از آن‌ها، نیاز به نوار FP مناسبی هستید. همچنین Spirit Summonها قابل ارتقا هستند و با پیدا کردن آیتم‌های مخصوص به خود، می‌توانید آن‌ها را ارتقا دهید. برای کسب احضارهای جدید هم تنها کافی است مشغول کشتن دشمنان، باس‌های فرعی و به‌عبارتی گشت‌و‌گذار در جهان بازی شوید. جهان الدن رینگ آنقدر بزرگ و غنی است که همیشه در حال پیدا کردن آیتم‌های کاربردی باشید. درانتها، برای احضار کردن، تنها داشتن خود سامن‌ها کافی نیست، بلکه باید در شب به Church of Elleh رفته و پس از ملاقات با یکی از کاراکترهای داستانی، آیتم مد نظر را دریافت کنید. همچنین دقت کنید که این Spirit‌ها همه جا هم قابل استفاده نیستند و فقط در قسمت‌هایی که آیتم سفید‌رنگ مربوط‌به آن‌ها در سمت چپ HUD ظاهر شده باشد می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

در پایان لطفا شما هم اگر نکته‌ای کاربردی می‌دانید که باعث تجربه بهتر دیگران در الدن رینگ شود، آن را با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده