نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۱۸

تغییر پردازنده گرافیکی RTX 3060 برای مقابله با ماینرهای اتریوم

انویدیا قصد دارد تا به منظور مقابله با ماینرهای ارز دیجیتال اتریوم، پردازنده گرافیکی محموله جدید کارت گرافیک‌های RTX 3060 را با GA106-302 جایگزین کند.

شرکت انویدیا چندی پیش تلاش کرد تا با ایجاد محدودیت بر سر راه استخراج ارز رمزگذاری شده اتریوم (ETH) با استفاده از کارت گرافیک GeForce RTX 3060، با کمبود عرضه این محصول در بازار کاربران گیمینگ مقابله کند. هرچند گفته می‌شود که راهکار نرم‌افزاری انویدیا چندان نفوذ ناپذیر هم نبوده است. البته هیچکس از جمله انویدیا انتظار نداشت که انتشار تصادفی یک نسخه اولیه از درایور 470.05 این شرکت برای کارت گرافیک GeForce RTX 3060 منجر به غیرفعال شدن مکانیزم امنیتی این کارت دربرابر کاربری ماینینگ شود. حالا این شرکت تصمیم گرفته تا با عرضه مجدد کارت گرافیک‌های GeForce RTX 3060، اینبار نسخه جدید و ویژه‌ای از تراشه‌های خود را برای مقابله به هجوم ماینرها به این کارت آماده کند.

طبق گفته‌ی سازندگان تایوانیِ کارت گرافیک، انویدیا قصد دارد تا با توقف عرضه نسخه‌های قبلی GeForce RTX 3060 با پردازنده‌ی گرافیکی GA106-300، نسخه جدید GPU اختصاصی خود یعنی GA106-302 را جایگزین آن کند. دلیل اینکار هم این است که نسخه فاش شده از درایور 470.05 انویدیا داده‌های مربوط‌به پردازنده GA106-302 را در خود ندارد و درواقع دیگر راهی برای دور زدن محدودیت‌های اعمال شده وجود نخواهد داشت.

پردازنده گرافیکی جدید RTX 3060

بنابراین امکان نصب درایورهای قبلی روی کارت گرافیک‌های جدید GeForce RTX 3060 وجود نخواهد داشت. انویدیا همچنین مکانیزم‌های جدیدی را برای پردازنده GA106-302 ترتیب دیده تا از هرگونه استفاده‌ی نامحدود ماینرها از کارت گرافیک GeForce RTX 3060 جلوگیری کند. انویدیا تشریح کرده که محدودیت کارت گرافیک GeForce RTX 3060 دربرابر مصارف ماینینگ، اینبار هم ازطریق درایور و هم ازطریق VBIOS و خود پردازنده اعمال خواهد شد. براین‌اساس، هنگام شناسایی فرایند استخراج ارزهای دیجیتال توسط این GPU، توان پردازشی کارت به ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

منابع خبری تأیید کردند که کارت گرافیک‌های GeForce RTX 3060 موجود در بازار همچنان از تراشه GA106-300 استفاده می‌کنند و نسخه GA106-302 آن‌ها در ماه می به بازار وارد خواهد شد. بعد از پخش شده این نسخه در بازار، خریداران قادر به تشخیص اینکه نسخه در دست آن‌ها قدیمی یا جدید است نخواهند بود. انتظار می‌رود که انویدیا این رویکرد را در خصوص سایر مدل‌های سری RTX 3000 نیز پیاده کند. البته پیش از این هم روش‌هایی مانند اتصال کانکتورهای Dummy HDMI نیز برای دور زدن این محدودیت‌ها توسط کاربران تأیید شده است.

شما هم می‌توانید در پایان نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده