بررسی بازی Projected Dreams؛ اعجاز سایه ها
با پیشرفت تکنولوژی، فرصت برای بازیسازان مستقل گسترش یافته است؛ به طوری که تیمهای کوچک زیادی در سراسر جهان به توسعه بازی میپردازند و آثار خود را منتشر میکنند. این روند در چند سال گذشته سریعتر هم شده است.
استودیو Flawberry یکی دیگر از این تیمهای کوچک است که از پنج نفر در کشور سوئیس تاسیس شده است. این پنج عضو همگی در دانشگاه با یکدیگر آشنا شدند و اخیرا اولین بازی خود را منتشر کردند: Projected Dreams.
پروجکتد دریمز اثری در سبک پازل است که روی ارائه تجربهای بدون استرس و آرامشبخش تمرکز کرده است. شما در این بازی باید با جابجایی اشیا سایههای آنان را روی دیوارها بیاندازید تا در نهایت تصویر نهایی و مورد نیاز بازی ساخته شود.
بازی به شکل مرحله به مرحله طراحی شده است؛ بدین صورت که شما وارد مرحلهای میشوید و باید تصویر سایه نمایش داده شده را طراحی کنید. در هر مرحله، تعدادی اشیا وجود دارند که برای ساخت اشیا نامبرده به آنها نیاز دارید.
بسته به عملکرد نهایی شما و همخوانی بین سایه تشکیل شده توسط بازیکن با سایه ارائه شده توسط بازی، بین یک تا سه ستاره دریافت خواهید کرد. طبیعتا مراحل ابتدایی سادهتر هستند؛ اما با پیشروی بازیکن، سطح دشواری افزایش خواهد یافت.
دشواری بازی بدین گونه تداعی پیدا میکند که تعداد اشیا موردنیاز برای تشکیل یک سایه افزایش مییابند، یا شاید مجبور شوید زاویه اشیا را به طور خاصی تغییر دهید و آنها را با ترتیب خاصی روی هم بچینید. طبیعی است که هر چه دنبال ستارههای بیشتری باشد، کار دشوارتری خواهید داشت.
با اینکه تغییر زاویه اشیا یکی از مهمترین اجزای گیمپلی است، اما این مکانیزم به طور عجیبی گیجکننده است و در بسیاری از موارد دچار خطای ادراکی از شی موردنظر میشوید! برای حل این مشکل، شاید مجبور شوید دوباره شی را به دست بگیرید تا به زاویه اولیه خود بازگردد و سپس دوباره تلاش کنید.
در بازی شش دسته خاطرات مختلف وجود دارند که هرکدام چند مرحله دارد. در هرکدام از مراحل، شاهد یک تصویر هستیم که از درونش یک شی برداشته میشود و شما باید سایه آن را بسازید. این تصاویر بیشتر جنبه داستانی دارند و سعی در روایت قصه خود را دارند.
در پشت این تصاویر، راهحل ساخت سایه و اشیای مورد استفاده قرار داده شدهاند تا اگر بازیکن در نقطهای دچار مشکل شد، بتواند از آن بهره ببرد. این راهنمایی به شکل مناسبی طراحی شده است و تنها با دیدن آن نمیتوانید سایه نهایی را بسازید؛ بلکه همچنان باید زاویه خاص اشیا را هم در نظر بگیرید تا همچنان بازیکن با چالش روبرو شود.
هر دسته خاطرات از بازی در محیط مختلفی رخ میدهد که ویژگی خاص خودش را دارد. برای نمونه، در یک محیط دو میز قرار داده شدهاند تا با ترکیب اشیا روی آنان بتوانید سایه موردنیاز را بسازید؛ یا در محیط دیگری شاهد حضور یک روح هستیم که یک شی را برای شما نامرئی خواهد کرد. این شی تنها برای چینش درست استفاده میشود و در سایه نهایی تاثیری ندارد.
از مهمترین نقاط مثبت گیمپلی Projected Dreams میتوان به خلاقیت بالای سازندگان در طراحی سایهها اشاره داشت که حسابی بازیکن را درگیر فکر خواهند کرد. همچنین، لزوما نباید از اشیای بهخصوصی استفاده کنید تا سایه نهایی تشکیل شود و با استفاده از دیگر اشیای حاضر در محیط هم امکان ساخت این سایه وجود دارد که باعث میشود با احتمالات زیادی روبرو شوید.
در برخی مراحل یک شی قابل جمعآوری (کالکتیبل) هم قرار داده شدهاند. این اشیا در فرم نوار کاست هستند که با به دست آوردن آنها، میتوانید به موسیقی ضبط شده در آن کاست گوش دهید و هر زمان خواستید آن را عوض کنید.
البته جنبه منفی گیمپلی این اثر را میتوان تکراری شدن آن دانست. با اینکه با تجربهای سه تا چهار ساعته طرف هستیم، اما بازی پس از مدتی روندی یکسان به خودش میگیرد و حتی ویژگیهای خاص هر محیط هم نمیتواند آن را از این دام برهاند.
این بازی به آن معنا داستان روایی ندارد و داستانش به طور غیرمستقیم روایت میشود. همانطور که اشاره شد، هر مرحله تصویری دارد که باید در آن پازلی را تکمیل کنید. پس از تکمیل هر پازل، یک قطعه تصویر به شما نمایش داده خواهد شد.
داستان بازی از طریق همین تصاویر روایت میشود و هر تصویر سعی دارد بخشی از خاطرات شخصیت اصلی را بازگویی کند. معمولا در کنار هر تصویر شاهد یک نوشته کوتاه هم هستیم تا جزئیات بیشتری مشخص شود.
با اینکه این روایت پردازی به خودی خود جالب است، اما طبیعتا گسترش زیادی ندارد و نمیتوان آن را خیلی غنی دانست. البته باید انتظارات مناسبی از یک بازی مستقل پانزده دلاری داشت، اما برای اثری که در استیم برچسب "داستان غنی" دریافت کرده است، چنین ادعایی بیش از حد بزرگ تلقی میشود.
جنبه بعدی که باید به آن بپردازیم، گرافیک بازی است. Projected Dreams با موتور یونیتی توسعه یافته است و از نظر گرافیکی با تجربه معمولیای روبرو هستیم؛ به طوری که نه میتوان آن را ضعیف دانست و نه از نظر گرافیکی پیشرو.
از نظر فنی هم بازی به راحتی و بدون مشکل اجرا میشود و با مشکلات فنی روبرو نخواهید شد. سیستم موردنیاز آن هم چندان پیشرفته نیست و اکثر سیستمهای امروزی، حتی کامپیوترهای معمولی توانایی اجرای آن را دارند. قطعات موسیقی بازی هم مناسب هستند؛ هرچند تعداد آنها چندان زیاد نیست و ممکن است گوش شما به این قطعات عادت بکند.
در مجموع، بازی Projected Dreams اثری خوب است که جنبههای مثبت و منفی خودش را دارد. اگر دنبال تجربهای کوتاه و ارزان هستید، این ویدیوگیم پازلهای خوبی به شما ارائه میدهد که برای مدت سه تا چهار ساعت شما را سرگرم خواهد کرد.
Projected Dreams
نقاط قوت
- روایت داستانی جذاب و متفاوت
- امکان حل پازلها به روشهای مختلف
- خلاقیت بالای سازندگان در طراحی پازلها
نقاط ضعف
- تکراری شدن بازی
- داستانی بدون جزئیات
- سیستم عجیب و پیچیده تغییر زاویه اشیا