بررسی بازی Towa and the Guardians of the Sacred Tree؛ یکی از زیباترین بازیهای سال
۲۰۲۵ تا همین الان هم سال شگفتانگیزی برای علاقهمندان ویدیو گیم بوده است و با توجه به اینکه هنوز سه ماه تا پایان سال داریم و بازیهای مهمی هم در راه هستند، انتظار میرود این روند ادامهدار هم باشد. اما در کنار بازیهایی که از قبل هم میشد امید زیادی به موفقیت آنها داشت، امسال سورپرایزهای بسیار ارزشمندی هم داشتیم؛ از اثری مثل اکسپدیشن ۳۳ که یکی از شانسهای مهم دریافت بهترین جایزه سال است تا بازیهای مستقل موفق دیگر. در این بین امروز شاهد عرضه بازی Towa and the Guardians of the Sacred Tree هم هستیم که گزینه بسیار جذابی برای علاقهمندان آثار روگلایک بهحساب میآید:
پخش از رسانه
روگلایک این روزها سبک بسیار محبوبی در بین بازیسازان و همینطور گیمرها است. این لوپهای لعنتی که بارها و بارها گرفتارش میشویم تا دفعه بعد قویتر و مجهزتر برگردیم و برای چندمین بار شانس خود را برای پشت سر گذاشتن هر نوع مانعی امتحان کنیم، بهشکل عجیبی اعتیادآور هستند و تجربههای موفق این ژانر، باعث شدهاند تا بازیسازان بیشتری شانس خود را در آن امتحان کنند. اما اینگونه هم نیست که جذابیت ذاتی این ژانر و اعتیادآور بودن آن، باعث شود تا «هر» بازی روگلایکی جذاب و موفق باشد؛ برخی از بازیها در خلق همین لوپ ارزشمند شکست میخورند و برخی هم مثلا در ارائه نبردهای جذاب یا حتی روایت داستانی که ارزش دنبال کردن را داشته باشد. اما Towa and the Guardians of the Sacred Tree تقریبا جزو هیچیک از این دستههای شکستخورده نیست.
از نظر روایتی، Towa سراغ داستانی آشنا و حتی میتوان گفت کلیشهای رفته است. وقایع بازی در مورد روستایی است که سالها زیر سایه خدایی که مردم او را میپرستند، در صبح و آرامش بوده است. با این حال ظهور ناگهانی نیرویی شیطانی، تاریکی و موجودات اهریمنی را به این سرزمین میآورد و اینجاست که شخصیت Towa باید با کمک هشت نگهبان قدرتمند، راهی سفری برای شکست دادن این نیروهای اهریمنی شود.
تقابل خیر و شر تقریبا سادهترین جنس داستانی است که میتوان در یک ویدیو گیم، فیلم یا هر اثر دیگری سراغ آن رفت. اما این، لزوما بهمعنی بیارزش بودن هر داستانی برآمده از این نوع تقابل نیست؛ چرا که هنر نویسندگان در پرداخت درست جزییات، میتواند حتی داستانی کلیشهای را هم در نهایت تبدیل به روایتی جذاب کند. در Towa، بار اصلی روایت داستان روی دوش شخصیتها گذاشته شده است. در روستایی که وقایع در آن در جریان هستند شاهد حضور کاراکترهای مختلفی هستیم که هرکدام، داستان و روایت خاص خودشان را دارند. از طرف دیگر و مهمترین از NPCها، هشت نگهبان درخت مقدس که شخصیتهای قابلبازی بهحساب میآیند، فقط مبارزی صرف نیستند و آنها هم هرکدام قصهای برای تعریف کردن و هویتی مشخص دارند.
هر بار که در Towa بهسراغ محیطی میرود که باید در آن بجنگید، دو نفر از این هشت نگهبان را انتخاب میکنید و یکی از جذابترین بخشهای بازی از نظر قصهگویی، زمانی است که پس از شکست دادن باسها به محل استراحت میرسید و میتوانید شاهد دیالوگهای جالبی بین این دو شخصیت باشید. بسته به اینکه کدام کاراکترها را انتخاب کرده باشید، این دیالوگها تغییر میکنند و پی بردن به ارتباط و پیوند بین دو شخصیتهای مختلفی که میتوان انتخاب کرد، جذابیت خوبی به داستان میدهد. البته منظورم از جذابیت، مثلا روابط پیچیده، شخصیتهای چند لایه یا داستانی فلسفی و عمیق نیست؛ بلکه برعکس Towa سعی کرده تا در عین سادگی داستانی شیرین و دوستداشتنی روایت کند.
برای مثال، یکی از شخصیتهای قابلبازی، خرسی عظیمجثه است که برخلاف جثه بزرگش و تواناییهای نبرد خوبی که دارد، بینهایت بامزه و مهربان است؛ آنقدر مهربان که وقتی او را بهعنوان شخصیت دوم در کنار یکی از شخصیتهای دیگر بازی انتخاب کرده بودم، دیالوگهای خیلی بامزهای از علاقه شخصیت اصلی به بغل کردن یا نوازش این خرس بامزه رد و بدل میشد! حتی در همان صحبتهای کنار آتش هم دیالوگها حول محور غذا و علاقه شدید خرس مذکور به خوردن غذاهای مختلف بود. این جنس از مکالمهها در Towa بینهایت زیاد است و بازی در دل روایت مبتنی بر تقابل خیر و شر، خیلی خوب فضایی دوستداشتنی و حتی میتوان گفت حال خوبکن را خلق میکند که به مرور، باعث برقراری ارتباطی عمیق بین مخاطب و شخصیتهای مختلف این بازی میشود.
البته این جنس از ارتباط و پیوند برقرارشده بین مخاطب و کاراکترها، کارایی دیگری هم در بازی دارد. با اینکه پس از عرضه نسخه دمو Towa خیلیها راجع به این جنبه از بازی صحبت کردهاند، اما من قصد اسپویل کردن آن را ندارم. فقط در همین حد بدانید که بازی، سورپرایز ویژهای برای شما و شخصیتهایش در نظر گرفته است و مخصوصا وقتی اولین بار با آن روبهرو میشوید، حسابی شوکه خواهید شد و احتمالا در دفعات بعدی، با حساسیت بیشتری شخصیتهای قابلبازی خود را انتخاب خواهید کرد! بهطور کلی، Towa روایتی دلنشین از داستانی آشنا را ارائه میدهد و شاید تنها مشکل آن، حجم بالای دیالوگهایش باشد که از جنس آثار شرقی، میتواند گاهی بیش از حد نیاز و حتی فراتر از حد نیاز بهنظر برسد و کمی هم در گیمپلی بازی وقفه بیمورد بیندازد.
در کنار این جنس از روایت، Towa اما از نظر گیمپلی اثری کاملا جدی با مبارزههایی درگیرکننده است. وظیفه شما در بازی، پاکسازی چندین محیط مختلف از نیروهای شیطانی است و برای این منظور، ابتدا دو شخصیت مدنظر خودتان را انتخاب و کار را آغاز میکنید. شخصیت اول مجهز به دو شمشیر است که در صورت استفاده بیش از حد اثرگذاری خود را از دست میدهند و در نتیجه باید مدام بین آنها سوییچ کنید. شخصیت دوم وظیفه اجرای جادوها را برعهده دارد. این وسط قابلیتهایی مثل دش یا مهارتی ویژه هم در دسترس هستند.
هر محیط اصلی بازی، خود به چندین محیط کوچکتر تقسیم میشود که پس از پاکسازی اکثر آنها، میتوانید از بین دو مسیر متفاوت یکی را انتخاب کنید. در زمان انتخاب مسیرها، میتوانید ببینید که جوایز پشت سر گذاشتن محیط بعدی از چه جنسی است و بر اساس آن انتخاب خود را انجام دهید. مثلا گاهی باید تعداد مشخصی دشمن را از بین ببرید، گاهی باید با یک مینیباس روبهرو شوید و گاهی هم بازی شما را مهمان یک چشمه آبگرم میکند تا خستگی شخصیتها رفع و برخی از قابلیتهای آنها ارتقا پیدا کند. انتخاب مسیرها اهمیت زیادی در بازی دارد و تنوع بسیار بالایی از جوایز و ارتقاها در هر مرحله در دسترس است که در صورت انتخاب درست آنها و قویتر شدن، شانس بسیار بیشتری برای موفقیت در نبرد پایانی با باس اصلی آن محیط خواهید داشت.
در صورت موفقیت در مراحل، داستان پیش میرود و میتوانید سراغ محیط بعدی بروید. اما در صورت شکست، باید دوباره شانس خودتان را مجدد برای محیط قبلی امتحان کنید و برای اینکه شانس بیشتری داشته باشید، میتوانید از آپگریدهای دائمی بازی استفاده کنید. این آپگریدها هم خودشان گستردگی بسیار بالایی دارند و هرکدام، وابسته به جنس خاصی از منابع هستند که در طول مراحل بهدست میآورید. برای مثال میتوانید مولفههای پایه و اصلی شخصیتهای خودتان مثل سطح سلامتی، سرعت حرکت، تعداد دش یا قدرت ضربهها را افزایش دهید یا سراغ خرید آیتمهایی بروید که هرکدام مهارت خاصی را قویتر میکنند. هریک از این موارد هم نیاز به منابع خاص خودشان دارند.
اما یکی از جذابترین ارتقاها در بازی، امکان ساخت شمشیری کاملا جدید برای شخصیتها است. وقتی صحبت از ساخت شمشیر میشود، موضوع صرفا محدود به انتخاب منابع و آماده شدن شمشیری قدرتمند نیست؛ بلکه باید تمام مراحل ساخت را خودتان در قالب مینیگیمهای جذابی انجام دهید و هرچه این کار را بهتر پشت سر بگذارید، نتیجه کار بهتر خواهد شد. مثلا باید به شکل درستی بدنه شمشیر را شکل بدهید، مراحل تیز کردن آن را انجام دهید و در نهایت هم آن را بهظاهر دلخواه شخصیسازی کنید. سیستم ساخت شمشیر بازی جزو بخشهای جذاب آن است و خودش یکی از دلایلی است که ارزش تکرار و تجربه بالایی به Towa میدهد.
تنوع مناسب آپگریدها، تازه ماندن تجربه کلی مراحل بهلطف مسیرهای مختلف در دسترس و ارتقاهایی که در آنها دریافت میکنید و لذتبخش بودن نبردهای بازی بهلطف انیمیشنهای جذاب و قابلیتهای متنوع شخصیتها، در مجموع Towa را به اثری کاملا سرگرمکننده تبدیل کردهاند. البته شخصیتهای بازی باوجود داشتن برخی مهارتها و قابلیتهای متمایز، میتوانستند حتی متفاوتتر از هم باشند و هنوز هم میتوان جادوها یا ویژگیهای مشترک قابلتوجهی بین آنها پیدا کرد که باعث میشود بازی کردن با شخصیتی جدید، لزوما به معنی تجربه جنس کاملا جدیدی از گیمپلی نباشد. اما حتی با در نظر گرفتن این نکته هم Towa بهخوبی مخاطب را در لوپ گیمپلی خودش گرفتار میکند و حتی اگر بارها و بارها هم در مرحلهای از آن شکست بخورید، انگیزه کافی و زیادی خواهید داشت تا برای دفعههای بعدی و پس از قویتر شدن، شانس خود را برای عبور از آن مرحله امتحان کنید. البته بازی Towa از حالت چندنفره هم پشتیبانی میکند که چندان کیفیت جالبی ندارد؛ چرا که در این حالت نفر دوم شخصیت دوم را هدایت میکند و تقسیم نقشها بهخوبی صورت نمیگیرد.
یکی از مهمترین ویژگیهای مثبت بازی Towa، چیزی نیست جز کیفیت فوقالعاده آن در زمینه جلوههای بصری و حتی صوتی. تجربه Towa حسی مثل قدم زدن در دنیای نقاشیهای معروف ژاپنی دارد؛ جایی که گستردگی بینظیر رنگها و حتی جلوه اغراقشده آنها هر صحنه و لوکیشنی از بازی را تبدیل به اثری هنری کرده است. مثلا در بخشهایی از مراحل، باید مسیری را بدون درگیر شدن با دشمنی تا رسیدن به محیط بعدی طی کنید و در این حالت دوربین کمی بیشتر از حد معمول از شخصیتها فاصله میگیرد و میتوان پسزمینههایی زیبا و بینهایت پرجزییات را مشاهده کرد که حسابی لذتبخش است. علاوه بر این با اینکه Towa اثری با دوربین ایزومتریک است و شاید جزییات طراحی شخصیتها همیشه هم جلوی چشم مخاطب نباشد، اما حتی در چنین حالتی هم میتوان متوجه شد که چقدر طراحی آنها با ظرافت و دقت بالایی صورت گرفته است و چقدر انیمیشنهای حرکتی یا مبارزاتی آنها نرم و باکیفیت است.
در کنار زیباییهای بصری، سازندههای Towa موسیقیهای آن را هم با وسواس خاصی انتخاب کردهاند و مثلا در قسمتهایی که درگیر نبرد نباشید و تنی به آب بزنید یا حتی مشغول راه رفتن در همان محیطهای چشمنواز باشید، موسیقیهایی آرام و متناسب با فضا پخش میشود و در نبردها، بالا رفتن ریتم آهنگها حسابی هیجان مبارزات را بیشتر میکند. به همین روال صداپیشگی کاراکترها هم بهخوبی صورت گرفته است و نمیتوان ایراد خاصی از این جنبه از بازی گرفت.
در مجموع، Towa از آن دست بازیهایی بهحساب میآید که اگر شیفته ویدیو گیم باشید، میتواند تجربه لذتبخشی برای شما رقم بزند. Towa and the Guardians of the Sacred Tree با جلوههای بصری و صوتی درجهیک تصاویر بینظیری پیشروی شما قرار میدهد و با اینکه حجم بالای دیالوگهایش میتواند کمی خستهکننده باشد، اما بهطور کلی از نظر داستانی و گیمپلی هم راضیکننده است. این وسط تجربه چندنفره بازی میتوانست کیفیت بهتری هم داشته باشد تا بتوان بهشکل دونفره هم لذت بیشتری از بازی برد. اگر طرفدار آثار روگلایک هستید، Towa گزینه ارزشمندی برای شما خواهد بود.
Towa and the Guardians of the Sacred Tree
نقاط قوت
- جلوههای بصری و صوتی فوقالعاده
- پرداخت خوب کاراکترها و شیمی بین آنها
- تنوع مناسب ارتقاهای موقت و دائمی بازی
- لذتبخش بودن کلیت نبردها بهلطف طراحی مناسب دشمنان و باسها
نقاط ضعف
- حجم بالای دیالوگهای بازی کمی خستهکننده میشود
- تجربه چندنفره بازی به جذابیت حالت تکنفره نیست
- هشت کاراکتر بازی میتوانستند متمایزتر هم باشند