نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۰

عرضه کارت های گرافیکی Lite Hash Rate سری RTX 30 برای مقابله با ماینینگ

انویدیا نسخه جدید کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 30 را تحت عنوان «Lite Hash Rate» برای جلوگیری از استفاده‌ی این پردازنده‌ها در مصارف استخراج ارزهای دیجیتال به بازار عرضه می‌کند.

وبسایت Videocardz در گزارش جدید خود به معرفی سری LHR یا «نرخ هش ضعیف» از کارت گرافیک‌های GeForce RTX 30 پرداخته که توسط انویدیا به منظور مقابله با به کارگیری این کارت‌ها در مصارف ماینینگ طراحی شده است. نسخه LHR کارت‌های گرافیکی انویدیا درحال حاضر در دست تولید بوده و تا اواسط ماه آینده برای عرضه به بازار آماده خواهند شد.

درواقع تفاوت اصلی میان نسخه معمولی کارت گرافیک‌های GeForce RTX 30 با نسخه RTX 30 LHR به کارگیری یک فناوری جدید محدودکننده نرخ هش در زمان استخراج رمزارزهاست که به‌گفته‌ی توسعه‌دهندگان انویدیا، دور زدن آن غیرممکن است.

علاوه‌بر این، کارت‌های جدید همگی مجهز به یک GPU جدید تحت برند GA**2 می‌شوند که از همان ابتدا با پشتیبانی از تکنولوژی Resizable BAR به‌دست مصرف‌کننده خواهند رسید. درحال حاضر کاربران کارت گرافیک‌های GeForce RTX 30 برای بهره‌مندی از این قابلیت باید vBIOS آن را فلش کرده و مجدداً نصب کنند. پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA GA**2 نیز از اواسط ماه می در دسترس قرار خواهند گرفت. لذا انتظار می‌رود کارت‌های مجهز به این تراشه جدید در حوالی ماه ژوئن (خرداد-تیر) در بازار موجود شوند.

پردازنده گرافیک سری GeForce RTX 30

ظاهر، مشخصات فنی و قیمت کارت گرافیک‌های NVIDIA Geforce RTX 30 Lite Hash Rate نیز دقیقاً مشابه مدل‌های معمولی خواهد بود و تنها راهی که برای تشخیص LHR یا غیر LHR بودن یک کارت وجود دارد، دی اسمبل کردن و باز کردن کارت گرافیک و بررسی اسم رمز GPU است که با عبارت «GA**2» مشخص شده است. البته باید منتظر ماند و دید که با آپدیت نرم افزارهای تشخیص سخت‌افزار GPU و پشتیبانی از کارت‌های جدید نیز می‌توان ساده‌تر این قضیه را مشخص کرد یا خیر.

در ادامه می‌توانید فهرست پردازنده‌های گرافیکی مدل‌های مختلف سری Ampere را درکنار مدل جدید آن‌ها ملاحظه کنید:

  • GeForce RTX 3090: از GA102-300-A1 به GA102-302-A1
  • GeForce RTX 3080: از GA102-200-A1 به GA102-202-A1
  • GeForce RTX 3070: از GA104-300-A1 به GA104-302-A1
  • GeForce RTX 3060: از GA106-300-A1 به GA106-302-A1
  • GeForce RTX 3060 Ti: از GA104-200-A1 به GA104-202-A1

ضمناً توجه داشته باشید که باتوجه به ID سخت‌افزاری متفاوت کارت گرافیک‌های سری LHR امکان فلش BIOS قدیمی در آن‌ها وجود ندارد. این یعنی علاوه‌بر درایور GPU یک پارامتر دیگر نیز از ارتقاء نرم‌افزار BIOS برای کار کردن با کارت گرافیک‌های جدیدتر جلوگیری می‌کند و این کار می‌تواند به‌طور قطع از دریافت توان کامل دستگاه هنگام استخراج ارزهای دیجیتال جلوگیری کرد.

باتوجه به اینکه ID دستگاه درهرصورت ثابت می‌ماند، این رویکرد اثری بر درایورها نداشته و انویدیا مجبور به آماده‌سازی دریاورهای متفاوت برای کارت گرافیک‌های Lite Hash Rate نخواهد بود. بنابراین فقط یک درایور برای برای اعمال محدودیت در نرخ هش کارت گرافیک‌های GeForce RTX 30 منتشر خواهد شد و اینبار انویدیا تلاش خود را می‌کند تا مثل سری قبل به اشتباه با انتشار نسخه بتای درایورهای خود موجب دور زدن این محدودیت نشود. ظاهراً این روش، کار ماینرها را برای دور زدن محدودیت‌ها پیچیده و دشوار می‌کند.

کارت گرافیک های GeForce RTX 30

باید دید که آیا انویدیا اینبار می‌تواند به درستی اقدام به مقابله با استفاده‌ی کارت گرافیک‌های گیمینگ خود جهت استخراج ارزهای دیجیتال کند یا خیر. هجوم ماینرها به سمت پردازنده‌های گرافیکی با کمبود عرضه این محصولات و همچنین محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا همزمان شده تا دسترسی به آن‌ها برای کاربران واقعی خود یعنی جامعه گیمرها به‌شدت دشوار شود.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده