نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۷

انویدیا انتظار دارد کمبود عرضه GPU « تا اواخر سال 2021 » ادامه داشته باشد

انویدیا در کنفرانس مالی اخیر خود ضمن اشاره به برخی از دستاوردهای جدید این شرکت درباره مشکل کمبود عرضه پردازنده‌های گرافیکی در بازار اظهاراتی را مطرح کرده است.

مدیران ارشد انویدیا در نشست اخیر سرمایه‌گذاران و سهام‌داران این شرکت، علاوه‌بر معرفی پردازنده Grace برای سریع‌ترین ابرکامپیوتر هوش مصنوعی جهان، بخشی از گفتگوی خود را به کمبود عرضه پردازنده‌های گرافیکی در بازار اختصاص دادند. مشکلی که گریبان گیر بسیاری از پی سی گیمرهای جهان شده و همگام شدن با پیشرفت تکنولوژی را برای اکثر مخاطبان این حوزه بسیار سخت کرده است. براساس جدیدترین گزارش انویدیا، بعید به نظر می‌رسد که این مشکلات تا پایان سال ۲۰۲۱ رفع و رجوع شود.

کلت کرس، مدیر مالی شرکت Nvidia در این خصوص می‌گوید:

«درحالی که مجاری تولید و تأمین پردازنده‌های گرافیکی همچنان با با محدودیت مواجه است، حجم تقاضا در مقایسه با نرخ عرضه بیش از حد بالا رفته است. انتظار می‌رود که این تقاضا تا پایان سال جاری همینطور ادامه داشته و در مقابل، با حمایت مالی از رشد نرخ تولید، تلاش ما بر این است که از سه‌ماهه نخست سال آینده قادر به پاسخگویی به این درخواست‌ها باشیم.»

شرکت انویدیا

بنابراین در بهترین شرایط باید حداقل تا اردیبهشت ماهِ سال آینده برای ساماندهی به وضعیت بازار سخت‌افزار منتظر بمانیم. این درحالی است که کرس پیش از این نیز در سال ۲۰۲۰ از احتمال بهبود شرایط تا ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت – خرداد ۱۴۰۰) خبر داده بود.

اما در بخش دیگری از این گزارش، به عرضه کاملاً موفقیت آمیز پردازنده‌های گرافیکی امپر (Ampere) اشاره شده است. انویدیا اعلام کرده که کارت گرافیک‌های سری امپر عملکرد شش ماه نخست Turing در استیم را بیش از دو برابر افزایش داده و در طول ۱۸ هفته‌ای که از آغاز عرضه خود پشت سر می‌گذارد، به فروش قدرتمند خود ادامه داده است. البته که باتوجه به کمبود عرضه و فروش فوری کارت گرافیک‌های عرضه شده در بازار، انتظار این عملکرد نیز می‌رفت. اما شاید این آمار نشان‌دهنده افزایش چشمگیر حجم تقاضای GPU در سال ۲۰۲۱ باشد.

البته این حجم بالای تقاضا نه فقط از سوی جامعه گیمرها بلکه بخش قابل توجهی از آن به فعالان صنعت ارزهای دیجیتال و دلال‌هایی که سعی دارند از کمبود این محصولات در بازار به نفع خود استفاده کنند نیز اختصاص دارد.

کارت گرافیک Nvidia RTX

از طرفی Acer اخیراً درباره احتمال بهبود شرایط در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ صحبت کرده که احتمالاً با بهبود وضعیت شیوع جهانی ویروس کرونا در پی تداوم واکسیناسیون در ارتباط باشد. لازم به ذکر است که بخش قابل توجهی از کمبود عرضه کنونی بازار سخت‌افزار عمدتاً به محدودیت‎‌های ناشی از ویروس کرونا مربوط می‌شود.

بنابراین به نظر می‌رسد که اگر انویدیا قادر به تأمین پیوسته و مداوم نیاز بازار تا پایان سال جاری میلادی باشد، می‌توان امیدوار بود که از آغاز سال آینده شاهد بهبود شرایط بازار باشیم. در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود در اینباره را با زومجی و سایر کاربران مطرح کنید.


منبع pcgamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده