بررسی نسخه ارلی اکسس بازی VOID/BREAKER؛ شوتر روگلایک درجهیک
شرکت پلیاستک بدون شک یکی از موفقترین ناشران سالهای اخیر بوده است؛ از بازی بالاترو گرفته که یکی از بهترین بازیهای سال گذشته بود تا Abiotic Factor که همین چند وقت پیش عرضه شد و حالا هم نوبت به بازی VOID/BREAKER رسیده است. VOID/BREAKER پروژهای مستقل است که بهوسیله استودیو یکنفره Stubby Games و بهطور دقیقتر، شخصی به نام دنیل استابینگتون ساخته شده و اخیرا نسخه ارلی اکسس آن روی استیم در دسترس قرار گرفته است.
VOID/BREAKER تجربهای در سبک شوتر روگلایت است. گیمرها کار را در جهانی با حضور هوش مصنوعی بیرحمی آغاز میکنند که باور دارد شما در این جهان گرفتار شدهاید و راه فراری از آن وجود ندارد. اما این واقعیت ماجرا نیست و شخصیت اصلی بازی اعتقادی به آن ندارد؛ به همین دلیل هم باید با پشت سر گذاشتن موانع مختلف و شکست دادن دشمنان، راهی برای نجات خودتان پیدا کنید. بهسبک سایر آثار روگلایت، در هر نوبت باید برای رسیدن به این هدف تلاش کنید و در صورت شکست، کار را از ابتدا آغاز خواهید کرد؛ البته با امکان خرید آپگریدهای دائمی که شما را برای نوبتهای بعدی، قویتر میکنند.
شاید با توضیحاتی که تا الان دادم، VOID/BREAKER چیزی بیشتر از یک شوتر روگلایت معمولی بهنظر نرسد؛ اما سازنده بازی ایدههای جذابی در آن پیاده کرده که میتوانند آن را به تجربهای با ارزش تجربه و تکرار بسیار بالا تبدیل کنند. اول از همه، هسته کلی گیمپلی و گانفایتهای VOID/BREAKER واقعا جذاب است. فرقی نمیکند که همان کلت اول بازی را در دست داشته باشید یا اسالت رایفل و شاتگان؛ شلیک با تک تک این سلاحها بینهایت لذتبخش است و این موضوع، زمانی لذتبخشتر میشود که بدانیم برای هر اسلحه، انواع و اقسام مادها و تیرهای متفاوت هم در دسترس است که عمق بسیار زیادی به گانفایت بازی میدهند. مثلا میتوانید تیرهای برقی یا یخی را فعال کنید یا آپگریدهایی مثل ADS سریعتر، فایر ریت بالاتر و مواردی از این دست را در طول مسیر بردارید و حتی نوع شلیک سلاحها را به حالتهایی مثل تکتیر یا Burst تغییر دهید که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند.
در کنار این ویژگی که تنوع بسیار زیادی از سبکهای مبارزه با هر سلاح را فراهم میکند، حتی اگر به بخش آموزشی بازی هم بیتوجهی کنید، پس از مدتی متوجه خواهید شد که صرفا شلیک به دشمنان با سلاحی که در دست دارید، کافی نیست و قطعا منجر به شکست خواهد شد. اینجاست که ابزارهای جانبی و یکی از مکانیکهای مهم بازی وارد گیمپلی میشود و آن، چیزی نیست جز امکان «استگر» کردن دشمنان. این امکان باعث گیج شدن دشمنان میشود و در صورتی که در این حالت آنها را بکشید، آیتمهای تیر (فقط تیرهای ويژه چون تیر عادی بینهایت است) و احیای سلامتی دریافت خواهید کرد که برای زنده ماندن ضروری هستند. اما برای گیج شدن دشمنان، روش جالبی در نظر گرفته شده است و آن، چیزی نیست جز پرتاب نارنجک یا ریختن آوار بناها و سازهها روی سر آنها!
بله؛ در VOID/BREAKER، بخش زیادی از محیطهای بازی کاملا قابلتخریب هستند و این ویژگی، فقط برای به رخ کشیدن قدرت گرافیکی و فیزیک بازی که با آنریل ۵ هم ساخته شده، نیست و کاملا در موفقیت یا شکست شما تاثیر میگذارد. برای مثال اگر بتوانید دشمنان را زیر سقفی بکشانید و بعد با نارنجکی بهموقع سقف را روی سر آنها بریزید، همگی گیج میشوند و نهتنها آسیب بیشتری دریافت میکنند، بلکه پس از مرگ هم آیتمهای با ارزشی نصیب شما میشود. جدا از نارنجک البته روشهای دیگری هم برای تخریب داریم؛ مثلا میتوانید با مهارتی، اجسام مختلف، از جمله بشکههای انفجاری را بردارید و پرتاب کنید و از این طریق به تخریب سازهها بپردازید یا حتی با کوبیدن مستقیم آنها به دشمنان، باعث مرگ یا گیج شدن آنها شوید. در این بین برخی باسها هم در مسیر شما قرار دارند که جنگیدن با آنها چالش واقعا شیرین و دوستداشتنی را رقم میزند.
تمام این ویژگیها، اکشنهای بینهایت هیجانانگیزی در VOID/BREAKER رقم میزنند و ترکیب این موارد با مکانیکهای روگلایت بازی، تجربهای شدیدا اعتیادآور را بهارمغان میآورند. با هر بار مرگ و شکست شما در بازی، به قسمتی هابمانند برمیگردید که در آن میتوانید آپگریدهای مختلفی را خریداری کنید. خود این آپگریدها تنوع خیلی خوبی دارند و این موضوع، مخصوصا با در نظر گرفتن ارلی اکسس بودن VOID/BREAKER، ارزش آن را دوچندان میکند. بهطور خلاصه و بدون توضیحات اضافی، بازی جزو آن دسته ویدیو گیمهایی است که حتی باوجود شکستهای متوالی در آن هم این عطش را در مخاطب ایجاد میکند که یک بار دیگر برای موفقیت تلاش کند و این چرخه اعتیادآور، جزو مهمترین نقاط قوت VOID/BREAKER بهحساب میآید.
البته که بازی VOID/BREAKER پتانسیل بهبودهایی برای تبدیل شدن به تجربهای بهتر را هم دارد؛ یکی از این موارد، میتواند گستردهتر شدن بیشتر جهان بازی و تنوع بیشتر آن برای هر نوبت باشد. هر بار که دور جدیدی را شروع کنید، در جهانی قرار میگیرید که از تعداد زیادی دوراهی تشکیل شده است و شما انتخاب خواهید کرد که مسیر خطرناکتر ولی با شانس پاداش بیشتر را پیش بگیرید یا سراغ مسیر امنتر بروید. پس از چندین نوبت تجربه این جهان، کم کم برخی پلتفرمها و مسیرهای آن حالت تکراری و آشنایی پیدا میکنند. البته که همین الان هم تنوع جهان بازی و مخصوصا قسمتهایی از آن که شما را به محیطی کاملا متفاوت منتقل میکنند، قابلقبول است ولی در این زمینه VOID/BREAKER جای پیشرفت بیشتر را هم دارد.
در مجموع، برای من VOID/BREAKER در بین تمام آثار درجهیک امسال، جزو سورپرایزهای ارزشمند بود و سازنده آن، موفق شده تجربهای بسیار باکیفیت را ارائه دهد؛ تجربهای که اکشنهای نفسگیری دارد، بهلطف تخریبپذیری بالایش عمق زیادی از حیث گیمپلی ارائه میدهد و مکانیکهای روگلایت بازی هم آن را تبدیل به اثری شدیدا اعتیادآور میکنند که مدام گیمر را برای تلاش دوباره و دوباره، قلقلک میدهند. بازی همین الان هم در نسخه ارلی اکسس و با در نظر گرفتن قیمت ۱۸ دلاری، ارزش محتوایی بسیار بالایی دارد و اگر همین مسیر مثبت را تا نسخه نهایی ادامه دهد، قطعا جزو بازیهای بسیار موفق در سبک خود خواهد شد.
از آنجایی که VOID/BREAKER هنوز در فاز ارلی اکسس است، نمرهای برای آن در نظر نمیگیریم ولی قطعا اگر در وضعیت فعلی هم میخواستم به آن نمره بدهم، عدد آن زیر ۹ نبود.
بررسی بازی با کد ارسالی ناشر و روی پی سی صورت گرفته است.