نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۰

قیمت‌ های چندبرابری دلال‌ ها برای کارت های گرافیکی جدید انویدیا و AMD

فروشندگان واسطه‌ای eBay و StockX با فروش بیش از ۵۳ هزار کارت گرافیک‌ کمیاب انویدیا و AMD با قیمت‌های چند برابری، سود قابل توجهی را از آن خود کرده‌اند.

در ادامه‌ی گزارش وبسایت تک اسپات از آمار فروش کارت گرافیک‌های جدید انویدیا و AMD توسط واسطه‌هایی که ازطریق eBay یا StockX اقدام به فروش کالاهای کمیاب بازار می‌کنند، به فروش ۵۳ هزار پردازنده جدید امپر و RDNA2 اشاره شده که با ثبت رقمی بالغ بر ۶۵.۴۵ میلیون دلار، بیش از ۱۶ میلیون دلار سود خالص را عاید فروشندگان کرده است.

تک اسپات که اواسط هفته گذشته آمار جدیدی از فروش پردازنده‌های Zen 3 AMD در این پلتفرم‌ها را منتشر کرده بود، حالا به وضعیت کارت گرافیک‌های جدیدی که به سختی در بازار پیدا می‌شوند پرداخته است. کارت گرافیک‌های سری RTX 3000 انویدیا و RX 6000 شرکت AMD از زمان عرضه رسمی به بازار فروش، با چالش تأمین نیاز بازار مواجه بوده‌اند. لذا دلال‌های بازار نیز در این شرایط دست به کار شده و این محصولات را با قیمت‌های بالاتری به مردم می‌فروشند.

نمودار نواسانات قیمت کارت گرافیک‌های RTX 3000

اگر با محصولات جدید تیم سبز شروع کنیم، جمعاً ۴۹.۵۸۰ پردازنده‌ی امپر ازطریق eBay یا StockX فروخته شده که مبلغ ۶۱.۵ میلیون دلار را در این معاملات جابه‌جا کرده است. از این مبلغ، ۱۵.۲ میلیون دلار را سود خالص فروشندگان تشکیل می‌دهد. این درحالی است که eBay، StockX و درگاه پرداخت PayPal نیز از این معاملات مبلغ قابل‌توجه ۶.۸ میلیون دلار سهم برده‌اند.

مقاله‌های مرتبط:

    • عرضه کارت‌های گرافیک‌ GeForce RTX 30 تا سال ۲۰۲۱ با محدودیت مواجه خواهد بود

در چند روز گذشته، اکثر محصولات سری آمپر به جز RTX 3090 و برخلاف پردازنده‌های Zen 3 در وبسایت eBay با افزایش قیمت مواجه شده است. دلال‌ها به‌طور میانگین این کارت گرافیک‌ها را با ۱۴۰ تا ۲۰۰ درصد قیمت‌های مصوب به فروش می‌رسانند. بیشترین سهم از این بازار متعلق به RTX 3080 بوده که در حال حاضر با قیمت ۱۳۰۰ دلار یعنی ۸۵ درصد بالاتر از قیمت اصلی آن در eBay فروخته می‌شود.

حتی عرضه کارت گرافیک RTX 3060 Ti نیز موجب پایین‌ آمدن قیمت‌ها نشده است. مدل RTX 3060 از ۱۶۰ درصد بالاتر از قیمت عرضه خود در نخستین روز از سال ۲۰۲۱، در بالاترین حالت به ۲۱۰ درصد این قیمت رسیده و در حال حاضر با ۱۹۰ درصد افزایش قیمت به فروش می‌رسد. RTX 3080 نیز وضعیت مشابهی را تجربه می‌کند؛ جایی که افزایش ۱۷۰ درصدی قیمت این محصول در تعطیلات کریسمس حالا به ۲۰۰ درصد رسیده است.

نسخه Founders Edition کارت گرافیک‌های سری RTX 3000 نیز بیشترین حجم تقاضا را در بازار فروش به خود اختصاص داده‌اند. مدل‌های EVGA و Asus در این فهرست صدرنشین بوده و نسبت به سایرین محبوب‌ترند. علاوه‌بر این، از زمان عرضه کارت گرافیک‌های جدید انویدیا، مدل‌های قدیمی‌تر RTX 20xx، RTX 16xx، GTX 1000 و حتی GTX 900 نیز به‌طور متوسط از ۳۳ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را در بازارهای ثانویه به خود می‌بینند.

نمودار نواسانات قیمت کارت گرافیک‌های AMD

اما در سمت مقابل، آمار فروش محصولات جدید AMD اعداد و ارقام کوچکتری را به خود اختصاص داده است. کارت گرافیک‌های RDNA 2 این شرکت، تاکنون نزدیک به ۳.۴۶۱ نسخه مختلف را در پلتفرم‌های eBay و StockX به فروش رسانده که فقط ۷ درصد آمار فروش سری RTX 30 از شرکت رقیب را نشان می‌دهد. این تعداد، ۳.۹۵ میلیون دلار فروش کلی را به‌دنبال داشته که ۹۴۴ هزار دلار از این مقدار به سود فروشندگان و ۶۱۵ هزار دلار از آن به سهم eBay/PayPal/StockX اختصاص دارد.

کارت‌های AMD نیز به‌طور متوسط ۱۶۰ تا بیش از ۲۰۰ درصد قیمت واقعی خود به فروش می‌رسند. ظاهراً کارت گرافیک Radeon RX 6800 XT با قیمت مصوب ۴۹۹ دلار، بیشترین سود را برای فروشندگان واسطه‌ای خود به همراه داشته است. این مدل درحال حاضر نزدیک به ۱۲۲۹ دلار قیمت گذاری می‌شود.

البته جا دارد به این نکته نیز توجه کنیم که علت این نابسامانی تنها کمبود عرضه این کارت گرافیک‌ها به بازار نبوده است. اختصاص مالیات ۲۵ درصدی به محصولاتی که ازطریق چین به مرزهای ایالات متحده آمریکا وارد می‌شوند یکی از مهم‌ترین دلایلی است که برای قیمت‌های نجومی این محصولات مطرح می‌شود. هردو شرکت انویدیا و AMD به مخاطبان خود هشدار دادند که احتمالاً تا پایان سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۱ این مشکل پابرجا خواهد بود. بنابراین به نظر می‌رسد که فعلاً نمی‌توان انتظار پایین آمدن قیمت‌ها را در بازار داشت.

نظر شما درباره قیمت بالای کارت گرافیک‌های جدید AMD و انویدیا در بازارهای جانبی چیست؟ اگر شما هم یکی از این محصولات را خریداری کردید، تجربیات خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده