بررسی بازی موبایل Alien Creeps
با وجود بازیهای گوناگونی که در سالهای اخیر در سبک دفاع از قلعه ساخته شده، همیشه استانداردهای آن ثابت مانده و بازیها در اکثر موارد، جز تغییرات کوچک چیزی به این سبک اضافه نکردهاند. زمانی بازی Fieldrunners در میان کاربران گوشی موبایل بسیار محبوب شده بود و روند سرراست آن، خیلیها را علاقهمند این سبک از بازیها کرد. تقریباً از موقعها بود بازیها کمکم پیچیدهتر شدند و ویژگیهای زیادی روی هستهی اصلی آنها سوار شد و صد البته، محبوبیت آنها روز به روز افزایش یافت. مدتی پیش بازی Kingdom Rush Origin، جدیدترین نسخهی یکی از بهترین بازیهای این سبک را در زومجی بررسی کردیم و سپس سراغ خوشساختترین بازی دفاع از قلعهی ایرانی، یعنی بتلفیش رفتیم. اخیراً هم Tower Dwellers Gold، یکی دیگر از بازیهای جذاب این سبک را که حال و هوای تازهای داشت مورد بررسی قرار دادیم. حال میخواهیم سراغ بازی برویم که ژانر دفاع از قلعه را به کاملترین حالت خود از زمان عرضهی اولین بازیهای اینچنینی رسانده و با بهره گرفتن از المانهای دیگر سبکها، تجربهای غنی و گسترده ارائه میکند. Alien Creeps به قوانین اساسی دفاع از قلعه پایبند است و قصد ندارد تغییر بزرگی در هستهی اصلی گیمپلی این سبک ایجاد کند. باز هم با همان مسیرهای پرپیچ و خمی طرفیم که باید گوشه و کنار آن را با برجها و ساختمانهای دفاعی پرکنیم و جلوی رد شدن دشمن را از سمت دیگر صفحه بگیریم. اینکه یک بازی دفاع از قلعه چطور میتواند خودش را از میان دهها بازی مشابه دیگر متمایز کند و با همین گیمپلیِ به ظاهر ساده کاری کند که در عین آشنا بودن برای مخاطب، به او تجربهی جدیدی هم ارائه کند؛ هنر سازنده است که استودیوی اوتپلی توانسته به خوبی به آن نایل شود.
هنگام آغاز بازی، یک فرمانده توضیحات لازم را به شما میدهد و فضای کلی بازی را شرح میدهد. فضاییها بازهم به زمین حمله کردهاند و این وظیفهی شماست که جلوی دهها نژاد مختلف از آنها را بگیرید و زمین را نجات دهید. وسایل شما برای این کار، سه چهار مدل ساختمان دفاعی، نیروهای پیاده، پشتیبانی هوایی و البته یک «قهرمان» است که یک سر و گردن از بقیه بزرگتر و البته جانسختتر است. اسلحههای دفاعی Alien Creeps علاوه بر یک مسلسل که پای ثابت همهی بازیهای دفاع از قلعه است، شامل موشکانداز، لیزر و «برج تسلا» میشوند. هرکدام از اسلحهها مناسب نیروهای خاصی از دشمن هستند و آرایش قرارگیری آنها در نقشه هم از ابتداییترین نکاتی است که هر طرفدار سبک دفاع از قلعه، آن را مد نظر قرار خواهد داد. قهرمان بازی کاملاً قابل کنترل است و میتوانید در مواقع نیاز او را به قسمتهای مختلف نقشه بفرستید و مشخص کنید که چه دشمنی را هدف قرار دهد. اگر قصد نابود کردن گروه بزرگی از دشمنان را داشتید، میتوانید از پشتیبانی هوایی کمک بگیرید. در مرحله میتوانید ۲۰ بار هلیکوپتری را فراخوانی کنید تا با بمبهای خوشهای دخل فضاییها را بیاورد. برای دفاع هرچه مستحکمتر نیز میتوانید از نیروهای پیاده کمک بگیرید و تعداد از آنها در مناطق مختلف نقشه قرار دهید.
جزئیات نقشهها و طراحی کلی بازی بسیار خوب کار شده و یکی از نقاط قوت اصلی آن به شمار میرود
تنوع تجهیزات دفاعی و نژادهای مختلف دشمنهای فضایی از نکات قابل توجهی است که همان اوایل بازی خودنمایی میکند و خیالتان از این بابت که با یک بازی کامل و گسترده طرف هستید، راحت میشود. اما وقتی به قسمت «تحقیقات» بازی راهنمایی میشوید، شگفتی جذابتری در انتظارتان است: سیستم بهبود و بروزرسانی تجهیزات دفاعی Alien Creeps به قدری گسترده و متنوع است که باید یک استراتژی هم برای انتخاب اینکه اول کدام ساختمان را به چه طریقی بهبود دهید، داشته باشید. چندین ارتقای مختلف برای هر نوع سیستم دفاعی - از جمله پشتیبانی هوایی و نیروی پیاده- وجود دارد که برای استفاده از آنها، باید مدت زمان خاصی سپری شود. به این معنی که میبایست ابتدا در بخش تحقیقات بروزرسانیهای مورد را انجام داده باشید تا بتوانید در خود مراحل از ساختمانهای ارتقا یافته استفاده کنید. ارتقاهای اولیه حدود ۵ یا ۱۰ دقیقه طول میکشند اما در سطوح بالاتر، باید این موارد را صفبندی کنید و چندساعتی منتظرشان بمانید. بازی دارای سیستم پرداخت درونبرنامهای است تا اگر خواستید بلافاصله ساختمانهایی مدرنتر داشته باشید، با پول واقعی بتوانید این کار را انجام دهید.
اینجا است که مسئلهی سختی بازی به یکی از چالشهای بزرگ بعد از رد کردن چند مرحلهی اول تبدیل میشود. برای پیروز شدن در مراحل بالاتر، باید از تجهیزات دفاعی پیشرفتهتری استفاده کنید و البته صبر زیادی هم برای پایان یافتن زمان ارتقای آنها داشته باشید. دشمنهای جدید هم دردسر جدیدی است که باید با آن دست و پنجه نرم کنید. گروهی از دشمنها بسیار سریع حرکت میکنند و چون در بعضی نقشهها، چند راه مختلف برای رسیدن به انتهای مسیر وجود دارد باید کاملاً حواستان به چهارگوشهی صفحه باشد و از همان ابتدای آغاز مرحله، ساختمانها را در نقشه پخش کنید. بعد از پایان هر مرحله، یک درجه سختی دیگر برای آن باز میشود تا امتیاز و نیروی بیشتری برای بنا کردن ساختمانها کسب کنید. چهار پنج مرحلهی اول بازی برای کسانی که تجربهی چندانی در سبک دفاع از قلعه ندارند، فوقالعاده لذتبخش است اما به خاطر افزایش میزان سختی، ادامه دادن آن شاید دیگر آن هیجان اولیه را نداشته باشد. برای ما که معمولاً تمایلی به پول خرج کردن برای این دست از بازیها نداریم، (Clash of Clans در این یک مورد استثنا است!) شاید خوشایند نباشد که ساعتها منتظر ارتقا یافتن ساختمانها باشیم. با اینکه سیستم ارتقای بازی بیشک یکی از نقاط قوت آن است، اما وقتی به دلیل قیمت بالای هر ارتقا نتوانیم به طور کامل از آن استفاده کنیم و تا حد خوبی اسلحههایمان را بهبود دهیم، کمی از ادامه دادن بازی زده میشویم.
Alien Creeps از آن بازیهایی نیست که هرموقع وقت اضافه داشتید سراغش بروید و چند دقیقهای خودتان را سرگرم کنید. رد کردن هرمرحله، مخصوصاً اگر به مراحل بالاتر رسیده باشید انرژی زیادی میگیرد و یک چالش اساسی برای محک سرعتالعمل و مهارتهای استراتژیکتان است. آن ارتقاهای چندساعته هم باعث میشوند که شاید تنها روزی یکبار سراغ بازی بروید اما این باعث نمیشود بازی را فراموش کنید و آن را کنار بگذارید. Alien Creeps یکی از بازیهای باارزش و باکیفیت دفاع از قلعه است و اگر اینقدر روی سیستم پرداخت درونبرنامهای تمرکز نمیکرد، میتوانست جزء بهترینهای این سبک قرار گیرد. این مشکل مختص این بازی نیست و بازیهای زیادی هستند که در آنها این مسئله به تجربهی لذتبخشی که ارائه میکنند، لطمه زده است. معلوم نیست گیمرها کمحوصله شدهاند یا سازندهها حریصتر، اما اینکه برای آسانتر شدن یک بازی پول خرج کنیم، مسئلهای است که چندسالی میشود گریبان همه را گرفته و آیندهی چندان روشنی هم برای آن پیشبینی نمیشود. دانلود از کافه بازار | دانلود از گوگل پلی | دانلود از آیتونز تهیه شده در زومجی زومجی چگونه یک بازی را بررسی میکند؟
Alien Creeps
نقاط قوت
- گیمپلی گسترده همراه با رعایت کردن استانداردهای سبک
- طراحی بسیار خوب نقشهها، کاراکترها و منوی بازی
- سیستم عمیق و چندلایهی ارتقای ساختمانها
- کاربرد مناسب و تأثیرگذار نیروی «قهرمان»
- چالشبرانگیزی و سختی لذتبخش
نقاط ضعف
- مدت زمان طولانی ارتقای ساختمانها
- تمرکز زیاد روی سیستم پرداخت درونبرنامهای