بازی موبایل ایرانی «۱۰۰ درصد» چند روز پیش برای گوشی‌های اندرویدی عرضه شد و حال در زومجی به بررسی این بازی فکری پرداختیم. با ما همراه باشید.

استودیو آروند و تیمی متشکل از پنج نفر به سرپرستی حمیدرضا دشتی، بازی موبایل «۱۰۰ درصد» را ساخته و از طریق کافه بازار برای گوشی‌های اندرویدی عرضه کرده‌اند. این بازی علاوه بر این که قرار است به عنوان یک «بازی» سرگرم‌کننده باشد، قصد دارد تا حافظه گیمر را نیز در زمینه برخی اطلاعات عمومی به چالش بکشد. ولی آیا سازندگان واقعا در رسیدن به این هدف موفق بوده‌اند؟ بازی «۱۰۰ درصد» چه نقاط ضعف یا قوتی دارد؟ در این بررسی سعی خواهیم کرد تا به این سوالات پاسخ دهیم.

| دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p

«صد درصد» در مجموع شامل ۸۰ مرحله مختلف است که هریک از این مراحل خود شامل ۳ زیر مرحله هستند که ۲ مورد از آن‌ها متنی بوده و یک مورد تصویری است. گیمر با خواندن سوالات که در زمینه‌هایی مثل آثار باستانی ایران، شمال کشور، میوه‌های هسته‌دار و موارد این‌چنینی هستند، باید تمام موارد مرتبطی را که به ذهنش می‌رسد از طریق صفحه کلید خود بازی وارد کند. هریک از پاسخ‌های داده شده در صورت صحیح بودن درصد مشخصی به امتیازات گیمر اضافه می‌کنند و در نهایت مرحله با رسیدن امتیازات به صد درصد تمام می‌شود. در مورد سوالات تصویری نیز همین مورد صادق است و باید مثلا پس از مشاهده یک کودک در حال بازی با هواپیمای اسباب‌بازی است، مواردی که به ذهن‌تان می‌رسد را وارد کنید. تا این‌جای کار همه‌چیز خوب به نظر می‌رسد و بازی با یک ایده جالب قصد دارد تا سرگرمی و آموزش را در کنار هم ارائه دهد.

ولی اولین مشکل بازی، در همین زیاد بودن تعداد مراحل آن است. چرا که داشتن مراحل زیاد، فقط به شرطی می‌تواند یک نکته مثبت باشد که در هر مرحله شاهد چیز جدیدی باشیم. ولی برخی مراحل بازی «۱۰۰ درصد»، فقط به دلیل افزودن رقم مربوط به تعداد مراحل آن در این اثر گنجانده شده‌اند. این مورد البته در مراحل تصویری نمود بیش‌تری دارد و برای مثال تماشای یک فیل که در حال شنا زیر آب است، نه‌تنها هیچ نکته سرگرم‌کننده‌ای ندارد، بلکه مورد خاصی را هم آموزش نمی‌دهد. به عنوان مثال شاید برای یاد‌ دادن شنا و لغات مرتبط با آن، استفاده از عکس یک شناگر مناسب‌تر بود. در ادامه می‌توانید نمونه‌هایی از این مراحل تصویری عجیب را تماشا کنید:

البته در کنار این مراحل، چندین مرحله خوب هم دیده می‌شود که حداقل برای کاربران کم سن و سال نکات مثبت زیادی دارند. مراحلی که در مورد شناخت کلمات هم‌خانواده هستند یا مراحل معرفی رنگ‌ها و میوه‌های مختلف نمونه‌هایی از این قبیل مراحل هستند.کاش سازندگان به جای افزایش تعداد مراحل بازی‌شان، فقط چنین مراحلی را در آن قرار داده بودند تا هم جنبه آموزشی بازی نمود بیش‌تری داشته باشد و هم از کِسل کننده شدن مراحل پیش‌گیری شود.

باور کنید حتی اگر مراحل تصویری در بازی وجود هم نداشتند، هیچ آسیبی به گیم‌پلی کلی آن وارد نمی‌شد

دایره‌المعارف لغات بازی بسیار کامل است و برای هر سوال جواب‌های متعددی در نظر گرفته شده و البته قانون هم‌خانواده هم در این مورد رعایت شده است. منظور از این قانون این است که برای مثال در پاسخ به سوال وسلیه‌هایی که باطری کار می‌کنند، گوشی، موبایل و تلفن همراه همگی در یک دسته قرار می‌گیرند و با وارد کردن هریک از آن‌ها فقط یک نوع درصد از ۱۰۰ درصد کلی تکمیل می‌شود. ولی یک مورد نه‌چندان دلچسب دیگر که دقیقا از دل این نکته قوت نشات می‌گیرد، تلاش عجیب سازندگان برای بالا بودن تعداد پاسخ‌های هر مرحله است که در نتیجه آن شاهد پاسخ‌های هر از گاهی بی‌ربط هستیم. این پاسخ‌ها نه تنها کمکی به جذابیت بازی نمی‌کنند، بلکه فقط راهی برای مجبور کردن کاربر به خرید سکه هستند. چرا که میزان سکه‌های هدیه داده شده پس از تکمیل هر مرحله در برابر میزان سکه‌های مورد‌نیاز برای استفاده از راهنمایی‌ها بسیار ناچیز است و پس از مدتی حتما باید برای پیشروی در بازی، سکه‌های بیش‌تری را از طریق بازار خریداری کنید. چرا که برخی پاسخ‌های بازی واقعا به عقل جن هم خطور نمی‌کند!

پس از بررسی گیم‌پلی بازی، نوبت به جلوه‌های بصری و صوتی آن می‌رسد. استودیو آروند از یک رابط کاربری رنگارنگ و شاد برای طراحی محیط و منو‌های بازی استفاده کرده که در مجموع محیطی شاد را به ارمغان می‌آورد که هرگز هم خسته‌کننده نمی‌شود. ولی در بخش طراحی‌های مربوط به انیمیشن‌ها بازی ضعف دارد. چرا که معمایی بودن بازی، هرگز دلیل نمی‌شود تا در ساخت گرافیک آن به رنگارنگ بودن محیط اکتفا کرد. برای مثال اگر پس از جواب دادن به هریک از سوالات، جواب مربوطه با یک انیمیشن زیبا رونمایی می‌شد حس بسیار خوبی علی‌الخصوص به مخاطب کم سن و سال می‌داد و تنوع بیش‌تری به بازی می‌بخشید. ولی در حالت کلی طراحی رابط کاربری بازی جذاب است و این مورد یکی از نکات مثبت بازی است.

طراحی محیط‌های بازی شاد و رنگارنگ است و همین مساله یکی از نکات مثبت بازی است

ولی بر‌خلاف گرافیک بازی، ۱۰۰ درصد در بخش صوتی اصلا عمل‌کرد خوبی ندارد. پس از ورود به بازی با یک موسیقی شاد و پر‌انرژی روبرو می‌شود که نوید یک اثر خوب را در این زمینه می‌دهد. ولی تنها موسیقی بازی محدود به همین قطعه کوتاه ۳۰ ثانیه‌ای است و در طی مراحل هیچ موسیقی دیگری پخش نمی‌شود. شاید این مساله به دلیل نیاز بازی به داشتن تمرکز کار معقولی باشد، ولی حداقل سازندگان می‌توانستند تعداد موسیقی‌های پخش‌شده در منو‌ها را بیش‌تر کنند یا حداقل یک موسیقی آرام را در طی مراحل آن پخش کنند.

در حالت کلی، «۱۰۰ درصد» بازی است که حداقل در برخی سوالات خود به خوبی می‌تواند ذهن گیمر را به چالش بکشد. همچنین برای کاربران کم سن و سال هم شامل محتوای آموزشی مناسبی است. با این حال ایراداتی که به آن‌ها اشاره کردیم، باعث می‌شوند تا این بازی فقط در حد یک اثر متوسط باشد و چیز جدیدی به بازی‌های معمایی اضافه نکند.

اگر این بازی را تجربه کرده‌اید، نظرات خود را در مورد آن و همچنین بررسی صورت گرفته با زومجی در میان بگذارید.

دانلود بازی از کافه بازار

زومجی چگونه یک بازی را بررسی می‌کند؟


۱۰۰ درصد

بازی «۱۰۰ درصد» ایده بسیار خوبی دارد که متاسفانه از مشکلات متعددی در گیم‌پلی خود رنج می‌برد. همین مشکلات باعث می‌شوند تا بازی که می‌توانست به یک اثر سرگرم‌کننده و آموزشی تبدیل شود، پس از مدتی کِسِل‌کننده شود. در این بین نیاز مبرم به خرید سکه‌ها هم باعث می‌شود تا پس از مدتی مجبور شوید تا برای ادامه بازی مبتنی بر خرید سکه عمل کنید. تمامی این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا «۱۰۰ درصد» به یک بازی متوسط تبدیل شود و فقط برای مدت زمان کوتاهی حس سرگرم‌کننده خود را حفظ کند.
افشین پیروزی

6

نقاط قوت

  • - طراحی خوب منو‌های بازی
  • - داشتن برخی مراحل مفید از لحاظ آموزشی

نقاط ضعف

  • - عملکرد بسیار ضعیف بازی در بخش صوتی
  • - وجود مراحل تصویری عجیب در بازی که نه از لحاظ آموزشی و نه از لحاظ سرگمی چیزی به آن اضافه نمی‌کنند
  • - وجود برخی پاسخ‌های بی‌ربط در بازی که فقط کاربر را مجبور خرید سکه‌های بازی می‌کند
  • - عدم تعادل بین میزان سکه‌های دریافتی پس از اتمام مراحل و سکه‌های مورد‌نیاز برای راهنما‌ها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده