نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۰

۱۰ نکته آموزشی که باید قبل از تجربه Dark Souls 3 بدانید

فردا زمان عرضه Dark Souls 3 است؛ جدید‌ترین نسخه از شاهکار هیدتاکا میازاکی که به درجه سختی بسیار بالا مشهور است و به همین دلیل هم برای تازه‌کاران می‌تواند به معنا واقعی کلمه عذاب آور باشد؛‌ پس با زومجی همراه باشید تا با ارائه ۱۰ نکته آموزشی شما را آماده این بازی کنیم.

اگر برای اولین بار سری Dark Souls را تجربه کنید و به امید یک بازی نقش‌آفرینی و اکشن معمولی سراغ آن بروید، نه‌تنها در چند ساعت اول کاملا به دلیل مرگ‌های متوالی عذاب خواهید کشید، بلکه ممکن است کلا بی‌خیال بازی شده و خود را ناخواسته از تجربه یکی از بهترین بازی‌ها محروم کنید. دارک سولز ۳ هم که جدید‌ترین قسمت این سری است و نسخه جدیدش فردا (۱۲ آوریل-۲۴ فروردین) برای ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی ویندوزی عرضه خواهد شد، از قاعده کلی این سری مستثنی نیست و درجه سختی بالا بخشی تفکیک‌نشدنی از این محصول استودیو فرام‌سافت‌ور (FromSoftware) است. در ادامه سعی خواهیم کرد ۱۰ نکته آموزشی برای این بازی ارائه دهیم که مخصوصا برای افراد تازه‌کار می‌تواند بسیار مفید واقع شده و باعث شود بتوانند سریع‌تر با سختی این بازی خو بگیرند:

راهنمای Dark Souls 3

۱- کلاس مناسب سبک بازی خود را پیدا کنید:

در دارک سولز ۳ هم همانند نسخه‌های پیشین، می‌توانید شخصیت خود را از بین کلاس‌های مختلف انتخاب کرده و بسازید که هریک از آن‌ها مناسب یک سبک بازی کردن هستند. برای مثال شاید خیلی‌ها در ابتدای بازی، سراغ شخصیتی با شمشیر و سپر بروند، ولی به مرور زمان و پیشروی در بازی آرزو کنند که اگر شخصیت آن‌ها توانایی‌های بیشتری در استفاده از سلاح‌های دوربُرد داشت یا مثلا می‌توانست مثل شخصیت‌های کلاس «دُزد» تبحر بیشتری در مخفی‌کاری داشته باشد، تجربه بازی به مراتب به دلیل سبک بازی دلخواه گیمر راحت‌تر می‌شد.

پس بهتر است ابتدا کمی با هریک از کلاس‌ها بازی کنید تا بتوانید تصمیم بهتری در مناسب بودن آن‌ها بگیرید. برای مثال، قسمت اول بازی که «گورستان خاکستر» نام دارد، در عین کوتاه و کوچک بودن دشمنان زیادی را با گیمر روبرو می‌کند و می‌توانید با بازی کردن این قسمت، به شناخت خوبی از کلاس‌های مختلف شخصیتی برسید و پس از آن با انتخاب بهترین کلاس، بازی را مجددا شروع و تا پایان ادامه دهید.

راهنمای Dark Souls 3

 

۲- برای هر حرکت خود برنامه داشته باشید:

پیش‌تر هم اشاره کردیم که دارک سولز ۳ با تمام بازی‌های اکشن یا نقش‌آفرینی دیگر تفاوت دارد و بدون داشتن برنامه‌ریزی در آن، قطعا محکوم به مرگ هستید. اصلی‌ترین قدم در این راه، شناخت دشمنان و نقاط ضعف آ‌ن‌ها است. پس از اینکه اولین بار با دشمن روبرو می‌شوید، هرگز سعی نکنید که با حملات سریع به وی آسیب برسانید؛ بلکه وارد حالت دفاعی شوید و زمانی را صرف بررسی حرکات و نوع حملات وی کنید تا بهترین فرصت را برای ضربه زدن به وی پیدا کنید.

همچنین تمامی تجریباتی که در Bloodborne و مبارزاتش کسب کرده‌اید، فراموش کنید! چرا که دارک سولز بر خلاف بازی مذکور، شما را تشویق به حمله کردن نمی‌کند و ضربات موفقی که بلافاصله پس از آسیب دیدن وارد می‌کنید، باعث بازیابی سلامت‌تان نخواهند شد و همچنین همواره با محدودیت در مورد آیتم Estus روبرو می‌شوید که اصلی‌ترین راه بازیابی سلامت است. پس ابتدا دشمن و حرکاتش را بررسی و سپس با برنامه‌ریزی حمله کنید تا آسیب کم‌تری ببینید.

راهنمای Dark Souls 3

۳- آیتم‌های بازیابی سلامت را در لحظه درست استفاده کنید:

با اینکه یک سری از مکانیزم‌های مربوط به نسخه‌های قبلی سری دارک سولز در نسخه سوم هم تکرار می‌شود، ولی در این قسمت شاهد المان‌های جدیدی مرتبط با سلامتی، انرژی (Stamina) و تمرکز هستیم که از قضا بازی خیلی هم تمایلی به معرفی کردن آن‌ها ندارد و باید خودتان به مرور زمان با آن‌ها آشنا شوید. در مورد نوار سلامتی، شاهد دو حالت در بازی هستیم که به افروخته بودن (Kindled) یا نبودن شخصیت‌تان بستگی دارند. در حالت افروخته، سطح کلی سلامتی به مراتب بیشتر از حالت خاموش (Unkindled) است. شما می‌توانید با استفاده از Ember‌ها، شخصیت خود را وارد حالت برافروخته کنید. ولی این آیتم‌ها به مقدار محدود در بازی موجود هستند و استفاده از آن‌ها در موقعیت صحیح، بسیار حیاتی است. منظور از موقعیت صحیح، زمانی است که سطح سلامتی شخصیت شما بسیار پایین است؛ چرا که در این حالت نه‌تنها با وارد شدن به حالت افروخته میزان کلی نوار سلامتی بیشتر می‌شود، بلکه می‌توانید سلامتی پایین خود را هم بازیابی می‌کنید.

همچنین برخلاف Blood Vial‌های Bloodborne، فلاسک‌های Estus که برای بازیابی سلامت استفاده می‌شوند، فقط در Bonfire‌ها پُر می‌شوند و همین امر استفاده از این آیتم‌ها را محدود می‌کند.

راهنمای Dark Souls 3

۴- با نحوه عملکرد نوار «تمرکز» آشنا شوید:

در قسمت قبل به تغییرات نوار‌هایی که در رابط کاربری دیده می‌شوند، اشاره کردیم. یکی از این نوار‌ها هم مربوط به تمرکز (Focus) است که برای المان جدید اضافه شده به گیم‌پلی بازی یعنی «هنر‌های نبرد» استفاده می‌شود. عملکرد این المان بدین صورت است که تقریبا هریک از کلاس‌های اسلحه، یک قابلیت منحصر‌به‌فرد دارد که شامل مواردی مثل War cry (برای ارتقا موقت میزان ضربه‌زنی)، Defensive Stance (برای دفاع در برابر ضربات دشمن) و Quikstep (برای رفتن سریع به پشت دشمن) می‌شوند.

برای استفاده از این قابلیت‌ها، مقداری از نوار تمرکز شما کم می‌شود؛ این نوار هم مانند سلامتی در Bonfire‌ها پُر می‌شود و فلاسک آبی‌رنگ Estus هم یکی دیگر از روش‌های پُر کردن آن است که البته این مورد پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در آغاز بازی، فلاسک پس از چهار بار استفاده خالی خواهد شد که سه مورد از این استفاده‌ها سلامتی و یکی هم تمرکز را بازیابی می‌کند. ولی از طریق صحبت کردن با آهنگر معبد، می‌توانید این تقسیم‌بندی را تغییر دهید. مثلا اگر با یک دشمن بسیار جان سخت روبرو می‌شوید، می‌توانید هر چهار قسمت فلاسک را به بازیابی سلامت اختصاص دهید. اگر هم حس می‌کنید که استفاده از هنر‌های نبرد تعیین‌کننده پیروزی شما خواهد بود، می‌تواند کل فلاسک را به تمرکز اختصاص دهید.

راهنمای Dark Souls 3

۵- انرژی خود را مدیریت کنید:

سومین نواری که در صفحه بازی دیده می‌شود، مربوط به انرژی است. شاید اگر انرژی را تعیین کننده‌ترین مورد در بازی بدانیم اغراق نکرده‌ایم. چرا که ضربه زدن، دفاع کردن، غلت زدن و در حالت کلی حمله و دفاع شما مبتنی بر انرژی است. پس باید بیشترین مدیریت را در مورد آن داشته باشید تا در وسط یک مبارزه حساس، نداشتن انرژی کافی باعث مرگ‌تان نشود و نتوانید حتی با یک غلت سریع از حمله دشمن فرار کنید. البته نوار انرژی به صورت خودکار و نسبتا هم سریع پر می‌شود؛ ولی باید به دو نکته در مورد آن دقت داشته باشید. یکی اینکه دفاع کردن با سپر، باعث مصرف انرژی می‌شود. پس در حالت کلی عاقلانه نیست که در برابر حملات متوالی دشمن با سپر دفاع کنید، مگر اینکه مطمئن باشید حملات وی پیش از تمام شدن انرژی شما به پایان می‌رسد. با این حال در اکثر سناریو‌ها، غلت زدن و فرار از حملات گزینه بسیار بهترین برای دفاع است.

مورد دوم هم اینکه بالا نگه داشتن سپر، باعث می‌شود تا انرژی شما کُند‌تر بازیابی شود، پس زمانی که همه چیز در امن و امان است، سپر را پایین بیاورید تا انرژی سریع‌تر بازیابی شود.

راهنمای Dark Souls 3

۶- سعی کنید «روح‌های» شما از بین نروند:

روح‌ها (Souls) نقش پول را در دنیای دارک سولز ۳ ایفا می‌کنند و با استفا از آن‌ها می‌توانید شخصیت خود را ارتقا دهید، سلاح، آیتم و زره جدید بخرید و حتی ساخت و ساز کنید. کشتن دشمن، فروش آیتم‌های زاید و پیدا کردن روح جنگجویان شکست خورده، راه‌های کسب Souls هستند. ولی اگر در حین بازی کشته شوید، تمامی روح‌هایی که دارید را از دست خواهید داد. با این حال اگر دوباره به جایی که مردید برگردید، می‌توانید آن‌ها را بازیابی کنید. اما اگر در حین بازگشت به محل دوباره کشته شوید، باید با دارایی بسیار باارزش‌تان برای همیشه خداحافظی کنید!

پس بهتر است پیش از اینکه شاهد از بین رفتن روح‌های خودتان باشید، از آن‌ها استفاده کنید و سلاح‌ و آیتم‌های مختلف خریده یا شخصیت خود را ارتقا دهید.

راهنمای Dark Souls 3

۷- لزومی به روبرو شدن با تمامی دشمن‌ها نیست:

باید یاد بگیرید که در دارک سولز ۳، فرار کردن یک گزینه است که هر از گاهی بسیار هم منطقی به نظر می‌رسد. مثلا اگر هیچ شانسی در مبارزه کردن با یک دشمن بسیار قدرتمند برای خودتان قائل نیستید، پس لزومی به این کار هم ندارید و می‌توانید با فرار کردن از آن منطقه عبور کنید. این امر همچنین باعث می‌شود تا با پیشگیری از کشته شدن‌های متوالی، در مورد از دست دادن روح‌های خودتان هم که در قسمت قبل توضیح دادیم، ریسک نکنید.

همچنین با اینکه دشمن در ابتدا سعی در دنبال کردن شما خواهد کرد، ولی پس از طی مسافتی دیگر بی‌خیال شده و شما را فراموش می‌کند.

راهنمای Dark Souls 3

۸- محدودیت‌های خودتان را بشناسید:

سلاح‌ها، زره‌ها و جادو‌های شما در بازی، معمولا پیش‌نیازهایی برای تاثیرگذار بودن دارند؛ به این صورت که شاید شما بتوانید سلاحی را در هر سطحی که هستید استفاده کنید، ولی در صورتی آن سلاح تاثیر اصلی خود را خواهد داشت که شما پیش‌نیازهایش را داشته باشید. مثلا در صورت ضعیف بودن شخصیت‌تان، ضربه زدن با یک شمشیر بزرگ بسیار کند‌تر از حد معمولش خواهد بود یا سپر شما ممکن است ضربات کم‌تری را برگرداند.

برای دیدن پیش‌نیاز آیتم‌ها، به قسمت منوی ویژگی آن‌ها بروید؛ در این قسمت معمولا اعدادی در کنار مولفه‌های قدرت، چالاکی، هوش و ایمان دیده می‌شوند. در صورتی که اعداد کنار هریک از این مولفه‌ها به رنگ قرمز باشد، یعنی شخصیت شما هنوز به سطح موردنیاز نرسیده و در نتیجه استفاده از آن آیتم تاثیرگذاری موردانتظار را در سطح فعلی نخواهد داشت. مورد بعدی که باید مخصوصا در مورد سلاح‌ها به آن دقت کرد، رتبه‌بندی است که با حروف انگلیسی در کنار مولفه‌ها دیده می‌شود. مثلا اگر در کنار مولفه قدرت سلاح حرف B نوشته شده باشد، هرچه قدرت شخصیت شما بیشتر باشد، آن سلاح تاثیرگذار‌تر خواهد بود. یا اگر در کنار مولفه چالاکی سلاح حرف E را می‌بینید و در عین حال مولفه چالاکی شخصیت شما بالا است، این سلاح خیلی برای‌تان به‌درد‌بخور نخواهد بود.

راهنمای Dark Souls 3

۹- شرکت در بخش چندنفره متفاوت بازی را فراموش نکنید:

بخش چندنفره یکی از قسمت‌های بسیار جذاب در بازی‌های سری دارک سولز است که البته کمی آشنایی با روند آن دشوار است. در قسمت چندنفره Dark Souls 3، هر گیمری دنیای مختص به خودش را دارد که در شرایطی دنیای گیمر‌های مختلف به هم مرتبط می‌شود. درحین بازی، شما با پیام‌ها یا لکه‌های خون روبرو خواهید شد که بسیار مهم هستند. پیام‌های نارنجی رنگ، توسط دیگر گیمر‌ها بر روی زمین نوشته شده‌اند و می‌توانند خبر از تهدیدی بزرگ داده یا راهنمایی به شما بکنند. در عین حال افرادی هم ممکن است با این پیام‌ها قصد فریب دیگر گیمر‌ها را داشته باشند و آن‌ها را به کام مرگ بکشانند. لکه‌های خون هم زمانی دیده می‌شوند که گیمر دیگری در آن قسمت از نقشه کشته شده باشد و لمس آن‌ها چند ثانیه پایانی مبارزه گیمر فقید (!) را نشان می‌دهد و می‌تواند شما را با خطر‌های احتمالی در آن منطقه آشنا کند.

به‌علاوه در بین آیتم‌های شما، White Sign Soapstone وجود دارد که از آن می‌توانید برای ایجاد «نقطه احضار» استفاده کنید که گیمر‌های دیگر در دنیای خودشان، می‌توانند با استفاده از آن شما را احضار کنند. همچنین اگر در حالت انسانی (Embered) باشید، می‌توانید این نقاط را در دنیای خود ببینید و شما هم دیگر گیمر‌ها را احضار و در کنار آن‌ها بازی کنید. البته در حالت انسانی، گیمر‌های دیگر می‌توانند با استفاده از آیتم Red Eye Orb، در نقش شبح‌های سرخ (Red Phantoms) به زور به عنوان مهاجم وارد دنیای شما شوند که در این صورت باید با آن‌ها مبارزه کنید و در صورت شکستن دادنشان، آیتم‌های باارزشی دریافت کنید.

راهنمای Dark Souls 3

۱۰- از مردن نهراسید:

مرگ جدانشدنی‌ترین بخش در Dark Souls 3 است. البته در بازی که وقایعش پیرامون مردن و زنده شدن مجدد است، انتظاری جز این هم نمی‌رود. ولی گیمر‌ها معمولا دو نوع واکنش در برابر مردن‌های پیاپی دارند، یا اینکه عصبانی می‌شوند و حتی در مواردی اقدام به پرتاب کنترلر می‌کنند (!)، یا اینکه صبور هستند و از این مرگ‌ها درس می‌گیرند. باید اعلام کنیم که فقط دسته دوم قادر خواهند بود تا بازی دارک سولز ۳ را تمام کنند. چرا که شاید دشمن‌ها در این بازی بسیار قدرتمند باشد، ولی اثر میازاکی به قدری هنرمندانه ساخته شده که همواره تصمیم اشتباه خودتان مسبب مرگ می‌شود.

پس هر بار که وارد مبارزه‌ای می‌شوید، در نظر بگیرید که احتمال شکست و مرگ بسیار بیشتر از موفقیت در بار اول است. پس سعی کنید تا کاملا دشمن را آنالیز کنید و پس از مرگ و ظاهر شدن مجدد در Bonfire، سعی کنید در دفعه بعدی اشتباه قبلی را تکرار نکنید. همچنین در دفعات اول مبارزه، سعی کنید از آیتم مصرفی دیگری جز Estus استفاده نکنید، چرا که آن‌ها با حضور در Bonfire مجددا پُر نمی‌شوند و در نتیجه پس از مرگ نه تنها شکست خورده‌اید، بلکه آیتم باارزش خودتان را هم از دست داده‌اید. در حالت کلی، در دارک سولز ۳ هر شکست و مرگ مقدمه پیروزی است و تنها افرادی موفق خواهند بود که بتوانند از مردن‌های خود درس یاد بگیرند.

نظر شما در مورد این نکته‌های آموزشی چیست؟ آیا شما هم پیشنهادی برای داشتن تجربه بهتر از بازی دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

تهیه شده در زومجی با استفاده مقاله سایت‌های GameSpot و GameRevolution


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده