بررسی بازی Solo Leveling Arise Overdrive؛ سولو لولینگ در دنیای ویدیو گیم
مانهوا (وبتون) Solo Leveling یکی از محبوبترین وبتونهای منتشر شده تاکنون است. با توجه به این محبوبیت، انیمهای سریالی با اقتباس از این مانهوا منتشر شد که آن هم مورد استقبال کاربران زیادی قرار گرفت.
با چنین محبوبیتی، طبیعی بود که سازندگان به سراغ ساخت بازی ویدیویی اقتباسی از سولو لولینگ بروند. پیش از این تنها یک بازی موبایلی با الهام از سولو لولینگ ساخته شده بود، اما اکنون یک نسخه کنسولی با نام Solo Leveling Arise Overdrive هم عرضه شده است.
البته در حال حاضر این بازی فقط روی کامپیوتر عرضه شده است و نسخههای کنسولی آن سال آینده منتشر خواهند شد. این بازی در سبک نقشآفرینی اکشن قرار دارد و داستان سونگ جینوو، شخصیت اصلی سولو لولینگ را روایت میکند. با هم به سراغ نقد بازی برویم.
بررسی بازی Solo Leveling Arise Overdrive بر روی کامپیوتر و با کد ارسالی ناشر صورت گرفت.
در این بازی در نقش سونگ جینوو، ضعیفترین شکارچی جهان قرار خواهید گرفت و بازی شروعی قدرتمند دارد. ابتدا به یک مبارزه عظیم و خطرناک با دشمنان فرستاده میشوید و این صحنه به صورت بخش آموزشی عمل میکند. بعد از آن به نقطه اول داستان فرستاده میشوید.
شروع داستان بازی مشابه مانهوا و انیمه است؛ جینوو با گروهی از دیگر شکارچیان به گیتی فرستاده میشوند؛ اما اوضاع مطابق انتظار پیش نمیرود و خدایان تعداد زیادی از اعضا این گروه را از بین میبرند. پس از یک هفته، جینوو در بیمارستان بیدار میشود؛ اما اوضاع تغییر یافته است.
او جلوی خود پیامی میبیند و در طی آن باید یک سری وظایف انجام دهد. ابتدا او این وظایف را جدی نمیگیرد و به محلی فرستاده میشود که باید برای مدتی در مقابل سیل دشمنان قدرتمند مقاومت کند و جان سالم به در ببرد.
اکنون او متوجه میشود دیگر ضعیفترین شکارچی جهان نیست و ورق برگشته است. مهارتهای شکارچیگری سونگ دوباره زنده شدهاند؛ در نتیجه او به تمرین میپردازد و قویتر و قویتر میشود. بخش داستانی بازی فعلا ده چپتر دارد و تقریبا همان داستان وبتون و انیمه را منتقل میکند.
اما مسئله اینجا است که بخش داستانی بازی به اندازه آن دو گسترده نیست و ممکن است برای بازیکنان تازهوارد داستان تکهتکه تلقی شود؛ گوییکه نقطه اتصالی بین وقایع هر چپتر وجود ندارد و پیشزمینه کافی برای آن ارائه نمیشود.
بنابراین، اگر از بازیکنان جدید هستید و میخواهید با داستان سولو لولینگ آشنا شوید، بهتر است ابتدا به سراغ مانهوا یا انیمه آن اثر بروید تا وقایع داستانی را بهتر درک کنید. اگر هم از طرفداران سری هستید، انتظار تفاوت چشمگیری را با داستان اصلی سری نداشته باشید.
اگر از بازیکنان جدید هستید و میخواهید با داستان سولو لولینگ آشنا شوید، بهتر است ابتدا به سراغ مانهوا یا انیمه آن اثر بروید تا وقایع داستانی را بهتر درک کنید. اگر هم از طرفداران سری هستید، انتظار تفاوت چشمگیری را با داستان اصلی سری نداشته باشید.
نحوه روایت داستان هم به چندین شکل اتفاق میافتد. ممکن است مانند آثار ژاپنی (به خصوص سبک ویژوال ناول یا رمان تعاملی) چندین شخصیت با هم گفتگو کنند و دیالوگ باکسی روبروی آنها ظاهر شود.
دیگر سبک روایت داستان، ارائه کاتسینها است و در نهایت گونه سوم روایت داستان به شکل وبتون و کمیک است که این گونه سوم سبک زیبایی دارد و مخصوصا برای طرفداران سولو لولینگ خیلی دلچسب خواهد بود.
البته در برخی کاتسینها مشکلات فنی هم وجود دارند و ممکن است زیرنویسها ظاهر نشوند؛ یا صدای شخصیتها زیروبم شود و افکت صوتی عجیبی به خود بگیرد؛ انگار با صدایی از ته چاه روبرو هستیم!
اگر بخواهیم گیم پلی بازی را زیر ذره بین قرار دهیم، باید از مبارزات بازی شروع کنیم. این بازی اکشن نقشآفرینی روی قلعوقمع دشمنان تمرکز دارد و این امر به خوبی صورت میپذیرد. کمبوهای بازی، مهارتهای سونگ و دامنه وسیع اسلحهها همگی مهر تاییدی بر این حرف هستند.
چندین کلاس برای سونگ وجود دارند که هرکدام سبک مبارزه خاص و مهارتهای بهخصوصی دارند که برای سبک متفاوتی از مبارزات مناسب هستند. حال تصمیم با شما است که بر روی سرعت تمرکز کنید، یا قدرت یا دیگر موارد تا تطابق بیشتری با سبک بازی شما داشته باشد.
انواع کلاس اسلحهها هم تاثیر بهسزایی روی مبارزات دارند. ممکن است از خنجر استفاده کنید که مبارزات سرد سریعی ارائه میکند، یا به سراغ دسته چکش بروید که آسیب بیشتر اما سرعت کمتری دارد، یا اصلا سراغ اسلحههای دوربرد مثل تیروکمان یا تفنگ بروید که هرکدام مزیت خاصی دارند و سبک متفاوتی ارائه میکنند.
غیر از یافتن اسلحهها در جریان مبارزات و روند طبیعی بازی، میتوانید با ارائه مواد اولیه موردنیاز اسلحه خاص خود را بسازید که با الهام از سری سولو لولینگ طراحی و ساخته شدهاند. میتوان برای دیگر همراهان هم سلاحهای خاصی ساخت و دسته دیگری برای ساخت آیتمها وجود دارد.
مهارتهای مختلفی برای سونگ وجود دارند که با گذشت زمان و از طریق درخت مهارت میتوانید آنها را به دست آورید. شاید در نگاه اول این تغییر جذاب به نظر برسد، اما با گذشت زمان اصلا تفاوت بین این مهارتها را حس نخواهید کرد.
اما کمبوهای سریع بازی و دامنه مختلف مهارتهای قابل اجرا توسط شکارچی قدرتمند ما، حس لذت و قدرت بسیار خوبی به بازیکن منتقل میکند و اگر تنها مبارزات بازی را در نظر بگیریم، بیشتر افراد به آن نمره قبولی خواهند داد.
کمبوهای سریع بازی و دامنه مختلف مهارتهای قابل اجرا توسط شکارچی قدرتمند ما، حس لذت و قدرت بسیار خوبی به بازیکن منتقل میکند
پس از تکمیل هر چپتر، چندین مرحله فرعی مرتبط با آن چپتر در دسترس بازیکن قرار خواهند گرفت؛ اما تقریبا تمامی این مراحل به یک شکل هستند هستند و تنها باید دشمنان را بکشید، با باسی روبرو شوید و شکستش دهید و به لابی برگردید.
طراحی مراحل اصلی هم به همین شکل است و تنها باید با از پیش رو برداشتن دشمنان، به منطقه بعدی بروید، دوباره با گروه دشمنان روبرو شوید و گهگاهی با باسها مبارزه کنید و این روند را آنقدر تکرار کنید تا مرحله تمام شود. همین طراحی تکراری مراحل باعث میشود بازی مقداری خستهکننده شود.
در برخی موارد، برای باز کردن چپتر بعدی نیاز دارید تا درصد مشخصی از مراحل فرعی را تکمیل کنید و با توجه به تکراری بودن این مراحل، بازی سبب آزار بازیکنان میشود. البته گاهی برخی مراحل با قهرمانان فرعی قابل بازی هستند که شاید تنفسی بین روند یکسان بازی باشد.
غیر از سونگ، شما میتوانید دیگر شکارچیان را استخدام کنید و از آنها برای تکمیل مراحل استفاده کنید. بخش خاصی برای این کار وجود دارد که در آن شکارچیان را به گیتها میفرستید تا بتوانند برای شما مواد اولیه یا دیگر شکارچیان پیدا کنند.
سیستم استخدام این شکارچیان بسیار عجیبوغریب است. شما هر بار با سه شکارچی روبرو میشوید که میتوانید یکی از آنها را به استخدام درآورید. برای این کار، به واحد پولی مشخصی نیاز دارید و با پرداخت پول بیشتر، شانس استخدام هم بالاتر میرود.
بسته به سطح شکارچی، میزان پول و امکان استخدام او هم کمتر و بیشتر میشود. اما این سیستم تقریبا بر پایه شانس عمل میکند و با اینکه قرار بود جایگزین سیستم گاچا در نسخه موبایلی بازی شود، اما نمیتوان گفت از آن بهتر است و شاید حتی بدتر هم باشد!
مشکل دیگر بازی، الزام بازیکن به گرایند کردن است؛ چه از طریق اجبار او به انجام مراحل فرعی برای آزادسازی مراحل اصلی، چه از طریق همین سیستم استخدام شکارچیان و چه از طریق دیگر سیستمها که هرکدام نیازمند واحد پولی خاصی هستند که به راحتی به دست نمیآیند.
اگر جوایز به دست آمده خوب بودند، شاید خود گرایند کردن مشکل خاصی تلقی نمیشد؛ اما مشکل اصلی اینجا است که به سختی به مواد اولیه و پولهای مختلف بازی دسترسی خواهید داشت و به اندازه تلاش خود پاداش دریافت نخواهید کرد.
مشکل اصلی اینجا است که به سختی به مواد اولیه و پولهای مختلف بازی دسترسی خواهید داشت و به اندازه تلاش خود پاداش دریافت نخواهید کرد.
با توجه به گستردگی بالای موارد قابل ساخت و انواع و اقسام سیستمهایی که پول خاص خود را دارند، عملا باید ساعتها وقت صرف بازی کنید تا شاید بتوانید به حد کافی به یک مورد دسترسی داشته باشید و این امر برای بیشتر بازیکنان اصلا دلچسب نیست.
اگر بخواهیم درباره مشکلات فنی بازی صحبت کنیم، با سیل عظیمی از آنها روبرو هستیم که پایانی ندارند. از عدم نمایش زیرنویسها و افکتهای صوتی عجیب که به آن اشاره شد شروع کنیم تا باگها و مشکلاتی که روند کلی بازی را مختل میکنند.
اگر بخواهیم درباره مشکلات فنی بازی صحبت کنیم، با سیل عظیمی از آنها روبرو هستیم که پایانی ندارند.
بازی مانند بسیاری از آثار ساخته شده با موتور آنریل انجین به طور مداوم کرش میکند، باگهای زیادی دارد، دیوارهای نامرئی در بازی وجود دارند، در برخی کاتسینهای گسترده افت فریم شدیدی دارد و از همه بدتر، نیازمند اتصال دائمی اینترنت است.
برای اثری که میتواند به صورت تکنفره هم تکمیل شود، این تصمیم اصلا قابل توجیه نیست و موجب اذیت بازیکنان میشود. در خیلی از موارد، ممکن است در میانه مبارزات باشید که به یکباره اینترنت شما یا سرورها دچار مشکل شوند و در بدترین حالت به لابی فرستاده شوید.
از نظر گرافیک هنری، بازی طراحی بسیار زیبایی دارد و همان سبک طراحی زیبای سولو لولینگ در بازی حاضر است. بهخصوص کاراکترهای بازی بسیار خوب طراحی شدهاند و جلوههای به کار رفته در بازی هم زیبا هستند. طراحی کاتسینها به شکل وبتون هم مزیت دیگری است که به آن اشاره شد.
از نظر صداگذاری و جلوههای صوتی هم بازی نمره قبولی دریافت میکند. صداگذاریها واقعا خوب انجام شدهاند و مصنوعی نیستند و افکتهای صوتی مختلف هم به خوبی تعبیه شدهاند؛ مثل برخورد شمشیرها یا مواردی از این دست.
خود موسیقیهای بازی در حد معمول عمل میکنند و نه میتوان گفت خوب هستند و نه بد. اما مشکلات بخش جلوههای صوتی میتواند مقداری روی این بخش تاثیر منفی بگذارد و از ارزش نهایی این بخش بکاهد.
در مجموع، این بازی تجربهای پرفرازونشیب است؛ بهطوری که برخی از بخشهای آن عملکردی در حد بهترین آثار دارند و برخی بخشهای دیگر کاملا تو ذوق بازیکن خواهند زد. همین باعث میشود در نهایت با تجربهای معمولی روبرو شویم که با ارفاق برای طرفداران سولو لولینگ جذاب خواهد بود و برای دیگر بازیکنان آنچنان ارزش تجربه ندارد.
Solo Leveling Arise Overdrive
نقاط قوت
- طراحی هنری زیبا
- مبارزات جذاب و نفسگیر
- تنوع خوب اسلحههای موجود
- وفاداری به سری سولو لولینگ
- کاتسینهایی با فضای وبتون
نقاط ضعف
- مشکلات فنی
- روایت تکه تکه داستان
- طراحی یکنواخت مراحل
- الزام بازیکن به گرایند کردن
- نیازمند اتصال دائمی اینترنت
- سیستم عجیبوغریب استخدام شکارچیان