بررسی بازی FC 26 | لنگه کفش EA
باز هم بوی ماه مهر و نسخهای جدید از فیفا که اکنون آن را «اف.سی/FC» مینامیم. وقتی EA فهمید که نان در حرف گوش کردن است، تصمیمهای تازهای گرفت. ناسلامتی مشغول صحبت از شرکتی هستیم که مجموعهی لعنت شدهاش یعنی دد اسپیس را بعد از یک دهه و با اکراه، از قبرستان درآورد و اجازه داد تا هواداران با نظرات خود آنقدر چکشکاریاش کنند تا بالاخره شکل مناسبی بگیرد؛ رویکردی که در پایان، یکی از برترین محصولات چند سال اخیر از ژانر اکشن/ترس را بهوجود آورد. شاخکهای EA بهلرزه افتادند؛ شاید گوش دادن بهحرف مخاطبان سودآور باشد؟ پس بتلفیلد را هم در اختیار هواداران قرار داد. مطمئنم که هنوز طعم لذیذ تجربهی نسخهی اولیه (بتا) بتلفیلد 6 هنوز هم زیر زبانمان است. سپس نوبت به فوتبالهای شرکت «الکترونیک آرتز» رسید.
کمپانی مورد بحث با علم بر این حقیقت که گوش سپردن به جامعهی مخاطبین واقعا بیضرر و حتی سودآور است، اکنون با ادعایی تازه بهسراغ مجموعهی فوتبالیاش میرود: «توسعهی بازی با محوریت ایدهها و انتقاد بازیکنان». پس همراه زومجی باشید تا ببینیم که میوهی این ادعا، بهخلق چه محصولی منجر شده است.
ال بانک، معتبرترین صرافی خارجی فعال برای کاربران ایرانی؛ برای دریافت بهترین فرصتهای معاملاتی و پشتیبانی کامل با البانک در تماس باشید. ال بانک حامی ویدیو بررسی زومجی از بازی FC 26 است.
پخش از رسانه
خب افسی ۲۶ مانند قسمتهای قبلی از سری، با همان موتور گرافیکی «فراستبایت» ساخته شده است. همین یکسان بودن زیرساخت فنی بازی با افسی۲۵، افسی ۲۴، افسی ۲۳ و چند نسخهی قبلتر، یعنی افسی ۲۶ نیز شاکلهای کاملا یکسان با همان بازیها دارد و در آن از تحولات جدی، هیچ خبری نیست. اصولا وقتی دنبالههای یک مجموعه برپایهی فقط یک موتور گرافیکی ساخته میشوند، همگی با شمایل فنی تقریبا یکسان و با برچسب قیمتی کامل بهمخاطب فروخته میشوند. چیزی که در سری «اسسینز کرید» شاهدش بوده و هستیم.
آناتومی مکانیزمهای پاسکاری، شوتزنی، پاس عمقی، پرس کرد، زدن ضربه کاشته، پنالتیزنی و مواردی از این دست، همگی بر پایه قسمتهای قبلی و بدون ذرهای تغییر بنا شدهاند، اما یک نکته مهم اینجا وجود دارد. به لطف تغییرات جدی در ساختار گیمپلی افسی ۲۶، مولفههای ذکرشده حالا بهتر، سریعتر و روانتر از حداقل سه الی چهار نسخه اخیر عمل میکنند؛ به شرطی که EA با بهروزرسانیهایش بازی را خراب نکند.
بیایید در تغییرات گیمپلی بازی دقیق شویم. سیستم پاسکاری را میتوانیم جدیترین ساختار بهبودیافته بازی بدانیم. پاسکاری در اف.سی ۲۶، واقعا نرم و روان است. مکمل چنین سیستم صیقلخوردهای، هوش مصنوعی بهبودیافته بازیکنان است که بسیار خوب جایگیری میکنند و اجازه میدهند تا پاسکاریهای نونوار شده افسی ۲۶، خود را نشان دهد. اگر شما هم مانند من عاشق تیکیتاکا بازی کردن و حرکات ترکیبی هستید، اف.سی ۲۶ دقیقا راست کار خودتان است.
به لطف تغییرات جدی در ساختار گیمپلی افسی ۲۶، تمامی ساختارهای گیمپلی حالا بهتر، سریعتر و روانتر از حداقل سه الی چهار نسخه اخیر عمل میکنند؛ به شرطی که EA با بهروزرسانیهایش بازی را خراب نکند.
تغییر مهم بعدی: اصلاح سیستم شوتزنی. خوشبختانه یا متاسفانه، دیگر از مکانیزم Timed Finishing خبری نیست. معنایش چیست؟ دسترسپذیری بیشتر؛ آسانتر شدن بازی و حذف یک عامل مهم در تمایز مهارت بازیکنان اف.سی. البته که هنوز شوتزنی دقیق یا Precision Shooting وجود دارد که ماهر شدن در آن اصلا ساده نیست و آن منحنی یادگیری درستوحسابی که دارد، یکی از عوامل تمایز در مهارت بازیکنان است. با وجود حذف «تایمد فینیشینگ» EA هنوز ماهیت رقابتی و مساله «سقف مهارت» در تسلط بر منحنی یادگیری افسی را حفظ کرده و آن را بهسیستم «دفاع» منتقل کرده است.
دفاع در بازی مانند نسخه زمان عرضه اف.سی ۲۴ شدیدا بر مبنای دفاع دستی طراحی شده است و فعلا تاثیر هوش مصنوعی یا همان AI Defending بر آن جدی نیست. حالا مثل افسی ۲۴ باید بسیار حسابشده و دقیق در برابر نقشههای تهاجمی رقیبتان ظاهر شوید. بهجای حملهبه بازیکن مهاجم حریف و خالی کردن فضای پشت سر، باید با فشردن دکمهی L2/LT و همچون ورجیل فندایک پا به پای مهاجم حریف حرکت کرده و در لحظه مناسب، توپ را بقاپید. در این میان بازیکن باید روی مباحثی مانند «سوئیچینگ» یا همان تعویض لحظهای بازیکنِ تحت کنترل کاملا مسلط باشد؛ تکنیکی که از طریق استیک سمت راستِ دستهی بازی و دکمهی L1/LB قابل انجام است و با فشردن دکمهی R1/RB دفاع تیمی با کمک هوش مصنوعی را میسر میکند.
درحال حاضر و قبل از نشر آپدیتهای بسیار بزرگ و بعضا عجیب بازی، دفاع در افسی ۲۶ پرچالشترین بخش از تجربهی بازی است. بهاندازهای که اولین بازیهای شما بهرقابتهایی بسکتبالی و پرگل همچون ۵-۶ و ۷-۶ بدل میشود. EA احتمالا همچون رویکردی که در افسی ۲۴ و افسی ۲۵ دنبال کرد، در این نسخه نیز بعد از اعتراض گستردهی بازیکنان بهسختی سیستم دفاع، عنصر «دفاع با هوش مصنوعی/AI defending» را جدیتر و موثرتر بکند. باقی ساختارهای دفاعی مانند تکلهای ایستاده، تکلهای لغزشی، یارگیری و دفاع دونفره به کمک هوش مصنوعی، همگی کاملا مشابه نسخههای قبلی هستند.
خوشبختانه بهبودهای ساختاری انجامشده در گیمپلی واقعا خوب عمل میکند و در کنار سیستم طراحی ترکیب و تکنیک که همان اسکلتبندی مشابه از افسی ۲۵ را دارد، تجربهای روان و جذاب از فوتبال را تقدیم بازیکن میکند. تجربهای که در حال حاضر، به گیمر اجازه میدهد تا آنچه که در ذهن دارد را در زمین پیاده کند.
برجستهترین تغییر بازی نسبت به نسخههای قبل اما، یک تحول سیستمی بسیار مهم است. در اف.سی ۲۶ بازیکن میتواند تعیین کند که تجربهاش کاملا شبیهساز واقعیت باشد یا نه، کاملا رقابتی و ویدیوگیمی. اینجاست که دو حالت «آتنتیک/Authentic» و «رقابتی/Competitive» به وجود آمدند.
بازی در حالت «آتنتیک»، ماهیت «شبیهساز» از مجموعه فیفا را در آغوش کشیده است. این حالت که فقط در تجربه آفلاین مانند کیکآف یا «کریر» قابل تجربه است، مشخصههایی مانند وزش باد، مصدومیتهای جدی، لغزش زمین، تغییرات پویا آبوهوا، فیزیک واقعی توپ و چنین مواردی را در گیمپلی دخیل کرده است که نتیجهاش، تجربهای سنگین و نزدیک به واقعیت است.
حالت آتنتیک بدون اینکه مکانیزم تازه، انیمیشنهای تازه و سایر موارد جدید و مختص بهخود را بهبازی بیاورد، صرفا با یکسری تغییر در پارامترهای گیمپلی بازی (که پیشتر و از طریق اسلایدرهای تنظیمات میتوانستیم کم یا زیادشان بکنیم» تجربهای سنگین و نزدیکبه واقعیت را ارائه میکند. گیرایی و سنگینی این تجربه اما بهلطف هوشمصنوعی واقعا کارآمد بازیکنان خودی و حریف، کاملا بهثمر نشسته است.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در خیلی از دستهبندیهای بازیآفرینی/گیمدیزاین، از سری «فیفا» در ژانر «ایمرسیو-سیم» یاد شده است. که قطعا بیراه نیست چرا که این مخلوقات EA با ایجاد تجربیات غوطهور کننده از حضور در متن پر تب و تاب فوتبال و اعطای دسترسی بهحجم زیادی از سیستمهای شبیهساز برای گیمر، محصولی غوطهورکننده و شبیهساز (ایمرسیو-سیم) را برای بازیکنانش میساخت. ماهیت شبیهساز مجموعه فیفا اما طی سالیان اخیر، رسما به بزرگترین طلسم این مجموعه بدل شد. بههرحال این سری بهخصوص از زمان فیفا ۱۲ و معرفی موتور گرافیکی «ایمپکت انجین - شبیهسازی ضربه» یکی از واقعیترین فیزیکهای برخورد در ویدیوگیمهای ورزشی را بهبازیکنان تقدیم، حجم قابل توجهی از ساختارهای واقعگرا در بازیهای فوتبال را بدعتگذاری و نام خود را بهعنوان یکی از طلایهداران شبیهساز ورزشی مطرح کرد.
طی سالیان اخیر و با حرکت سری بهسوی ارائه تجربیات پرسرعت، ویدیوگیمی و اصطلاحا «آرکید/Arcade» سری نامبرده از ریشههای شبیهساز خود فاصله گرفت و چنین مسئلهای، برای تعداد زیادی از دنبالکنندگان مجموعهی فیفا غیرقابل پذیرش بود. افسی ۲۶ با معرفی حالت «آتنتیک» یکبار برای همیشه، بحث «شبیهساز بودن یا نبودن» مجموعه را تمام کرده است. حالت آتنتیک بدون اینکه مکانیزم تازه، انیمیشنهای تازه و سایر موارد جدید و مختص بهخود را بهبازی بیاورد، صرفا با یکسری تغییر در پارامترهای گیمپلی بازی (که پیشتر و از طریق اسلایدرهای بخش تنظیمات میتوانستیم کم یا زیادشان بکنیم» تجربهای سنگین و بسیار نزدیکبه واقعیت را ارائه میکند. گیرایی و سنگینی این تجربه اما بهلطف هوشمصنوعی واقعا کارآمد بازیکنان خود و حریف، کاملا بهثمر نشسته است.
وجود این حالت، بالاخره آن بلاتکلیفی همیشگی سری میان «شبیهساز» یا «بازی بودن» را حل کرده است. برای کریر-بازها، حالت آتنتیک روی درجه سختی بالا احتمالا همان چیزی است که از یک کریر مود جذاب میخواهند. حالت «رقابتی» هم بازی را حسابی ویدیوگیمی و سریع میسازد که این شکل از اف.سی را هم خیلیها دوست دارند. تجربه مودهای آنلاین تنها از حالت «رقابتی» قابل انجام است.
صحبت از کریر مود شد. این حالت در اف.سی ۲۶ اکنون مفصلتر شده است. اگر کریر مربی میخواهید، حق انتخاب دارید تا از میان مربیان واقعی حال حاضر دنیای فوتبال، یکی را انتخاب کنید و کنترل یک تیم فوتبال را به دست بگیرید؛ مثلا میتوانید آرتتا را انتخاب کنید و با فوتبال «بکش زیرش» معروفش فصل را در نهایت پشت سر لیورپول تمام کنید. در حالت بعدی، میتوانید مربی خاص خود را بسازید و مثلا کنترل یک تیم کوچک را به دست بگیرید و آن را به قله فوتبال برسانید. چیزی همچون ماموریت فعلی روبن آموریم. یا تجربهای دراماتیک همچون سریال تد لاسو.
پلیاستایلها، چینش و طراحی تاکتیکها همراه با منوهای عجیب و اذیتکنندهاش، حالت راش و سایر عناصری که تجربهی افسی ۲۵ (و حتی افسی ۲۴) را تشکیل میدادند، همگی مطلقا بدون تغییر به افسی ۲۵ منتقل شدهاند. حتی جشن قهرمانی تیمها مجددا بدون ذرهای تغییر و با همان شمایل همیشگیاش در نسخهی جدید بازهم تکرار شده است.
در افسی ۲۶، کریر مود مربی تحت تاثیر ۴۰ سناریوی مختلف قرار میگیرد؛ سناریوهایی که کاملا جریان بازیتان را تحت تاثیر قرار میدهند. مثلا ممکن است پیش از یک بازی مهم، تماشاگران مقابل هتل تیم شما جمع شوند و حسابی بازیکنانتان را اذیت کنند که چنین چیزی مستقیما عملکرد آنها را ضعیف میسازد؛ ویژگی تازهای که همراه با حالت آتنتیک، تجربهای واقعا نزدیک به واقعیت را به کریر آورده است و ارزش تکرار آن را واقعا افزایش داده است. در حالت Player Career مانند بازی «سایبرپانک 2077» میتوانید پیشزمینه زندگی شخصیتی که میسازید را تعیین کنید. و مانند سایبرپانک، این پیشزمینه هرگز قرار نیست بر روند بازیتان تاثیر بگذارد و صرفا جنبه تزئینی دارد.
بخشهای آنلاین مانند آلتیمیت تیم، راش، پرو کلابز و سیزنز دقیقا همان همیشگیاند و تغییر خاصی ندارند. آلتیمیت تیم هنوز هم تحت تاثیر پولی که بازیکنان پرداخت میکند، بهآنها برتری جدی میدهد؛ همان مسالهی همیشگی Pay to win که در افسی ۲۶ از همان لحظهی شروع آلتیمیتتیم آن را لمس خواهید کرد. بهلطف یکسان بودن زیربنای فنی بازی، احتمالا باید منتظر درجه سختی پنهان و تنظیم شونده (DDA - Dynamic Dificulty Adjustment) نیز باشیم که برای آلتیمیتبازها، نیاز بهمعرفی ندارد.
افسی ۲۶ از منظر صداگذاری استادیومها و اجرای گزارشگرها، مطلقا هیچ تفاوتی با نسخه قبلی ندارد. این موضوع برای جلوههای گرافیکی بازی هم صادق است و چه از نظر فنی و چه از نظر کارگردانی هنری، افسی ۲۶ هیچ ارزشافزودهای به همراه نمیآورد. حتی منوهای داخل بازی هم مطلقا بدون ذرهای تغییر به اف.سی ۲۶ آمدهاند. دیدن زلاتان با آن سبیل سالید اسنیکگونهاش از فیفا ۱۷ تا افسی ۲۶ بدون ذرهای تغییر، قطعا در نوع خودش جالب و تاملبرانگیز است.
با وجود این مشکلات همیشگی، اف.سی ۲۶ تغییرات مهمی را در گیمپلی سری اعمال کرده و تمامی مشکلات قسمتهای گذشته را نیز بهارث برده است. محصولی که درنهایت، بهترین تجربه گیمپلی در مقایسه با نسخههای اخیر مجموعه را تقدیم بازیکنان میکند. بهبودهای گیمپلی در ترکیب با پیشرفت بخش کریر، قطعا برای مخاطبان افسی ۲۶ خوشآیند خواهند بود. این مجموعه حالا برای مخاطبانی که دنبال یک فوتبال کاملا شبیهساز یا کاملا رقابتی میگشتند، محتوایی برای ارائه دارد. گیمپلی روان، بخش کریر جذاب در کنار جلوههای صوتی و بصری تکراری از نسخههای سه الی چهار سال گذشته و گرههای بازنشدهی حالت آلتیمیت تیم، همچنان قسمت جدید افسی را در حد یک «ارتقاء» نسبت به بازی قبلی نگه میدارد و در توجیه قیمت ۷۰ الی ۱۰۰ دلاریاش ناکاماند.
بررسی بازی EA Sport's FC 26 | لنگه کفش EA
نقاط مثبت
- بهبود عملکرد دروازهبانها
- عملکرد بسیار خوب هوش مصنوعی
- بالا رفتن ارزش تکرار بخش Manager Career
- جهش معنیدار در طراحی شاکله سیال و لذتبخش گیمپلی
- تغییرات برجسته در تجربه حالتهای «شبیهساز» و «رقابتی»
- عملکرد عالی هوش مصنوعی در تجربههای تک نفره (کریر، کیکآف و بیشتر)
نقاط منفی
- اصلاح نشدن مشکلات منو در بخش تنظیم تاکتیکها
- تاثیر جدی پول واقعی در بخش آلتیمیت تیم
- بیتغییر بودن و نبود خلاقیت در شمایل بصری و صوتی در تمامی بخشها نسبت به بازیهای قبلی
- نبود ارزش افزوده در حالت Player Career نسبت به بازیهای قبلی