پوستر بازی News Tower

بررسی بازی News Tower؛ دغدغه‌های روزنامه‌نگاری

دوشنبه 26 آبان 1404 - 19:20
مطالعه 6 دقیقه
News Tower تجربه‌ای دوست‌داشتنی و در عین چالش‌برانگیز از مدیریت روزنامه است؛ تجربه‌ای که با انتخاب مسیری درست، به دستاورد خوبی هم رسیده است.
تبلیغات

به‌عنوان کسی که روزانه بخش قابل‌توجهی از زمانش صرف مدیریت تحریریه و هماهنگ‌کردن نیروهای مختلف یک رسانه می‌شود، تجربه‌ی News Tower برایم چیزی فراتر از یک بازی مدیریتی ساده بود. این اثر، با وجود ظاهر مینیمال و طراحی ساده‌ی رابط بصری، به طرز شگفت‌آوری بسیاری از چالش‌هایی را که یک مجموعه خبری در طول روز با آن مواجه است، در قالبی سرگرم‌کننده، منظم و البته پرجزئیات بازسازی می‌کند. News Tower دقیقاً همان نوع اثری است که به‌محض شروع، رشته‌ی طناب مدیریت را دست مخاطب داده و اجازه می‌دهد میان فشارها، بحران‌ها، خواسته‌های متناقض گروه‌ها و نیاز به تولید محتوای باکیفیت، مسیر حرفه‌ای خودش را بسازد؛ مسیری که می‌تواند به خلق یک امپراتوری رسانه‌ای ختم شود یا با چند تصمیم اشتباه به فروپاشی آن منجر شود.

روایت کلی بازی News Tower در مورد شخصیتی است که روزنامه‌ای را از پدرش به ارث برده است و حال باید آن را مدیریت کند. در این مسیر، چالش‌های مختلفی پیش‌روی شما خواهد بود و در پس ظاهر ساده، News Tower تلاش زیادی می‌کند تا این کار برای طولانی‌ترین زمان ممکن درگیرکننده و جذاب باقی بماند.

هسته‌ی اصلی بازی، ترکیب هوشمندانه‌ی مدیریت دقیق منابع انسانی و ساخت‌وساز دفتر روزنامه است. هر بخش از تحریریه، از خبرنگارها گرفته تا آرشیویست‌ها، صفحه‌بندها و حتی کارکنان خدماتی، نقش حیاتی در عملکرد روزنامه دارند و باید محیط کاری مناسب خود را داشته باشند. News Tower در ارائه‌ی این چرخه‌ی کاری دقیق، از «ساده‌سازی بیش‌ازحد» پرهیز می‌کند. از همان ساعات اولیه، متوجه می‌شوید که ساخت یک اتاق خبر فقط قرار دادن چند میز نیست؛ باید ابزارهای مناسب، امکانات ارتقای بهره‌وری، آرشیو منظم، بخش تحقیق و حتی محل‌های استراحت را هم در نظر بگیرید.

تنوع بالای آیتم‌هایی که برای ساخت محیط در اختیار دارید، این بخش را جذاب‌تر می‌کند؛ آیتم‌هایی که نه‌تنها ظاهر دفتر را شکل می‌دهند، بلکه تأثیر مستقیم در سرعت و کیفیت خروجی تیم دارند. برای مثال دستگاه چاپ شما هم حرارت و هم صدای زیادی تولید می‌کند و در نتیجه باید آن را جایی قرار بدهید و با ابزارهایی مثل پنل آکوستیک یا فن‌ها و دریچه‌های هوا، کاری کنید که این موضوع افراد را آزار ندهد و عملکرد خود دستگاه را هم مختل نکند.

اما نقطه‌ای که News Tower را از بسیاری دیگر از بازی‌های مدیریتی مشابه متمایز می‌کند، توجه آن به ماهیت واقعی روزنامه‌نگاری است. این بازی فقط درباره‌ی مدیریت کارمند و ساخت اتاق نیست؛ بلکه درباره‌ی انتخاب سوژه، هدایت خط خبری و تصمیم‌گیری‌های اخلاقی و حرفه‌ای است. هر گروه اجتماعی که در شهر حضور دارد، از سیاست‌مداران و فعالان مدنی گرفته تا صاحبان صنایع یا گروه‌های فرهنگی و حتی مافیا (!) خواسته‌ها، درخواست‌های متناقض و خط قرمزهای خاص خودشان را دارند. اگر تصمیم بگیرید خواسته‌ی یکی را برآورده کنید، احتمالاً دیگری را ناراضی کرده‌اید. همین تعامل‌ها باعث شده بازی درک عمیقی از دنیای واقعی ارائه دهد؛ جایی که همیشه رضایت همه ممکن نیست و گاهی باید تصمیم‌های دشواری گرفت.

این سیستم تصمیم‌گیری پویای گروه‌ها، تجربه‌ای را شکل می‌دهد که نه‌تنها خط داستانی بازی را پیش می‌برد، بلکه مسیر شغلی بازیکن را نیز تعیین می‌کند. می‌توانید روزنامه‌ای بی‌طرف و حرفه‌ای باشید، یا نشریه‌ای که با اتکا به یک گروه خاص، مسیر سیاسی یا اقتصادی مشخصی را دنبال می‌کند. نکته‌ی جالب این است که بازی اصراری ندارد بازیکن را در یکی از این مسیرها مقید کند؛ انتخاب‌ها به‌اندازه‌ای منعطف‌اند که می‌توان تجربه‌ای واقعاً شخصی خلق کرد. به مرور روزنامه‌های دیگری هم به‌عنوان گروه‌های رقیب سر راه شما قرار می‌گیرند و جنگیدن سر جذب مخاطب، چالش بی‌نهایت شیرینی در بازی ارائه می‌دهد.

از سوی دیگر، فضاسازی کلاسیک بازی را باید یکی از جذاب‌ترین وجوه آن دانست. طراحی بصری ساده اما دقیق، به‌خوبی حس‌وحال دوره‌ای را بازآفرینی می‌کند که هنوز خبری از اینترنت، شبکه‌های اجتماعی یا اتوماسیون گسترده نبود. از صدای ماشین‌های چاپ گرفته تا دویدن خبرنگارها به سمت میز سردبیر، همه‌چیز حسی نوستالژیک دارد که برای علاقه‌مندان به تاریخ رسانه‌ها بسیار لذت‌بخش خواهد بود. این حس، با طراحی‌های بامزه و انیمیشن‌های کوچک اما تاثیرگذار تکمیل شده است؛ تا جایی که حتی بخش‌های ساده‌ی بازی نیز جذابیت زیبایی‌شناختی خاصی پیدا می‌کند.

مسیر پیشرفت بازی نیز ساختاری کاملاً فکرشده دارد. این‌بار افزایش مخاطب صرفاً عددی صعودی نیست، بلکه با گسترش جغرافیای پوشش اخبار، ورود به مناطق جدید، افزایش منابع خبری خارجی و ارتقای ابزارها، تجربه‌ی بازی شکل مرحله‌به‌مرحله‌تری به خود می‌گیرد. این مسیر رشد باعث می‌شود هر بار که دفتر روزنامه کمی بزرگ‌تر می‌شود، احساس کنید تصمیم‌های درست گرفته‌اید و به سمت تبدیل شدن به یک غول رسانه‌ای در شرف حرکت هستید.

با تمام این موارد، News Tower کاملاً بی‌نقص نیست. داستان بازی اگرچه شروع روایی مناسبی دارد، اما می‌توانست غنی‌تر و عمیق‌تر باشد. از آن جهت که بازی تلاش کرده فضای واقعی روزنامه‌نگاری را شبیه‌سازی کند، انتظار می‌رفت در سطح شخصیت‌پردازی یا ایجاد نقاط اوج و فرود داستانی نیز سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود. نتیجه این است که گاهی روایت در پشت سازوکارهای مدیریتی بازی گم می‌شود و نقش آن صرفاً در حد «مسیر دهنده» باقی می‌ماند.

مسئله‌ی دیگر، مربوط به توضیح برخی مکانیک‌ها است. هرچند سیستم آموزشی بازی کیفیت خوبی دارد و بسیاری از بخش‌ها را با دقت و گام‌به‌گام معرفی می‌کند، اما برخی عناصر مانند درخواست‌های گروه‌ها یا پیامدهای بلندمدت انتخاب‌ها به همان وضوح مطرح نمی‌شوند. در اولین مواجهه، این موارد می‌تواند باعث تصمیم‌گیری‌های اشتباه یا سردرگمی شود؛ به‌خصوص برای بازیکنانی که انتظار دارند سیستم راهنما همه‌چیز را شفاف توضیح دهد. البته این مشکل پس از چند ساعت بازی تا حد زیادی برطرف می‌شود و بازیکن با آزمون و خطا درک درستی از مکانیک‌ها پیدا می‌کند.

در نهایت، News Tower اثری است که با تکیه بر طراحی هوشمندانه، جزئیات دقیق و وفاداری به فضای روزنامه‌نگاری کلاسیک، موفق شده یکی از جذاب‌ترین تجربه‌های مدیریتی را ارائه کند. اگرچه ایراداتی مانند روایت نه‌چندان عمیق یا عدم شفافیت برخی سیستم‌ها وجود دارد، اما توان بازی در خلق چالش‌های واقعی مدیریت یک روزنامه، تنوع بالای ابزارها، آزادی در ساخت‌وساز دفتر و سیستم تصمیم‌گیری گروه‌ها چیزی نیست که بتوان نادیده گرفت. برای من که با دغدغه‌های واقعی رسانه‌داری روزانه سر و کار دارم، News Tower تجربه‌ای بود که نه‌فقط سرگرم‌کننده، بلکه آشنا، الهام‌بخش و حتی گاه چالش‌برانگیز به نظر رسید و احتمالا برای مدتی طولانی، پس از کار سراغ آن خواهم رفت.

پوستر بازی News Tower

News Tower

10/9
امتیاز زومجی
News Tower اثری است که با تکیه بر طراحی هوشمندانه، جزئیات دقیق و وفاداری به فضای روزنامه‌نگاری کلاسیک، موفق شده یکی از جذاب‌ترین تجربه‌های مدیریتی را ارائه کند. اگرچه ایراداتی مانند روایت نه‌چندان عمیق یا عدم شفافیت برخی سیستم‌ها وجود دارد، اما توان بازی در خلق چالش‌های واقعی مدیریت یک روزنامه، تنوع بالای ابزارها، آزادی در ساخت‌وساز دفتر و سیستم تصمیم‌گیری گروه‌ها چیزی نیست که بتوان نادیده گرفت. برای من که با دغدغه‌های واقعی رسانه‌داری روزانه سر و کار دارم، News Tower تجربه‌ای بود که نه‌فقط سرگرم‌کننده، بلکه آشنا، الهام‌بخش و حتی گاه چالش‌برانگیز به نظر رسید و احتمالا برای مدتی طولانی، پس از کار سراغ آن خواهم رفت.

نقاط قوت

  • سادگی یادگیری و در عین حال جزییات زیاد روند بازی
  • وجود چالش‌های مختلف که مانع از یکنواختی بازی می‌شوند
  • وجود گروه‌های مختلف هرکدام با خواسته‌های خاص خود
  • ارائه درست حس شیرین رقابت با روزنامه‌های دیگر در جذب مخاطب
  • تنوع بالای آیتم‌های ساخت و ساز دفتر روزنامه
  • گستردگی بالای مسیر پیشرفت و ارائه آزادی‌عمل در آن
  • فضاسازی عالی دوران کلاسیک روزنامه‌نگاری
  • جلوه‌های صوتی و بصری مناسب

نقاط ضعف

  • داستان بازی می‌توانست غنی‌تر باشد
  • برخی مولفه‌ها و درخواست‌ها می‌توانستند توضیحات دقیق‌تری داشته باشند

بررسی بازی با کد ارسالی ناشر و روی کامپیوتر صورت گرفته است.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات