نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۵

اطلاعات جدید از پردازنده گرافیکی AMD Navi 24 ؛ Big Navi با کمتر از ۱۵۰ دلار

Navi 24 پردازنده گرافیکی جدید و رده پایین AMD است که به‌تازگی جزئیات جدیدی از مشخصات فنی آن منتشر شده است. این تراشه احتمالاً در نخستین کارت گرافیک از سری Radeon RX 6500 یا RX 6400 مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

با شایعاتی که از پردازنده گرافیکی جدید Navi 24 منتشر شده، به نظر می‌رسد که AMD یک GPU دیگر را در سال ۲۰۲۱ معرفی خواهد کرد. این تراشه که با اسم رمز Beige Goby شناخته می‌شود، در یکی از درایورهای جدید سیستم‌عامل لینوکس مشاهده شده است. جا دارد در اینجا اشاره کنیم که بنابه دلایلی پردازنده گرافیکی Navi 21 با کد «Sienna Cichlid» و Navi 22 به نام « Navy Flounder» نام‌گذاری شده و از Navi 23 نیز در اسناد AMD به‌عنوان «Dimgrey Cavefish» یاد می‌شود.

براساس شنیده‌ها، پردازنده گرافیکی جدید و مبتنی بر سبک معماری RDNA 2 نیوی 24 قرار است یک موتور SDMA داشته باشد؛ معمولاً پردازنده‌های گسسته یا غیریکپارچه از دو موتور SDMA استفاده می‌کنند. ۱۶ مگابایت حافظه Infinity Cache و ۱۶ واحد محاسباتی (۱۰۲۴ هسته شیدر) از دیگر مشخصات فنی Navi 24 بیان شده است. وبسایت Moore's Law با اشاره به این اطلاعات اظهار داشته که یک کارت گرافیک کوچک با ۱۶ واحد پردازشی، IC کوچک و تنها یک تراشه‌ی GDDR6 می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای جایگزینی Radeon RX 560 بوده و احتمالاً کمتر از ۷۵ وات توان مصرفی داشته باشد.

کوچکترین کارت گرافیک RDNA 2 شرکت AMD

AMD برای علاقه‌مندان به بازی‌های سبُک esports، بازار کافی نت‌ها و به‌طور کلی سیستم‌های ضعیف و رده پایین به یک GPU مبتنی به معماری RDNA 2 نیاز دارد. اما درحال حاضر حداقل تا اواخر سه‌ماهه دوم یا حتی سوم سال ۲۰۲۱ نمی‌توانیم انتظار چیزی را داشته باشیم؛ چراکه باید قبل از این‌ها ابتدا از سری Radeon RX 6600 عبور کرده باشیم. در سایر اخبار مرتبط با محصولات شرکت AMD، کالبد شکافی کیت کامپیوتر دسکتاپ AMD 4700S توسط یکی از کاربران توییتر داشتیم که می‌توانید با مراجعه به لینک خبر درباره آن بیشتر بخوانید. 

فهرست کارت گرافیک‌های مبتنی بر سبک معماری RDNA2 شرکت AMD آرام آرام درحال تکمیل شدن است. AMD با عرضه مدل‌های Navi 21، این نسل را با کارت گرافیک‌های رده بالای خود شروع کرد. در ماه مارس اولین کارت گرافیک مبتنی بر پردازنده Navi 22 این شرکت به نام RX6700XT معرفی شد و انتظار می‌رود که در ادامه نسخه معمولی و غیر XT آن نیز معرفی شود.

دیدگاه شما کاربران زومجی درباره‌ی پردازنده‌های گرافیکی جدید AMD مبتنی‌بر معماری RDNA2 به‌منظور استفاده در سیستم‌های رده پایین گیمینگ چیست؟


منبع tweaktown
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده