یکی از شخصیت‌های مرد بازی Digimon Story Time Stranger

بررسی بازی Digimon Story Time Stranger؛ دیجیمون ها در پیچ و خم زمان

چهارشنبه 9 مهر 1404 - 17:35
مطالعه 12 دقیقه
Digimon Story Time Stranger جدیدترین روایت از سری بازی‌های دیجیمون است که اخیرا منتشر شده است. زومجی را در نقد این اثر همراهی کنید.
تبلیغات

دیجیمون یکی از محبوب‌ترین سری‌ها در ژاپن و سراسر جهان است که در اشکال مختلفی به دست کاربران می‌رسد؛ از انیمه، مانگا و بازی‌های ویدیویی گرفته تا کارت بازی و حیوانات خانگی مجازی. با اینکه دیجیمون‌ها حیاتی دیجیتالی دارند، اما به مانند انسان‌ها دارای آگاهی، احساسات و شخصیت‌های منحصر به فرد هستند.

دیجیمون‌ها در جهانی موازی به نام دنیای دیجیتال زندگی می‌کنند که از شبکه‌های ارتباطی زمین ساخته شده است. ویژگی مهم آنان، داشتن شعور است که باعث می‌شود سبک زندگی و اهداف خاص خود را دارا باشند.

هشت سال از انتشار نسخه قبلی دیجیمون استوری می‌گذرد و اکنون نسخه جدید آن با نام Digimon Story Time Stranger منتشر شده است؛ اثری که دنباله‌ای غیر مستقیم بر نسخه‌های قبلی است. این بازی جهان خود و کاراکترهایش را دارد و فضایی متفاوت با Cyber Sleuth دارد. در این مطلب به بررسی بازی خواهیم پرداخت.

شخصیت اصلی یکی از ماموران سازمانی مخفی با نام ADAMAS است که در توکیوی ژاپن مستقر است. او خیلی سریع با یک موجود ناشناس (دیجیمون) آشنا می‌شود و سپس به یک موقعیت حساس فرستاده می‌شود؛ جایی که انفجار عظیمی در یکی از ساختمان‌های حیاتی رخ داده است.

این مامور به داخل ساختمان می‌رود تا شرایط را بررسی کند و در آنجا با دختری مرموز روبرو می‌شود که او را می‌شناسد؛ هرچند مامور به خاطر نمی‌آورد این دختر کیست و تنها می‌داند باید از او مراقبت کند.

جهان در مرز نابودی است و جنگ‌های عظیمی شکل گرفته‌اند؛ چه بین خود دیجیمون‌های خوب و بد و چه بین آنان و جهان انسان‌ها. در همین گیر و دار است که به طور اتفاقی شما به هشت سال گذشته فرستاده می‌شوید.

ابتدا شما به طور اتفاقی به دنیای دیجیمون می‌روید و در آنجا فرد مرموزی را می‌بینید که قصد خرابکاری دارد. در اینجا تخم دیجیمونی وجود دارد که باید از آن محافظت شود؛ اما به یکباره این تخم دیجیمون شکسته می‌شود و شما هم به زمین پرتاب می‌شوید.

این بار با نسخه سرحال‌تری از توکیو روبرو هستیم و دیگر خبری از نابودی نیست. حال از طرف سازمان به شما ماموریت داده می‌شود تا جلوی خرابی هشت سال آینده را بگیرید و تا حد ممکن درباره آن اطلاعات کسب کنید.

در این راه مجدد با همان دختر و دیگر افراد روبرو می‌شوید که به شما کمک خواهند کرد. دیجیمونی مرموز با ظاهری بین انسان‌ها و دیجیمون‌ها هم به تیم شما اضافه می‌شود و شما را کمک خواهد کرد. اکنون وظیفه شما جلوگیری از نابودی و جنگ در آینده است.

داستان بازی جزئیات و پیچش‌های خوبی دارد؛ هرچند در برخی موارد این پیچش‌ها سرراست هستند و بازیکن می‌تواند به راحتی حدس بزند چه چیزی در انتظار اوست. مسئله دیگر از داستان بازی، اتصال بین دو جهان انسان‌ها و جهان دیجیمون‌ها به اسم ایلیاد است.

هر دو جهان بازی به خوبی طراحی شده‌اند و تفاوت بین این دو به خوبی مشهود است. این مهم به لطف فضاپردازی بازی شکل می‌گیرد؛ جایی که در توکیو شاهد حضور مناطق مشهوری مثل آکیهابارا و شینجوکو حاضر هستند و جهان ایلیاد هم کاملا حس یک دنیای فانتزی را به بازیکن منتقل می‌کند.

یکی از معضلات بخش داستانی، طراحی مراحل اصلی و فرعی است. ساختار مراحل شبیه یکدیگر هستند و معمولا باید از نقطه آ به نقطه ب بروید و در این بین با دشمنان بجنگید تا به هدف برسید. در نهایت هم با باس مبارزه کنید و دیالوگ بشنوید تا به مرحله بعدی برسید!

ساختار مراحل شبیه یکدیگر هستند و معمولا باید از نقطه آ به نقطه ب بروید و در این بین با دشمنان بجنگید تا به هدف برسید.

اوضاع در مراحل فرعی هم بهتر نیست و بیشتر این مراحل بسیار سطحی هستند یا برای آشنایی با یک مکانیزم بازی در نظر گرفته شده‌اند. برای مثال، در یک ماموریت فرعی به شما گفته می‌شود چند دیجیمون از شما می‌ترسند و تنها باید یک لباس به شکل دیجیمون بپوشید و با آنان صحبت کنید!

یا در مرحله جانبی دیگری، دیجیمونی از شما می‌خواهد که آیتمی برای ارتقای سطح دیجیمون دومی تهیه کنید. برای این کار، باید سراغ یک دیجیمون بروید و از او بخواهید این آیتم را بسازد. حال خود او برای این کار به چند ماده اولیه و یک آیتم مبارزاتی نیاز دارد و باید آیتم مبارزه را از دیجیمون دیگری بخرید!

معمولا پاداش‌های این مراحل فرعی مناسب هستند و شاید تنها انگیزه شما از تکمیل آن‌ها، رسیدن به همین پاداش‌ها باشد. دامنه این پاداش‌ها از آیتم‌ها و پول تا امتیازهای مهارت را در بر می‌گیرد و همین مشوق خوبی برای رفتن به سراغ ماموریت‌های جانبی است.

اگر بخواهیم توجه خود را به جنبه گیم پلی تایم استرنجر معطوف کنیم، با اثری در سبک نقش‌آفرینی ژاپنی با مبارزات نوبتی و المان‌های جمع‌آوری موجودات روبرو هستیم. در این نسخه بیش از ۴۵۰ دیجیمون قابل جمع‌آوری هستند که مقدار قابل توجهی است.

اگر بخواهید دیجیمونی را به مجموعه خود اضافه کنید، باید با آن مبارزه کنید. با هر بار مبارزه با دیجیمونی به‌خصوص، درصد شناسایی آن برای شما بیشتر می‌شود و اگر این عدد حداقل به صد درصد برسد، این دیجیمون قابل ساخت است. هر چه این عدد به دویست درصد نزدیک‌تر شود، قدرت دیجیمون ساخته شده بیشتر خواهد بود.

غیر از این، در بازی قابلیتی به نام Digivolution وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد دیجیمون را به دیجیمونی دیگر تبدیل کنید. بدین شکل به دیجیمون‌های تازه‌تر و قوی‌تری دسترسی خواهید داشت که در مبارزات شما را یاری خواهند کرد.

در بازی قابلیتی به نام Digivolution وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد دیجیمون را به دیجیمونی دیگر تبدیل کنید.

معمولا هر دیجیمون به پیش‌نیازی وابسته است تا بتواند تغییر شکل دهد. این پیش‌نیاز می‌تواند میزان حمله آن دیجیمون، نوار سلامتی آن یا هر مورد دیگری باشد. حتی می‌توان دیجیمون را به نسخه قبلی خود هم تبدیل کرد که این قابلیت به اسم De-Digivolve شناخته می‌شود.

هر دیجیمون مهارت‌های خاص خودش را دارد که به المان‌های مختلفی نظیر آتش، آب، باد و دیگر موارد تقسیم می‌شوند. می‌توان با اعمال آیتمی، به هر دیجیمون مهارت دیگری اضافه کرد و تجهیزاتی به او داد تا در سطوح مختلفی مثل میزان سلامتی، سرعت یا حمله آن تاثیر بگذارند.

یک جهان سومی هم در بازی حاضر است که با نام تئاتر بینابینی شناخته می‌شود. با رفتن به این جهان، به موارد دیگری دسترسی خواهید داشت. یکی از این موارد DigiFarm نام دارد که با قرار دادن دیجیمون در آن مواد اولیه استخراج خواهید کرد.

در این مزرعه می‌توانید دیجیمون را تمرین دهید که روی ابعاد مختلفی نظیر شخصیت او و نوار سلامتی‌اش تاثیر خواهند گذاشت. در نهایت با افزایش سطح هر دیجیمون، امکان تبدیل او به دیگر دیجیمون‌ها فراهم می‌شود و ویژگی‌هایش هم بهبود خواهند یافت.

در این جهان به سیاه‌چال هم دسترسی خواهید داشت. این سیاه‌چال‌ها برای به دست آوردن پول، سطح تجربه و دیگر موارد طراحی شده‌اند. همچنین می‌توانید به فروشگاهی درون این جهان دسترسی داشته باشید. موارد دیگری هم در این بین حاضر هستند.

بین شما و دیجیمون‌ها سیستمی به اسم Bond وجود دارد که رابطه بین شما را به تصویر می‌کشد. چهار نوع ارتباط در بازی حاضر هستند و هر دیجیمون بنابر شخصیت خود یکی از این چهار نوع ارتباط را با شما خواهد داشت.

می‌توانید با گفت‌وگو با این دیجیمون‌ها، شخصیتشان را تغییر دهید که در نتیجه آن مهارتی جایگزین به دست خواهید آورد. حال برعهده شما است تا تصمیم بگیرید می‌خواهید چه نوع ارتباطی با دیجیمون داشته باشید.

نوبت سیستم مبارزات بازی است تا آن را زیر ذره‌بین قرار دهیم. یک تفاوت قابل توجه این نسخه با بازی‌های قبلی، جایگزینی نحوه برخورد با دشمنان است. در تایم استرنجر دیگر برخوردها تصادفی نیستند و می‌توانید دشمنان را در محیط ببینید و تصمیم بگیرید آیا می‌خواهید با آن‌ها مبارزه کنید یا خیر.

در هر مبارزه سه دیجیمون خواهید داشت و سه دیجیمون ذخیره هم وجود دارند که در صورت شکست دیجیمون‌های اصلی، جایگزین خواهند شد. همچنین ممکن است در برخی لحظات چندین شخصیت کمکی همراه شما باشند که البته کنترل آن‌ها برعهده شما نیست.

در صفحه مبارزات چند کارکرد حاضر هستند. اولی گارد گرفتن و دفاع کردن است، دومی حمله فیزیکی است، سومی قابلیت مهارت‌ها برای اجرای مهارت‌های جادویی است، بخش آیتم‌ها برای اعمال آیتمی روی یک یا چند دیجیمون است.

بخش تغییر دیجیمون‌ها با یکدیگر در کنار تحلیل دشمنان و یا فرار از مبارزات هم کارکردهای دیگری هستند که وجود دارند. می‌توانید سرعت مبارزات را کم یا زیاد کنید و قابلیتی برای انجام مبارزات به صورت خودکار هم فراهم شده است.

هر دیجیمون نسبت به المان‌های متفاوتی مقاومت یا ضعف دارد و این برای دشمنان هم صدق می‌کند. اگر از المان درست استفاده کنید، میزان آسیب به دشمنان حتی تا سی‌صد درصد هم قابل افزایش است. برعکس، در صورت عدم استفاده از المان درست، میزان آسیب به ۰.۱ حالت عادی هم می‌رسد.

استفاده از آیتم‌ها یا تغییر دیجیمون یک دور کامل را از شما نمی‌گیرد و این نکته مثبتی برای چینش استراتژی مناسب با دشمنان است. مهارت‌های باف یا دیباف هم در بازی به کمک شما خواهند شتافت تا بتوانید راحت‌تر با دشمنان مبارزه کنید.

استفاده از آیتم‌ها یا تغییر دیجیمون یک دور کامل را از شما نمی‌گیرد و این نکته مثبتی برای چینش استراتژی مناسب با دشمنان است.

با پیش‌روی در بازی، باید دیجیمون‌های جدید کشف کنید و بسازید تا بتوانید با دشمنان جدید مبارزه کنید. با توجه به تعداد بالای دیجیمون‌ها، استفاده چرخشی از دیجیمون‌های مختلف اهمیت زیادی دارد تا بتوانید به دامنه وسیعی از دیجیمون‌های جدید دسترسی پیدا کنید.

بازی باس‌های گوناگون و زیادی دارد که در بیشتر موارد چالش برانگیز هستند و برای شکست آن‌ها باید رنج بکشید. همین اهمیت کشف دیجیمون‌های جدید و با سطح بالا را دوچندان می‌کند و باید آنقدر بگردید تا ترکیب برنده خود را پیدا کنید.

با گذشتن هر دور از بازی، امتیازی به اسم CP به شما داده می‌شود که پس از رسیدن به حد نصاب، به عملکردی به اسم Cross Art دست خواهید یافت. کراس آرت مهارتی پیشرفته است که حسابی به دردتان خواهد خورد. این مهارت می‌تواند تهاجمی یا تدافعی باشد؛ مثلا زدن ضربه‌ای کاری به یک دشمن یا باف کردن دیجیمون‌های خودی.

در بازی پنج دسته درخت مهارت وجود دارند. دسته اول مربوط به مهارت‌های کراس آرت و مهارت‌های کلی است و چهار دسته دیگر مهارت‌های مرتبط با نوع ارتباط شما با دیجیمون‌ها هستند. بسته به نوع بازی شما و نحوه ارتباطی که با دیجیمون‌ها می‌گیرید، باید روی این مهارت‌ها سرمایه‌گذاری کنید تا کار راحت‌تری داشته باشید.

مینی‌ گیم کارت بازی هم یکی از مفرح‌ترین لحظات بازی است. شما دستی شامل پنج کارت خواهید داشت که باید با حریف خود روبرو شوید. هر کارت سطحی دارد و المان مخصوصی هم دارد که هنگام مسابقه اهمیت بالایی خواهند داشت.

برای پیروزی در این مسابقات، حداقل در هر دست باید سه بار بر کارت حریف غلبه کنید. پس از پیروزی، می‌توانید چند کارت از او دریافت کنید و به همین شکل دست خود را قوی و قوی‌تر کنید و شانس خود را در مقابل رقیبان قوی‌تر بیازمایید.

این مینی گیم به شدت مفرح و اعتیادآور است و اگر به کارت بازی در واقعیت علاقه داشته باشید، قطعا جذب آن خواهید شد و بارها تلاش خواهید کرد تا حریفان خود را شکست دهید و دست خود را بهبود ببخشید.

گرافیک بازی دو رو دارد: از طرفی با اثری روبرو هستیم که از نظر فنی بدون مشکل و روان اجرا می‌شود که در این دوران و به لطف موتور آنریل امری کمیاب است و از طرف دیگر گرافیک بصری آن در این زمان واقعا رنگ و رو رفته است!

با اینکه طراحی محیط‌ها به زیبایی شکل گرفته است و محیط‌ها و شهرهای داخل بازی چشم‌نواز هستند، اما گرافیک فنی آن با اغماض در حد بازی‌های متوسط نسل گذشته است که چنین اتفاقی در یک بازی هفتاد دلاری نمی‌تواند خوشایند بازیکنان باشد.

در بعد موسیقی و صداگذاری، بازی از موسیقی‌های خوبی بهره برده است که متناسب با اتمسفر آن هستند و از شنیدن آن‌ها خسته نخواهید شد. بازی از صداگذاری انگلیسی پشتیبانی می‌کند و صداپیشه‌های آن هم عملکرد خوبی دارند، اما باید در نظر داشت که تمامی دیالوگ‌ها صداگذاری نشده‌اند که می‌توان آن را به پای بودجه محدود بازی نوشت.

برای جمع‌بندی، می‌توان گفت Digimon Story Time Stranger نقطه شروع خوبی برای بازیکنان تازه وارد خواهد بود و تجربه جذابی هم برای طرفداران دیجیمون است. سیستم مبارزات بهبودیافته نسبت به نسخه قبلی، طراحی بصری زیبا و داستان درگیرکننده بین دو جهان انسان‌ها و دیجیمون‌ها دلایلی برای ادعای فوق هستند.

طراحی هنری اصلی بازی Digimon Story Time Stranger

Digimon Story Time Stranger

10/8
امتیاز زومجی
باندای نامکو می‌خواست بازی Digimon Story Time Stranger نقطه شروع خوبی برای بازیکنان تازه وارد باشد و همزمان تجربه مفرحی برای طرفداران قدیمی رقم بزند. پس از تجربه این بازی، می‌توان گفت باندای نامکو واقعا موفق به انجام چنین کاری شده است و با بهتر کردن سیستم مبارزات، ارائه داستانی پر پیچ و خم و سفر بین جهان‌ انسان‌ها و دیجیمون‌ها خروجی خوبی ارائه داده است. در این بین گرافیک منسوخ و طراحی ضعیف و تکراری مراحل از بزرگ‌ترین نقاط ضعف بازی هستند.

نقاط قوت

  • مینی گیم کارت بازی!
  • تعداد بالای دیجیمون های حاضر
  • طراحی زیبای جهان ها، به خصوص جهان دیجیمون ها
  • سیستم شخصیت دیجیمون ها و تاثیر آن روی بازی
  • داستان جذاب با سفر بین جهان انسان ها و دیجیمون ها

نقاط ضعف

  • گرافیک منسوخ
  • طراحی مراحل تکراری
  • مراحل جانبی سطحی
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات