نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۵

تصاویری از یک مزرعه استخراج ارز دیجیتال با صدها لپتاپ GeForce RTX 30

درحالی که انویدیا واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده، یک شرکت چینی سازنده لپ‌تاپ‌های مبتنی بر کارت گرافیک‌های انویدیا GeForce RTX 30 محصولات خود را به ماینرهای ارزهای رمزگذاری شده ارائه می‌کند.

شرکت Hasee یک تولید کننده نوت بوک در کشور چین است که محصولات مبتنی بر کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 30 خود را به بازار عرضه می‌کند. اما یک مزرعه استخراج ارزهای دیجیتال در چین ویدیویی از صدها لپ‌تاپ این برند را در اینترنت منتشر کرده در سازوکار مزارع استخراج مستقر شده یا در شرف این کار قرار دارند. درواقع این موضوع که ماینرها حالا از لپ تاپ های گیمینگ برای فعالیت در تجارت ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند، حالا دیگر به‌صورت علنی مشخص شده است.

هفته گذشته یک خبر جنجالی مبنی بر خرید عمده‌ی لپ‌تاپ‌های جدید گیمینگ توسط ماینرهای چینی منتشر شده بود که واکنش‌های زیادی را در پی داشت. این درحالی است که به‌دلیل عرضه محدود کارت گرافیک‌های جدید انویدیا به بازار، این محصولات بسیار کمیاب شده و این موضوع سبب افزایش چند برابری قیمت‌ها شده است. لذا گیمرهای علاقه‌مند به خرید این این محصولات به‌شدت نسبت به جمع آوری گسترده‌ی آن‌ها توسط ماینرها واکنش نشان داده و خواستار جلوگیری شرکت‌های تأمین کننده از این کار شده‌اند. براساس گفته‌های کاربران فضای مجازی، لپ‌تاپ‌ها و کارت گرافیک‌های جدید گیمینگ هرگز برای این منظور ساخته نشده و اقدامات اخیر ماینرها موجب آسیب به بازار فروش این محصولات شده است.

استخراج ارز دیجیتال با لپ تاپ

لپ تاپ های گیمینگ برای استخراج ارز دیجیتال

لذا باید دید که درنهایت واکنش انویدیا نسبت به خرید گسترده کارت گرافیک‌های دسکتاپ یا موبایل این شرکت توسط ماینرها به چه شکل خواهد بود. انویدیا در گذشته سابقه اعمال قوانین محدودکننده برای توزیع کنندگان و فروشگاه‌های عرضه محصولات خود را داشته و انتظار می‌رود که در شرایط کمبود شدید کارت‌های جدید این شرکت در بازار، تصمیم سازنده‌ای را در این خصوص اتخاذ کند.

از اواخر ماه نوامبر ۲۰۲۰ (آذرماه سال جاری) ارزش بسیاری از ارزهای رمزگذاری شده رایج از جمله اتریوم (ETH) و بیت کوین به‌طور قابل توجهی رو به افزایش بوده است. از طرفی در حال حاضر اتریوم بین ماینرهای GPU از بالاترین محبوبیت برخوردار است. به طوری که بسیاری از این ماینرها در کشور چین به امید خرید عمده‌ی کارت گرافیک‌های انویدیا در صف خرید کارخانه‌های تولیدی محصولات این شرکت حضور دارند. نکته جالب توجه اینجا است که لپ‌تاپ‌های مجهز به کارت گرافیک‌های RTX به هیچ عنوان قیمت پایینی ندارند؛ اما نرخ سودآوری این تجارت به طوری بالا رفته که خرید عمده چنین محصولات گران قیمتی را توجیه می‌کند.

استفاده از لپ تاپ های چینی برای استخراج ارز دیحیتال

صدها لپ تاپ گیمینگ برای استخراج بیت کوین

تصاویری که از مزارع استخراج بیت کوین توسط یک شرکت کوچک مانند Hasee منتشر شده، نمونه‌ای از سوء استفاده یک سری شرکت‌های متفرقه از محصولاتی است که برای اهداف دیگری تولید شده‌اند. به نظر می‌رسد که وقت آن رسیده تا انویدیا اقدام سریعی را برای ساماندهی این شرایط و جلوگیری از کمبود بیشتر و بالا رفتن بی رویه قیمت محصولات خود در بازار انجام دهد. شما می‌توانید نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده