نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۴

روش جدید ماینرهای چینی برای دور زدن محدودیت های RTX 3060

ماینرهای چینی با دور زدن محدودیت نرخ هش کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 30 انویدیا مانند RTX 3060 به حداکثر توان ۵۰ مگاهش بر ثانیه دست پیدا کردند.

ماینرهای ارزهای رمزگذاری شده در کشور چین موفق شدند تا با غیرفعال کردن قابلیت Hash Rate Limiter یا محدودکننده‌ی نرخ هش پردازنده‌های سری GeForce RTX 30، به بالاترین توان استخراج رمزارزها در کارت گرافیک GeForce RTX 3060 دست پیدا کنند. درحالی که انویدیا در زمان معرفی این قابلیت با اطمینان از توانایی بازدارندگی آن برای کنترل بازار فروش صحبت می‌کرد. این محدودیت‌ها در پی هجوم ماینرها به سمت پردازنده‌های گیمینگ این شرکت و کمبود عرضه این محصولات به بازار اعمال شده بود.

GeForce RTX 3060 اولین کارت گرافیک سری RTX 30 است که قابلیت محدودکننده‌ی نرخ هش برای آن ارائه شده بود. انویدیا در توضیحات خود درباره نحوه ارتباط قسمت‌های مختلف GPU، از امنیت بالای آن در مقابل کرک شدن و دور زدن صحبت کرده بود. قابلیت محدودکننده‌ی Hash Rate با شناسایی نوع کاربری سیستم در زمان استخراج ارزهای دیجیتال، بلافاصله توان پردازنده را با محدودیت مواجه می‌کرد تا به‌نوعی از هجوم ماینرهای به سمت این محصولات که به‌طور ویژه برای کاربری گیمینگ طراحی شدند جلوگیری کند.

طراحی GeForce RTX 3060

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3060 به‌صورت پیشفرض، حدود ۴۰ تا ۴۵ مگاهش بر ثانیه توان ماینینگ ارائه می‌کند. اما بلافاصله بعد از اینکه فرایند استخراج روی این کارت آغاز می‌شود، این سرعت به ۲۰ تا ۲۵ مگاهش بر ثانیه افت می‌کند که باتوجه به قیمت پیشنهادی این محصول، توجیه اقتصادی نخواهد داشت. بااین‌حال، ماد چینی منتشر شده می‌تواند حداکثر راندمان دستگاه را از آن دریافت کند. تصویری که توسط یکی از کاربران توییتر به نام I_Leak_VN منتشر شده، Geforce RTX 3060 را درحالی که ارز دیجیتال اتریوم را با نرخ ۴۵ مگاهش بر ثانیه استخراج می‌کند نشان داده است. در این تصویر از الگوریتم Dagger Hashi-Motto استفاده شده و ۸ کارت گرافیک برای ارائه‌ی مجموع نرخ هش 362.75MH/s مورد استفاده قرار گرفته است.

استخراج اتریوم با GeForce RTX 3060

یک گروه ویتنامی در فیسبوک تأیید کرده که این روش واقعاً جواب داده و می‌تواند از GeForce RTX 3060 حداکثر ۵۰ مگاهش بر ثانیه توان دریافت کند. بنابراین GeForce RTX 3060 عملاً می‌تواند با نرخ مشابه کارت گرافیک RTX 3060 Ti یا حتی نزدیک به RTX 3070 ارز دیجیتال استخراج کند. درحالی که برق مصرفی این مدل به مراتب کمتر از دو کارت دیگر است.

انتظار می‌رود این اتفاق در کوتاه مدت منجر به ایجاد یک کمبود شدید در بازار کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 30 شود. این درحالی است که همین حالا هم حجم تقاضا با عرضه این محصولات همخوانی ندارد و این اتفاقات منجر به افزایش قیمت قابل‌توجه مدل‌های پرمتقاضی مانند RTX 3060 در بازار شده است. از طرفی باتوجه به ضعف استراتژی مقابله کننده‌ی انویدیا، باید انتظار داشته باشیم که محصولات عرضه نشده‌ای مانند NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti نیز در زمان فروش با چنین مشکلاتی مواجه شوند.

نظر شما درباره عبور ماینرهای چینی از دیوار محدودیت‌های انویدیا بر سر راه آن‌ها چیست؟ اگر شما هم با مشکلات کمبود این محصولات در بازار مواجه بودید، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده