نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۱

بدتر شدن کمبود کارت های گرافیک RTX 3000 انویدیا

گزارش جدیدی که درباره وضعیت کمبود عرضه کارت گرافیک‌های جدید به بازار منتشر شده حاکی از آن است که برخلاف انتظارات، عرضه کارت گرافیک‌های سری آمپر انویدیا در سه‌ماهه آینده بدتر از قبل خواهد بود.

درحالی که پی سی گیمرها امیدوارند تا با بهبود عرضه نسل جدید کارت گرافیک‌های انویدیا و AMD قیمت این محصولات در بازار متعادل شود، به نظر می‌رسد که دقیقاً نقطه مقابل این روند در حال رخ دادن است. به گزارش وبسایت Tom’s Hardware، فروشگاه آنلاین Alternate که در چند کشور اروپایی فعالیت می‌کند، در ارتباط با منابع خود در شرکت انویدیا درباره وضعیت نامساعد دسترسی خریداران به کارت گرافیک‌های سری RTX 30 صحبت کرده است. این گفت‌وگو به‌طور کلی در بدتر شدن وضعیت عرضه این محصولات به بازار خلاصه می‌شود.

سخنگوی فروشگاه آلترنیت درباره اینکه کدامیک از مدل‌های سری RTX 3000 بیش از سایرین درگیر این مشکل خواهد بود سؤال کرده که ظاهراً RTX 3080 و RTX 3060 Ti کمیاب‌ترین مدل‌های این گروه در بازار خواهند بود. هردوی این مدل‌ها به تعداد محدودی به بازار عرضه شده و این درحالی است که بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داده‌اند. آلترنیت در گزارش خود می‌نویسد:

«امکان دسترسی به RTX 3080 به‌خصوص برای سفارشات جدید تقریباً صفر است. متأسفانه قیمت سفارشات جدید نیز در پی کمبود عرضه و فشار تقاضا در بازار افزایش خواهد یافت.»

باوجود اینکه تأمین تقاضای RTX 3070 و RTX 3090 نیز وضعیت جالبی ندارد، تعداد افرادی که در صف تقاضای خرید این کارت‌ها قرار دارند به اندازه دو مدل قبلی زیاد نیست.

کارت گرافیک های انویدیا و amd

کمبود چیپ‌های الکترونیکی در بازار از زمان شیوع ویروس کرونا به صنایع متعددی آسیب وارد کرده است. از جمله این موارد می‌توان به صنعت بازی‌های ویدیویی و صنایع خودروسازی اشاره کرد. بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان به همین دلیل مجبور به توقف یا کاهش نرخ تولید اتوموبیل‌های خود شده‌اند.

این مشکل با نزدیک شدن به موعد سال نو چینی در ۱۲ فوریه ۲۰۲۱ و تعطیلی چند روزه کارخانجات تولیدی تشدید شده است. تعطیلات عید کشور چین ممکن است تا دو هفته به طول بیانجامد. ضمن اینکه به‌طور کلی کمبود مواد اولیه تولید کارت گرافیک‌ها نیز مزید بر علت شده است.

علاوه‌بر همه‌ی مواردی که بالاتر به آن اشاره شد، افزایش ارزش ارزهای دیجیتالی از قبیل بیت کوین، اتریوم و... نیز موجب شده تا ماینرهای ارزهای رمزگذاری شده به‌صورت عمده اقدام به خرید کارت گرافیک‌های قدرتمند گیمینگ کنند. حتی برخی از این افراد، به لپ‌تاپ‌های مجهز به کارت گرافیک‌های امپر رو آوردند تا با استفاده از آن‌ها به استخراج اتریوم بپردازند.

انویدیا جیفورس RTX

در این وضعیت نامساعد، eBay به بهترین مرجع دسترسی به کارت گرافیک‌های سری RTX 3000 تبدیل شده است. البته که دلال‌های این بازار با قیمت‌های چند برابری اقدام به فروش این محصولات می‌کنند. براساس گزارش‌ها رسمی، تاکنون بیش از ۵۳ هزار کارت گرافیک جدید انویدیا و AMD به ارزش ۶۵ میلیون دلار توسط این دلالان به فروش رسیده است.

از سوی دیگر شایعات جدیدی در فضای مجازی مطرح شده که به احتمال عرضه مجدد کارت گرافیک‌های RTX 2060 و RTX 2060 Super برای جبران بخشی از تقاضای بازار اشاره دارد که البته چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

نظر شما درباره وضعیت کمبود کارت گرافیک‌های جدید در بازار به چه شکل است؟


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده