راهنمای جامع بازی Total War: Warhammer - قسمت ششم
به دلیل درخواست برخی کاربران برای توضیحات تکمیلی در مورد جادوها، جادوگران و شخصیسازی قهرمانان بازی، تصمیم گرفتیم در قالب یک قسمت، توضیحات بیشتری در رابطه با موارد ذکر شده بیان کنیم. در نظر داشته باشید که امکان توضیح تکتک جادوها و کارهایی که انجام میدهند وجود ندارد و تنها چند مورد از آنها به عنوان نمونه گفته خواهند شد. از آنجایی که توضیحات تمامی این جادوها و سایر موارد در بخش «Spell Browser» بازی گفته شده و تنها نیاز به مطالعه دارد، توضیح تکتک آنها از حوصلهی این بحث خارج است و انتظار میرود کاربر پس از یادگیری اصول اولیه، خود به انتخاب جادوی مورد نیاز خود مبادرت کرده و با کسب تجربه، از اجرای بازی لذت بیشتری ببرد.
در بازی Total War: Warhammer هر جادویی دارای نوع یا Type است که بیانگر کاربرد اصلی آن و نوع تاثیری است که بر روی نیروها خودی یا دشمن دارد. برای دیدن تمامی جادوها و تمامی مشخصات آنها از جمله نوع آنها میتوانید به بخش «Spell Browser» بازی که در قسمت اول آموزش توضیح داده شد مراجعه کنید. پس از معرفی انواع جادو تصویری به عنوان نمونه از خصوصیات و مشخصات جادوها نمایش داده خواهد شد. انواع جادوها را در زیر مشاهده میکنید:
Augment
- توضیح: این نوع جادو صرفنظر از هر نژادی که دارای آن باشد، همانطور که از نامش نیز پیداست (به معنی افزایشی و تقویتی) تنها برای تقویت و قدرتبخشی به نیروهای خودی است. بطور مثال این جادو میتواند باعث افزایش قدرت حمله یا قدرت دفاع نیروهای شما به میزان و مدت محدودی شود. این نوع جادوها هیچ تاثیری بر نیروهای دشمن نخواهند گذاشت. پس اگر نیازی به استفاده از آنها ندارید، بادهای جادوی خود را خرج آنها نکنید.
- محدودهی استفاده: محدودهی استفاده از این نوع جادو بصورت منطقهای (Area) است. یعنی یک محدودهی کوچک را تحت تاثیر قرار میدهد و بصورت تک نیرو یا واحدی نیست.
- هدف: این جادو میتواند هم بر روی زمین (Ground) و هم نیروهای خودی (Ally) اثرگذار باشد. یعنی اگر شما مستقیما جادو را بر روی نیروهای خود بزنید یا بر روی زمینی که نیروهای شما روی آن قرار دارند، جادو اثر خود را خواهد گذاشت.
Magic Missiles
- توضیح: این نوع جادو فقط برای ضربه زدن به دشمن است و هیچ تاثیری بر نیروهای خودی ندارد. معمولا تمامی جادوهایی که از این نوع هستند برای هر دوی اهداف بزرگ (مانند غول) و تک نفره (مانند فرماندهان) مناسب هستند.
- محدودهی استفاده: بصورت تکی و واحدی. یعنی باید برای هدفگیری آن را بر روی یکی از نیروها یا واحدهای دشمن اجرا کنید.
- هدف: نیروهای دشمن.
Hex
- توضیح: این جادو دقیقا برعکس جادوی Augment عمل میکند. یعنی تنها بر نیروهای دشمن تاثیر میگذارد و بطور مثال قدرت حمله یا دفاع آنان را برای مدت و زمانی محدود کم میکند. استفاده از این جادو معمولا برای زمانی مناسب است که قصد دارید مقداری از قدرت یک یا چند واحد از نیروهای قدرتمند دشمن را کاهش دهید.
- محدودهی استفاده: بصورت منطقهای (Area)
- هدف: زمین و نیروهای دشمن
Vortex
- توضیح: این نوع جادو با ایجاد مواردی مانند گردباد باعث ضربه زدن به نیروهای دشمن بصورت دسته جمعی و کلی میشود و علاوه بر صدمه زدن بر آنها، باعث کاهش قدرتهای آنها نیز تا مدتی محدود خواهد شد. معمولا این نوع جادوها برای استفاده در مقابل یک نیرو مانند فرماندهان ضعیف هستند.
- محدودهی استفاده: منطقهای
- هدف: زمین
Explosion
- توضیح: این نوع جادو تقریبا مشابه مورد قبلی بوده، با این تفاوت که برای استفاده در مقابل نیروهای تکی نیز مناسب است.
- محدودهی استفاده: منطقهای
- هدف: زمین
Breath
- توضیح: این نوع جادو نیز مانند موارد قبلی است با این تفاوت که میتواند ترتیب و نظم (Formation) نیروهای دشمن را نیز به هم بریزد. البته هر یک از این ۳ نوع دارای کمی و کاستیهایی هستند که توضیحات کامل آنها در بخش «Spell Browser» بازی داده شده است.
- محدودهی استفاده: منطقهای
- هدف: زمین
Bombardment
- توضیح: این جادو نیز تا حدودی شبیه به انوع قبل است. با این تفاوت که دارای زمان کوتاهتری بوده و برای نابود کردن واحدها تخریبی مانند منجنیق بسیار مناسب است.
- محدودهی استفاده: منطقهای
- هدف: زمین
Direct Damage
- توضیح: این نوع جادو معمولا برای ضربه زدن به نیروهای تکی و قدرتمند دشمن مانند فرماندهان و غولها ساخته شده است. از جمله خصوصیات این جادو، ضعیف بودن در مقابل نیروهای دسته جمعی است.
- محدوده استفاده: تکی و واحدی
- هدف: نیروهای دشمن
Wind
- توضیح: این جادو نیز با تحث تاثیر قرار دادن نیروهای دشمن و بعضا حرکت کردن در بین صفوف آنان، باعث صدمه زدن به آنها میشود.
- محدودهی استفاده: منطقهای
- هدف: زمین
در نظر داشته باشید که هر یک از این انواع جادوها خود دارای چندین جادوی مختلف از آن نوع هستند. مثلا ممکن است از نوع جادوی Hex بیش از ۱۰ جادوی مختلف برای تمامی نژادها روی هم رفته وجود داشته باشد. همچنین بسته به نوع نژادی که در حال بازی با آن هستید و گروهی از جادو (Lore) که جادوگر مختص آن را ساختهاید، ممکن است نتوانید تمامی این نوع جادو را در دستهی جادوهای خود داشته باشید. به فرض مثال ممکن است دستهی Lore of Light که مربوط به نژاد امپراطوری میشود، دارای ۶ نوع از تمامی این انواع جادو باشد و لزوما تمامی نژادها و تمامی زیرشاخههای جادوگری دارای تمامی انواع جادوها نیستند. بدیهی است که توضیح تکتک جادوها و انواع جادوهای هر جادوگر بسیار زمانبر بوده و با توجه به توضیحات کاملی که در «Spell Browser» بازی وجود دارد، به توضیح آنها در این آموزش نیازی نیست. کافیست پیش از ساختن جادوگر مورد نظر خود در هر نژاد، یک سر به این بخش زده و با توجه به جادوهایی که میتواند اجرا کند و همچنین خواص و مشخصات آن، اقدام به ساخت آن کنید. به عنوان نمونه تصویری از Spell Browser و خصوصیاتی که در آن نمایش داده میشود را در زیر ملاحظه میکنید:
همانطور که پیشتر نیز گفته شد، میتوانید با مشاهدهی تمامی جادوهای بازی برای تمامی نژادها و مشخصات و کاربردهای هر یک، جادوگر مورد نظر خود را یافته و سپس آن را بسازید.
- ۱: در این بخش تمامی زیرگروههای جادوگری (Lore) برای تمامی نژادها قابل مشاهده است.
- ۲: نام زیرگروه جادوگری (Lore)
- ۳: همانطور که در بالا نیز ذکر شد، این قسمت نشان دهندهی نوع (Type) جادو است.
- ۴: در این قسمت مدت زمانی که جادو برقرار خواهد بود نشان داده میشود.
- ۵: در این قسمت هدف جادو نشان داده میشود و همچنین حداکثر فاصلهای که جادوگر میتواند جادو را اجرا کند.
- ۶: در این قسمت فاصلهای که جادو میتواند اثر خود را بگذارد نشان داده میشود.
- ۷: در این بخش نیز اثرات مثبت یا منفی جادو بر نیروهای شما یا دشمن نشان داده میشود.
همچنین بعضی از جادوها برای اجرا دارای محدودیتهایی هستند که میتوانید مثالی از آن را در زیر مشاهده کنید:
- ۱: محدودیتهای احتمالی هر جادو در این قسمت نشان داده میشود. بطور مثال شما امکان استفاده از این جادو را در حالی که دشمن در حال بالا رفتن از دیوار باشد یا بر روی نیروهای پرنده یا بر روی نیروهایی که روی دیوار هستند، ندارید.
در نظر داشته باشید که هر جادو دارای سطح بوده و قابل ارتقاست که در این صورت قدرت و اثرات آن افزایش خواهند یافت. هر نژاد به غیر از دووارفها دارای چند دسته جادوگر بوده که هر یک از آنها مربوط به یکی از زیرشاخههای جادوگری (Lore) هستند. در بخش «Spell Browser» میتوانید تمامی این دستهها را برای هر نژاد یافته و با تمامی جادوهای آنان آشنا شوید. همچنین لازم است مطلع باشید که جادوگران نیز مانند قهرمانان و فرماندهان دارای سطح (Level) بوده و در ابتدای ساخت یا امکان اجرای جادو را نداشته یا تنها میتوانند یک جادو را اجرا کنند. بدیهی است با ارتقای سطح آنها و با باز کردن سایر جادوهای آنان میتوانید از تمام قدرت آنان استفاده کنید. پس در ارتقای سطح آنان هوشیارانه عمل کنید.
حال نوبت به بخش شخصیسازی رسیده که علیرغم توضیحاتی که در قسمتهای قبلی داده شده، به درخواست برخی کاربران قصد داریم توضیحات تکمیلی آن را نیز در این بخش بیان کنیم. اما در نظر داشته باشید که این قسمت نیز همانند بخش جادو دارای توضیحات بسیار زیادی است که عنوان کردن تمامی آنها از حوصلهی بحث خارج بوده و لزومی نیز ندارد. در این قسمت تنها چند مورد از آنها به عنوان مثال گفته خواهد شد و پس از آشنا کردن کاربر با کلیات آن، دیگر بر عهدهی بازیکن است که طبق میل و سیاست خود در بازی، کدام یک از خصوصیات را ارتقا دهد.
- ۱: بطور کلی و برای هر شخصیتی اعم از قهرمان، جادوگر و فرمانده، این سطر از خصوصیات مختص وی بوده و ارتقای آنان باعث ارتقای برخی ویژگیهای شخصی وی میشود. همانطور که در قسمتهای قبلی نیز مثال زده شد، مرکبهای مخصوص برخی فرماندهان مانند گریفون مخصوص کارل فرانز از نژاد امپراطوری که «Death Claw» نام دارد از این قسمت و پس از رسیدن به لول خاصی باید برای وی فعال شود. همچنین فعال کردن هرگونه مرکب دیگر مانند اسب، گراز و هر وسیلهی دیگری برای هر شخصیت، از این قسمت است. بطور مثال فرمانده شما پس از رسیدن به لول ۳ میتواند برای خود اسب مهیا کند، پس از رسیدن به لول ۷ میتواند اسب زرهدار داشته باشد و همینطور الی آخر. به عنوان مثال در این تصویر و برای این فرمانده و این سطر از خصوصیات، ارتقای قابلیت «The Axe of Grimnir» باعث افزایش قدرت نفوذ در زره، قدرت حمله، قدرت در مقابل موجودات بزرگ، کاهش ۵ درصدی حقوق سربازان تحت نظارت این فرمانده، کاهش ۱۰ درصدی سکهی مورد نیاز برای ساخت سرباز برای این فرمانده و مواردی از این دست میشود. در نظر داشته باشید که به دلیل وجود تعداد زیاد فرماندهان و قهرمانان و خصوصیات مختص به هر یک، امکان توضیح تکتک خصوصیات آنان وجود ندارد و صرفا برای هر بخش یک یا چند مثال زده خواهد شد.
- ۲: مواردی که در این ستون میبینید از یکدیگر جدا بوده و هیچگونه ارتباطی با هم ندارند. تنها شباهت آنها این است که هر کدام آغازگر یکسری از ویژگیها هستند. هر یک از بخشهای ۳، ۴ و ۵ در ابتدا غیرفعال بوده و باید با ارتقای هر سرشاخه که در گزینهی ۲ قرار دارند، آنها را باز کنید. به عنوان مثال برای باز کردن گزینههای داخل کادر شمارهی ۳ باید گزینهی «Full Plate Armour» را که در کادر قرمز رنگ شمارهی ۲ نشان داده شده، ارتقا دهید. سپس میتوانید هر یک از گزینههای کادر شمارهی ۳ را در صورت علاقه ارتقا دهید.سایر گزینههای داخل کادر شمارهی ۲ نیز به ترتیب برای باز کردن سطرهای ۴ و ۵ هستند.
- ۳: تمامی گزینههایی که در سطر قرار دارند برای ارتقای وسایل و تجهیزات شخصیت شما هستند. مثلا کاربرد گزینههای کادر شمارهی ۳ به ترتیب از چپ به راست، برای افزایش قدرت حملهی اولیه (Charge)، افزایش قدرت دفاعی، افزایش خون و افزایش قدرت سلاح فرمانده هستند.همانطور که پیشتر نیز ذکر شد، هر یک از این گزینهها دارای ۳ سطح بوده و با ارتقای هر یک، میزان قدرت آن مورد خاص بیشتر افزایش خواهد یافت. پس از ارتقای هر ۴ گزینه که در کادرها نیز میبینید، مجددا به سرشاخهای جدید میرسید (کادرهای ۲ و ۶ و جلوتر) که باید برای جلوتر بردن ارتقا، آنان را نیز ارتقا دهید. با ارتقای هر یک از سرشاخههای اصلی، یک ویژگی بصورت دکمهای به قابلیتهای فرمانده اضافه میشود که میتوانید در نبردها از آنان استفاده کنید. مثلا اولین سرشاخهی کادر شمارهی ۶ که «Foe Seeker» نام دارد، گزینهای به فرماندهی شما اضافه میکند که در صورت فشردن آن، سرعت و قدرت فرماندهی شما برای مدت محدودی افزایش خواهد یافت.
- ۴: گزینههایی که در این سطر وجود دارند، همگی در صورت ارتقا نیروهای تحت فرماندهی این شخصیت را تحت تاثیر قرار میدهند. یعنی بر خود فرمانده تاثیری ندارند و تنها نیروها را تقویت میکنند. به عنوان مثال و از چپ به راست این گزینهها باعث افزایش فرمانبرداری (LeaderShip)، قدرت حمله، میزان مهمات نیروهای Ranged مانند کماندار و افزایش تاب و توان نیروهای شما میشوند. سرشاخهی این سطر نیز که در کادر شمارهی ۶ قرار دارد و «Rally» نام دارد، باعث افزایش فرمانبرداری نیروهای شما برای مدتی محدود میشود.
- ۵: تمامی گزینههای این سطر نیز به ارتقای موارد متفرقه از این فرمانده میپردازند. به عنوان مثال سرشاخهی اصلی این سطر که در کادر شمارهی ۲ قرار دارد و «Route Marcher» نام دارد، باعث افزایش مسافتی که این فرمانده میتواند در هر تُرن طی کند میشود. گزینههای دیگری نیز که در کادر شمارهی ۵ قرار دارند به ترتیب از چپ به راست باعث افزایش شانس غافلگیری دشمن در نبردها زیرزمینی (مانند شبیخون یا Ambush)، امکان بیرون نگه داشتن بیشتر دشمنی که شهر را محاصره کرده برای چند ترن (این گزینه باعث میشود که دشمن به زمان بیشتری برای ساخت تجهیزات تخریبی مانند دژکوب، نیاز داشته باشد)، کاهش فسادهای خونآشامی و کی-آسی و کاهش هزینهی مورد نیاز برای ساخت ساختمانهایی که این فرمانده در آن شهر حضور دارد، میشوند. در نظر داشته باشید که تمامی این گزینهها در صورتی موثر خواهند بود که شما فرماندهی خود را در آن منطقه یا شهر که میخواهید بر آن اثر بگذارید، داشته باشید.
- ۶: این قسمت هم مانند بخش شمارهی ۲ سرشاخهی گزینههای جلوی خود است که باید به عنوان پیشنیاز برای آنان ارتقا پیدا کند.
به عنوان مثالهای بیشتر برخی موارد شخصیسازی قهرمان و جادوگر را نیز به ترتیب به شما نشان خواهیم داد:
- ۱: گزینههای این بخش مانند بخش فرمانده برای ارتقای خصوصیات مبارزهای قهرمان شماست. مانند ارتقای قدرت شمشیر، دفاع، زره و سرعت قهرمان شما. به این دلیل که قهرمان شما علاوه بر فعالیتهای خرابکارانه روی نقشه، امکان نبرد و همراهی نیروهای شما را نیز دارا است، پس باید دارای خصوصیات مبارزهای نیز باشد.
- ۲: گزینههای این سطر نیز مانند سطر سوم فرمانده، باعث ارتقای خصوصیات متفرقهی قهرمان شما میشوند. بدین شکل که گزینهها از چپ به راست باعث افزایش رضایت مردم، افزایش تلفات دشمن در عملیات خرابکارانه، کاهش رضایتمندی مردم در استانهای دشمن، افزایش زمان مورد نیاز برای دشمنی که شهر شما را محاصره کرده و کاهش قیمت نیروهایی که قصد ساخت آنها را دارید، میشوند.
بخش شخصیسازی خصوصیات جادوگران را نیز در زیر مشاهده میکنید:
- ۱: جادوگران چونکه قدرت خود را به واسطهی جادوهایشان بر سر دشمن خالی میکنند، معمولا بخشی برای ارتقای مواردی مانند شمشیر، سپر و غیره ندارند و به جای آن باید قدرت و تعداد جادوهای خود را افزایش دهند. در سطر شمارهی ۱ میتوانید تمامی جادوهایی که را این جادوگر در زیرشاخه (Lore) خود میتواند استفاده کند ببینید و آنها را ارتقا دهید. نوع این جادوها (Type) به ترتیب از چپ به راست، شامل ۴ جادو از نوع Augment، یک جادو از نوع Magic Missiles و جادوی بعدی نیز مجددا از نوع Augment هستند. البته با رسیدن به سرشاخهی بعدی و ارتقای جادوهای جلویی، میتوانید به سایر انواع جادوهایی که این جادوگر میتواند از آنها استفاده کند، برسید. جادوهایی مانند Wind و سایر موارد. همچنین برخی از ارتقاها نیز به تقویت میزان بادهای جادویی که این جادوگر برای اجرای جادوهایش به آنها نیاز دارد، میپردازد. همانطور که پیشتر گفته شد برای مشاهدهی جادوهایی که هر زیرشاخهی جادوگری آنها را شامل میشود، باید به «Spell Browser» مراجعه کنید. البته برخی از جادوگران مانند همین موردی که در بالا مشاهده میکنید (Necromancer) بسته به نژادی که با آن بازی میکنید، از گروه خاصی از جادوها استفاده نکرده و ترکیبی از همگی را در چنته دارند. به عنوان مثالی دیگر فرماندهی معروف خونآشامها، Mannfred Von Carstein از زیرشاخهی جادوگری «Lore of Vampires» استفاده میکند. تمامی این زیرشاخهها در Spell Browser موجود هستند که بهترین راهنما برای انتخاب جادوگر است.
- ۲: مواردی که در این سطر قرار دارند نیز مانند سطرهای مشابه در سایر شخصیتها، باعث ارتقای موارد متفرقه میشوند. در این قسمت و از چپ به راست گزینهها باعث کاهش هزینهی ساخت ساختمانها در محدودهای که این شخصیت حضور دارد، کاهش درآمد ساختمانهای دشمن در استان مربوطه، افزایش صدمهپذیری نیروهای دشمن از عملیات خرابکارانهی این شخصیت، افزایش درآمد ساختمانهای خودی در استان مربوطه و افزایش خسارت به ساختمانهای دشمن در هنگام عملیات خرابکارانه، میشوند.
تمامی این سطرها رو به جلو نیز دارای گزینه بوده و این موارد برای مثال عنوان شدند. موارد اصلی تمامی سطرها توضیح داده شد و برای ارتقای درست و مورد نیاز خود تنها کافیست نشانگر ماوس را بر روی گزینهی مورد نظر برده و از تاثیرات آن گزینه مطلع شوید. مجددا متذکر میشوم که به دلیل گستردگی زیاد این گزینهها و همچنین تعداد شخصیتها و فرماندهان، امکان توضیح تکتک و جداگانهی هر یک وجود ندارد و سعی شده به بهترین شکل کلیت هر یک توضیح داده شود. در سربرگ Details که در تصویر شمارهی ۳ نیز مشاهده میکنید، همانطور که در قسمتهای قبلی نیز توضیح داده شد، بخش تکمیلی برای شخصیسازی شخصیتهای شما است و شما باید طبق میل خود و هدفی که از ارتقای شخصیت خود دارید، آنها را ارتقا دهید.
تمامی قسمتهای آموزشی و راهنمای منوها، گزینهها و بخشهای مختلف بازی Total War: Warhammer در اینجا به اتمام رسید و در قسمتهای بعدی راهنمای جامع بازی Total War: Warhammer، به سراغ راهنما و کلیت بازی با هر نژاد، با اقتباس از وبسایت PC Gamer میرویم. در صورت داشتن هرگونه سوال یا ایراد در روند فهم راهنما، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.