آموزش Clash Royale: چیدمان کارت مناسب برای آرنای یک تا پنج
بعد از انتشار عمومی بازی کلش رویال، در زومجی با مجموعه مقالاتی پیرامون کارتها و روش صحیح استفاده و مقابله با آنها، آموزشهایی را برای کاربران سطوح مختلف بازی ارائه دادیم. اکنون قصد داریم در این مقاله دستهای مناسب برای رسیدن تا آرنای ۵ را با جایگزینهایی جهت تغییر کارتها معرفی کنیم.
اولین نکته در این رابطه اهمیت معرفی چیدمانها «بیشتر برای کاربران مبتدی» است. دلیل این موضوع نیز مشکل در انتخاب چیدمانی مناسب برای ارتقاء میان کاربران تازهوارد است. بازیکنانی که تا سطوح میانی ارتقاء پیدا میکنند اصولا قادر به انتخاب بهترین دسته برای خود بوده و در نتیجه در این مقاله سعی شده چیدمان و نحوهی استفاده از آن را برای کاربران جدیدالورود شرح دهیم.
چیدمان پیش رو و کارتهای معرفی شده برای جایگزینی آنها، بسیار مناسب برای آرناهای یک تا پنج خواهد بود. دلیل این موضوع نیز اشتباهات بسیار بازیکنان در آرناهای پایین و در نتیجه آسانی مقابله با کارتهای چیدمان رقیبان است. یکی از رایجترین اشتباهات صورت گرفته توسط حریفان تازهوارد، استفاده از چیدمانهای بسیار تهاجمی است. چیدمان معرفی شده در این مقاله شامل کارتهای دفاعی خوب برای مقابله با فشار مضاعف حریف و از بین بردن برجهای آرنا با یک ضد حمله قدرتمند خواهد بود. علاوه بر این، میانگین بسیار پایین ۳/۶ الکسیری چیدمان مقابله هرچه سریعتر با حملات حریف را ممکن میسازد.
کارتها
در دستهی معرفی شده ۳ کارت اپیک، ۲ کارت کمیاب و ۳ کارت معمول استفاده شده است. پر هزینهترین کارت لیست ما پرینس است که در ضد حملات قدرتمند بسیار کارآمد عمل میکند. کارت والکری نیز با افزایش قدرت در تازهترین بروزرسانی، روشی مناسب برای مقابله با کارتهای چند نفره زمینی از گوبلین گرفته تا اسکلتون آرمی و باربارین محسوب میشود. کارت ویزارد در زمان مناسب جایگزینی خوب برای والکری خواهد بود. با جایگزینی ویزارد، برای مقابله با کارتهای زمینی میتوان اسپیر گوبلین را نیز با بُمبر تغییر داد.
آرچرها
آرچرها یکی از بهترین کارتهای کلش رویال هستند که بسیار دست کم گرفته میشوند. از نظر دفاعی آرچرها قدرت ضربه مناسبی را هم در حالت زمینی و هم برای نیروهای هوایی مانند بالون ارائه میدهند. علاوه بر این، برخلاف اسپیر گوبلین، مینیون یا گوبلین، آرچرها با حمله Arrows در سطوح برابر با یک ضربه از بین نمیروند؛ در نتیجه علاوه بر دفاع در حمله نیز در صورت عدم توجه قادر به وارد آوردن خسارت مناسبی هستند.
پرینس
پرینس، یکی از بهترین کارتهای بازی است که تا آرنای لجندری میتواند همراه شما باشد. قدرت ضربه بالا به همراه ضربه اول ۲ برابر در هنگام شارژ، پرینس را به یک قاتل برج آرنا تبدیل میکند. این کارت در کنار ضد حمله برای مقابله با کارتهای قدرتمند نیز در دفاع کاربرد دارد.
بِیبی دراگون
به دلیل سطح سلامت بالا و قدرت ضربه همگانی به نیروهای هوایی و زمینی، بیبی دراگون به یکی از کارتهای کاربردی در دفاع و حمله تبدیل شده است. مقابله با مینیون هورد یا باربارینهای حریف از جمله مواردی است که بیبی دراگون را در دفاع کارآمد خواهد کرد. سطح سلامت بالای این نیرو نیز راه را برای ضربات نیروهای پشتیبانی به برجهای حریف فراهم میکند.
والکری
هرچند هنوز در استفاده یا عدم استفاده از والکری اختلافاتی میان بازیکنان وجود دارد. با این حال، کاربران تازهوارد میتوانند به خوبی از این کارت در چیدمان خود بهره ببرند. سطح سلامت بالا و قدرت ضربه همگانی مناسب، والکری را برای مقابله با کارتهای زمانی مناسب میکند. اگر علاقمند به کارتهای دوربرد هستید، بُمبر میتواند با هزینه الکسیری پایینتر جایگزین مناسبی باشد. والکری به دلیل سطح سلامت معقولی که دارد میتواند پشتیبان خوبی برای پرینس در مقابل کارتهای کم سلامت زمینی باشد. علاوه بر این، استقرار والکری در مقابل آرچرها و اسپیر گوبلین راه را برای حملات دو نیرو باز میکند. ویزارد نیز در صورت آزادسازی بهترین جایگزین برای والکری است.
فایربال
با توجه به عدم استفاده از Arrows یا زپ در چیدمان معرفی شده، وجود جادویی قدرتمند مانند فایربال از اهمیت بالایی برخوردار است. مقابله با مینیون هورد، باربارین، گوبلین برل و کارتهای دیگر با استفاده از فایربال کار را برای پیشروی و همچنین دفاع آسان میکند. به عنوان مثال، در صورت ارتقاء فایربال، در صورتی که حریف جاینت را با کارتهایی مانند بمبر، ویچ یا آرچر مستقر کند؛ با استفاده از فایربال توانایی مقابله سریع با کارتهای پشتیبان جاینت را خواهید داشت. این موضوع در تقابل الکسیر نیز به سود شما است. علاوه بر این، فایربال کارایی مناسبی برای برجهای در آستانهی تخریب دارد.
اسکلتون آرمی
در آرناهای ابتدایی و حتی بالاتر، کارت اسکلتون آرمی برای مقابله با هاگ رایدر، پرینس یا هر کارت زمینی قدرتمندِ -با توانایی ضربه به یک هدف- مناسب به نظر میرسد. در این چیدمان نیز از اسکلتون آرمی برای مقابله با کارتهای ذکر شده استفاده خواهیم کرد.
نایت
در این چیدمان نایت را بیشتر جهت دفاع زمینی استفاده میکنیم. این کارت در صورت استقرار به موقع قادر به مقابله با ماسکتر، ویزارد و حتی ویچ در صورت مقابله تن به تن خواهد بود. علاوه بر این، نایت به دلیل الکسیر ۳ تایی به راحتی قابل استفاده است. تقابل الکسیر نایت در برابر ویزارد و ویچ با هزینه ۵ الکسیر معقول به نظر میرسد. نایت همچنین برای منحرف کردن کارت بیبی دراگون زمانی که برج در حال از بین بردن بیبی دراگون است و همچنین مقابله با جاینت اسکلتون برای جلوگیری از نزدیک شدن این کارت به برج آرنا، کاربرد دارد.
اسپیر گوبلین
وجود این گوبلین در چیدمان کارتها امری ضروری به نظر میرسد. هزینه الکسیر پایین و قابلیت ضربه به زمین و هوا اسپیر گوبلین را در حمله و دفاع مفید خواهد بود. با این حال با ورود به آرنای پنجم میتوان ویزارد را جایگزین اسپیر گوبلین و بُمبر را جایگزین والکری کرد.
جایگزینی کارتها
بسیاری از بازیکنان در هنگام آغاز بازی برخی کارتها را آزاد نکردهاند. به همین دلیل برای هر یک از کارتهای معرفی شده جایگزینهایی را در ادامه پیشنهاد میدهیم. در آرناهای بالاتر نیز تغییر کارتها مفید و لازم است.
- آرچرها میتواند با مینیون جایگزین شود.
- پرینس میتواند با هاگ رایدر یا جاینت جایگزین شود.
- بیبی دراگون میتواند با ویچ یا ویزارد جایگزین شود.
- اسکلتون آرمی میتواند با توماستون یا تسلا جایگزین شود.
- اسپیر گوبلین میتواند با مینیون جایگزین شود.
- فایربال میتواند با Arrows یا زپ جایگزین شود.
- نایت میتواند با مینیون جایگزین شود.
- بُمبر نیز جایگزین مناسبی برای والکری خواهد بود.
آغاز (۰:۰۰ - ۰:۳۰)
در ۳۰ ثانیه اول میتوانید اسپیر گوبلین را در صورت حضور در میان ۴ کارت فعال مستقر کنید. این کار کمک میکند تا در زمان رسیدن گوبلینها به پل، علاوه بر مشاهده عملکرد حریف، کارتهای تانک مانند نایت، والکری یا بیبی دراگون را برای پشتیبانی و حمله به سمت برج حریف روانه کنید.
در صورت عدم وجود اسپیر گوبلین در میان ۴ کارت فعال در آغاز رقابت، بِیبی دراگون گزینه مناسب دیگر خواهد بود. این نیرو با حرکت آرام به سمت پُل، زمان کافی را برای جمعآوری الکسیر بیشتر جهت پشتیبانی یا تغییر استراتژی میدهد. در صورت عدم مشاهده تهدید از سوی حریف آرچرها و اسپیر گوبلینها میتوانند پشتیبان خوبی برای همراهی بیبی دراگون باشند.
سومین گزینه برای آغاز حمله نایت است. نایت به دلیل سطح سلامت مناسبی که دارد در صورت عدم مقابله توسط حریف قادر به وارد آوردن ضرباتی به برج حریف است. ترکیب نیروهای اسپیر گوبلین و آرچر یا کارتهای دیگر مانند ویزارد، پشتیبانان خوبی برای نایت محسوب میشوند.
آخرین گزینه برای آغاز، آرچرها هستند. هرچند آرچر به تنهایی توان مقابله با ضربات برجها را ندارند اما در صورت همراه کردن این کارت با نایت، بیبی دراگون و والکری قادر به جمعآوری ترکیبی قدرتمند خواهید بود. قدرت ضربه مناسب و از بین نرفتن آرچر با اسپلهایی نظیر Arrows، این کارت را به گزینهای مناسب برای پشتیبانی تبدیل کرده است.
میانه بازی (۰۰:۳۰ - ۲:۰۰)
چیدمان پیشِرو علاوه بر حمله، بر پایه دفاع نیز ساخته شده است. در نتیجه از نظر تقابل الکسیر در زمینه مقابله و حمله به سود استفاده کننده خواهد بود. در هنگام بازی صبور باشید و حملات بیبرنامهای را انجام ندهید. این دقیقا کاری است که حریف شما باید انجام دهد تا با استقرار کارتها علاوه بر از بین بردن نیروها، حملهای قدرتمند را نیز آغاز کنید.
آرچرها همراهان خوبی برای پشتیبانی از پرینس محسوب میشوند. قدرت ضربهی بالای آرچر میتواند دفاع رها شده توسط حریف را از بین ببرد. به ویژه در آرناهای پایین بازیکنان همواره بدون توجه به الکسیر تنها حمله پشت حمله را روانهی برجها میکنند. این دقیقا اشتباهی است که با کمی تجربه توانایی مقابله با آن را خواهید داشت. همین موضوع باعث میشود در صورت دفاع و حمله مناسب همواره الکسیر کافی برای حمله متقابل به حریف را داشته باشید.
در تصویر سمت چپ میتوانید حمله متقابل را برای دفاع مشاهده کنید. رها سازی پشت سرِ هم نیروها باعث شده تا حریف الکسیر کافی برای ضد حمله صورت گرفته از سمت برج آرنای راست را نداشته باشد. در نتیجه در زمانی که حریف در انتظار پر شدن بار الکسیر خود است، پرینس به راحتی قادر به از بین بردن برج سمت راست یا وارد آوردن خسارت زیاد خواهد بود.
پایان بازی (۲:۰۰ تا ۳:۰۰)
پایان بازی بستگی به نحوهی عملکرد در میانه رقابت دارد. در صورتی که برجهای حریف دارای سطح سلامت ۶۰۰ یا کمتر باشند، باید تمام تمرکز و تلاش خود را برروی دفاع قرار دهید. این بدان معنی است که تا زمانی که ۱۰۰ درصد از موفقیت پرینس مطمئن نشدهاید نباید پرینس را برای فشار روی برج حریف استفاده کنید. این موضوع باعث بی دفاع شدن در برابر حملات حریف خواهد شد.
در صورت موفقت در دفع کامل حملات حریف، اکنون زمان مناسبی برای استفاده از اسپل جهت وارد آوردن ضربات به برج در آستانه تخریب است. استفاده از اسپل بستگی به چیدمان و مهارت دارد در نتیجه زمان مناسب را برای حمله یا دفاع با استفاده از جادو در نظر بگیرید.
شرایط بازی هرلحظه قابل تغییر است در نتیجه در صورتی که مانند تصویر بالا سلامت زیادی را از برج سمت چپ از دست دادهاید یا بدتر از آن برج تخریب شده باید استراتژی خود را تا حد زیادی تغییر دهید. به دلیل ۲ برابر شدن دریافت الکسیر، بازیکنان هیجانزده شده و اشتباهات بیشتری را در دفاع و حمله انجام میدهند. در نتیجه دفاع و حمله کاملا به چیدمان حریف مربوط میشود. در صورت رهاسازی به موقع پرینس قادر به تخریب آسان برج حریف هستید. علاوه بر این، یکی از بهترین روش های حمله، دفاع مناسب در برابر نیروهای حریف است. در صورت محقق شدن دفاع ذکر شده با نیروهای پشتیبان قادر به ضد حمله قدرتمند خواهید بود. در وقت اضافه شخصی که اولین برج را تخریب کند پیروز رقابت است.
استراتژی حمله
در ادامه به برخی از ترفندهای حمله و دفاع متقابل میپردازیم که میتوانید با استفاده از کارتهای مختلف به مقابله با کارتهای حریفان بپردازید.
مقابله با حمله
در تصویر سمت راست شاهد استفاده از آرچرهای سطح ۷ در برابر هاگ رایدر سطح ۳ هستیم. آرچر ها در صورت استفاده به موقع قادر به از بین بردن هاگ رایدر با سرعت بالایی هستند. در شرایط تصویر سمت راست هاگ رایدر نهایت ۲ ضربه را به برج آرنا وارد میکند. آرچرها همچنین قادر به از بین بردن یک بالون با سرعت بالا هستند.
بعد از از بین رفتن هاگ رایدر هنگامی که آرچرها در آستانه رسیدن به پُل هستند، نایت را در مقابل آن رها میکنیم. بازیکن همچنین با رها سازی پرینس در پشت نایت فشار قابل توجهی را با سپر بلا کردن نایت به عنوان تانک به برجها وارد خواهد کرد. با پیوستن والکری به ارتش رو به جلو نیروهای زمینی مانند گوبلین یا اسکلتون آرمی توانایی مقابله خود را به طور کامل از دست خواهند داد.
در تصویر بالا هرچند حریف در تلاشی از مینیون و آرچر جهت دفاع استفاده کرده است. با این حال، یکی از آرچرها در نهایت با زنده ماندن، برج آرنای حریف را از بین میبرد. همراهی چندین نیرو باعث میشود تا حریف در کنار استفاده از نیروهای دفاعی نابجا، تسلا را نیز در مکانی اشتباه مستقر کند.
فایربال برای کشتن نیروهای ارتشی
اگر حریف کارتهایی مانند مینیون هورد، باربارین یا هر ترکیبی از کارتهای ضعیف را استفاده کرد، با فایربال به استقبال آن بروید. این حرکت از نظر الکسیر شما را در برتری قرار میدهد. هر دو کارت مینیون هورد و باربارینها هزینه ۵ الکسیری دارند. در نتیجه استفاده از فایربال مفید خواهد بود. هرچند کارتهایی مانند باربارین با توجه به سطح کارت امکان بقا را خواهند داشت؛ با این حال، استفاده از کارتهایی مانند بُمبر، ویزارد یا حتی والکری توان مقابله را آسان میکند.
در ضمن، اگر با فایربال قادر به از بین بردن گروهی ترکیبی از کارتها باشید، در زمینه تقابل الکسیر از برتری قابل توجهای نسبت به رقیب برخوردار خواهید شد. افزایش سطح فایربال باعث از بین بردن کارتهایی مانند ویچ با یک ضربه میشود. به عنوان مثال، استفاده از فایربال برروی ترکیبی مانند ویچ و آرچر، برتری ۴ الکسیری را فراهم میکند.
استراتژی دفاع
در ادامه به برخی نکات رایج در دفاع میپردازیم که در هنگام استفاده از این چیدمان احتمال روبرو شدن با آنها وجود دارد. لطفا دیدگاه خود را برای روشهای دیگر یا کارتهای پیشنهادی با ما به اشتراک بگذارید.
دفاع در برابر فشار جاینت
یکی از روشهای مرسوم در سطوح آرنای پایین ایجاد فشار با استفاده از کارتهایی مانند جاینت است. در این روش بازیکن با رهاسازی کارت در پشت برجهای آرنا، جاینت را با کارتهای ضعیفتر برای ایجاد فشاری بزرگ برروی برج همراه میکند. جاینت در اینجا در نقش تانک به نیروهای پشتی، موقعیت حمله به برج آرنا را میدهد. این روش باعث میشود تا بیشتر بازیکنان به تلاش برای مقابله با حمله ایجاد شده بپردازند.
مقابله با اینچنین حملهای در صورتی که روش صحیح آن را ندانید واقعا مشکل خواهد بود. بهترین روش از بین بردن نیروهای پشت جاینت با استفاده از اسپلهای مختلف است. علاوه بر این هرچند در اینجا از اسپل سم استفاده نکردهایم. با این حال، این کارت واقعا کارآمد خواهد بود. برای مقابله با کارتهای کم سطح میتوانید از Arrows یا فایر بال استفاده کنید. رها سازی کارتهای مینیون و والکری در پشت جاینت نیز در هنگام ضربه زدن آرچرها از مقابل، میتواند مفید باشد. جادوهای بسیار قدرتمند نظیر راکت یا لایتنینگ نیز «درصورت داشتن برتری در الکسیر» میتواند کار را یکسره کند. اگر در ترکیب از جاینت اسکلتون و ویزارد بهره میبرید از استفاده از این گزینهها قافل نشوید.
اگر جادوی آمادهای در دسترس ندارید استفاده از نیروهایی مانند نایت و بیبی دراگون میتواند مفید باشد. در تصویر سمت چپ برای مقابله با بمبر از نایت و بیبی دراگون استفاده شده است. هرچند در ابتدا قرار بر استفاده از فایربال برروی نیروهای احتمالی پشتیبانی بود با این حال، زمانی که حریف گوبلین برل (بشکه گوبلین) را برروی برج آرنا رها کرد، به ناچار از فایربال برای از بین بردن گوبلینها استفاده شده است.
دفاع در برابر هاگ رایدر و پرینس
در آرنا یا سطوح پایین، استقرار پرینس بسیار رایجتر از استقرار هاگ رایدر است. در هر حال، بهترین روش برای مقابله با هر دو کارت، استفاده از اسکلتون آرمی در سریعترین زمان ممکن است. نیروهایی مانند هاگ در آرناهای بالاتر با جادوی فریز همراه میشود. در صورت اطمینان از استفاده حریف از کارت فریز، بهترین کار استقرار نیروهای دفاعی با فاصله از یکدیگر است.
اگر از اسکلتون آرمی بهره نمیبرید باید گفت که تا حدودی با مشکل روبرو خواهید شد. اسپیر گوبلین یا آرچر نیز از توانایی بالایی برای مقابله برخوردار هستند. با این حال، در صورت استفاده همزمان از هاگ و فریز باید توقع ضربات پرقدرتی را توسط این ترکیب داشته باشید.
بازگشت
ترکیب پیشنهادی و کارتهای جایگزین فرصت مناسبی را برای بازگشت به بازی میدهد. هرچند استفاده صحیح از کارتها و مهارت بدون شک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
نتیجه گیری
دستهی پیشنهادی فوق در آرناهای اول، دوم، سوم و چهارم بسیار کارآمد عمل میکند. هرچند این دسته شما را تا آرنای ۵ نیز میتواند همراهی کند؛ با این حال، باید در آرنای پنجم تغییراتی را در دستهی خود ایجاد کنید. تغییر والکری با ویزارد واقعا عالی عمل میکند.
علاوه بر این، این دسته گزینهی مناسبی برای مقابله با کارتهای مختلف در تقابل الکسیر نسبت به حریف است. به همین دلیل علاوه بر حمله قادر به دفاع متقابل نیز خواهید بود.
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید. شما از چه دستهای برای پنج آرنای ابتدایی استفاده میکنید؟
منبع: Clash Royale Tactics