روستا و مزرعه در بازی Farthest Frontier

بررسی بازی Farthest Frontier؛ شهرسازی با تمام جزییات

چهارشنبه 30 مهر 1404 - 23:00
مطالعه 7 دقیقه
پس از گذشت سه سال از عرضه نسخه ارلی اکسس، Farthest Frontier اینجاست تا تجربه‌ای لذت‌بخش از سبک شهرسازی ارائه دهد. همراه بررسی بازی باشید.
تبلیغات

بازی‌های سبک شهرسازی به‌خاطر ماهیت آرامش‌بخش خودشان، از آن دست تجربه‌هایی هستند که وقتی حوصله بازی‌های رقابتی یا خیلی جدی را ندارید، برای مدتی طولانی شما را سرگرم نگه دارند. Farthest Frontier یکی از همین دست بازی‌ها است که استودیو Crate Entertainment وظیفه ساخت و انتشار آن را برعهده داشته است. این بازی از سال ۲۰۲۲ در قالب نسخه ارلی اکسس در دسترس است و فردا هم نسخه نهایی آن منتشر خواهد شد. پس بیایید ببینیم آیا این بازی ارزش وقت طولانی را که باید برای تجربه آن بگذارید دارد یا خیر.

در Farthest Frontier، کارتان از ساخت یک مرکز شهر و تعدادی روستایی آغاز می‌شود؛ دقیقا مشابه خیلی از آثار کلاسیک سبک استراتژی و شهرسازی. از اینجا به بعد شما هستید و روستایی که باید سازه‌های مختلفی در آن بسازید، نیازهای مردم‌تان را تامین کنید و در برابر تهدید‌ها، مراقب آن‌ها باشید. Farthest Frontier حالتی داستانی یا کمپین ندارد که جای خالی آن هم در بازی حس می‌شود و ساختار بازی، روی انتخاب بین سناریوهای مختلف و تجربه‌ای سندباکس در آن‌ها خلاصه می‌شود. البته این، بدین معنی نیست که بازی محتوای کمی دارد؛ بلکه برعکس، Farthest Frontier می‌تواند ساعت‌های خیلی خیلی طولانی شما را سرگرم نگه دارد.

دلیل این موضوع، اول از همه در ریتم کلی بازی نهفته است. حتی اگر بازی را روی سریع‌ترین سرعت آن هم تجربه کنید، تبدیل کردن این روستای کوچک به شهر قرون وسطایی بزرگ و گسترده چندین و چند ساعت زمان می‌برد. علاوه بر این، در هر نوبت می‌توانید با رویکردی کاملا متفاوت نسبت به توسعه شهر خودتان اقدام کنید و به همین دلیل هم هر نوبت از بازی تجربه‌ای جدید و منحصربه‌فرد به‌حساب می‌آید.

یکی از ویژگی‌های مهم Farthest Frontier، دقت بسیار زیاد بازی به جزییات است؛ نکته‌ای که حکم شمشیری دوبله را برای آن دارد و از طرفی این حجم از گستردگی همان ارزش محتوایی بالا را خلق و تجربه بازی در هر نوبت را متمایز می‌کند و از طرفی هم پس از گذشت چند ساعت و بزرگ‌تر شدن شهر، مدیریت آن را کمی دشوار می‌سازد؛ مساله‌ای که خیلی از بازی‌های این سبک پس از چند ساعت گرفتار آن می‌شوند.

دقت و گستردگی جزییات در Farthest Frontier، در سطحی است که صادقانه کم‌تر بازی هم‌سبکی را می‌توان هم‌رده با آن پیدا کرد. پس از رسیدن شهر شما به سطوح بالاتر و در صورتی که کمی سلیقه در ساخت و ساز آن به خرج داده باشید، جلوه بصری شهری که پیش‌روی شما قرار می‌گیرد واقعا مثال‌زدنی است. تنوع بسیار بالای بناهایی که می‌توان در بازی ساخت، شما را تبدیل به یک معمار تمام‌عیار می‌کند و اجازه می‌دهد دقیقا آنچه را که در ذهن برای ساخت شهر رویایی خودتان دارید، تمام و کمال در بازی پیاده کنید.

اما در عین حال که این موضوع هم جذاب است و هم عاشقان این سبک از بازی‌ها را کاملا راضی می‌کند، همانطور که اشاره کردم پس از گذشت مدتی بحث میکرومنیجمنت را به سطحی دیوانه‌وار می‌رساند. مثلا شما باید شهروندان و نیروهای کار خودتان را به انجام وظایف مختلفی اختصاص دهید و با بالاتر رفتن تعداد بناها و به‌موازات آن‌ها مشاغل مربوط به این بناها، این کار واقعا دشوار می‌شود. البته که بازی سیستم خودکاری هم برای این منظور دارد ولی پس از رسیدن تعداد سازه‌ها به حدی مشخص، قطعا باید خودتان دست به کار شوید و شخصا نسبت به مدیریت این بخش اقدام کنید که پیچیدگی آن اصلا و ابدا کم نیست.

البته که تنها چالش‌های موجود در Farthest Frontier، فقط محدود به جنبه مدیریت ساختمان‌ها یا نیروی کار نیست. مثلا حتما باید حواستان به منابع و تامین نیازهای مردم باشد؛ منابع گستردگی بالایی دارند و از چوب و سنگ اولیه گرفته تا در ادامه آهن، زغال و موارد دیگر هم به این سیستم نیازمندی‌ها اضافه می‌شود. به همین روال باید حواس‌تان به جیره غذایی مردم هم باشد یا راه‌هایی پیدا کنید که با گرفتن مالیات، ساخت بازار برای داد و ستد و کارهایی از این قبیل، پول به‌دست بیاورید و بتوانید سازه‌های وابسته به پول را بسازید. هرچه سطح کلی زندگی در شهر شما بهتر باشد، افراد بیش‌تری از جاهای دیگر به آن مهاجرت می‌کنند یا نرخ کلی تولید مثل افزایش پیدا می‌کند؛ افزایش جمعیت، از طرفی برای داشتن نیروی کار بیش‌تر ضروری است و از طرفی هم به معنی نیازمندی‌های جدید‌تر است که باید حواس‌تان به آن‌ها باشد.

هدفم از زدن این مثال‌ها، در نهایت روشن‌تر کردن این موضوع است که Farthest Frontier از شما به معنی واقعی کلمه شخصیتی می‌سازد که باید توان مدیریتی بالا و درستی برای اداره کردن یک شهر، با تمام جزییات و دغدغه‌هایش را داشته باشد و این به نظرم جذاب‌ترین ویژگی بازی است؛ هرچند که در بخش‌های پایانی، کمی نیاز به مدیریت جزییات ریز بیش از حد هم می‌شود و همینطور گاهی هم بازی وارد شرایطی می‌شود که در آن عملا راهی جز منتظر ماندن و نظاره‌گر بودن نخواهید داشت.

موقعیت‌های اینچنینی، مخصوصا در اوایل بازی که نیروی کار محدود و در نتیجه منابع محدودی در اختیار دارید، بیش‌تر به‌چشم می‌آیند. در این مواقع ساخت یک سازه می‌تواند زمانی طولانی طول بکشد تا منابع آن به مرور تامین و به محل ساخت و ساز منتقل شوند. به‌طور کلی، Farthest Frontier اصلا برای افراد عجولی که صبر کلا کمی دارند بازی مناسبی نیست!

در کنار چالش‌های مختلف و اکثرا شیرین بازی، Farthest Frontier کمی چاشنی مدیریت جنبه‌های نظامی را هم دارد. پس از مدتی و در صورتی که حالت صلح‌آمیز را فعال نکرده باشید، راهزن‌ها به شهر شما حمله خواهند کرد یا حتی ممکن است مزارع شما مورد حمله موجودات وحشی قرار بگیرند. اینجاست که باید به نیروهای نظامی هم اهمیت بدهید و با تامین زره یا سلاح، نسبت به تربیت آن‌ها اقدام کنید. دست یافتن به ویژگی‌های جدید در Farthest Frontier مستلزم پیشروی در درخت تکنولوژی‌های آن است که در نگاه اول به‌دلیل گستردگی بسیار زیاد برق از سر مخاطب می‌پراند و تنوع بسیار خوب مسیرهای پیشرفت و توسعه از طریق فعال کردن این تکنولوژی‌ها، یکی دیگر از مواردی است که باعث جذابیت کلی بازی می‌شود.

Farthest Frontier از نظر صوتی و بصری بازی باکیفیتی است. شاید در نماهای زوم بیش از حد جزییات بافت‌ها خیلی شگفت‌انگیز نباشد، اما نمای کلی که از شهر خودتان می‌بینید همواره زیبا است. در جریان بازی شاهد تغییر فصل‌ها هستیم و در هر فصل بافت گیاهی محیط کاملا دست‌خوش تغییر می‌شود و از یخبندان زمستان گرفته تا زرد شدن برگ درختان در پاییز و بهاری سرسبز را در بازی شاهد هستیم. البته تغییر فصل روی گیم‌پلی هم اثرگذار است و مثلا در زمستان برخی کارها مثل کشاورزی غیرممکن می‌شوند و نیاز مردم به هیزم برای گرم ماندن افزایش پیدا می‌کند. موسیقی آرامش‌بخش و دوست‌داشتنی بازی هم جای هیچ گله‌ای باقی نمی‌گذارد.

در مجموع، Farthest Frontier قطعا اثری بسیار ارزشمند در سبک شهرسازی است؛ اثری که شاید کمپین یا داستان مشخصی نداشته باشد، ولی اجازه می‌دهد روایت خودتان را در آن بسازید و به شکلی که می‌خواهید، یک روستای کوچک و محدود را تبدیل به شهری با تمام جزییات ریز و درشت کنید. به‌سبک خیلی از آثار مشابه، Farthest Frontier هم در گذر زمان کمی بیش از حد پیچیده می‌شود و نیاز به مدیریت جز به جز همه‌چیز، کمی آن را سردرگم‌کننده می‌کند؛ اما اگر گیمری باشید که به این سبک از بازی‌ها علاقه دارد و می‌تواند زمان زیادی را هم صرف تجربه آن‌ها کند، Farthest Frontier قطعا شما را پشیمان نخواهد کرد و به یکی از بهترین تجربه‌هایتان در این ژانر تبدیل خواهد شد.

روستا و مزرعه در بازی Farthest Frontier

Farthest Frontier

10/8.5
امتیاز زومجی
در مجموع، Farthest Frontier قطعا اثری بسیار ارزشمند در سبک شهرسازی است؛ اثری که شاید کمپین یا داستان مشخصی نداشته باشد، ولی اجازه می‌دهد روایت خودتان را در آن بسازید و به شکلی که می‌خواهید، یک روستای کوچک و محدود را تبدیل به شهری با تمام جزییات ریز و درشت کنید. به‌سبک خیلی از آثار مشابه، Farthest Frontier هم در گذر زمان کمی بیش از حد پیچیده می‌شود و نیاز به مدیریت جز به جز همه‌چیز، کمی آن را سردرگم‌کننده می‌کند؛ اما اگر گیمری باشید که به این سبک از بازی‌ها علاقه دارد و می‌تواند زمان زیادی را هم صرف تجربه آن‌ها کند، Farthest Frontier قطعا شما را پشیمان نخواهد کرد و به یکی از بهترین تجربه‌هایتان در این ژانر تبدیل خواهد شد.

نقاط قوت

  • آزادی‌عمل بالا در ساخت و توسعه شهر به‌شکل کاملا دلخواه
  • گستردگی بسیار زیاد سازه‌ها و ارزش محتوایی کلی بازی
  • درخت تکنولوژی بسیار عمیق و پرجزییات
  • تاثیر داشتن تغییرات فصلی روی روند گیم‌پلی
  • چالش‌های غیرقابل پیش‌بینی
  • جلوه‌های بصری باکیفیت

نقاط ضعف

  • ریتم کند بازی برای برخی خسته‌کننده خواهد بود
  • پررنگ شدن میکرومنیجمنت مخصوصا پس از بزرگ شدن شهرها
  • حس شدن جای خالی کمپین یا تجربه‌های داستانی
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات