بررسی بازی Fresh Tracks؛ سفر ریتمیک به سرزمینهای نورس
Fresh Tracks اثری از استودیو بوفالو بوفالو است که چند وقت پیش نسخه دمو آن منتشر شد و بهشخصه از همان زمان تجربه دمو، امید زیادی به موفقیت آن داشتم. حال چند روز بیشتر تا عرضه بازی باقی نمانده است و بهلطف نسخه نهایی که بهوسیله ناشر و زودتر در اختیار زومجی قرار گرفت، فرصت این را داشتم تا تجربه کاملتری از Fresh Tracks داشته باشم و میتوانم به جرات بگویم که اگر به آثار ریتمیک یا روگلایک علاقه دارید، اصلا نباید آن را نادیده بگیرید!
Fresh Tracks در سرزمینهای نورس جریان دارد؛ جایی که افسانهها و خدایان بر آن سیطره دارند و گیمرها سوار بر اسکی، وارد این جهان میشوند تا با ریتم موسیقیهای مختلف، موانع را پشت سر بگذارند، به داستان بازی پی ببرند و حتی دشمنان متنوعی را از سر راه بردارند. در کنار این موارد، بازی المانهای روگلایک هم دارید و در صورتی که شکست بخورید، طوفانی عجیب شما را به ابتدای مسیر برمیگرداند تا دوباره برای موفقیت تلاش کنید.
بهعنوان اثری ریتمیک، موسیقی نقش بسیار پررنگی در Fresh Tracks دارد. سازندهها انواع و اقسام موسیقیها را در سبکهای مختلف برای بازی خلق کردهاند که حضورشان، فقط جنبه زیبایی صوتی ندارد و هم گیمپلی و هم داستان بازی، با این موسیقیها کاملا همراستا است. برای مثال، از طرفی موانعی که در طول مسیر با آنها روبهرو هستید و با کارهایی از قبیل حرکت به جهتها، پرش، نشستن و حتی خم شدن باید آنها را رد کنید، کاملا بر اساس ریتم موسیقی که پخش میشود طراحی شدهاند. از طرفی دیگر، لیریک یا متن آهنگها، در اکثر مواقع روایتگر داستان و کارهایی است که در حال انجام آنها هستید؛ مثلا در جایی از بازی باید پرشهای پشت سر همی برای عبور از موانع داشته باشید و همزمان، آهنگی پخش میشود که در آن کلمه «هاپ» بهمعنی پریدن مدام در حال تکرار است.
در کنار عبور از موانع با ریتم موسیقی، Fresh Tracks جنبههای اکشن هم دارد؛ به هر حال در دنیای نورس هستیم و عجیب خواهد بود اگر صرفا یک اسکی بازی آرامشبخش داشته باشیم! پس از پشت سر گذاشتن دقایق اولیه بازی که بیشتر حکم آشنایی با اصول بازی را دارند، کم کم در کنار سنگها و درختان، دشمنانی هم در طول مسیر ظاهر میشوند و میتوانید با شمشیری که در دست دارید، آنها را شکست بدهید. ضربه با شمشیر با استیک راست انجام میشود و باید برای شکستن موانع یا کشتن دشمنان، در اکثر مواقع جهت درست را با این استیک انتخاب کنید. اگر این کار را با زمانبندی دقیق انجام بدهید، مهارت اصلی شمشیر شما هم پر میشود. در شمشیر اول، این مهارت سلامتی شما را پُر میکند و مثلا در شمشیر دوم، قابلیتی باز میشود که میتوانید با شلیک آتش از شمشیر خودتان دشمنان را برای مدتی سلاخی کنید. البته ایکاش امکان سوییچ بین شمشیرها در طول مسیر هم وجود داشت و بسته به موقعیت خودتان سراغ آنها میرفتید. در حال حاضر، این امکان فقط در ابتدای شروع هر دور فراهم است.
یکی از مهمترین ویژگیهای بازی Fresh Tracks، حضور کاراکترهایی تحت عنوان Mythics در بازی است. این شخصیتها، هرکدام داستان را از دید خودشان با جزییات جدیدی روایت میکنند. برای مثال در بازی شاهد باس فایتهایی هستیم که وقتی با هریک از Mythicها به سراغ آنها بروید، داستان و تجربه جدیدی در انتظار شما خواهد بود. البته که تنوع این شخصیتها میتوانست بیشتر هم باشد ولی در همین حد فعلی هم حضور آنها، ارزش تجربه چندین و چند باره بازی را افزایش میدهد و باعث میشود هر نوبت، تجربه جدیدی در انتظار شما باشد.
فارغ از تمام این جزییات ریز، موردی که بهشخصه در مورد Fresh Tracks واقعا دوست داشتم، جذابیت بازی برای افرادی است که شاید علاقه چندانی به سبک ریتمی یا حتی روگلایک نداشته باشند؛ چرا که وقتی صحبت از آثار ریتمی میشود، احتمالا ذهن شما سراغ بازیهایی مثل گیتار هیرو خواهد رفت. با این حال Fresh Tracks با ترکیب موسیقی با اکشنهای جذاب و واکنشهای سریع برای عبور از موانع، تعریف منحصربهفرد خودش را از اثری ریتمی ارائه میدهد که برای عموم جذابتر خواهد بود. تنوع سبکی موسیقیها و تعداد کلی آنها رضایتبخش است؛ بهطوریکه مثلا در آهنگهای پاپ شاهد ریتمی نسبتا آرامتر با تمرکز بیشتری روی لیریکها هستیم و بعد، موسیقیهای متال سریع بازی گیمرها را به سفر یا نبردی شدیدا پرهیجان میبرند و حسابی مهارت شما در واکنشهای سریع را بهچالش میکشند.
البته که در کنار این ویژگیهای مثبت، گاهی ساختار بازی دچار مشکل هم میشود. مثلا در یکی از باس فایتها که چند بار هم آن را تجربه کردم، عملا به موانعی میرسید که عبور از آنها غیرممکن بهنظر میرسد و شخصا چند بار از مسیرهای مختلف دنبال راه خروجی گشتم که در نهایت هم موفق نشدم و ترجیح دادم بخشی از سلامت کلی را از دست بدهم. ولی چنین مشکلی در بخشهای دیگر بازی تقریبا وجود ندارد و اگر بتوانید عکسالعمل سریع و مناسبی داشته باشید، از سد موانع مختلف عبور خواهید کرد.
Fresh Tracks همچنین اثری با المانهای روگلایک است و در صورت شکست باید کارتان را دوباره از ابتدای مسیر آغاز کنید. با این حال برخی آپگریدها را میتوانید با موانعی که بهدست میآورید بهصورت دائمی باز کنید. این آپگریدها شامل چوبهای اسکی و موارد دیگر میشوند و در طول خود مسیرها هم امکان خرید برخی آیتمها فراهم است. این جنبه از بازی میتوانست تنوع بیشتری داشته باشد و بهشکلی طراحی شود که بتوانید با شانس بیشتری برای موفقیت، دورهای بعدی را آغاز کنید. به بیان بهتر، در اکثر مواقعی که مشغول Fresh Tracks بودم، هیچوقت کمبود منابع لازم برای خرید را حس نکردم و معمولا با وجود داشتن منابع، آیتمی نبود که بخواهم برای خرید آن اقدام کنم. در مجموع Fresh Tracks ویژگیهای روگلایک را به شکل نسبتا محدودی پیاده کرده است و موضوعی که بیشتر گیمرها را به تجربه چندین و چند باره بازی تشویق میکند، هیجان خود گیمپلی و لذت شنیدن موسیقیهای متنوع آن است و نه حس قویتر شدن در نوبتهای بعدی بهلطف آپگریدهای دائمی.
از موسیقی بازی که حسابی تعریف کردیم ولی Fresh Tracks از نظر بصری هم بازی لایق احترامی است. محیطهای اکثرا برفی بازی با جزییات خوبی طراحی شدهاند و در طول مسیر، بارها و بارها شاهد تغییر محیط هستیم؛ از قلعهای که در آن باید با باس بجنگید گرفته تا محیطی با حس و حال والهالا که محل نبرد با یکی دیگر از باسهای بازی است. بهمرور میتوانید شورتکاتهایی هم در این مسیرها داشته باشید. همچنین میتوانید جدا از حالت داستانی، آهنگهای مختلف بازی را بهصورت مستقل هم پس از باز کردن آنها تجربه کنید.
بهطور کلی، Fresh Tracks تجربهای واقعا متفاوت و جدید است که یک بار دیگر ثابت میکند اگر بهدنبال خلاقیت در بازیهای ویدیویی هستیم، باید توجه ویژهای به آثار مستقل داشته باشیم. ساخته استودیو بوفالو بوفالو با موسیقیهای درجهیک، گیمپلی هیجانانگیز با ارزش تکرار بالا و جهان دوستداشتنی خودش، میتواند برای مدتی حسابی گیمرها را سرگرم نگه دارد. پس اگر بهدنبال چین اثر متفاوتی هستید، اصلا و ابدا Fresh Tracks را از دست ندهید.
Fresh Tracks
نقاط قوت
- موسیقیهای درجهیک و متنوع
- پیوستگی خیلی خوب موسیقیها با داستان و مکانیکهای گیمپلی
- داستان جالب و ارزشمند
- اکشنهای جذاب
- طراحی بصری باکیفت
- ارزش تکرار مناسب بهلطف گیمپلی سرگرمکننده
نقاط ضعف
- تنوع پایین آپگریدهای دائمی
- برخی باگهای جزئی در طراحی موانع