نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۸

رفع محدودیت ماینینگ RTX 3060 با اتصال کانکتور HDMI

ظاهراً اتصال یک کانکتور Dummy HDMI به سیستم، محدودیت استخراج ارزهای دیجیتالی با کارت گرافیک RTX 3060 را دور زده و به‌راحتی مکانیزم امنیتی انویدیا را فریب می‌دهد.

بعد از اینکه انویدیا ناخواسته و به اشتباه با انتشار درایور رسمی کارت گرافیک RTX 3060 اقدام به رفع محدودیت استخراج اتریوم با این پردازنده‌ی گرافیکی را کرد، حالا ماینرها راه تازه و ساده‌تری را برای دور زدن مکانیزم محدودکننده‌ی پردازنده‌های این شرکت برای مصارف ماینینگ را پیدا کردند. ظاهراً اتصال یک کانکتور HDMI به سیستم می‌تواند به‌سادگی این عملکرد را فریب داده و منجر به دور زدن محدودیت نرخ هش روی کارت گرافیک‌ RTX 3060 شود. کانکتور Dummy HDMI یا شبیه‌ساز نمایشگر با کیفیت، یک وسیله‌ی کوچک و ارزان‌قیمت است که هنگام اتصال به پورت HDMI، عملاً خود را به‌عنوان یک با رزولوشن بالا به کامپیوتر شناسانده و در نتیجه تمام توان گرافیکی سیستم را به کار می‌گیرد.

انویدیا که پیش از این با انتشار تصادفی نسخه GeForce 470.05 درایور RTX 3060 در وبسایت رسمی خود به ماینرها اجازه داده بود تا بدون محدودیت از این کارت برای استخراج ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم استفاده کنند، عملاً ثابت کرده که مکانیزم امنیتی ظاهراً پیچیده و مطمئنی که از آن صحبت می‌کردند، تنها یک ترفند نرم‌افزاری با استفاده از درایورهای این GPU بوده است. باوجود اینکه درایور مذکور بلافاصله از روی سرور برداشته شد، حالا می‌توان با یک سرچ ساده در اینترنت، این نسخه را به‌سادگی دانلود کرد.

استفاده از چند کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3060 برای ماینینگ

اما در جدیدترین اخبار فناوری و سخت‌افزار، آندریاس شیلینگ، ویراستار وبسایت Hardwareluxx راه‌حل جدیدی را برای دور زدن محدودیت هش ریت در پردازنده‌های انویدیا پیدا کرده است. تست‌های انجام شده نشان می‌دهد که در صورت استفاده از چند پردازنده‌ی گرافیکی به‌صورت همزمان، محدودیت نرخ هش GeForce RTX 3060 به‌صورت خودکار اعمال می‌شود. به‌عنوان مثال در تصاویر ملاحظه می‌کنید که با استفاده از یک کارت گرافیک GeForce RTX 2080 Ti درکنار GeForce RTX 3060، محدودیت نرخ هش بلافاصله اعمال شده و توان خروجی سیستم را از مقدار مطلوب ۵۰ مگاهش بر ثانیه به ۲۱ – ۲۲ مگاهش بر ثانیه می‌رساند.

در نگاه اول باید گفت که این روش جالبی برای جلوگیری از استفاده‌ی این کارت‌ها برای مصارف ماینینگ به شمار می‌رود؛ چراکه درواقع سیستم در زمان اتصال چند پردازنده‌ی گرافیکی فوراً تشخیص می‌دهد که کدام GPU به‌عنوان آداپتور نمایشگر مورد استفاده قرار گرفته و با شناسایی الگوریتم استخراج روی سایر کارت‌ها، اقدام به محدود کردن آن‌ها برای استخراج رمزارزها می‌کند. معمولاً ماینرها از یک کارت گرافیک ارزان‌قیمت به‌عنوان اداپتور نمایشگر استفاده کرده و درکنار آن چند پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند را برای استخراج رمزارز به کار می‌گیرند.

رفع محدودیت استخراج اتریوم با NVIDIA GeForce RTX 3060

اما به نظر می‌رسد که استفاده از یک کانکتور ساده‌ی HDMI برای دور زدن این ترفند کافی خواهد بود. درواقع پلاگ Dummy HDMI درایور کارت گرافیک را فریب داده و سایر پردازنده‌های متصل به سیستم را به‌عنوان اداپتور نمایشگر شناسایی می‌کند. در نتیجه می‌توان از تمام توان استخراج کارت‌ها استفاده کرد. آندریاس در تصاویری که ازطریق حساب توییتر خود منتشر کرده نشان می‌دهد که همان پردازنده گرافیکی GeForce RTX 3060 که هنگام اتصال درکنار RTX 2080 Ti دچار محدودیت در استخراج اتریوم شده بود، حالا با این روش با تمام توان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چند کاربر کره‌ای نیز از این روش در سیستمی که به چهار پردازنده‌ی NVIDIA GeForce RTX 3060 مجهز شده استفاده کرده و نتیجه‌ی کار را موفقیت آمیز گزارش کردند. براین اساس، هنگام اتصال کانکتورهای HDMI هیچ محدودیتی بر سر راه استخراج اتریوم یا هر ارز دیجیتالی دیگری دیده نمی‌شود. کانکتورهای ساختگی HDMI به‌صورت گسترده و با قیمت‌های بسیار کمی در بازار موجود بوده و این اتفاق می‌تواند موجب افزایش قیمت این قطعات نیز بشود.

دور زدن محدودیت های استخراج با NVIDIA GeForce RTX 3060

ماینرها هنوز از کانکتورهای مشابه DVI برای این کار استفاده نکردند ولی انتظار می‌رود که این روش نیز جواب بدهد. انویدیا اعلام کرده که کارت گرافیک‌های قوی‌تری مانند NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti که هنوز به بازار عرضه نشده نیز قرار است از همین روش برای محدودیت استخراج استفاده کنند. حالا و با دور زدن محدودیت‌های RTX 3060، متأسفانه باید گفت که این سرنوشت برای RTX 3080 Ti نیز محتمل به نظر می‌رسد. مگر اینکه انویدیا تا زمان عرضه این کارت فکری به حال مکانیزم محدودکننده‌ی خود کند.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده