بررسی بازی Once Upon a Katamari؛ چرخش دوباره کاتاماری
۲۱ سال پیش و در سال ۲۰۰۴، شرکت نامکو (قبل از تلفیق با باندای) اثری ساده اما خلاقانه منتشر کرد: Katamari Damacy. این بازی ایدهای ساده اما جالب داشت و بازیکن در نقش شاهزادهای قرار میگرفت.
این شاهزاده با کمک کاتاماری که در واقع گلولهای چسبنده است، باید اشیای کوچک را به خود جذب کند و بزرگتر و بزرگتر شود تا با جمعآوری این اشیا، بتواند اجرام و سیارههای آسمان را بازسازی کند.
مدتها بود که نسخه جدیدی از این سری عرضه نشده بود و تنها به ساخت ریمستر / ریمیک از نسخههای قبلی بسنده شده بود؛ تا اینکه بالاخره پس از چهارده سال شاهد عرضه Once Upon a Katamari هستیم.
ماجرا از این قرار است که پادشاه کل جهان بار دیگر به طور اشتباهی زمین و ستارگان بسیاری را نابود میکند و شاهزاده باید مجددا اشیا را جمعآوری کند تا به بازسازی این ستارگان کمک کند. او از همان کاتاماری مشهور کمک میگیرد؛ اما این بار تنها محدود به یک زمان نیستیم و در دورههای تاریخی مختلفی سفر میکنیم.
در این بین میتوان به ژاپن گذشته به عنوان دوره اصلی اشاره کرد. از دیگر دورههای حاضر در بازی میتوان به عصر ژوراسیک و سفر به جهان دایناسورها، عصر یخبندان، دوران دزدان دریایی و عصر گاوچرانها اشاره کرد.
مثل نسخههای پیشین، داستان بازی روایت پیچیدهای ندارد و تنها بهانهای برای پیشبرد مراحل است. اما سفر به زمانهای مختلف اتمسفر متفاوتی به بازی بخشیده است و هر زمان اشیا و طراحی بصری خاص خودش را دارد.
مهمترین بخش سری کاتاماری، گیمپلی آن است که در نسخه جدید دستخوش نوآوریهای خوبی شده است. ویژگی اصلی سری، یعنی چرخیدن با کاتاماری و جمعآوری اشیا مختلف همچنان حفظ شده است؛ اما با ارائه قابلیتهای جدید.
برای نمونه، در Once Upon A Katamari ابزارهایی مثل آهنربا برای جذب سریع اشیا تا فاصله مشخصی، موشک برای افزایش ناگهانی سرعت جابجایی و رادار برای شناسایی اشیا مهم و حیاتی اضافه شدهاند که کمک حال خوبی برای لحظات دشوار هستند.
نوع ماموریتها هم گسترش یافته است و هدف تنها بزرگتر شدن نیست؛ بلکه ممکن است با مراحلی روبرو شوید که از شما میخواهد اشیا خاصی را پیدا کنید (مثل یافتن فیلسوفها در یونان باستان!)، یا ماموریت را در زمان مشخصی تکمیل کنید و یا اشیا گران قیمتی جذب کنید.
به علاوه، هر مرحله سه تاج پادشاهی دارد که برای باز کردن مراحل جدید به آن نیازمندید. دیگر اشیا قابل جمعآوری هم در بازی حاضر هستند؛ مثل یافتن دیگر شاهزادهها (که بعدا میتوانید با آنها بازی کنید) و یافتن موارد شخصیسازی.
جمع کردن اشیا همیشه هم به سادگی نیست و برخی موانع در بازی وجود دارند که اگر با آنها برخورد کنید، به سمت دیگری پرتاب خواهید شد. وقتی سر راه مانعی قرار بگیرید، بر روی صفحه اخطاری به شما اعلام خواهد شد.
یکی از بخشهای منفی Once Upon A Katamari، شلوغی بیش از حد صفحه برای بازیکن است. در صفحه اطلاعات بسیار زیادی به چشم میخورند که خیلی از آنها کاربردی نیستند و تمرکز شما را بر هم خواهند زد.
از دیگر نقاط ضعف بازی میتوان به ناکارآمدی دوربین در برخی لحظات اشاره کرد که باعث میشود خود را گم کنید. این اتفاق به خصوص هنگامی که در برابر محیطهای بسته (مثل خانه) قرار میگیرید رخ میدهد و بازی سعی میکند آن شی را بشکافد تا دید کافی داشته باشید.
مسئله دیگر هم گیر کردن کاتاماری در برخی مناطق است. شاید بتوان گفت ضعف خواندن چنین چیزی بیش از حد سختگیرانه است - به خصوص با توجه به تعداد زیاد اشیا و نبود شکل یکسان و مشخصی برای کاتاماری - اما در برخی لحظات در نقطهای گیر خواهید کرد و ممکن است ماموریت را به طور کامل از دست بدهید.
غیر از بخش تکنفره، حالتی رقابتی با نام KatamariBall هم وجود دارد که در آن بازیکنان در زمان محدودی با یکدیگر رقابت میکنند تا بیشترین اشیا را جمع کنند. این بخش هم به صورت آفلاین با هوش مصنوعی و هم آنلاین با دیگر بازیکنان قابل تجربه است. کو-آپ محلی هم برای این بخش در نظر گرفته شده است.
امکان شخصیسازی از دیگر موارد جدید در این نسخه است. میتوانید مواردی را در شاهزاده خود تغییر دهید؛ مثلا، لباس او را عوض کنید یا بر سر او کلاه یا چشمبندی قرار دهید و اشیا تزئینی مثل گل روی او بگذارید.
ایموتها هم از دیگر موارد موجود برای شاهزاده هستند که از طریق کپسولهای به خصوصی (مثل گاچا) خریداری میشوند. با تکمیل هر مرحله، یک قطعه موسیقی به عنوان جایزه دریافت خواهید کرد. میتوانید قطعه دلخواه خود را پخش کنید یا آن را به قطعات محبوب خود اضافه کنید.
موسیقیهای درون بازی بسیار جذاب و زیبا هستند و کاملا حس انرژی را به شما منتقل میکنند. با توجه به تفاوت عصرهای حاضر در بازی، قطعات موسیقی هم حالوهوای گوناگونی دارند و این بخش بسیار جذاب طراحی شده است.
درباره گرافیک تاکنون توضیحات مختلفی ارائه کردیم، اما از نظر بصری سبک همیشگی سری کاتاماری حفظ شده است و همان گرافیک کارتونی و سل-شید مانند در بازی حاضر است. طراحی اشیا و آدمها هم بامزه است و حسوحال مفرح بازی را به خوبی حفظ میکند.
از بعد فنی هم بازی به راحتی اجرا میشود و با مشکلات زیادی روبرو نخواهید شد؛ هرچند همانطور که گفته شد، در برخی موارد ممکن است گیر کنید که این مسئله به فیزیک بازی مربوط است و میشد بهبود یابد.
در مجموع، Once Upon A Katamari بازگشت خوبی برای سری مفرح کاتاماری است که بهبودهای خوبی ارائه میکند. اگر خواهان اثر مفرح و در عین حال چالشبرانگیز هستید، حتما باید سراغ نسخه جدید کاتاماری بروید.
Once Upon A Katamari
نقاط قوت
- تنوع ماموریتها
- قابلیتهای اضافه شده
- موسیقیهای پر انرژی و جذاب
- دورههای زمانی مختلف با اتمسفرسازی خوب
نقاط ضعف
- گیر کردن کاتاماری در برخی مناطق
- ناکارآمدی دوربین در بعضی لحظات
- شلوغی صفحه با اطلاعات بی اهمیت