بررسی بازی Necrosmith 2؛ خلق هیولای فرانکنشتاین
در بین بازیهای بزرگی که همه ما منتظرشان میمانیم و گاهی هم باوجود تبلیغات زیاد و نمایشهای جذاب درنهایت به اثری پایینتر از سطح انتظار تبدیل میشوند، گاهی آثار بسیار کم سر و صدایی روانه بازار میشوند که میتوان روح و هدف واقعی ویدیو گیم را که همان سرگرم کردن مخاطب است، در آنها بهوضوح دید. Necrosmith 2 یکی از همین جنس بازیها است که چند روز پیش منتشر شده است و میتواند برای مدتی حسابی مخاطب را گرفتار و حتی معتاد تجربه خودش کند.
Necrosmith 2 داستان آنچنانی روایت نمیکند و حتی تمایلی هم برای این کار ندارد. شخصیت اصلی بازی یک نکرومنسر است و قدرت احیا کردن مردهها را دارد و به جز چند دیالوگ محدود که هر بار با ورود به بازی پخش میشود و صحبتهایی که بین این کاراکتر و گربهاش رد و بدل میشود، خبری از جزییات بیشتر داستانی نیست و البته که این موضوع اصلا ضعفی هم برای این اثر بهحساب نمیآید؛ چرا که مولفههای دیگر Necrosmith 2 آنقدر سرگرمکننده هستند که بعید میدانم کسی برای ترغیب شدن به تجربه بازی، نیاز به شنیدن داستان داشته باشد.
روند کلی Necrosmith 2، از این قرار است که شما در هر نوبت از بازی، یک برج دارید که باید با تمام وجود از آن محافظت کنید. انواع و اقسام دشمنان از گوشه و کنار نقشهها که کاملا هم به شکل تصادفی طراحی میشوند و به همین دلیل هر نوبت از بازی، تجربه متفاوت و جدیدی بهحساب میآید، به سمت این برج هجوم میآورند و ابزار دفاعی شما هم چیزی نیست جز احیای مردگان و خلق هیولاهای جدیدی به سبک هیولای فرانکنشتاین! به بیان بهتر، شما اعضای بدن این هیولاها را در اختیار دارید که شامل بدن اصلی، دست، پا و سر میشود و میتوانید با هر چینشی که دوست دارید آنها را کنار هم قرار دهید و یک هیولای جدید بسازید.
هیولاها میتوانند وظایف مختلفی را انجام دهند؛ از گشتوگذار در محیط برای پیدا کردن آیتمهای جدید گرفته تا پرسه زدن در اطراف برج اصلی برای دفاع از آن یا حتی حمله به دشمنان و مقر اصلی آنها. حتی بازی این امکان را هم فراهم میکند که بتوانید شخصیت یکی از این هیولاها را بهدست بگیرید و به جاهای دلخواه روی نقشه بروید. Necrosmith 2 ویژگیهای روگلایت هم دارد و در صورتی که برج شما خراب شود، همهچیز تمام خواهد شد و با بازگشت به منوی اصلی، باید دوباره کار را شروع کنید. البته طلایی که در هر نوبت از بازی کسب میکنید و همینطور آیتمهایی خاص که قدرتهایی دائمی ارائه میدهند، حفظ میشوند و میتوان ازطریق آنها آپگریدهای مختلفی را خریداری کرد که شانس شما برای موفقیت را بالا میبرند.
عوامل مختلفی دست بهدست هم میدهند تا روند کلی Necrosmith 2 همیشه جذاب، تازه و حسابی سرگرمکننده باقی بماند. اول از همه تنوع بالای اعضای بدن هیولاها (!) است که اجازه میدهد در گذر زمان، موجودات جدیدی با خصوصیات منحصربهفرد بسازید. برای مثال در ابتدا بیشتر فقط به اعضای بدن اسکلتی دسترسی دارید و به مرور اعضای بدن اُرکها یا حتی نمونههای زرهپوش و بعدتر خزندهشکل هم به آنها اضافه میشوند و بازی هم هیچگونه محدودیتی برای چگونگی کنار هم قرار دادن این اعضا لحاظ نمیکند و خیلی راحت میتوانید هیولایی بسازید که مثلا سرش به شکل اسکلت است ولی بدنی مثل یک خزنده سبزرنگ دارد! موجودات را میتوان به انواع و اقسام سلاحها هم مجهز کرد که از سلاحهای نزدیکزن گرفته تا انواع سلاح گرم یا حتی جادویی در بین آنها دیده میشود.
علاوهبر این تنوع بالا، نقشههای بازی هم هر بار با حال و هوای جدیدی طراحی میشوند و این موضوع درکنار تنوع ظاهری که به بازی میدهد، روی گیمپلی هم تأثیرگذار است؛ چرا که جنس محیطها میتواند روی سرعت هیولاها تاثیر داشته باشد و باید حواستان به این موضوع در خلق آنها باشد. حتی برخی موجودات میتوانند مثلا در آب هم حرکت کنند و از این طریق خیلی راحتتر خودشان را به جاهای دوردست برسانند و به دشمنان آسیب بزنند. سازندههای بازی دقت خوبی به چنین جزییات ریزی داشتهاند و به همین دلیل هم به مرور بیشتر و بهتر آنها را یاد میگیرید و این موضوع درکنار آپگریدهایی که به مرور زمان خریداری خواهید کرد، باعث میشود رفته رفته شانس شما برای موفقیت و زنده ماندن برای مدتی طولانیتر افزایش پیدا کند.
در هر نوبت از بازی، کنار دشمنان معمولی که از همان ابتدا به سمت برج روانه میشوند، تقریبا هر ۱۰-۱۵ دقیقه یک بار هم شاهد حمله باسها هستیم. باسها اندازه بهمراتب بزرگتری نسبت به دشمنان معمولی دارند و اگر سعی کنید با همان هیولاهای معمولی آنها را شکست بدهید، به طرز ناامیدکنندهای شاهد لت و پار شدن نیروهای خودی خواهید بود و شکست خواهید خورد! اینجا است که پای تایتانها به بازی باز میشود. تایتانها موجودات عظیمجثهای هستند که برای ساخت آنها نیاز به اعضای بدن نسبتا زیادی دارید ولی نتیجه نهایی آنقدر هیجانانگیز است که ارزش این منابع را داشته باشد. در ابتدا فقط میتوانید یک تایتان داشته باشید ولی ازطریق آپگریدها میتوان محدودیت تعدادی آنها را افزایش داد. آپگریدهای دیگری بازی شامل جادوهای مختلف، سازههایی که نرخ تولید اعضای بدن هیولاها را افزایش میدهند و همینطور یک گربه بسیار بامزه میشوند که میتواند در مدت زمان محدودی منابع پخششده روی نقشه را برای شما جمعآوری کند.
البته که Necrosmith 2 کاملا هم بیعیب و نقص نیست؛ اصلیترین مشکل بازی را میتوان ضعفهایی در هوش مصنوعی نیروها دانست که مخصوصا روی حالت گشتوگذار خود را نشان میدهد و گاهی هیولای موردنظر، بهجای اینکه سراغ منابع بسیار نزدیک برود، راهی سفر دور و دراز عجیبی میشود که معمولا هم نتیجهای جز مرگ ندارد! همچنین بازی بهطور کلی به مقدار خیلی کمی هم وابسته به شانس است و بسته به اینکه چه اعضای بدنی گیرتان بیاید، شانس شما برای خلق هیولاهای قویتر هم بیشتر یا کمتر میشود. ولی باوجود این موارد، در Necrosmith 2 با یکی از آن آثاری طرف هستیم که حتی در صورت شکست هم باز دلتان میخواهد که یک بار دیگر شانس خود را امتحان کنید و همین «یک بار دیگر»ها گاهی آنقدر زنجیروار بههم وصل میشوند که متوجه میشوید چندین ساعت متوالی مشغول بازی بودهاید.
Necrosmith 2 از نظر گرافیکی تجربهای با جلوههای بصری پیکسلی ولی در عین حال پرجزییات و چشمنواز است و موسیقیهای خوبی هم برای بازی انتخاب شدهاند تا از این جنبهها هم شاهد کم و کسری خاصی نباشیم. در مجموع برای آن دسته از گیمرها که به بازیهای اعتیادآور و همینطور آثار روگلایت علاقه دارند، Necrosmith 2 اثری است که پیشنهاد میکنم آن را از دست ندهید. بازی قیمت بسیار پایین ۸ دلاری دارد و بهازای آن، ساعتهای متوالی لذت ناب ویدیو گیمری را به شکلی اعتیادآور ارائه میدهد. اشتیاق ساخت هیولاهای جدید و متفاوت و تلاش برای زنده ماندن به مدت طولانیتر هرگز رنگ و بوی تکرار نمیگیرد و کاملا برعکس، حسابی هم سرگرمکننده است و منجر به تجربهای واقعا ارزشمند شده است.
بررسی بازی روی کامپیوتر صورت گرفته است و کد آن توسط ناشر برای زومجی ارسال شده است
Necrosmith 2
نقاط قوت
- ارائه تجربه روگلایت کاملا اعتیادآور و سرگرمکننده
- آزادیعمل بسیار بالا برای خلق هیولاها و تایتانهای متنوع و جذاب
- جذاب ماندن بازی در تجربه طولانیمدت
- آپگریدهای متنوع و تاثیرگذار در روند بازی
- جلوههای صوتی و بصری مناسب
نقاط ضعف
- مشکلاتی در هوش مصنوعی و مسیریابی نیروها
- وابستگی جزئی موفقیت در بازی به مولفه شانس