بررسی بازی Syberia Remastered؛ بازگشت کیت به سرزمین اتوماتون ها
Syberia یکی از سری بازیهای قدیمی ماجراجویی است که در اوایل قرن بیست و یکم عرضه شد و توانست طرفداران زیادی برای خود جمع کند. پس از عرضه نسخه سوم و چهارم در چند سال گذشته، شرکت Microids به دنبال ساخت ریمستر نسخه اول رفت.
این سری داستان کیت واکر، وکیلی از شهر نیویورک را روایت میکند (البته در نسخه چهارم شخصیت اصلی دیگری هم وجود داشت) و یکی از بازیهای کلاسیک سبک Point and Click است که حس و حال آثار ماجراجویی قدیمی را دارد.
خالق این مجموعه بنوا سوکال نام داشت؛ فردی که علاوه بر ساخت آثار ویدیویی و سری Syberia، به انتشار کمیک Inspector Canardo هم شهرت داشت. ایشان در سال ۲۰۲۱ و در سن ۶۶ سالگی درگذشتند.
حال با انتشار نسخه ریمستر، فرصتی فراهم شده است تا دوباره سری به سایبریا بزنیم و ببینیم پس از گذشت بیش از دو دهه، آیا این ریمستر همچنان جادوی نسخه اصلی را حفظ کرده است و همان ماجراجویی جذاب است یا خیر.
بررسی بازی Syberia Remastered با کد ارسالی ناشر و روی کامپیوتر صورت گرفت.
شروع داستان این سری از این قرار است که کیت واکر، وکیل اهل نیویورک به اروپا و شهر والادیلِن سفر میکند. هدف از این سفر، عقد قرارداد انتقال مالکیت یک شرکت اتوماتون سازی به شرکت دیگری است.
اما وقتی کیت پا به این شهر کوچک میگذارد، خیلی زود متوجه میشود که آنا وُرالبِرگ، صاحب کارخانه درگذشته است و با وجود توافق بین دو شرکت برای فروش، این روند به همین سادگی طی نخواهد شد.
مسئله چالشبرانگیز اینجا است که آنا برادری به اسم هانس داشته است. او در سنین جوانی به مکان نامعمولی سفر کرده است و اکنون صاحب و وارث شرکت اتوماتون سازی محسوب میشود؛ پس امضای او برای عقد قرارداد ضروری است.
حال کیت وظیفه دارد تا هانس را پیدا کند و همین نقطه شروعی برای ماجراجوییهای این وکیل جوان و پر انرژی است. در این بین مسائل زندگی شخصی او هم وارد داستان میشوند و جنبه دیگری به بازی اضافه میکنند.
در سایبریا، قدم به قدم شاهد رشد شخصیت کیت هستیم و همان داستان جادویی و پرپیچوخم نسخه اصلی دنبال میشود. اگر به جنبه داستانی یک بازی ویدیویی بیش از دیگر جنبهها اهمیت میدهید، همین مسئله کافی است تا سراغ تجربه سایبریا بروید.
در سیبریا، قدم به قدم شاهد رشد شخصیت کیت هستیم و همان داستان جادویی و پرپیچوخم نسخه اصلی دنبال میشود.
مهمترین بخشی که Microids باید به آن توجه میکرد، گیمپلی این ریمستر بود؛ زیرا نسخه اصلی سالها پیش عرضه شده است و آثار پازلی / ماجراجویی در سالیان اخیر رشد زیادی داشتهاند و تفاوت بین دو نسل آشکار است.
اما آیا این استودیو موفق به انجام این کار شده است؟ پاسخ کوتاه هم بله و هم خیر است! حرکات کیت و کنترل او مقداری خشک و قدیمی به نظر میرسند. این موضوع برای یک بازی با محوریت راه رفتن و جابجایی قطعا تو ذوق بازیکن خواهد زد.
به علاوه، نوع پازلهای بازی برای بازیکنان مدرن آنچنان گیرا نخواهند بود. ماجراجویی سایبریا بدین شکل بود که باید در هر گوشه و کنار دنبال آیتمی بگردید، بارها یک مسیر را بروید و بازگردید و بارها با شخصیتهای دیگر صحبت کنید.
پازلهای بازی برای بازیکنان مدرن آنچنان گیرا نخواهند بود.
نسخه ریمستر از این منظر به نسخه اصلی وفادار بوده است، که هم نکتهای مثبت و هم منفی است. مثبت از این حیث که بازی به ریشههای خود پایدار بوده است، اما منفی از این جهت که بازیکنان مدرن به سختی با این سبک از گیمپلی و روند کند آن کنار خواهند آمد.
اما اگر بتوانید با این سبک گیمپلی کنار بیایید، بازی در دل خود پازلهای خوبی قرار داده است. گشتن دنبال آیتمها، صحبت با دیگر افراد برای یافتن سرنخ و باز کردن احتمالات تازه و استفاده از آیتمها در زمان مناسب، همان حسوحال جادویی آثار قدیمی ماجراجویی را دارد.
برای نمونه، یکی از اولین پازلهای بازی را مرور کنیم. یکی از شخصیتها خواستار نقاشی یک ماموت از شما خواهد بود. خود او به شما برگهای میدهد، سپس در همان اتاق باید مداد پیدا کنید و با گشتوگذار در تخته چوبهای همین محیط، کندهکاری یک ماموت را بیابید و بعد نقاشی را بکشید.
درست است که این روند در مقایسه با آثار مدرن کند است، اما شما را مجبور میکند برای حل یک پازل، قدم به قدم پیش بروید و به آرامی نتایج کارهای خود را ببینید. نتیجه این است که پس از حل هر پازل، احساس خوبی خواهید داشت.
دیگر جنبه ارتقایافته در این ریمستر، بخش گرافیک است. بازی از نظر بصری واقعا زیبا شده است و محیطهای سایبریا به بهترین شکل بازسازی شدهاند. سبک هنری سایبریا به خوبی در این ریمستر پیاده شده است و تیم سازنده نمره قبولی میگیرد.
بازی از نظر بصری واقعا زیبا شده است و محیطهای سیبریا به بهترین شکل بازسازی شدهاند.
اما هرچقدر عملکرد بخش بصری خوب است، عملکرد بخش فنی ضعیف است. صحنههای سینمایی بازی اصلا بازسازی نشدهاند و همان CGI بازی قبلی به این نسخه منتقل شده است. نتیجه اینکه انگار این بخش تکه جداگانهای از Syberia Remastered است.
بازی باگهای زیادی دارد و بعضی از آنها عملکردش را مختل میکنند؛ بهطوریکه باید دوباره وارد بازی شوید یا از آخرین فایل ذخیره شروع کنید. اگر این برای بد بودن گرافیک فنی کافی نیست، دیوارهای نامرئی و انیمیشنهای ضعیف را هم به اضافه کنید تا دیگر شکی برای عملکرد ضعیف بخش فنی باقی نماند.
بخش صداگذاری بازی هم نسبت به نسخه اصلی تغییری نکرده است. با اینکه صداگذاری خود کیت خوب است، اما صدای برخی از دیگر شخصیتها مثل اسکار خیلی طبیعی و جذاب نیست و طراحی صدای بازی هم قطعا جای کار داشت.
اگر بخواهیم به طور خلاصه این مسائل را مطرح کنیم، ریمستر سایبریا ریمستری نصفه و نیمه است؛ یعنی برخی جنبهها مثل گرافیک بصری و محیطها به خوبی پیشرفت کردهاند و برخی دیگر مثل صداگذاری اصلا تغییر نیافتهاند.
شاید اگر تیم سازنده زمان بیشتری برای پولیش کردن بخش فنی بازی صرف میکرد، اوضاع خیلی بهتر هم میشد. همچنین، وفاداری به نسخه اصلی اقدامی خوب است، اما به قیمت جذاب نبودن بازی برای مخاطبان مدرن تمام شده است.
در مجموع، میتوان گفت Syberia Remastered تجربهای خوب است؛ اما همگان از آن لذت نخواهند برد. این ریمستر برای طرفداران قدیمی سری و دوستداران آثار ماجراجویی قدیمی ارزشمند است؛ اما احتمالا تعدادی از بازیکنان مدرن نمیتوانند با این بازی ارتباط برقرار کنند.
اگر حوصله سروکله زدن با برخی مکانیزمهای قدیمی را دارید، بهتر است به سایبریا فرصتی بدهید و از یکی از آثار کلاسیک سبک ماجراجویی لذت ببرید. داستان گیرای بازی هم از دیگر نقاط مثبت است که توجه افراد زیادی را به خود جلب خواهد کرد.
Syberia Remastered
نقاط قوت
- داستان پرپیچوخم و گیرا
- وفاداری به نسخه اصلی سایبریا
- ارتقای چشمگیر محیطها و گرافیک بصری
- انتقال حس خوب یک بازی ماجراجویی کلاسیک
نقاط ضعف
- کنترلهای خشک
- مشکلات فنی فراوان
- پیشرفت نکردن صداگذاری و لحظات سینمایی
- قدیمی و کند بودن سبک پازلها برای بازیکنان مدرن