بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Net.Attack()؛ ترکیب بولت هون و برنامهنویسی
Net.Attack() یک بازی مستقل در سبک روگلایت و بولت هون از استودیوی ByteRockers' Games است که تجربهای منحصربهفرد از ترکیب منطق برنامهنویسی با مکانیکهای آشنای بازیهای بولت هون را ارائه میدهد. در این بازی، بازیکن در نقش یک هکر قرار میگیرد که باید با طراحی الگوریتمهای حمله، در برابر موجهای بیپایان دشمنان مقاومت کند. آنچه Net.Attack() را از سایر آثار مشابه متمایز میکند، سیستم حملهای است که بر پایه کدنویسی بصری طراحی شده و اجازه میدهد بازیکن با اتصال نودهایی مانند Ping یا OnHit، عملکرد دلخواه خود را بسازد.
گیمپلی بازی، ترکیبی از بقا در موجهای دشمنان با ساخت الگوریتمهای شخصیسازیشده است. بازیکن باید در سه دنیای مختلف پیشروی کند، داده جمعآوری کند، نودهای جدید بخرد یا ارتقا دهد و با گسترش استراتژیهای خود، مسیر بقا را هموار کند. پس از رسیدن به فاز پایانی هر مرحله، با شروع کوچکشدن فایروال و محدود شدن محیط بازی، تنش بالا میگیرد و بازیکن به سمت یک فرار تاکتیکی هدایت میشود؛ روندی که یادآور مکانیکهایی در سبکهایی مانند Vampire Survivors است اما با هستهای کاملاً متفاوت.
یکی از بزرگترین نقاط قوت بازی، نوآوری در طراحی سیستم حمله و آزادی عملی است که در ساختار الگوریتمها ارائه میشود. بازی، طبق ادعای سازندگان، هم برای تازهواردها با طراحی بصری ساده قابل فهم است و هم برای بازیکنان باتجربه که دوست دارند با منطق و ساختار پیچیدهتری به جنگ دشمنان بروند. با این حال مکانیک طراحی حملهها، حداقل برای شخص من چندان هم ساده و قابلفهم نبود. به مرور با بهدست آوردن منابع، میتوانید گزینههای جدیدی خریداری و در صفحه مخصوص این کار، آنها را به ابزارهای قبلی که دارید وصل کنید. اما در تجربه من از بازی، تاثیر عملی این اتصالها در عملکرد نهایی سیستم حمله گیمر چندان هم واضح نبود.
برای مثال، هر مکانیک یا ابزار جدید، مدت زمانی به پروسه کلی اجرای آن دستور اضافه میکند. اما گاهی با اینکه در ظاهر باید یک فرایند کلی نسبتا طولانی در نهایت منجر به خروجی قدرتمندی در آسیب رساندن به دشمن شود، این حس در بازی منتقل نمیشود و بیشتر حس میکنید که به دلیل طولانی شدن یک دستور حمله، در نهایت آسیب کمتری به دشمنان وارد میکنید و سراغ همان سیستم قبلی خودتان میروید. با این حال در مجموع ایده طراحی حملهها و چرخه آنها بهصورت دستی ایده بامزه و جالبی است و از آنجایی که بازی هنوز در مرحله ارلی اکسس قرار دارد، تکمیل این سیستم در ادامه مسیر میتواند در نسخه نهایی به نتیجه بهمراتب بهتری هم منجر شود.
همچنین در نسخه Early Access، تنوع نودها، شخصیتها و دشمنان هنوز به بلوغ کامل نرسیده و ممکن است در تجربههای طولانیتر کمی حس تکرار ایجاد شود. از سوی دیگر، منحنی یادگیری برای کسانی که هیچ پیشزمینهای از منطق برنامهنویسی ندارند، ممکن است کمی چالشبرانگیز باشد و بخشی از جذابیت بازی برایشان گنگ جلوه کند.
Net.Attack() همچنین از حیث گرافیکی و صوتی هم اثر ارزشمندی است. طراحی محیطها بهخوبی صورت گرفته است و حتی در نسخه ارلی اکسس و باوجود محدود بودن محتوا هم میتوان دقت خوب تیم طراحی را حس و لمس کرد. موسیقیها هم متناسب با سبک بازی هستند و هیجان آن را تا سطح خوبی ارتقا میدهند.
در مجموع، Net.Attack() تجربهای متفاوت برای کسانی است که از قالبهای تکراری سبک روگلایت و بولت هون خسته شدهاند و به دنبال چیزی با عمق استراتژیک بیشتر و الهام از دنیای واقعی برنامهنویسی هستند. اگر از چیدن الگوریتمها لذت میبرید و میخواهید قدرت تفکر منطقی خود را به چالش بکشید، این بازی انتخابی متفاوت خواهد بود که ارزش تجربه نسبتا بالایی دارد. در صورتی که سازندهها بتوانند در ادامه مسیر توسعه بازی برخی مشکلات آن را رفع کنند و محتوای جدید هم از حیث تنوع ارزش بالایی داشته باشد، Net.Attack() میتواند به گزینهای متفاوت در بازار بازیهای بولت هون تبدیل شود؛ بازاری که آثار تکراری زیادی در آن هستند و جای تجربههای واقعا منحصربهفرد هنوز در آن حس میشود.