// جمعه, ۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۶

کاهش قدرت کارت گرافیک RTX 3060 درصورت استفاده برای استخراج رمزارز

انویدیا برای منصرف کردن ماینرها از خرید کارت گرافیگ RTX 3060 قدرت آن را در زمان استفاده برای استخراج رمزارز تا میزان قابل‌توجه‌ای کاهش می‌دهد.

طبق جدیدترین اخبار سخت‌افزار، انویدیا قصد دارد قدرت کارت گرافیک جدید RTX 3060 را برای استخراج رمزارز اتریوم (Ethereum) کاهش ‌دهد. کارت گرافیک RTX 3060 در تاریخ ۲۵ فوریه (۷ اسفند) به بازار عرضه می‌شود و درایورهایی که همزمان با این کارت منتشر خواهند شد، میزان Hash Rate (کل قدرت محاسباتی برای استخراج رمزارز و پردازش تراکنش‌ها بر بستر بلاک‌چین) آن را برای استخراج اتریوم به ‌صورت نرم‌افزاری نزدیک به ۵۰ درصد کاهش می‌دهند. البته لازم به ذکر است که نرم‌افزار فعالیت استخراج رمزارز توسط کاربر را تشخیص داده و سپس این محدودیت را اعمال می‌کند.

مت ووبلینگ، رئیس بازاریابی جهانی انویدیا در خصوص این تصمیم توضیح می‌دهد: «ما کارت‌های گرافیک GeForce را برای گیمرها طراحی می‌کنیم و آن‌ها همیشه [مدل بهتر و قدرتمندتر این کارت‌ها را] از ما تقاضا می‌کنند. بااین‌حال، کارت‌های گرافیک انویدیا قابل برنامه‌نویسی هستند و کاربران ما دائما مصارف متفاوتی را برای آن‌ها پیدا می‌کنند؛ از استفاده برای شبیه‌سازی آب‌و‌هوا و زنجیره‌ی کدهای ژنتیکی گرفته تا یادگیری عمیق و صنایع روباتیک. استخراج رمزارز نیز یکی از همین مصارف است.»

از این تصمیم انویدیا این‌طور برمی‌آید که آن‌ها در تلاش هستند تا به‌نوعی کمبود شدید محصولات GeForce را در بازار جبران کنند. انویدیا در حال حاضر یک پردازنده‌ی اختصاصی برای استخراج رمزارز (CMP) برای ماینرهای اتریوم به بازار معرفی کرده است. این CMP قادر به پردازش گرافیک کامپیوتری نیست و به‌جای آن بهترین عملکرد و کارایی را برای استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال به همراه دارد. انویدیا می‌گوید تولید این مدل پردازنده‌ها «روی عرضه‌ی کارت‌های گرافیک GeForce مخصوص گیمینگ آن‌ها به بازار تاثیر آن‌چنان زیادی نمی‌گذارد.»

پردازنده‌ی جدید انویدیا مخصوص استخراج رمزارز

پردازنده‌ی جدید انویدیا مخصوص استخراج رمزارز (CMP)

محصولات CMP انویدیا پورت‌های ورودی صدا و تصویر ندارند و همین دلیل می‌توان تعداد زیادی از آن‌ها را کنار یکدیگر قرار داد و به یک سیستم استخراج رمزارز متصل کرد. انویدیا همچنین فرکانس و حداکثر ولتاژ هسته‌ی این پردازنده‌ها را پایین‌تر از کارت‌های گرافیکی معمولی در نظر گرفته تا قدرت پردازشی مورد نیاز برای استخراج اتریوم را که کم هم نیست، بهبود دهد. ووبلینگ می‌گوید: «با تولید پردازنده‌های CMP می‌توانیم به ماینرها کمک کنیم تا کاراترین دیتاسنترهای ممکن را بسازند. از طرفی کارت‌های گرافیک RTX خود را برای گیمرها نگه خواهیم داشت.»

به‌نظر می‌رسد که تولید پردازنده‌‎های اختصاصی برای استخراج رمزارز مورد استقبال ماینرها و متخصصان بازار قرار گرفته است. بااین‌حال، تضعیف عملکرد کارت RTX 3060 برای استخراج ارزهای دیجیتال شاید انتقادهایی را نسبت به این رویکرود انویدیا به همراه داشته باشد. محدودیت‌هایی که انویدیا روی این کارت اعمال می‌کند مصنوعی هستند و با استفاده از نرم‌افزار انجام می‌شوند. چنین تصمیمی احتمالا به این خاطر است که انویدیا به سختی در تلاش است تا تولیدات خود را افزایش داده و به نیاز روزافزون اقشار مختلف جامعه به محصولات این شرکت پاسخ دهد. در حال حاضر صنایع مختلفی، از بازی‌سازی گرفته تا تولید خودرو، با کمبود کارت گرافیک دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

نظر شما کاربران زومجی در این خصوص چیست؟ نظرات خود را درصورت تمایل با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع The Verge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده