// پنجشنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۲

راهنمای جامع آموزش ساخت و حل مشکل اکانت استیم

در این آموزش به سراغ ساخت حساب کاربری استیم، مشکلات آن و معرفی ویژگی‌های مهم استیم و نحوه استفاده از آن‌ها رفته‌ایم.

با راه‌اندازی بخش آنلاین برای بازی‌های ویدیویی، هر پلتفرم به‌سراغ یک شبکه آنلاین برای فروش بازی‌ها به‌صورت دیجیتالی رفت. همچنین این شبکه بستری مناسب برای آنلاین بازی کردن کاربرها درکنار یکدیگر را هم فراهم می‌کرد. در این قسمت از سری مقاله‌های آموزشی به‌سراغ برنامه استیم رفته‌ایم. اینکه استیم چیست و چه ویژگی‌هایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

استیم

اکانت استیم چیست؟

برخلاف پلی استیشن و ایکس باکس که تنها دارای یک شبکه رسمی به اسم ایکس باکس لایو و شبکه پلی استیشن هستند، کامپیوتر دارای چند فروشگاه و برنامه مختلف است که بستر خرید بازی‌های دیجیتالی و تجربه‌ی بازی درکنار یکدیگر را برای کاربران پی سی فراهم می‌کنند. درمیان این شبکه‌ها، قدیمی‌ترین و پرکاربردترین را می‌توان استیم دانست که اعلام شده تا پایان سال ۲۰۲۰، تقریبا ۱۲۰ میلیون کاربر فعال دارد.

به‌عبارتی استیم نام برنامه‌ای است که در سال ۲۰۰۳ توسط شرکت ولو (Valve) راه‌اندازی شد تا کاربران پی سی بتوانند ساده‌تر از قبل بازی‌های خود را به‌صورت دیجیتالی خریداری کنند. همچنین استیم از ۲۸ زبان مختلف پشتیبانی و کاربران هر منطقه از جهان، می‌توانند بازی‌های مورد علاقه خود را قیمتی بومی‌سازی شده، خریداری کنند. کاربران برای خرید بازی‌های مورد نظر خود در استیم، باید حساب کاربری داشته باشند و پس از خرید بازی، می‌توانند آن را از بخش Library دانلود و به تجربه‌ی محصول خریداری شده بپردازند.

آموزش ساخت اکانت استیم

برای استفاده از استیم، بازیکنان باید حساب کاربری استیم داشته باشند. برای دانلود برنامه استیم، می‌توانید به سایت استیم مراجعه کنید. پس از دانلود و نصب استیم، تنها کافی است مراحل زیر را تکرار کنید.

وارد کردن نام کاربری و رمز عبور در استیم

با اجرای برنامه استیم، صفحه بالا را مشاهده می‌کنید. اگر از قبل حساب کاربری دارید، مشخصات خود را وارد کرده و سپس گزینه لاگین را انتخاب کنید. درغیر اینصورت، گزینه Create a New Account را انتخاب کنید.

وارد کردن ایمیل برای ساخت اکانت استیم

در بخش ساخت حساب کاربری، آدرس ایمیل خود را وارد کرده و سپس کشور خود را هم انتخاب کنید. یادتان باشد که کشور را به‌خاطر قوانین جدید استیم و ریجن‌ها قادر به عوض کردن نیستید. ازاین‌رو کشور خود را ترجیحا آرژانتین یا روسیه قرار دهید. برای انجام ثبت نام هم اشاره کنم که حتما باید آی‌پی شما با آی‌پی کشوری که قرار می‌دهید، یکسان باشد.

تاییدیه ایمیل در ساخت اکانت استیم

در ادامه، یک ایمیل تایید به آدرس ایمیل شما فرستاده می‌شود و تنها کافی است ایمیل خود را باز کرده و روی لینک تایید کلیک کنید.

وارد کردن مشخصات حساب کاربری در استیم

پس از تایید کردن حساب، وارد آخرین مرحله می‌شوید؛ جایی که باید اسم و رمز عبور خود را انتخاب کنید. یادتان باشد از اسم‌هایی استفاده کنید که در دسترس باشند. درغیراین‌صورت استیم چند اسم را برای انتخاب کردن، پیشنهاد می‌دهد.

مشکل در ساخت اکانت استیم

اگر نکات ذکر شده در قسمت قبل را به خوبی رعایت کنید، مشکلی در ساخت حساب کاربری پیش نمی‌آید. بااین‌حال دو مورد را باید حسابی توجه کنید. اول اینکه رمز عبور شما نباید از نظر تعداد، کمتر از هشت حرف باشد. همچنین رمز عبور خود را ترکیبی از حرف، عدد، حروف کوچک و بزرگ و موارد مشابه بسازید.

مورد بعد که اهمیت زیادی دارد، مربوط‌به کاربرانی می‌شود که قصد ساخت حساب کاربری غیر از آمریکا یا کشورهایی مثل آلمان و انگلستان را دارند. پس از استفاده از آی‌پی کشور مورد نظر خود و انجام کارهای بالا، امکان دارد استیم به شما پیغام خطایی با محوریت اینکه قادر به ساخت حساب کاربری در کشور مورد نظر نیستید، نشان دهد. در این صورت، باید به دفعات متعددی تلاش کنید تا بالاخره، استیم به شم اجازه ساخت حساب کاربری دهید.

عکس

برای مثال دو کشور روسیه و آرژانتین، جزو کشورهایی هستند که کاربران پس از اعمال قانون جدید در راستای تغییر ریجن حساب کاربری استیم، بعضی وقت‌ها با پیغام خطای ذکر شده روبه‌رو می‌شوند. همچنین پیشنهاد می‌کنم که حتما ازطریق کلاینت یا همان برنامه استیم روی ویندوز یا مک حساب کاربری بسازید و ازطریق مرورگر، این کار را انجام ندهید.

چگونه از استیم خرید کنیم؟

پس از ساخت حساب کاربری و وارد شدن به استیم، نوبت به خرید بازی می‌رسد. قبل از اینکه بتوانید بازی بخرید یا از سایر ویژگی‌های استیم استفاده کنید، باید به میزان پنج دلار حساب خود را شارژ کنید. در ادامه، می‌توانید به انجام کارهای مختلف مثل اضافه کردن سایر کاربران به فهرست دوستان خود یا استفاده از بازار استیم، بپردازید.

شارژ کردن حساب کاربری استیم با استیم والت

حال سؤال اصلی این است که خرید از استیم به چه شکل است و چه روش‌هایی وجود دارد؟ معمول‌ترین روش برای خرید بازی از استیم، خرید استیم والت و استفاده از آن در حساب کاربری خودتان است. ازاین‌رو کیف پول شما شارژ می‌شود و می‌توانید بازی مورد نظر خود را خریداری کنید. برای وارد کردن کد خریداری شده هم کافی است از قسمت بالا و سمت راست استیم، روی عکس خود کلیک کرده و گزینه Account Details را انتخاب و در ادامه گزینه Add funds to your Steam Wallet را انتخاب کنید. در صفحه باز شده، یک گزینه به اسم Redeem a Steam Gift Card or Wallet Code مشاهده می‌کنید. آن را انتخاب و کد خریداری شده را در مکان تعیین شده وارد کنید. دراین‌میان اشاره کنم که برای فعال کردن کد استیم والت در حساب، باید آی‌پی خود را به ریجن اکانت و کد خریداری شده تغییر دهید. برای مثال، اگر کشور حساب کاربری استیم شما روسیه است، باید از کد استیم والت و آی‌پی مخصوص کشور روسیه استفاده کنید.

اکتیو کردن سی دی کی در استیم

روش دیگری که برای خرید می‌توانید از آن استفاده کنید، استفاده از کد بازی‌ها و استفاده از آن‌ها در استیم است. کاربران می‌توانند از سایت‌های فروش CD KEY، کد بازی مورد نظر را خریداری کرده و آن را در بخش Activate a Product on Steam وارد کنید. یادتان باشد که در این روش، حتما آی‌پی خود را تغییر دهید. بعضی از کدها نیاز دارند که حتما به آی‌پی مشخصی نقل مکان کنید، اما بعضی دیگر با هر آی‌پی غیر از ایران، کار می‌کنند.

آخرین روش، مربوط‌به خرید و فروش کلید بازی Team Fortress 2 است. یکی از ویژگی‌هایی که استیم در اختیار شما قرار می‌دهد، این است که می‌توانید پس از فعال کردن پنج دلار در حساب خود، از بخش مارکت یا همون بازار استفاده کنید. حال کاربران با خرید کلید‌های بازی تیم فورترس 2 و فروش آن در بازارچه، کیف پول خود را شارژ و بازی مورد علاقه‌شان را خریداری می‌کنند.

آموزش استفاده از استیم

تابه‌اینجای کار، در مورد ساخت حساب کاربری و نحوه خرید بازی توضیحاتی را ارائه کردیم، اما استیم، برنامه‌ای است که فقط به خرید بازی ختم نمی‌شود و ویژگی‌های دیگری را هم ارائه می‌دهد. اولین و اصلی‌ترین نکته پس از ساخت حساب کاربری یا حتی قبل از خرید بازی، این است که سیستم امنیتی (Steam Guard) استیم خود را از حالت ایمیل به پیامک تغییر دهید.

تغییر استیم گارد در استیم

برای انجام این کار ابتدا برنامه استیم را ازطریق پلی استور یا اپ استور روی موبایل خود نصب و اجرا کنید. پس از وارد شدن به حساب کاربری‌تان روی موبایل، برنامه استیم را روی کامپیوتر یا مک اجرا کنید. سپس در بالا و سمت چپ، گزینه Steam را انتخاب و وارد بخش Settings شوید. از زیر شاخه اکانت، گزینه Manage Steam Guard Account Security را انتخاب و کارهای خواسته شده را انجام دهید تا استیم گارد روی موبایل شما تنظیم شود. این روش جدا از بالا بردن امنیت حساب کاربری شما، برای استفاده از بازارچه و خرید و فروش آیتم‌های مختلف هم نیاز است.

اشتراک گذاری حساب کاربری استیم

یکی دیگر از ویژگی‌های استیم، اشتراک‌گذاری بازی و حساب کاربری با سایر دوستان است. استیم دارای ویژگی‌ای به نام Family است که تقریبا عملکرد مشابهی با پرایمری و هوم کردن حساب کاربری در پلی استیشن و ایکس باکس دارد. بااین‌تفاوت که صاحب حساب کاربری به‌صورت همزمان نمی‌تواند با فردی که حساب کاربری خود را با او به اشتراک گذاشته، یک از بازی‌های خود را تجربه کنید.

به‌عبارتی روش ذکر شده برای بازی‌های داستان محور مناسب‌تر است و دو شخص می‌توانند یک بازی را با یکدیگر خریداری کرده و در ساعات مشخص روی حساب کاربری خودشان آن را تجربه کنند. برای استفاده از این ویژگی‌ هم تنها کافی است دوست شما یک دور با حساب کاربری‌تان وارد استیم شود و سپس گزینه استیم (بالا سمت چپ) را انتخاب و وارد بخش تنظیمات شود. در ادامه زیر شاخه Family را انتخاب کرده و حساب کاربری خود را در آن‌جا فعال کند. در انتها، پس از اینکه دوست‌تان از حساب کاربری شما خارج شد، وارد تنظیمات و گزینه Family شده و از فعال بودن حساب وی مطلع شوید. اشاره کنم که کابران به‌صورت همزمان حساب کاربری خود را تنها می‌توانند بین پنج شخص مختلف به اشتراک بگذارند.

شخصی‌سازی فهرست بازی‌ها در استیم

کاربران استیم پس از خرید بازی‌های خود، می‌توانند از بخش Library به آن‌ها دسترسی داشته باشند. تنظیمات این بخش به‌گونه‌ای است که می‌توانید شخصی‌سازی‌های مختلفی را انجام دهید. برای مثال، می‌توانید بازی‌های خود را دسته‌بندی کرده و در کالکشن‌های مختلفی قرار دهید. ازاین‌رو زمانی‌که فهرست بازی‌های شما افزایش پیدا کند، پیدا کردن بازی مورد نظر برای شما ساده‌تر خواهد بود. البته یک بخش جست‌وجو هم برای پیدا کردن بازی مورد نظر بین سایر بازی‌ها وجود دارد.

درکنار تمامی ویژگی‌هایی که استیم در اختیار بازیکنان و بازیسازان قرار می‌دهد، مارکت یا همان بازارچه استیم یکی از دلایلی است که بازیکنان بسیاری را سمت استیم کشانده است. دراین بازارچه بازیکنان می‌توانند آیتم‌های کسب شده خود از بازی‌هایی مثل تیم فورترس 2، DOTA 2 یا بازی‌های مشابه را به فروش گذاشته و آیتم‌های مورد نیاز خود را هم خریداری کنند. مورد دیگری که در سال‌های اخیر بین کاربران ایرانی بیش‌ازپیش مورد استفاده قرار می‌گیرد، خرید و فروش کلید بازی Team Fortress 2 در راستای شارژ کیف پول استیم و خرید بازی است.

اینونتوری و فروش کارت در استیم

زمانی‌که بخواهید یک آیتم (کلید، کارت بازی و موارد مشابه) را بفروشید، باید از نوار بالای استیم روی اسم خود کلیک کرده و وارد بخش Inventory شوید. سپس آیتم مدنظر خود را انتخاب و گزینه فروش را انتخاب کنید.

نمودار قیمت برای فروش یک آیتم در استیم

دراینجا یک نمودار قیمت به شما نشان داده می‌شود و باتوجه‌به آن، می‌توانید بهترین قیمت را برای کالای خود انتخاب و سپس آن را تایید کنید تا در بازارچه قرار داده شود. دراین‌میان اشاره کنم که برای فروش مواردی مثل کلید، یک تاییدیه به برنامه موبایل استیم شما فرستاده و باید آن را تایید کنید تا آیتم مورد نظر برای فروش قرار داده شود. ازاین‌رو قرار دادن استیم گارد روی موبایل، مهم‌ترین موردی است که باید به آن توجه داشته باشید.

خرید کلید در استیم

برای خرید یک آیتم هم تنها کافی است از نوار بالا، روی گزینه Community کلیک کرده و وارد بخش Market شوید. دراینجا فهرست آیتم‌های بازارچه را مشاهده می‌کنید و برای سهولت کار، یک قسمت برای جست‌وجوی آیتم مورد نظر شما قرار داده شده است. دراین‌بخش می‌توانید اسم آیتم خود را وارد کرده و در صورت موجود بودن، آن را خریداری کنید.

ویرایش حساب کاربری استیم

به‌عنوان آخرین ویژگی و استفاده مهم از استیم برای کاربران هم بد نیست به شخصی‌سازی پروفایل خود اشاره داشته باشیم. بازیکنان ازطریق نوار بالای استیم و کلیک روی اسم خود، می‌توانند وارد پروفایل شده و به‌واسطه‌ی گزینه‌ی Edit، تغییراتی را روی حساب کاربری خود اعمال کنند. اشاره کنم که هرقدر سطح شما در استیم بالاتر باشد، می‌توانید از شوکیس و گجت‌های بیشتری روی پروفایل استیم خود استفاده کنید.

فروشگاه پوینت استیم

همچنین با خرید بازی‌های بیشتر، امتیازهای مخصوصی را کسب و می‌توانید از آن‌ها برای خرید قاب پروفایل، شوکیس بیشتر و موارد مشابه استفاده کنید که همه این موارد، صرفا برای زیباسازی پروفایل شما در استیم خواهد بود و استفاده دیگری نخواهد داشت. برای ورود به بخش فروشگاه مخصوص امتیازات هم تنها کافی است از بالا سمت چپ روی استیم کلیک کرده و سپس وارد Point Shop شوید.

درمیان ویژگی‌هایی که استیم ارائه می‌دهد و روش‌های خرید موجود روی این شبکه، شما کدام کاربران زومجی از کدام یک استفاده می‌کنید؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده