نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۶

کالبد شکافی کیت دسکتاپ AMD 4700S ؛ APU ایکس باکس سری ایکس بدون GPU

یکی از کاربران توییتر تصاویر دقیق و باکیفیتی که از کیت کامپیوتر دسکتاپ AMD 4700S را منتشر کرده که APU ناقص کنسول ایکس باکس سری ایکس را به همراه یک حافظه رم ۱۶ گیگابایتی GDDR6 روی مادربرد این سیستم نشان می‌دهد.

آخرین باری که اطلاعاتی از کیت کامپیوتر دسکتاپ AMD 4700S منتشر شد، به دو هفته قبل و جایی که چند فروشگاه چینی این سیستم را در فهرست فروش خود قرار دادند، برمی‌گردد. AMD 4700S هم به‌صورت «کیت دسکتاپ» مستقل و هم کامپیوتر پیش ساخته گیمینگ قابل دسترس خواهد بود. کیت دسکتاپ این پردازنده، ساختار جالب توجهی دارد که در رسانه‌ها مورد بحث قرار گرفته است.

با نگاه به مشخصات فنی این مجموعه، یک پردازنده AMD 4700S را مشاهده می‌کنیم که از یک چیپ ۸ هسته‌ای براساس سبک معماری Zen 2 برخوردار است. سرعت کلاک این CPU به ۴ گیگاهرتز می‌رسد و در ساختار آن از ۱۲ مگابایت حافظه کش استفاده شده است. توجه داشته باشید که فقط فرکانس این پردازنده، آن را بالاتر از APU مورد استفاده در کنسول ایکس باکس سری ایکس قرار با ۳.۸ گیگاهرتز می‌دهد. اگر فن خنک‌کننده‌ی این کیت توسط کاربری که تصویر آن را منتشر کرده برداشته شود، می‌توانیم نگاه دقیق‌تری به آن داشته باشیم. در ادامه می‌توانید مادربرد ایکس باکس سری ایکس را برای مقایسه با این کیت ملاحظه کنید:

مادربرد ایکس باکس سری ایکس

مادربرد کنسول ایکس باکس سری ایکس

از سوی دیگر، باید توجه داشته باشید که iGPU این چیپ غیرفعال شده و این تنها دلیلی است که این تراشه از یک کامپیوتر پیش ساخته سردرآورده است. کنسول ایکس باکس سری ایکس از یک پردازنده گرافیکی مخصوص و مبتنی بر سبک معماری RDNA 2 استفاده می‌کند که توان پردازشی آن به ۱۲ ترافلاپس می‌رسد. ۵۲ واحد پردازشی این GPU با فرکانس ۱.۸۲ گیگاهرتز کار می‌کند و ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 نیز این مجموعه را تغذیه می‌کند.

از اینجا به بعد، به قسمت جالب قضیه می‌رسیم، جایی که در ساختار این پی سی نیز از یک مادربرد اختصاصی AMD Cardinal و ۱۶ گیگابایت حافظه رم GDDR6 استفاده شده است. بنابراین خبری از درگاه‌های استاندارد DIMM روی این برد نبوده و مموری سیستم مستقیماً به مادربرد متصل شده است. برای سیستم انتقال حرارت این برد، از یک فین آلومینیومی استاندارد استفاده شده و PCH نیز با استفاده از پوشش حرارتی احاطه شده است. مادربرد این سیستم از نظر اتصالات ورودی/خروجی به یک پورت PCIe Gen 3.0 x16، یک پورت USB 3.0 در پنل جلویی و چهار پورت USB 2.0 و USB 3.0 در پنل پشتی مجهز شده است. یک پورت اترنت Gigabit و سه جک صوتی HD نیز از دیگر اتصالات این برد به شمار می‌روند.

کیت دسکتاپ AMD 4700S

درنهایت مدار انتقال برق سیستم را داریم که از یک طراحی ۵ فاز VRM برای ای پی یو AMD 4700S و یک منبع تغذیه ۳ فاز برای حافظه استفاده می‌کند. APU با استفاده از یک کانکتور ۸ پین و مادربرد با یک کانکتور ۲۴ پین ATX تأمین انرژی می‌شود. این کیت دسکتاپ از فرم فاکتور Mini-ITX پیروی می‌کند در صورت تأمین انرژی کافی، می‌توان از هرنوع کارت گرافیکی درکنار آن استفاده کرد. اما کامپیوتر پیش ساخته‌ی مذکور باتوجه به عدم برخورداری از یک منبع تغذیه قوی، نهایتاً می‌تواند از یک گرافیک RX 550 استفاده کند. بنابراین اگر قصد جمع آوری یک SFF Mini-PC را داشته باشید، استفاده از این برد درکنار یک کارت گرافیک رده بالا امکان‌پذیر است.

درنهایت می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده