کاور بازی Darkwater

بررسی نسخه ارلی اکسس بازی Darkwater | آب مایع هراس است

پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۲۱:۵۶
مطالعه 5 دقیقه
گرفتاری در اعماق دریایی پر شده از تهدیدهای وحشت‌آور، تا چه اندازه تنش‌زا است؟ پرسشی که بازی Darkwater به سراغش می‌رود.
تبلیغات

تنگناهراسی همیشه از آن ترس‌های ازلی و کلاسیک در اقسام هنرها بوده است. از سینما تا ویدیوگیم، گریز از تنگنا به‌اشکال متنوعی ترجمه می‌شود؛ مفهومی که دیگر به گرفتار کردن طعمه‌اش در راهرویی باریک محدود نشده و پا را فراتر گذاشته، او را در سازه‌ها و موقعیت‌هایی مهیب، به‌تنگ می‌آورد. بازی Darkwater هم از چنین مخلوقاتی است.

«دارک‌واتر»، ساخته تیم مستقل Targon Studio با هدف شکل دادن به‌موقعیت‌ها و تنش‌های این‌چنینی اما در اعماق دریا و در یک زیردریایی، فعلا در قالب نسخه ارلی اکسس (دسترسی زودهنگام پیش از عرضه رسمی) و با قیمت ۵ دلار در دسترس بازیکنان است. جایی که گیمر باید در دل یک زیردریایی بسیار کوچک و غرق شده در اعماق دریایی ناشناخته، مقابل اقسام خطرها دوام بیاورد. در این مقاله به‌‌سراغ نسخه ارلی اکسسDarkwater می‌رویم و بازی را در شرایط فعلی‌اش بررسی می‌کنیم. همراه زومجی باشید.

«دارک‌واتر»‌ محصولی از ژانر «اکستراکشن/استخراج»، ترس و بقا است. درحال حاضر به‌نقطه‌ای از صنعت بازی رسیده‌ایم که باید گوش‌ها و چشم‌هایمان را برای دیدن و شنیدن مکرر کلمه «اکستراکشن/استخراج» تعلیم بدهیم. زیر-ژانری که گویا قرار است به جریان اصلی مخلوقات هنر هشتم بدل شود. شما در نقطه‌ای ناشناخته از اعماق دریا، به‌حال خود رها شده‌اید و باید مسیر فرار از این مخمصه را پیدا کنید. و دقیقا اینجاست که بازی مخاطبانش را به‌چالش می‌کشد. در واقع، بازی در ابتدا هرگز پیش‌زمینه مشخصی را برای داستانش تعریف نمی‌کند و این شما هستید که رفته رفته باید از چرایی آنچه که در اطرافتان به‌وقوع می‌پیوندد، پرده بردارید.

حرکت به سوی مقصد با استفاده از یک رادار و انتخاب ایستگاه‌هایی که در راستای آن قرار دارند، میسر می‌شود؛ چیزی همچون سفینه‌رانی در بازی استارفیلد. حرکت به سوی هر یک از ایستگاه‌های مدنظر اما در ازی مصرف منابع سوختی، شدنی است. اگر سوخت نداشته باشید، یا باید از سایر زیردریایی‌های درخواست بکنید [که این درخواست ممکن است با پاسخ تهاجمی و درگیری پاسخ داده شود]، یا از ایستگاه‌های میانه‌راه استخراج‌شان کنید.

«دارک واتر» یک بازی بقا-محور است و مدیریت منابع در آن حرف اول را می‌زند. مدیریت سلامت زیردریایی، مدیریت سلامت خود و مدیریت منابعی از جمله سوخت، ادوات جنگی زیردریایی، کمک‌های اولیه و شاخه‌های از این دست. مدیریت سلامت خود و زیردریایی اما در زمان مواجه مستقیم با خطرها، شکل جدی و چالش‌برانگیزش را نمایان می‌کند. در زمان روبه‌رو شدن با زیردریایی‌های مهاجم، دائما در راهروهای تنگ و ترسناک زیردریایی‌تان در تکاپو هستید تا حفره‌ها و آسیب‌های وارده بر اثر حملات دشمن را تعمیر کنید.

اما وقتی نوبت به استخراج منابع از ایستگاه‌ها می‌رسد، بازی وارد حالت اکشن/بقا می‌شود و حالا باید به‌فکر سلامتی خودتان باشید. چرا که حین این فعالیت، با دشمنانی از جنس موجودات جهش‌یافته طرفید و البته که در تلاش برای بقا، هرگز دست بسته نخواهید بود‌ چرا که انواع سلاح‌های سرد و گرم را می‌توانید از نقاط مختلف بازی پیدا کنید. پس از به‌دست آوردن منابعی از جمله سوخت زیردریایی، سلاح‌های مختلف، منابع لازم برای فعال‌سازی ادوات جنگی زیردریایی و سایر موارد، از ایستگاه خارج شده و حرکت به‌سوی مقصد را از سر می‌گیریم.

موارد بالا، هسته‌ی اصلی گیم‌پلی Darkwater را تشکیل می‌دهند. محصولی که آن را می‌توانید به‌شکل آنلاین و همکاری تیمی (تا ۴ نفر هم‌زمان) تجربه کنید. درحال حاضر تمامی ساختارهای بازی از منظر استخوان‌بندی کلی، خوش‌ساخت هستند و سرگرم‌تان می‌کنند. از مکانیزم‌های بقا در زیردریایی، مدیریت منابع، سرعت‌ عمل در تعمیر آسیب‌های وارد شده بر زیردریایی تا عناصر ژانر استخراج/بقا/اکشن، در کنارهم قطعات پازلی را شکل می‌دهند که هواداران آثار اتمسفریک با چاشنی بقا را سرگرم‌ می‌کنند.

بزرگ‌ترین چالش بازی درحال حاضر، ایجاد تنوع است. چرا که فعلا و در حالی که کمتر از دو ماه از عرضه Early Access آن گذشته، بازی خیلی زود به‌تکرار می‌افتد. تنوع بخشید در سناریوهای مبارزه با سایر اژدرها، تنوع در ساختار پایگاه‌ها و سناریوهای این‌چنینی، قطعا چیزی است که بازی به‌آن احتیاج دارد. چرا که داریم درباره محصولی آنلاین از ژانر استخراج صحبت می‌کنیم که اساسا باید مخاطبانش را بیشتر از ۱۰۰ ساعت سرگرم‌ کند. نتیجتا از تیم توسعه بازی انتظار می‌رود تا از دل یک برنامه‌ریزی مستمر و معنی‌دار، محصول باکیفیتی را به‌نقطه‌ی عرضه برساند.

از منظر تصویرسازی و صداسازی، دارک‌واتر محصول باکیفیت و کم‌نقصی‌ است. از طراحی شخصیت‌ها و ساختار صنعتی محیط تا جزئیات قابل توجه ابزارآلات و جلوه‌های موسیقیایی بازی، همگی در اتمسفرسازی موفق‌اند و ساعاتی پر شده از ترس و خفقان را برای بازیکنان خود می‌سازند. خلق چنین تجربه اتمسفریک آن هم توسط این تیم کوچک مستقل حقیقتا لایق توجه و تحسین است. جلوه‌های فنی و هنری بازی خوشبختانه کیفیت مناسبی دارند اما از منظر فنی و در بحث تجربه آنلاین، فعالیت نه‌چندان پایدار سرورهای بازی را داریم که قطعا در هفته‌های آینده اصلاح خواهند شد.

به‌صورت کلی، با محصولی در ژانر بقا و ترکیب شده با مولفه‌های سبک استخراج طرفیم که علاوه‌بر شاکله‌های شبیه‌ساز-گونه‌اش در ایجاد تجربه‌ای بقا محور، اصول ژانر ترس و اکشن را نیز به‌اندازه کافی در دل خود گنجانده است. ترکیبی که احتمالا بازیکنانش را به یاد محصولاتی همچون بازی The Forest می‌اندازد و قطعا هواداران آثار این‌چنینی را سرگرم خواهد کرد؛ البته به‌شرطی که از پتانسیل‌هایش به‌درستی بهره بگیرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات