نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۴۵

دور زدن محدودیت ‌های ماینینگ RTX 3060 با درایورهای خود انویدیا

نسخه بتای درایور جدید کارت گرافیک Nvidia RTX 3060 به‌طور تصادفی محدودیت‌هایی را که این شرکت برای استخراج ارز دیجیتال اعمال کرده بود، غیرفعال می‌کند.

تنها چند هفته بعد از عرضه کارت گرافیک‌های اقتصادی و پرطرفدار Nvidia RTX 3060، برنامه‌ی ویژه‌ای که برای جلوگیری از استخراج ارزهای دیجیتال، به‌ویژه اتریوم روی این کارت اعمال شده بود، با درایور رسمی انویدیا به اشتباه غیرفعال شده است. نسخه 470.05 درایوری که انویدیا به‌صورت مداوم برای پردازنده‌های گرافیکی خود منتشر می‌کند، محدودیت‌ نرخ هش کارت گرافیک جدید انویدیا را دور می‌زند. این نخستین پردازنده این شرکت است که گفته می‌شد به محدودیت‌های سیلیکونی دربرابر ماینینگ مجهز شده است.

چند منبع مختلف تأیید کردند که درایور جدیدی تحت عنوان نسخه بتا در اختیار کاربران قرار گرفته، بدون نیاز به هیچ ترفند خاصی این محدودیت‌ها را غیرفعال می‌کند. ComputerBase، HardwareLuxx و PC Watch از منابع معتبری هستند که اعلام کردند نرخ هش استخراج اتریوم روی این کارت گرافیک نسبت به قبل دو برابر شده است.

کارت گرافیک های گیمینگ و ارزهای دیجیتال

این خبر قطعاً برای افرادی که نسبت به خرید این کارت خوش بین شده بودند چندان خوشایند نخواهد بود. ضمن اینکه حالا ارزش خرید پردازنده‌های مخصوصی که انویدیا برای استخراج ارزهای دیجیتال در نظر گرفته بود، به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. قطعاً کارت گرافیک‌های گیمینگ باتوجه‌به قابلیت‌های ویدیویی و همچنین عدم افت عملکرد آن‌ها بعد از استخراج طولانی مدتِ ارزهای دیجیتال از ارزش خرید بالاتری در بازار برخوردار بوده و حتی در صورت افت ارزش رمزارزها طی ماه‌های آینده، همچنان می‌توانند بخشی از هزینه‌های ماینرها را جبران کنند.

کمبود عرضه سیلیکون‌های مورد نیاز در تولید کارت گرافیک‌های انویدیا و AMD همچنان تأثیر چشمگیری در وضعیت دسترسی به این محصولات در بازار داشته و این قضیه با رشد قابل‌توجه ارزش رمزارزها و تمایل ماینرها به خرید عمده‌ی این کارت‌ها دست به‌دست هم داده تا مصرف‌کنندگان واقعی این محصولات یعنی جامعه‌ی کاربری گیمینگ از آن محروم باشند. AMD قصد دارد تا RX 6700 XT را ازطریق وبسایت رسمی خود به فروش برساند تا از خرید عمده‌ی آن در روز اول جلوگیری کند. بااین‌حال نظارت به تک تک خریداران این محصولات در مقیاس بزرگ تقریباً غیرممکن است.

هش ریت کارت گرافیک RTX 3060

این اتفاق به‌طور ویژه برای انویدیا شرم آور بوده که برای برای کنترل شرایط بازار تنها به محدودیتی که ازطریق درایورهای GPU اعمال شده بسنده کرده است. جالب اینجا است که این شرکت در زمان معرفی راهکار ظاهراً «پیشرفته» خود دقیقاً به این موضوع اشاره کرده بود که «این تنها یک تکنیک درایوری نیست» و اینکه راهکار امنیتی انویدیا با ارتباط میان درایور، سیلیکون RTX 3060 و سیستم‌عامل BIOS جلوی بهره‌برداری از حداکثر ظرفیت هش ریت آن را می‌گیرد.

نظر شما درباره این اتفاق چیست؟ آیا این موضوع می‌تواند دسترسی به کارت گرافیک‌های جدید گیمینگ را از این هم سخت‌تر کند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


منبع gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده