بررسی بازی Sonic Rumble؛ سرافکندگی خارپشت آبی
تقریبا تمامی گیمرها با شخصیت سونیک خاطره دارند و حداقل یک بازی از این سری را تجربه کردهاند. سونیک یکی از نمادهای اصلی صنعت گیم است که برای سالیان متمادی میهمان پلتفرمهای مختلف بوده است.
متاسفانه در چندین سال گذشته، سونیک روند پرافتوخیزی را پشت سر گذاشته است و از روزهای اوج خود فاصله گرفته است. با اینکه آثاری مثل Sonic Mania و Sonic Origins بازخوردهای خوبی دریافت کردند، اما بازیهایی نظیر Sonic Frontiers و Sonic Forces عملکرد چندان قاطعی نداشتند.
در جدیدترین ساخته از این سری، شرکت سگا به سراغ عرضه بازی رایگانی در سبک بتل رویال آرکید رفته است: Sonic Rumble. این بازی در ظاهر شباهت زیادی به Fall Guys دارد؛ اما باید ببینیم در عمل هم توانسته است مثل آن موفق ظاهر شود یا خیر.
در سونیک رامبل تا ۳۲ بازیکن با یکدیگر به رقابت میپردازند تا برنده شوند. بازی روی کامپیوتر، اندروید و iOS عرضه شده است و از کراس-پلی هم پشتیبانی میکند؛ یعنی بازیکنان پلتفرمهای گوناگون میتوانند با یکدیگر رقابت کنند.
حالت اصلی بازی سه راند دارد که از انواع مسابقات تشکیل شده است. معمولا دور اول رقابت دویدن است و باید جزو ۱۶ بازیکن سریع باشید تا به مرحله بعد راه پیدا کنید. دور دوم میتواند رقابتی تیمی یا بقا باشد و در نهایت دور اصلی رقابتی برای جمع کردن بیشترین میزان حلقه است.
کارکردهای اصلی گیمپلی ساده هستند؛ جامپ و دبل جامپ، دکمه حمله یا پریدن به سمت اشیا قابل شکستن و دکمه اکشن برای استفاده از قدرتها مثل ضربه زدن به دیگر بازیکنان سه کارکرد اصلی بازیکن هستند.
همچنین بخشی به اسم مهارتها وجود دارد که در آن میتوانید مهارتهای جدیدی باز کنید و حداکثر دو مهارت را برای شخصیت خود قرار دهید. این مهارتها ممکن است مخصوص کاراکتری باشند یا برای همگان استفاده شوند.
میتوان برای هر شخصیت دو مهارت اضافی قرار داد که بیشتر آنها کارکردهای خوبی دارند.
دامنه این مهارتها گسترده است؛ از پرش به شکل خاصی گرفته تا لغزیدن روی زمین و جمع کردن سکه در زمانی خاص، همگی مهارتهای مختلفی هستند که میتوان آنها را آزاد کرد. البته برای این کار به نوع خاصی سکه نیاز دارید.
بازی به مانند دیگر آثار سونیک سریع نیست و کمی از آنها کندتر است؛ اما به نظر این تصمیمی درست است. اگر رامبل مانند دیگر آثار سونیک سرعت بالایی داشت، رقابتها به شدت سریع تمام میشدند و یک اشتباه میتوانست به معنی اتمام رقابت برای بازیکن باشد.
همچنین نقشههای بازی طراحی خوبی دارند و به گونهای ترسیم شدهاند که هم فضای سونیک را داشته باشند و هم بتوانند در سبک کنونی عملکرد خوبی ارائه کنند. تنوع این نقشهها هم بد نیست؛ هرچند ممکن است کمی تکراری شوند.
نقشههای بازی هم طراحی خوبی دارند و هم از تنوع مناسبی برخوردار هستند؛ هرچند در بلندمدت شاید مقداری تکراری شوند.
از نمونه مراحل مختلف بازی میتوان به یک مرحله بقا اشاره کرد که در آن روی سطحی کند قرار دارید و برخی دشمنان به جهتهای مختلفی حمله خواهند کرد. اگر دو بار از نقشه خارج شوید، حذف میشوید.
مراحل تیمی هم جزوی از بازی هستند. برای مثال، در یک مرحله گروهی دو تیم مقابل یکدیگر قرار میگیرند و تیمی که توپهای بیشتری را به درون چالهها بیاندازد، برنده خواهد شد و به مرحله بعدی صعود میکند.
با تکمیل مراحل، حلقه دریافت خواهید کرد و هر چه جایگاه بهتری داشته باشید، تعداد حلقهها بیشتر خواهد بود. در طول مراحل هم میتوانید حلقههایی جمع کنید که به دارایی شما افزوده میشوند و نیز در برخی مراحل به عنوان امتیاز عمل میکنند.
این حلقهها برای آزادسازی موارد بیشتر در بازی مورد استفاده قرار میگیرند. یکی از موارد بتل پس بازی است که با پیشروی در آن به آیتمهای مختلفی از جمله اسکین و پول موردنیاز برای افزایش سطح دسترسی خواهید داشت.
البته بازی تنها یک بتل پس ندارد و با کوهی از پسهای مختلف روبرو خواهید شد! هرکدام هم برای آیتم خاصی استفاده میشوند یا مخصوص ایونتی هستند. طبیعتا هرکدام هم سطح رایگان و پولی دارند.
تعداد پرداختهای داخل بازی به حدی زیاد هستند که از دیدن آنها گیج خواهید شد! از انواع پس گرفته که به آنها اشاره شد، تا انواع سکههای داخل بازی که هرکدام برای خرید خاصی به شمار میروند و اسکینهای گوناگون.
شاید این موضوع به خودی خود بد تلقی نشود، اما مسئله اینجا است که بازی کاملا مشابه یک اثر Pay to Win عمل میکند و خیلی راحت با پرداخت پول در برابر دیگر بازیکنان مزیتهایی برای بردن خواهید داشت.
قیمت بالای این موارد هم صدای اکثر بازیکنان را در آورده است و افراد زیادی از این اتفاق آزرده خاطر شدهاند. تنها کافی است به پیج استیم بازی بروید و سیل نظرات منفی پیرامون این پرداختها را بخوانید.
رابط کاربری بازی دیگر معضل بزرگ آن است. طراحی اصلی بازی برای تلفنهای همراه صورت گرفته است و در نتیجه، رابط کاربری آن روی کامپیوتر آشفته است. تقریبا با دسته نمیتوان در منوها گشت و باید از موس استفاده کنید.
در کنار این قضیه، شلوغی آن هم مشکل دیگری است. صفحه اصلی بازی پر از منوهای مختلف مرتبط با بخشهای مختلف است و حتی شاهد نمایش پاپ-آپهای تبلیغاتی هم هستیم که در نوع خود تعجبآور است!
در واقع، اگر بخواهیم به طور خلاصه هدف از عرضه سونیک رامبل را شرح دهیم، تنها چاپ پول بیشتر برای سگا بوده است و همین قضیه سرتاسر بازی را تحت شعاع خود قرار داده است و به تجربه آن آسیب جدید وارد کرده است.
هدف میانی از ساخت و انتشار Sonic Rumble درآمدزایی بیشتر برای سگا بوده است و همین روی بازی تاثیر منفی گذاشته است.
البته در سونیک رامبل انواع شخصیتهای سری سونیک حاضر هستند و این خبر خوشی برای طرفداران است. هر شخصیت هم اسکینهای مختلفی دارد و حتی برخی اسکینها مزیت خاص خود را دارند.
در واقع با جمعآوری اسکینها و آیتمهای مختلف، درصد دریافت پاداش بازیکن بیشتر میشود و همین تاثیر مستقیمی روی روند پیشروی او دارد. نقص بزرگ خریدهای داخل بازی هم همینجا است؛ زیرا باعث میشوند روند پیشروی بین بازیکنان عادلانه و یکسان نباشد و اسکینها تنها یک پوسته متفاوت نیستند.
همچنین، بازی خیلی از نظر گرافیکی و موسیقی پیچیده نیست و تجربهای معمولی عرضه میکند که برای یک بازی رایگان موضوع خیلی مهمی نیست و هر دو بخش کار خود را به خوبی انجام میدهند.
برای جمعبندی باید گفت Sonic Rumble میتوانست تجربهای بسیار شیرینتر باشد؛ اما سگا با تمرکز بیش از حد روی درآمدزایی راه را اشتباه رفته است و به روند تجربه بازی آسیبی جدی وارد کرده است. بازی موارد زیادی در چنته دارد که میتوانند بازیکن را سرگرم کنند؛ اما در نهایت سیل مشکلات مربوط به پرداختها همه چیز را تحت شعاع خود قرار داده است.
Sonic Rumble
نقاط قوت
- گیمپلی مفرح و شاد
- مراحل با تنوع بالا و طراحی خوب
- مهارتهای گوناگون حاضر در بازی
نقاط ضعف
- رابط کاربری ضعیف
- پرداختهای گوناگون و تعجبآور
- رقابت نابرابر بین بازیکنان رایگان و خریداران آیتمها