هر آنچه که باید در مورد ویندوز ۱۱ بدانید

هر آنچه که باید در مورد ویندوز ۱۱ بدانید

چهار شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۹

آخرین نسخه‌ از ویندوز مایکروسافت قرار است امکانات و امنیتِ بیشتر را برای کاربرانِ پی‌سی به ارمغان آورد. ملزومات، امکانات و چگونگی نصب و راه‌اندازی این سیستم عامل را با هم مرور می‌کنیم.

معرفی ویندوز 11

سال‌ها پیش مایکروسافت در هنگام عرضه‌ی ویندوز 10 گفته بود که ویندوز 10 آخرین نسخه از ویندوز خواهد بود و پس از آن تنها به بهینه‌سازی و ارتقای همان ویندوز خواهد پرداخت. اما در سال ۲۰۲۱ میلادی استراتژی کاری خود را در قبال پراستفاده‌ترین سیستم عامل تجاریِ دنیا برای پی‌سی‌ها تغییر داد و در ۳ تیر ۱۴۰۰ شمسی اعلام کرد که ویندوز 11 با امکانات جدیدتر جایگزین ویندوز 10 خواهد شد.

برخی از مهمترین ویژگی‌های ویندوز 11 به این ترتیب است:

  • رابط کاربری جدید شبیه به رابط کاربری سیستم عامل Mac برای رایانه‌های اپل: ویندوز 11 از طراحی جدیدی برخوردار است که در آن از شلوغیِ کاشی‌های زنده‌ی منوی استارت ویندوز 10 خبری نیست. همچنین پنجره‌های کاربری از گوشه‌های گِرد شده استفاده می‌کنند و منوی استارت ویندوز هم در مرکزِ نوار وظیفه (Taskbar) قرار گرفته است.

محیط کاربری ویندوز 11 و منوی استارت

  • ویجت‌ها: در گذشته استفاده از ویجت‌های کاربردی در ویندوز ویستا و ویندوز 7 رواج پیدا کرده بود، اما در ویندوز 10 به فراموشی سپرده شد. اما اکنون مایکروسافت بخش مستقلی برای ویجت‌ها در نظر گرفته که مستقیما از روی نوار وظیفه و کنار منوی استارت در دسترس خواهد بود. استفاده از ویجت‌های غیر رسمی در میان کاربران هیچ‌گاه منسوخ نشد و همین علت مایکروسافت را وادار کرد که دوباره آنها را رسما به ویندوز 11 بازگرداند.

ویجت ها در ویندوز 11

  • فناوری ایکس‌باکس برای بهبود اجرای بازی‌ها: ویندوز 11 بعضی از قابلیت‌های کنسول ایکس باکس مثل دایرکت استورج (برای دسترسی سریعتر به ذخیره‌ساز) و Auto HDR را دریافت خواهد کرد. فناوری DirectStorage قبلا توسط مایکروسافت به‌عنوان بخش جدیدِ الحاقی به دایرکت ایکس 12 معرفی شده بود. مجموعه‌ی جدید دایرکت ایکس 12 که شامل دایرکت استورج و برخی قابلیت‌های گرافیکیِ جدید در بازی‌ها می‌شود هم DirectX 12 Ultimate نامگذاری شده است.
  • پشتیبانی بهتر از میزهای کاریِ مجازی: قابلیت ایجاد و استفاده از virtual desktop در ویندوز 10 هم وجود دارد، اما در ویندوز 11 استفاده از آن ساده‌تر شده و مانند سیستم عاملِ مک می‌توان دسکتاپ‌های مجازی متفاوتی برای کارهای شخصی، مدرسه و استفاده‌های گیمینگ ایجاد کرد. مثلِ تصویرِ زیر می‌توان به هر دسکتاپ نام مجزایی داد.

دسکتاپ مجازی در ویندوز 11

  • یکپارچگی با اپلیکیشن‌های اندروید: پشتیبانی ذاتی از اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی در ویندوز 11 تعبیه شده و می‌توان از طریق اپ‌استور جدید مایکروسافت و با وساطتِ اپ‌استورِ آمازون، اپلیکیشن‌های اندرویدی را مانند برنامه‌های معمولی روی ویندوز نصب و اجرا کرد.
  • یکپارچگی ابزار ارتباطیِ Team با ویندوز: در ویندوز 11 اپلیکیشن ارتباطی و معروفِ مایکروسافت تیم جزئی از سیستم عامل خواهد بود و به صورت پیش‌فرض هنگام نصب ویندوز و از طریقِ نوار وظیفه‌ی ویندوز در دسترس خواهد بود. این کار حرکتی برای رقابت با ابزارِ FaceTime اپل در سیستم عامل مک محسوب می‌شود.

یکپارچکی نرم افزار تیم team با ویندوز 11

  • انتقال راحت‌تر پنجره‌ها از نمایشگرِ رومیزی به لپ‌تاپ و بالعکس: سیستم عامل نسل بعدی مایکروسافت قابلیت‌های جدیدی با نام‌های Snap Groups و Snap Layouts دارد که در هنگام اتصال مانیتور جدید به لپ‌تاپ یا جدا کردن کابل نمایشگر، می‌تواند موقعیت پنجره‌های باز روی میزِ کاری و برنامه‌های مختلف را ذخیره کرده و در نمایشگر جدید به حالت قبلی بازگرداند یا minimize کند. به این ترتیب دیگر موقعیت پنجره‌های باز شده یا برنامه‌های در حال اجرای خود را در هنگام جابجایی بین نمایشگرها از دست نخواهید داد.

سیستم مورد نیاز ویندوز 11

مایکروسافت ملزومات ویندوز 11 را در هنگام معرفی این نسخه از ویندوز اعلام کرد، اما گفت که این ملزومات قطعی و نهایی نیستند و ممکن است تا هنگام انتشار نسخه‌ی نهایی تغییر کنند. از طرفی حداقل ملزومات مورد نیاز برای نصب ویندوز 11 آنچنان هم شناخته شده نیستند و ممکن است برای برخی کاربران ابهام برانگیز باشند.

برای نصب یا ارتقا به ویندوز 11، ادوات شما باید با حداقل ملزومات زیر مطابقت داشته باشند:

  • پردازنده: ۱ گیگاهرتز یا سریعتر با حداقل دو هسته‌ی پردازشی یا بیشتر. مدلِ پردازنده‌های ۶۴ بیتی پشتیبانی شده تاکنون در جدول انتهای مقاله و در ذیلِ عنوان "فهرست پردازنده‌های پشتیبانی شده در ویندوز 11" قابل جستجو و دسترسی هستند.
  • حافظه یا رم: ۴ گیگابایت یا بیشتر
  • ذخیره‌ساز: حداقل ۶۴ گیگابایت فضای آزاد برای نصب ویندوز 11 که ممکن است در طول زمان و با نصب آپدیت‌های جدید افزایش یابد.
  • فرم‌ور سیستم: دارای قابلیت‌های UEFI و Secure Boot
  • TPM: ماجول امنیتی یا Trusted Platform Module (به اختصار TPM) نسخه ۲.۰
  • نمایشگر: صفحه نمایش با دقت تفکیک HD (همان 720p) با ابعاد ۹ اینچ یا بالاتر، ۸ بیت برای هر کانال رنگ
  • اتصال اینترنت: ارتباط اینترنتی برای بروزرسانی‌ها، دانلود و استفاده از برخی قابلیت‌های ویندوز لازم است. ویندوز 11 نسخه خانگی یا Home edition هم برای اتمام مراحل نصب و راه‌اندازیِ ویندوز در اولین مرتبه به اتصال اینترنتی نیاز دارد.

دانلود ویندوز 11 برای کامپیوتر

دانلود ویندوز از روش‌های متفاوتی قابل انجام است. روشی که در حال حاضر خود مایکروسافت پیشنهاد کرده و مطمئنن‌تر از روش‌های دیگر است، عضویت در برنامه‌ی Windows Insider و دسترسی به نسخه‌ی پیش نمایش ویندوز است:

۱- عضویت در Windows Insider برای دریافت نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز 11

 برای ثبت‌نام در این برنامه و استفاده از نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز 11 مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • از طریق تنظیمات ویندوز 10 و گزینه‌ی Setting به بخش Update & Security رفته و در سمت چپ گزینه‌ی آخر یعنی Windows Insider Program را انتخاب کنید.

ویندوز اینسایدر برای دسترسی به نسخه پیش نمایش ویندوز 11

  • روی Register & Sign Up کلیک کنید. پس از تکمیل ثبت‌نام و ورود به اکانت روی Get started کلیک کنید.
  • اطلاعات و شرایط حریم خصوصی را با زدن گزینه‌ی Submit تایید کنید.
  • از بخش تنظیمات Insider گزینه‌ی Dev Channel را انتخاب و بعد روی Confirm کلیک کنید تا بتوانید آخرین نسخه‌ی جدید ویندوز 11 را دانلود و نصب کنید.
  • پس از پایان عضویت در کانالِ توسعه‌دهندگان یا همان Dev Channel، کلید Restart Now را بزنید تا ویندوز ریستارت شود و پس از بازگشت به دسکتاپ ویندوز دوباره به بخش Setting و سپس Windows Update بروید. با زدن Check for updates فرآیند دانلود ویندوز جدید شروع خواهد شد.

دانلود ویندوز 11 نسخه Preview از طریق آپدیت ویندوز

پس از عرضه‌ی نسخه نهایی ویندوز 11 به صورت همگانی و برای عموم، ارتقا از ویندوز 10 به ویندوز 11 تنها با رفتن به بخش Windows Update و انتخاب Check for updates برای کاربران عادی هم امکان‌پذیر خواهد شد.

۲- دانلود فایل ISO ویندوز 11

هنگامی که نسخه نهایی ویندوز 11 عرضه شود، می‌توان آن را از طریق فایل ISO نیز دانلود و نصب کرد. فایل ISO فایلی است که نسخه‌ی کامل ویندوز و نصب کننده‌ی آن را به‌صورت یک دیسک نصبی کامل در درون خود جای داده و آماده برای نوشته شدن روی دیسک نوری DVD از طریق Optical Drive یا دیسک فلش USB باشد. این فایل را می‌توانید به دو روش دریافت و دانلود کنید:

قسمتی از سایت مایکروسافت برای دانلود ابزار مربوط به ساخت دیسک نصب ویندوز

  1. دانلود مستقیم از مایکروسافت: با مراجعه به درگاه دانلودِ سایت مایکروسافت می‌توانید آخرین نسخه از ویندوز 10 و ویندوز 11 را دانلود کنید. این درگاه پس از انتشار نسخه نهایی ویندوز 11 برای دانلود آخرین نسخه از آن بروزرسانی خواهد شد. پس از مراجعه به این قسمت به بخش Create Windows 10 installation media رفته و روی دکمه‌ی Download tool now کلیک کنید. برنامه‌ی کوچکی با نامِ Windows Media Creation tool دریافت خواهید کرد که پس از اجرا، پروسه‌ی دریافت یک Image کامل از ویندوز و آماده ساختنِ آن برای انتقال روی رسانه‌ی نوری یا دیسک فلش را برایتان انجام خواهد داد. حتی قابلیت گرفتن خروجی به صورت فایل ISO هم وجود دارد که بعدا می‌توان آن را روی دیسک DVD هم بازنویسی کرد.
  2. دانلود و نصب ویندوز با ابزار Windows Media Creation Toolدانلود از سایت‌های معتبر نرم‌افزاری: دانلود از سایت‌ مایکروسافت همیشه در دسترس نیست و علاوه‌براین، آخرین نسخه با آپدیت‌های جدید هم به صورت متناوب در سایت شرکت آماده‌سازی خواهد شد. همچنین سرعت دانلود از سرورهای مایکروسافت هم معمولا عالی نیست و دسترسی به سرورهای داخلی با سرعت بیشتر و هزینه‌ی کمتر همراه خواهد بود. بعضی از سایت‌های تخصصی نرم‌افزار نیز نسخه‌های کامل از ویندوز 11 را روی سرور‌های خود میزبانی می‌کنند که در صورت اطمینان کامل از اعتبار وب‌سایت مذکور می‌توان نسبت به دانلود نسخه‌ی جدید از ویندوز از طریقِ آنها اقدام کرد. اما باید نسبت به نسخه‌های ویندوز جعلی، دستکاری شده و ناشناخته که حاوی بدافزار‌ها، جاسوس‌افزارها، باج‌افزارها و برنامه‌های مخرب دیگر هستند نیز شدیدا حساس بود و از دانلود هر آنچه که در سایت‌های متفرقه و مخصوصا شبکه‌ی تورنت به نام ویندوز شناخته می‌شود اکیدا خودداری نمود.

آموزش نصب ویندوز 11

برای نصب ویندوز 11 راههای ‌مختلفی وجود دارد، اما قبل از هر اقدامی توصیه می‌کنیم حتما یک نسخه‌ی پشتیبان و کامل از درایو ویندوز خود تهیه کنید تا در صورت ایجاد هرگونه مشکل غیرمنتظره در روند نصب، بتوانید به راحتی و بدون از دست دادن اطلاعات فعلی به ویندوز 10 بازگردید.

ساخت دیسک نصب ویندوز بر روی DVD یا فلش دیسک با قابلیت بوت

اگر قصد ارتقای ویندوز 10 به ویندوز 11 را داشته باشید، کافی یکی از روش‌های گفته شده در بالا را برای دانلود ویندوز 11 در پیش بگیرید. روش اول یعنی عضویت در Windows Insider تمام مراحل دانلود و ارتقا را به صورت خودکار انجام و تکمیل می‌نماید، اما روش دوم اگر منتهی به دریافت فایل ISO شود، مستلزم نصب و اجرای دستی کاربر است. به بیان دیگر، کاربر باید فایل ISO دانلود شده را به صورت مستقیم در ویندوز باز کرده و Setup را اجرا کند تا مراحل بررسی شرایط سیستم و سپس آغازِ عملیات ارتقا به ترتیب طی شود.

اما اگر ذخیره‌ساز شما خالی باشد و یا به هر دلیلی اعم از خرابی ویندوز و یا رفع آثار مخرب ویروس روی سیستم عامل قصد نصب ویندوز به صورت خام یا Clean را داشته باشید، این کار باید از طریق دیسک یا رسانه‌ی قابل بوت انجام شد. رسانه‌ی قابل بوت به دیسک DVD یا فلش دیسک USB گفته می‌شود که می‌توان پس از روشن کردن فیزیکی پی‌سی و مرحله‌ی ابتدایی بوت در بایوس، سیستم را از طریق آن بوت کرد و روند نصب ویندوز را از طریق آن رسانه انجام داد. برای انتقال فایل‌های بوت و همچنین فایل‌های دیسک نصب ویندوز به رسانه‌ی مدنظر، باید از برنامه‌های مخصوصی استفاده کرد که قابلیت ایجاد دیسک بوت (Bootable) را دارا باشند. یکی از شناخته‌شده‌ترینِ این برنامه‌ها Rufus نام دارد.

ساخت دیسک بوت ویندوز توسط Rufus

برنامه rufus برای ساخت دیسک نصب بوتیبل ویندوز 10 و ویندوز 11

برای ساخت دیسک USB نصب ویندوز به این ترتیب عمل کنید:

  • برنامه‌ی Rufus را اجرا کنید.
  • از بخش Device حرف یا نام مرتبط با حافظه‌ی فلش‌دیسک متصل شده به سیستم که قرار است برای نصب ویندوز پاک شود را انتخاب کنید. فایل‌های فعلیِ موجود روی فلش‌دیسک بعد از این عملیات قابل استفاده نخواهند بود.
  • از بخش Boot Selection فایل ISO مربوط به ویندوز 10 یا ویندوز 11 را در مسیری که ذخیره شده انتخاب کنید.
  • نام جدیدی برای این دیسک وارد کنید یا نام پیش‌فرض را در قسمت Volume label باقی گذارید.
  • دکمه‌ی Start در پایین برنامه را برای آغاز عملیات کلیک کنید.

برای  ساخت دیسک بوت DVD ویندوز هم می‌توانید از ابزارهای مختلفی مثل PowerISO یا نرم‌افزار BurnAware استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که سرعت نصب ویندوز از طریقِ درایو USB بسیار بیشتر از سرعت نصب آن از روی دیسک DVD خواهد بود. اما برخی از سیستم‌های بسیار قدیمی از رسانه‌ی USB برای نصب سیستم عامل پشتیبانی نمی‌کنند.

نصب ویندوز 11

پس از مهیاشدنِ رسانه‌ی نصب ویندوز به روش‌های تشریح شده در بالا، به مرحله‌ی نصب ویندوز می‌رسیم. برای نصب ویندوز 11 کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • پس از بوت از طریق درایو USB و اجرا شدنِ خودکار برنامه‌ی نصب ویندوز به اولین مرحله از ستاپ ویندوز وارد خواهید شد. اگر از داخل ویندوز در حال نصب ویندوز 11 هستید، فایل exe را از پوشه‌ی ریشه‌ی درایو نصب ویندوز اجرا کنید تا مراحل نصب آغاز شود.

پنجره ابتدایی نصب ویندوز 11

  • در اولین پنجره، زبان نصب ویندوز، واحد زمانی و واحد پولی و همین‌طور زبان کیبورد یا وسیله‌ی ورودی دیگر قابل انتخاب است. پس از گزینش کلید Next را فشار دهید یا از ترکیب کلید‌های CTRL+N استفاده کنید.
  • در پنجره‌ی بعدی روی Install now کلیک کنید یا از ترکیب کلیدهای CTRL+I استفاده کنید.

مرحله ورود کد محصول برای ویندوز 11

  • در پنجره‌ی Activate Windows و در پایینِ پنجره روی گزینه‌ی I don’t have a product key کلیک کنید یا از ترکیب کلیدهای CTRL+I استفاده کنید.

انتخاب ادیشن Edition یا نسخه ی مورد نیاز ویندوز 11 برای نصب

  • در اینجا نسخه مورد نظر برای نصب ویندوز 11 را گزینش کرده و روی Next کلیک کنید.

موافقتنامه کاربری ویندوز 11 و تایید آن

  • در پنجره‌ی مربوط به Licence و در پایین توافقنامه، گزینه‌ی I accept the Licence terms را تیک زده و سپس دکمه Next را بزنید.

انتخاب بین ارتقا و نگه داشتن فایلها و ویندوز فعلی و نصب ویندوز جدید

  • در پنجره‌ی انتخاب نوعِ نصب، از بین گزینه‌های Upgrade و Custom یکی را انتخاب کنید. گزینه‌ی اول برای ارتقا و آپگرید ویندوزِ فعلی استفاده می‌شود و گزینه‌ی دوم هم برای نصب جدیدِ ویندوز روی دیسکِ خام یا دیسکی که قصد پاک کردن فایل‌های آن را به صورت کامل دارید باید انتخاب شوند.

انتخاب پارتیشن محل نصب ویندوز 11

  • در پنجره‌ی بعدی از شما خواسته می‌شود که محلِ نصب ویندوز را با انتخاب یا ساخت یک پارتیشن جدید روی ذخیره‌سازِ نصب شده بر روی کامپیوتر انتخاب کنید. در اینجا با گزینه‌ی New می‌توان پارتیشن جدید با حجم دلخواه ساخت، با گزینه‌ی Format پارتیشن انتخابی را فرمت کرد و با گزینه‌ی Delete هم پارتیشن‌های قبلی را حذف کرد. پس از اتمامِ کار و انتخابِ پارتیششن، دکمه‌ی Next را بزنید.

آغاز کپی فایل ها در مرحله اول نصب ویندوز 11

  • در اینجا مرحله‌ی مقدماتی نصب ویندوز که شامل کپی فایل‌ها روی هارددیسک یا SSD هست آغاز می‌شود و بسته به سرعت سیستم و ذخیره‌ساز بین ۵ تا ۳۰ دقیقه به طول خواهد انجامید.
  • پس از اتمامِ مرحله‌ی اول سیستم به صورت خودکار یک یا دو بار ریستارت خواهد شد و سپس با شناسایی و نصب درایورهای مورد نیازِ ویندوز، وارد مرحله‌ی دوم نصب ویندوز خواهید شد.

انتخاب کشور و زبان کیبورد برای ویندوز 11

  • در بخش دوم به صفحه‌ی انتخابِ کشور و سپس انتخاب زبانِ صفحه کلید وارد خواهید شد که با انتخاب گزینه‌های مدنظر و زدنِ کلید Yes به پنجره‌ی بعدی خواهید رسید. اگر صفحه کلید دومی را نیاز ندارید کلید Skip را کلیک کنید.

انتخاب اتصال اینترنتی و رمز عبور برای مودم یا روتر

  • در پنجره‌ی جدید اتصال اینترنتی شما از نوع کابلی یا بی‌سیم قابل انتخاب و راه‌اندازی خواهد بود. اگر به مودم روتر وصل می‌شوید، در اینجا SSID دستگاه فرستنده و رمز عبور را وارد کنید تا ویندوز به اینترنت متصل شود. البته این مرحله را می‌توانید بعدا هم انجام دهید و به سادگی با انتخاب گزینه‌ی I don’t have internet از آن عبور کنید.

ورود به اکانت کاربری یا ادامه بدون لاگین کردن در ویندوز 11

  • در پنجره‌ی جدید از شما خواسته می‌شود که با اکانت مایکروسافت خود لاگین کنید تا به برخی تنظیمات دسترسی داشته باشید. این مرحله را در ویندوز 11 پرو می‌توان با انتخاب Continue with Limited setup پشت‌سر گذاشت، اما در نسخه‌ی خانگی (windows 11 home Edition) حتما باید به اکانت کاربری خود وارد شوید تا بتوانید مراحل نصب را به اتمام برسانید.

انتخاب نام کاربری در ویندوز 11

  • در اینجا نام کاربری ویندوز پرسیده می‌شود. پس از وارد کردنِ نامِ دلخواه کلیدِ Next را کلیک کنید.
  • اگر قصد دارید رمز عبور برای ویندوز تعیین کنید، آن را در این پنجره وارد کنید و حتما آن را به خاطر بسپارید.

تنظیمات حریم خصوصی در زمان نصب ویندوز 11

  • تنظیمات مربوط به حریم خصوصیِ ویندوز در اینجا در دسترس خواهد بود. می‌توانید با خاموش کردن یک یا چند گزینه از امکاناتِ مذکور، در قبالِ حریمِ خصوصیِ ایمن‌تر و پیام‌های آزاردهنده‌ی کمتر چشم‌پوشی کنید.

مرحله پایانی نصب و راه اندازی ویندوز 11

  • در اینجا مرحله‌ی دوم نصب با نمایش پیامی مبنی بر انجام و راه‌اندازی نهایی ویندوز به پایان نزدیک می‌شود. بسته به سرعت سیستم باید چند دقیقه‌ای را در این مرحله در انتظار بمانید.
  • سرانجام دسکتاپ ویندوز 11 و منوی استارت نمایان می‌شود و نصب ویندوز در اینجا به پایان می‌رسد.

قیمت ویندوز ۱۱

ویندوز 11 برای دارندگان فعلی ویندوز 10 به صورت یک ارتقای رایگان عرضه خواهد شد و برای ارتقا هم محدودیت زمانی اعلام نشده است. اما کاربران جدید و سازندگان OEM کامپیوتر‌های شخصی باید برای نصب ویندوز 11 روی سیستم‌های جدیدشان مبلغی را پرداخت کنند. هنوز قیمت مشخصی برای نسخه‌ی نسل بعدی ویندوز اعلام نشده، اما بهترین کار برای کاربران این است که نسخه‌های قانونیِ ویندوز 10 را که بعضا با تخفیف‌های خوبی هم عرضه می‌شود از فروشنده‌های معتبر خریداری کنند، تا پس از عرضه‌ی نسخه نهایی ویندوز 11 بتوانند عملیات ارتقا به ویندوز جدید را انجام داده و به صورت رایگان فعال‌سازی (Activation) آن را انجام دهند.

ویندوز ۱۱ کی میاد؟

مایکروسافت به صورت رسمی اعلام کرده که نسخه نهایی ویندوز 11 در پاییز سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ شمسی) عرضه خواهد شد. تاریخ احتمالیِ عرضه هم ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) عنوان شده که البته هنوز قطعی نیست. پروسه‌ی تدریجیِ ارتقا برای کاربرانِ فعلی ویندوز 10 تا پایانِ سال به طول خواهد انجامید و عرضه‌ی لایسنس برای نسخه‌های تجاری و مشتریان نهایی احتمالا از اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز خواهد شد. 

تم ویندوز ۱۱

شاید برخی کاربران علاقه‌مند باشند که به جای ارتقا به ویندوز 11، ویندوز 10 فعلی خود را به شکل و شمایل ویندوز 11 درآورند و رابط کاربری جدیدی شبیه به آن را در اختیار داشته باشند. شاید برخی هم به دلیل عدم پشتیبانی ویندوز 11 از نصب روی سخت‌افزارشان، قادر به ارتقا به ویندوز 11 نباشند. در هر صورت امکان تغییر ظاهر رابط کاربری در ویندوز 10 از طریق تغییر Theme وجود دارد.

برای تغییر Theme ویندوز به این شیوه عمل کنید:

تغییر تم ویندوز از منوی تنظیمات ویندوز 10

  • از منوی استارت ویندوز و انتخاب کردن گزینه‌ی setting به تنظیماتِ ویندوز بروید. راهِ دیگر هم کلیک راست روی دسکتاپ و انتخاب گزینه‌ی Personalize است.
  • بخش Personalization را انتخاب کنید.
  • در سمت چپ گزینه‌ی Themes را کلیک کنید.
  • در اینجا می‌توانید تصویر پس‌زمینه، رنگ‌ها، صداهای پیش‌فرض و اشاره‌گر ماوس را تغییر دهید.
  • در قسمت Change Theme هم می‌توانید از بین تم‌های نصب شده‌ی ویندوز تم جدیدی انتخاب کنید یا از استور مایکروسافت تم‌های مختلفی را دانلود و نصب کنید.
نصب ابزارِ متفرقه برای تغییر ظاهر ویندوز و جایگزین‌کردنِ فایل‌های سیستمی، ریسکِ ناپایدار شدن سیستم را به‌دنبال دارد و توصیه نمی‌شود

اما اعمال برخی از تغییراتِ رابط کاربری مثل گوشه‌های گرد شده در پنجره‌های ویندوز 11 تنها از طریق تغییر تم ممکن نیست و نیازمند تغییر در برخی فایل‌های سیستمی است. اصولا تغییر و دستکاری فایل‌های سیستمی و جایگزین کردن فایل‌های مذکور با فایل‌های ثانویه هم ریسک ناپایدار شدن سیستم را به دنبال دارد و عواقب آن قابل پیش‌بینی نیست. بنابراین جایگزینی فایل‌های سیستمیِ ویندوز و پچ کردن فایل‌های مرتبط با تمِ ویندوز را هرگز توصیه نمی‌کنیم. اما اگر هم قصد انجام چنین کاری را داشتید، حتما قبل از هرگونه اقدامی یک پشتیبان کامل از سیستم خود تهیه کنید تا در صورت رخ دادن مشکل در حین کار، امکان بازگشت به حالت قبلی را داشته باشید.

TPM 2.0

احتمالا تابه‌حال مطلع شده باشید که ویندوز 11 روی تمام پی‌سی‌ها قابل نصب نخواهد بود. مایکروسافت می‌گوید که نسل بعدیِ ویندوز نیاز به استفاده از سیستمی با Trusted Platform Module 2.0 یا به اختصار TPM 2.0 خواهد داشت که بیشترِ کاربرانِ ویندوز -حداقل خارج از محیط‌های سازمانی- قبل از این هرگز با این اصطلاح سروکار نداشته‌اند. این شرکت عنوان کرده که TPM به افزایش امنیت رایانه‌های شخصی ویندوز کمک می‌کند، اما این اجبارِ ناگهانی در ملزومات برای پیروی از TPM 2.0 ممکن است نتیجه معکوس دهد.

در واقع ملزومات ویندوز 11 در مقایسه با ویندوز 10 بالاتر است و به پردازنده‌ی دو هسته‌ای و حداقل ۴ گیگابایت حافظه‌ی RAM نیاز دارد. اما ابزار تشخیص سازگاری با ویندوز 11 که حالا توسط خود مایکروسافت از روی سایت موقتا حذف شده، به بسیاری از کاربرانی که سیستمشان این حداقل ملزومات را نیز داشت، پیام "عدم سازگاری" را نمایش می‌داد. در واقع مایکروسافت در ویندوز 11 دسترسی به برخی قابلیت‌ها مثل Secure Boot که استانداردِ پی‌سی‌های UEFI هستند و همچنین قابلیتِ TPM را اجباری کرده و اگر فعال بودن این دو را روی سیستمِ شما تشخیص ندهد، ویندوز‌ شما را را قابل ارتقا به ویندوز 11 نشان نخواهد داد. البته کاربرانی که سخت‌افزار نسبتا جدیدی داشته باشند که بعد از سال ۲۰۱۶ میلادی ساخته شده، نباید مشکلی با این ملزومات داشته باشند، اما تنها مشروط به این که قابلیت TPM و Secure Boot در بایوسِ مادربرد که آن هم باید از نوعِ UEFI باشد از قبل فعال شده باشد.

از طرفی هم می‌دانیم که بیشتر کامپیوترهای عرضه شده ظرف ده سالِ گذشته از پیاده‌سازی UEFI یا UEFI ترکیبی با لایه‌ای از سازگاری با بایوس‌های قدیمی پشتیبانی می‌کنند که تمامِ آنها در تئوری باید بتوانند ویندوز 11 را در صورت داشتن حداقل پردازنده و حافظه‌ی اصلی به خوبی اجرا کنند. با این حال همه‌ی این سیستم‌ها تراشه‌ی TPM ندارند و متاسفانه مایکروسافت هم به روال همیشگیِ خود، اطلاع‌رسانیِ مطلوبی درباره‌ی این ملزوماتِ جدید انجام نداده است.

لایه‌های امنیتی هنگام تایید هویت کاربر در ویندوز

چرا حالا؟

شاید تعجب کرده باشید که چرا مایکروسافت به‌یکباره TPM را در ملزومات لحاظ کرده، فناوریی که بیشتر در محیط‌های تجاری و کسب‌وکارها برای پی‌سی‌های تحت نظارت مدیرانِ IT استفاده می‌شده است. TPM در ابتدا به عنوان یک تراشه‌ی میکروکنترلر مجزا (dTPM) که در برخی مادربردهای پی‌سی یکپارچه شده بود شروع به کار کرد، اما در سال‌های اخیر سازندگانی مثل Intel و AMD شروع به اضافه کردنِ قابلیتِ مذکور به پردازنده‌های خود کرده‌اند که بر اساس فِرم‌ور (fTPM) در سخت‌افزار تعبیه می‌شود و قابلیت بروزرسانی هم دارد.

مدیر سازمانی و امنیتِ سیستم‌عامل مایکروسافت، دیوید وستون توضیح می‌دهد که هدف از TPM "حفاظت از کلید‌های رمزگذاری، اطلاعاتِ کاربری و داده‌های حساسِ دیگر در پشتِ سد سخت‌افزار است تا بدافزار‌ها و مهاجمان نتوانند به این داده‌ها دسترسی پیدا کرده یا آنها را دستکاری کنند." به بیانِ دیگر، TPM یک قابلیت امنیتیِ سخت‌افزاری است که رمزها را در فضای مخصوصی ذخیره می‌کند که در برابر حمله‌های نرم‌افزاریِ خارجی محافظتِ بهتری دارد.

از TPM در ویندوز برای تقویتِ قابلیت‌هایی مانند تایید هویتِ بدون نیاز به رمزِ عبور در Windows Hello، کنترل برنامه‌ی Windows Defender و همین‌طور در BitLocker (برای رمزگذاری کاملِ دیسک) استفاده شده است. این قابلیت حتی در نظارت بر روی امنیتِ مجازی‌سازی و ایزوله کردنِ بخش‌هایی از هسته‌ی ویندوز نیز کاربرد دارد. البته باید اقرار کرد امنیتِ وابسته به TPM یک راهکارِ کاملا نفوذناپذیر نیست، اما کار هکرها را برای اجرای حملاتِ از راه دور بسیار دشوارتر می‌کند.

امروزه بیشتر از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون پی‌سی ویندوزی به صورت فعال در سراسر دنیا در حال استفاده هستند که گستره‌ی هدفِ بسیار بزرگی را برای تهدیداتِ جدید و مخصوصا باج‌افزارها فرآهم می‌کنند. مایکروسافت قصد دارد مشتریان و سازمان‌ها را برای آگاه شدن به ضرورتِ محافظت در برابرِ این‌گونه حملات آموزش دهد و در همین راستا هم در گزارش امنیتی ماه مارسِ خود، اذعان کرده که ۸۳ درصد از تمامِ کسب و کارها در طیِ دو سال گذشته به نوعی هدفِ حملاتِ پیچیده‌ی فرم‌وری واقع شده‌اند و در عینِ حال فقط ۲۹ درصد از بودجه‌ی امنیتیِ خود را برای حفاظت در برابر این حملات اختصاص داده‌اند.

ارتباط TPM و بازی‌ها

نیکول دزِن، معاون راهکارهای شرکای جهانی در مایکروسافت می‌گوید که اجباری شدنِ ملزوماتِ  TPM در ویندوز 11 به معنی فعال بودنِ پیش فرضِ بسیاری از قابلیت‌های امنیتیِ مرتبط در این سیستم عامل خواهد بود. با این حال دلایل مایکروسافت برای اجباری کردن TPM ممکن است فراتر از بهبود وضعیت امنیتی کاربران ویندوز باشد، چرا که TPM را می‌توان برای محافظت از آثار دارای حق نشر و افزودن راهکارهای ضد تقلب برای بازی‌های آنلاینِ معروف نیز مورد استفاده قرار داد.

توئیت کارمند مایکروسافت در ارتباط با استفاده کمپانی‌های بازی از TPM در ابزارهای آنتی چیت یا ضد تقلب

توئیت کارمند مایکروسافت در ارتباط با امکان استفاده کمپانی‌های بازی از TPM در ابزارهای آنتی چیت یا ضد تقلب

TPM را می‌توان برای محافظت از آثار دارای حق نشر و افزودن راهکارهای ضد تقلب برای بازی‌های آنلاینِ معروف نیز مورد استفاده قرار داد

مایکروسافت پتنت‌هایی را ثبت کرده که چگونگی استفاده از TPM در کنارِ فناوری‌های دیگر برای ساخت راهکارهای ضد تقلب (anti-cheat) بهتر را توضیح می‌دهد. مشخصا تمام کسانی که علاقه‌ی وافری به بازی‌های چند نفره‌ی آنلاین دارند از تقلب متنفر هستند، اما این روش‌ها حتی ممکن است از آلوده شدنِ کامپیوترِ کسانی که سعی می‌کنند از کدهای تقلب استفاده کنند هم در برابر بدافزارها محافظت کند و در عین‌ حال از خراب کردنِ بازیِ دیگران هم جلوگیری می‌کند. البته که این قابلیتی نیست که در ابتدای عرضه‌ی ویندوز 11 انتظارش را داشته باشیم، اما ملزوماتِ TPM پایه‌گذاریِ خوبی برای پیشرفت‌های بالقوه‌ی آینده است.

TPM مزیت است یا محدودیت؟

از سوی دیگر برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران  درباره‌ی مزایا و معایب اجباری کردن استفاده از این قابلیت سخت‌افزاری در پی‌سی‌ها و مخصوصا رایانه‌های مخصوصِ بازی با مایکروسافت اتفاق نظر ندارند. مثلا برخی نگران محدود شدن حریم خصوصی کاربران به خاطر کنترل بیشترِ ناشی از TPM بر روی سخت‌افزار هستند و معتقند که این قابلیت در عمل در برابر راهکارهای فعلی هک و سرقت اطلاعات که بیشتر از طریق مهندسیِ اجتماعی و فیشینگ صورت می‌گیرد، برتریِ محسوسی به روش‌های مرسوم ندارد. برخی نیز معتقدند که این روش بیش از افزایشِ امنیتِ کاربران می‌تواند برای ناشرانِ بازی‌ها و پیاده‌سازیِ روش‌های پیچیده‌تر برای ابزارهای حفاظت از DRM (مخفف Digital Rights Management به معنی حق تالیفِ دیجیتال) که به سادگی قابل دور زدن نباشند مورد استفاده قرار بگیرد و از کرک شدن بازی‌ها، حداقل در زمان طولانی‌تری جلوگیری کند.

به‌هرحال باید منتظر بود و دید که مایکروسافت چه سیاستی برای استفاده از این قابلیت و در مجموع بحث ارتقای امنیت در ویندوز 11 در پیش خواهد گرفت و گیمرها در این میان چگونه از مزایای احتمالی آن برخوردار خواهند شد. آیا قرار است در نهایت چیترها که یکی از مشکلات همیشگی گیمرها بوده‌اند از بازی‌های آنلاین حذف شوند و بازی‌های رقابتیِ سالمی را شاهد باشیم؟

فهرست پردازنده‌های پشتیبانی شده در ویندوز 11

با زدن کلید F3 روی صفحه کلیدِ رایانه یا انتخاب گزینه‌ی جستجو (Find) در نوار ابزار مرورگرِ خود و وارد کردن مدل CPU، می‌توانید پردازنده‌ی مورد نظرِ خود را از نظر سازگاری با ویندوز 11 بررسی نمائید. اگر پردازنده‌ی مورد نظر شما در این فهرست نباشد به این معنی است که در حال حاضر به صورت رسمی برای اجرای ویندوز 11 توسط مایکروسافت پشتیبانی نمی‌شود، اما ممکن است در آینده پردازنده‌های قدیمی‌تر نیز به فهرست موجود اضافه شوند. فهرست کنونی در صورت اضافه‌شدنِ پردازنده‌های جدید از طرف مایکروسافت بروزرسانی خواهد شد. توجه داشته باشید که انواعِ پردازنده‌های رومیزی، موبایل (لپ‌تاپ‌ها) و سرور از Intel و AMD در این فهرست قرار گرفته‌اند.

پردازنده های ای ام دی
ردیفخانوادهمدل پردازنده
1AMD3015e
2AMD3020e
3Athlon™Gold 3150C
4Athlon™Gold 3150U
5Athlon™Silver 3050C
6Athlon™Silver 3050e
7Athlon™Silver 3050U
8Athlon™3000G
9Athlon™300GE
10Athlon™300U
11Athlon™320GE
12Athlon™Gold 3150G
13Athlon™Gold 3150GE
14Athlon™Silver 3050GE
15EPYC™7232P
16EPYC™7252
17EPYC™7262
18EPYC™7272
19EPYC™7282
20EPYC™7302
21EPYC™7302P
22EPYC™7352
23EPYC™7402
24EPYC™7402P
25EPYC™7452
26EPYC™7502
27EPYC™7502P
28EPYC™7532
29EPYC™7542
30EPYC™7552
31EPYC™7642
32EPYC™7662
33EPYC™7702
34EPYC™7702P
35EPYC™7742
36EPYC™7F32
37EPYC™7F52
38EPYC™7F72
39EPYC™7H12
40EPYC™72F3
41EPYC™7313
42EPYC™7313P
43EPYC™7343
44EPYC™73F3
45EPYC™7413
46EPYC™7443
47EPYC™7443P
48EPYC™7453
49EPYC™74F3
50EPYC™7513
51EPYC™7543
52EPYC™7543P
53EPYC™75F3
54EPYC™7643
55EPYC™7663
56EPYC™7713
57EPYC™7713P
58EPYC™7763
59Ryzen™ 33250C
60Ryzen™ 33250U
61Ryzen™ 33200G with Radeon™ Vega 8 Graphics
62Ryzen™ 33200GE
63Ryzen™ 33200U
64Ryzen™ 33350U
65Ryzen™ 32300X
66Ryzen™ 35300U
67Ryzen™ 33100
68Ryzen™ 33300U
69Ryzen™ 34300G
70Ryzen™ 34300GE
71Ryzen™ 34300U
72Ryzen™ 35400U
73Ryzen™ 3 PRO3200G
74Ryzen™ 3 PRO3200GE
75Ryzen™ 3 PRO3300U
76Ryzen™ 3 PRO4350G
77Ryzen™ 3 PRO4350GE
78Ryzen™ 3 PRO4450U
79Ryzen™ 3 PRO5450U
80Ryzen™ 53400G with Radeon™ RX Vega 11 Graphics
81Ryzen™ 53400GE
82Ryzen™ 53450U
83Ryzen™ 53500C
84Ryzen™ 53500U
85Ryzen™ 53550H
86Ryzen™ 53580U Microsoft Surface® Edition
87Ryzen™ 52500X
88Ryzen™ 52600
89Ryzen™ 52600E
90Ryzen™ 52600X
91Ryzen™ 55500U
92Ryzen™ 53500 Processor
93Ryzen™ 53600
94Ryzen™ 53600X
95Ryzen™ 53600XT
96Ryzen™ 54600G
97Ryzen™ 54500U
98Ryzen™ 54600GE
99Ryzen™ 54600H
100Ryzen™ 54600U
101Ryzen™ 55600H
102Ryzen™ 55600HS
103Ryzen™ 55600U
104Ryzen™ 55600X
105Ryzen™ 5 PRO3400G
106Ryzen™ 5 PRO3400GE
107Ryzen™ 5 PRO3500U
108Ryzen™ 5 PRO2600
109Ryzen™ 5 PRO3600
110Ryzen™ 5 PRO4650G
111Ryzen™ 5 PRO4650GE
112Ryzen™ 5 PRO4650U
113Ryzen™ 5 PRO5650U
114Ryzen™ 73700C
115Ryzen™ 73700U
116Ryzen™ 73750H
117Ryzen™ 73780U Microsoft Surface® Edition
118Ryzen™ 72700
119Ryzen™ 72700E Processor
120Ryzen™ 72700X
121Ryzen™ 75700U
122Ryzen™ 73700X
123Ryzen™ 73800X
124Ryzen™ 73800XT
125Ryzen™ 74700G
126Ryzen™ 74700GE
127Ryzen™ 74700U
128Ryzen™ 74800H
129Ryzen™ 74800HS
130Ryzen™ 74800U
131Ryzen™ 75800H
132Ryzen™ 75800HS
133Ryzen™ 75800U
134Ryzen™ 75800
135Ryzen™ 75800X
136Ryzen™ 7 PRO3700U
137Ryzen™ 7 PRO2700
138Ryzen™ 7 PRO2700X
139Ryzen™ 7 PRO4750G
140Ryzen™ 7 PRO4750GE
141Ryzen™ 7 PRO4750U
142Ryzen™ 7 PRO5850U
143Ryzen™ 93900 Processor
144Ryzen™ 93900X
145Ryzen™ 93900XT
146Ryzen™ 93950X
147Ryzen™ 94900H
148Ryzen™ 94900HS
149Ryzen™ 95900HS
150Ryzen™ 95900HX
151Ryzen™ 95980HS
152Ryzen™ 95980HX
153Ryzen™ 95900
154Ryzen™ 95900X
155Ryzen™ 95950X
156Ryzen™ 9 PRO3900
157Ryzen™ Threadripper™2920X
158Ryzen™ Threadripper™2950X
159Ryzen™ Threadripper™2970WX
160Ryzen™ Threadripper™2990WX
161Ryzen™ Threadripper™3960X
162Ryzen™ Threadripper™3970X
163Ryzen™ Threadripper™3990X
164Ryzen™ Threadripper™ PRO3945WX
165Ryzen™ Threadripper™ PRO3955WX
166Ryzen™ Threadripper™ PRO3975WX
167Ryzen™ Threadripper™ PRO3995WX
پردازنده های اینتل
ردیفخانوادهمدل پردازنده
1Atom®x6200FE
2Atom®x6211E
3Atom®x6212RE
4Atom®x6413E
5Atom®x6414RE
6Atom®x6425E
7Atom®x6425RE
8Atom®x6427FE
9Celeron®G4900
10Celeron®G4900T
11Celeron®G4920
12Celeron®G4930
13Celeron®G4930E
14Celeron®G4930T
15Celeron®G4932E
16Celeron®G4950
17Celeron®J4005
18Celeron®J4105
19Celeron®J4115
20Celeron®N4000
21Celeron®N4100
22Celeron®3867U
23Celeron®4205U
24Celeron®4305U
25Celeron®4305UE
26Celeron®J4025
27Celeron®J4125
28Celeron®N4020
29Celeron®N4120
30Celeron®5205U
31Celeron®5305U
32Celeron®G5900
33Celeron®G5900E
34Celeron®G5900T
35Celeron®G5900TE
36Celeron®G5905
37Celeron®G5905T
38Celeron®G5920
39Celeron®G5925
40Celeron®J6412
41Celeron®J6413
42Celeron®N6210
43Celeron®N6211
44Celeron®N4500
45Celeron®N4505
46Celeron®N5100
47Celeron®N5105
48Celeron®6305
49Celeron®6305E
50Core™i5-10210Y
51Core™i5-10310Y
52Core™i5-8200Y
53Core™i5-8210Y
54Core™i5-8310Y
55Core™i7-10510Y
56Core™i7-8500Y
57Core™m3-8100Y
58Core™i3-8100
59Core™i3-8100B
60Core™i3-8100H
61Core™i3-8100T
62Core™i3-8109U
63Core™i3-8140U
64Core™i3-8300
65Core™i3-8300T
66Core™i3-8350K
67Core™i5+8400
68Core™i5+8500
69Core™i5-8257U
70Core™i5-8259U
71Core™i5-8260U
72Core™i5-8269U
73Core™i5-8279U
74Core™i5-8300H
75Core™i5-8400
76Core™i5-8400B
77Core™i5-8400H
78Core™i5-8400T
79Core™i5-8500
80Core™i5-8500B
81Core™i5-8500T
82Core™i5-8600
83Core™i5-8600K
84Core™i5-8600T
85Core™i7-8086K
86Core™i7-8557U
87Core™i7-8559U
88Core™i7-8569U
89Core™i7-8700
90Core™i7-8700B
91Core™i7-8700K
92Core™i7-8700T
93Core™i7-8750H
94Core™i7-8850H
95Core™i3-8130U
96Core™i5-8250U
97Core™i5-8350U
98Core™i7-8550U
99Core™i7-8650U
100Core™i3-8145U
101Core™i3-8145UE
102Core™i5-8265U
103Core™i5-8365U
104Core™i5-8365UE
105Core™i7-8565U
106Core™i7-8665U
107Core™i7-8665UE
108Core™i3-9100
109Core™i3-9100E
110Core™i3-9100F
111Core™i3-9100HL
112Core™i3-9100T
113Core™i3-9100TE
114Core™i3-9300
115Core™i3-9300T
116Core™i3-9320
117Core™i3-9350K
118Core™i3-9350KF
119Core™i5-9300H
120Core™i5-9300HF
121Core™i5-9400
122Core™i5-9400F
123Core™i5-9400H
124Core™i5-9400T
125Core™i5-9500
126Core™i5-9500E
127Core™i5-9500F
128Core™i5-9500T
129Core™i5-9500TE
130Core™i5-9600
131Core™i5-9600K
132Core™i5-9600KF
133Core™i5-9600T
134Core™i7-9700
135Core™i7-9700E
136Core™i7-9700F
137Core™i7-9700K
138Core™i7-9700KF
139Core™i7-9700T
140Core™i7-9700TE
141Core™i7-9750H
142Core™i7-9750HF
143Core™i7-9850H
144Core™i7-9850HE
145Core™i7-9850HL
146Core™i9-8950HK
147Core™i9-9880H
148Core™i9-9900
149Core™i9-9900K
150Core™i9-9900KF
151Core™i9-9900KS
152Core™i9-9900T
153Core™i9-9980HK
154Core™i3-10100Y
155Core™i3-10110Y
156Core™i9-10900X
157Core™i9-10920X
158Core™i9-10940X
159Core™i9-10980XE
160Core™i3-10100
161Core™i3-10100E
162Core™i3-10100F
163Core™i3-10100T
164Core™i3-10100TE
165Core™i3-10105
166Core™i3-10105F
167Core™i3-10105T
168Core™i3-10110U
169Core™i3-10300
170Core™i3-10300T
171Core™i3-10305
172Core™i3-10305T
173Core™i3-10320
174Core™i3-10325
175Core™i5-10200H
176Core™i5-10210U
177Core™i5-10300H
178Core™i5-10310U
179Core™i5-10400
180Core™i5-10400F
181Core™i5-10400H
182Core™i5-10400T
183Core™i5-10500
184Core™i5-10500E
185Core™i5-10500H
186Core™i5-10500T
187Core™i5-10500TE
188Core™i5-10600
189Core™i5-10600K
190Core™i5-10600KF
191Core™i5-10600T
192Core™i7-10510U
193Core™i7-10610U
194Core™i7-10700
195Core™i7-10700E
196Core™i7-10700F
197Core™i7-10700K
198Core™i7-10700KF
199Core™i7-10700T
200Core™i7-10700TE
201Core™i7-10710U
202Core™i7-10750H
203Core™i7-10810U
204Core™i7-10850H
205Core™i7-10870H
206Core™i7-10875H
207Core™i9-10850K
208Core™i9-10885H
209Core™i9-10900
210Core™i9-10900E
211Core™i9-10900F
212Core™i9-10900K
213Core™i9-10900KF
214Core™i9-10900T
215Core™i9-10900TE
216Core™i9-10980HK
217Core™i3-1000G1
218Core™i3-1000G4
219Core™i3-1005G1
220Core™i5-1030G4
221Core™i5-1030G7
222Core™i5-1035G1
223Core™i5-1035G4
224Core™i5-1035G7
225Core™i5-1038NG7
226Core™i7-1060G7
227Core™i7-1065G7
228Core™i7-1068NG7
229Core™i3-L13G4
230Core™i5-L16G7
231Core™i5-11400
232Core™i5-11400F
233Core™i5-11400T
234Core™i5-11500
235Core™i5-11500T
236Core™i5-11600
237Core™i5-11600K
238Core™i5-11600KF
239Core™i5-11600T
240Core™i7-11700
241Core™i7-11700F
242Core™i7-11700K
243Core™i7-11700KF
244Core™i7-11700T
245Core™i9-11900
246Core™i9-11900F
247Core™i9-11900K
248Core™i9-11900KF
249Core™i9-11900T
250Core™i3-1110G4
251Core™i3-1115G4
252Core™i3-1115G4E
253Core™i3-1115GRE
254Core™i3-1120G4
255Core™i3-1125G4
256Core™i5-11300H
257Core™i5-1130G7
258Core™i5-1135G7
259Core™i5-1135G7
260Core™i5-1140G7
261Core™i5-1145G7
262Core™i5-1145G7E
263Core™i5-1145GRE
264Core™i7-11370H
265Core™i7-11375H
266Core™i7-1160G7
267Core™i7-1165G7
268Core™i7-1165G7
269Core™i7-1180G7
270Core™i7-1185G7
271Core™i7-1185G7E
272Core™i7-1185GRE
273Pentium®Gold 4425Y
274Pentium®Gold 6500Y
275Pentium®Gold G5400
276Pentium®Gold G5400T
277Pentium®Gold G5420
278Pentium®Gold G5420T
279Pentium®Gold G5500
280Pentium®Gold G5500T
281Pentium®Gold G5600
282Pentium®Gold G5600T
283Pentium®Gold G5620
284Pentium®Silver J5005
285Pentium®Silver N5000
286Pentium®Gold 4417U
287Pentium®Gold 5405U
288Pentium®Silver J5040
289Pentium®Silver N5030
290Pentium®Gold 6405U
291Pentium®Gold G6400
292Pentium®Gold G6400E
293Pentium®Gold G6400T
294Pentium®Gold G6400TE
295Pentium®Gold G6405
296Pentium®Gold G6405T
297Pentium®Gold G6500
298Pentium®Gold G6500T
299Pentium®Gold G6505
300Pentium®Gold G6505T
301Pentium®Gold G6600
302Pentium®Gold G6605
303Pentium®6805
304Pentium®J6426
305Pentium®N6415
306Pentium®Silver N6000
307Pentium®Silver N6005
308Pentium®Gold 7505
309Xeon®Bronze 3104
310Xeon®Bronze 3106
311Xeon®Gold 5115
312Xeon®Gold 5118
313Xeon®Gold 5119T
314Xeon®Gold 5120
315Xeon®Gold 5120T
316Xeon®Gold 5122
317Xeon®Gold 6126
318Xeon®Gold 6126F
319Xeon®Gold 6126T
320Xeon®Gold 6128
321Xeon®Gold 6130
322Xeon®Gold 6130F
323Xeon®Gold 6130T
324Xeon®Gold 6132
325Xeon®Gold 6134
326Xeon®Gold 6136
327Xeon®Gold 6138
328Xeon®Gold 6138F
329Xeon®Gold 6138P
330Xeon®Gold 6138T
331Xeon®Gold 6140
332Xeon®Gold 6142
333Xeon®Gold 6142F
334Xeon®Gold 6144
335Xeon®Gold 6146
336Xeon®Gold 6148
337Xeon®Gold 6148F
338Xeon®Gold 6150
339Xeon®Gold 6152
340Xeon®Gold 6154
341Xeon®Platinum 8153
342Xeon®Platinum 8156
343Xeon®Platinum 8158
344Xeon®Platinum 8160
345Xeon®Platinum 8160F
346Xeon®Platinum 8160T
347Xeon®Platinum 8164
348Xeon®Platinum 8168
349Xeon®Platinum 8170
350Xeon®Platinum 8176
351Xeon®Platinum 8176F
352Xeon®Platinum 8180
353Xeon®Silver 4108
354Xeon®Silver 4109T
355Xeon®Silver 4110
356Xeon®Silver 4112
357Xeon®Silver 4114
358Xeon®Silver 4114T
359Xeon®Silver 4116
360Xeon®Silver 4116T
361Xeon®E-2124
362Xeon®E-2124G
363Xeon®E-2126G
364Xeon®E-2134
365Xeon®E-2136
366Xeon®E-2144G
367Xeon®E-2146G
368Xeon®E-2174G
369Xeon®E-2176G
370Xeon®E-2176M
371Xeon®E-2186G
372Xeon®E-2186M
373Xeon®E-2224
374Xeon®E-2224G
375Xeon®E-2226G
376Xeon®E-2226GE
377Xeon®E-2234
378Xeon®E-2236
379Xeon®E-2244G
380Xeon®E-2246G
381Xeon®E-2254ME
382Xeon®E-2254ML
383Xeon®E-2274G
384Xeon®E-2276G
385Xeon®E-2276M
386Xeon®E-2276ME
387Xeon®E-2276ML
388Xeon®E-2278G
389Xeon®E-2278GE
390Xeon®E-2278GEL
391Xeon®E-2286G
392Xeon®E-2286M
393Xeon®E-2288G
394Xeon®Bronze 3204
395Xeon®Bronze 3206R
396Xeon®Gold 5215
397Xeon®Gold 5215L
398Xeon®Gold 5217
399Xeon®Gold 5218B
400Xeon®Gold 5218N
401Xeon®Gold 5218R
402Xeon®Gold 5218T
403Xeon®Gold 5220
404Xeon®Gold 5220R
405Xeon®Gold 5220S
406Xeon®Gold 5220T
407Xeon®Gold 5222
408Xeon®Gold 6208U
409Xeon®Gold 6209U
410Xeon®Gold 6210U
411Xeon®Gold 6212U
412Xeon®Gold 6222V
413Xeon®Gold 6226
414Xeon®Gold 6226R
415Xeon®Gold 6230
416Xeon®Gold 6230N
417Xeon®Gold 6230R
418Xeon®Gold 6230T
419Xeon®Gold 6238
420Xeon®Gold 6238L
421Xeon®Gold 6238T
422Xeon®Gold 6240
423Xeon®Gold 6240L
424Xeon®Gold 6240R
425Xeon®Gold 6240Y
426Xeon®Gold 6242
427Xeon®Gold 6242R
428Xeon®Gold 6244
429Xeon®Gold 6246R
430Xeon®Gold 6248
431Xeon®Gold 6248R
432Xeon®Gold 6250
433Xeon®Gold 6250L
434Xeon®Gold 6252
435Xeon®Gold 6252N
436Xeon®Gold 6254
437Xeon®Gold 6256
438Xeon®Gold 6258R
439Xeon®Gold 6262V
440Xeon®Gold Gold 5218
441Xeon®Gold Gold 6238R
442Xeon®Gold6246
443Xeon®Goldv 6234
444Xeon®Platinum 8253
445Xeon®Platinum 8256
446Xeon®Platinum 8260
447Xeon®Platinum 8260L
448Xeon®Platinum 8260Y
449Xeon®Platinum 8268
450Xeon®Platinum 8270
451Xeon®Platinum 8276
452Xeon®Platinum 8276L
453Xeon®Platinum 8280
454Xeon®Platinum 8280L
455Xeon®Platinum 9221
456Xeon®Platinum 9222
457Xeon®Platinum 9242
458Xeon®Platinum 9282
459Xeon®Silver 4208
460Xeon®Silver 4209T
461Xeon®Silver 4210
462Xeon®Silver 4210R
463Xeon®Silver 4210T
464Xeon®Silver 4214
465Xeon®Silver 4214R
466Xeon®Silver 4214Y
467Xeon®Silver 4215
468Xeon®Silver 4215R
469Xeon®Silver 4216
470Xeon®W-2223
471Xeon®W-2225
472Xeon®W-2235
473Xeon®W-2245
474Xeon®W-2255
475Xeon®W-2265
476Xeon®W-2275
477Xeon®W-2295
478Xeon®W-3223
479Xeon®W-3225
480Xeon®W-3235
481Xeon®W-3245
482Xeon®W-3245M
483Xeon®W-3265
484Xeon®W-3265M
485Xeon®W-3275
486Xeon®W-3275M
487Xeon®W-10855M
488Xeon®W-10885M
489Xeon®W-1250
490Xeon®W-1250E
491Xeon®W-1250P
492Xeon®W-1250TE
493Xeon®W-1270
494Xeon®W-1270E
495Xeon®W-1270P
496Xeon®W-1270TE
497Xeon®W-1290
498Xeon®W-1290E
499Xeon®W-1290P
500Xeon®W-1290T
501Xeon®W-1290TE
502Xeon®Gold 5315Y
503Xeon®Gold 5317
504Xeon®Gold 5318N
505Xeon®Gold 5318S
506Xeon®Gold 5320
507Xeon®Gold 5320T
508Xeon®Gold 6312U
509Xeon®Gold 6314U
510Xeon®Gold 6326
511Xeon®Gold 6330
512Xeon®Gold 6330N
513Xeon®Gold 6334
514Xeon®Gold 6336Y
515Xeon®Gold 6338
516Xeon®Gold 6338N
517Xeon®Gold 6338T
518Xeon®Gold 6342
519Xeon®Gold 6346
520Xeon®Gold 6348
521Xeon®Gold 6354
522Xeon®Gold Gold 5318Y
523Xeon®Platinum 8351N
524Xeon®Platinum 8352S
525Xeon®Platinum 8352V
526Xeon®Platinum 8352Y
527Xeon®Platinum 8358
528Xeon®Platinum 8358P
529Xeon®Platinum 8360Y
530Xeon®Platinum 8368
531Xeon®Platinum 8368Q
532Xeon®Platinum 8380
533Xeon®Silver 4309Y
534Xeon®Silver 4310
535Xeon®Silver 4310T
536Xeon®Silver 4314
537Xeon®Silver 4316

پرسش‌های متداول

ویندوز ۱۱ کی عرضه می‌شود؟

براساس اعلام مایکروسافت، نسخه نهایی ویندوز ۱۱ پاییز سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد. البته در حال حاضر نسخه‌های پیش نمایش این ویندوز قابل دریافت هستند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

سیستم موردنیاز ویندوز 11 چیست؟

برای نصب ویندوز ۱۱ به پردازنده‌های با سرعت حداقل ۱ گیگاهرتز و ۴ گیگابایت رم نیاز خواهید داشت. ۶۴ گیگابایت فضای خالی هم پیش‌نیاز دیگری است که البته با مرور زمان و آپدیت‌ها می‌تواند بیشتر هم بشود. 
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده