ریبوت Forza Motorsport با اینکه مشکلاتی را در خود جای داده، اما همچنان سرگرم کننده ظاهر شده است. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

Forza Motorsport از اولین نسخه خود توانست نگاه هواداران را به سمت خود جلب کند و استودیو ترن ۱۰ در جریان هفت نسخه عرضه شده از این سری حسابی خود را در دل مخاطبان بازی‌های شبیه‌ساز ماشین‌سواری جا کرد. بااین‌حال در سال ۲۰۲۰ به‌جای معرفی Forza Motorsport 8، استودیو ترن ۱۰ تصمیم گرفت تا این مجموعه را ریبوت کند. البته که ریبوت فورتزا موتور اسپرت با وجود معرفی در سال ۲۰۲۰، تقریبا ۶ سال در دست توسعه قرار داشته و حال مدتی است که در دسترس کاربران قرار گرفته است. Forza Motorsport، در مجموع بازی خوبی است، اما این گفته بدین معنی نیست که مشکل خاصی ندارد.

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را از یوتوب تماشا کنید

در بازی‌های شبیه‌ساز رانندگی، اولین و مهم‌ترین فاکتور که حتما باید طراحی‌ آن در شرایط بسیار خوبی قرار داشته باشد، نوع طراحی فیزیک و هندلینگ ماشین‌ها است. اینکه به‌عنوان یک بازی شبیه‌ساز طراحی اتومبیل‌ها نزدیک به واقعیت باشد. ازاین‌رو حتی اگر محتویات بازی به اندازه کافی نباشد، به خاطر وجود گیم‌پلی خوب، همچنان تجربه‌ای سرگرم کننده را کسب خواهید کرد. ماشین‌های فورتزا موتوراسپورت از نظر فیزیک و ساختار طراحی خوبی دارند، اما هندلینگ ماشین‌ها می‌توانست به هنگام پیچیدن در پیچ‌های پیست مسابقه عملکرد بهتری داشته باشند.

به‌عبارتی هندلینگ ماشین‌ها طراحی خشکی داشته و بیش از اندازه سنگین است. همچنین نوع برخورد ماشین‌ها با یکدیگر، حس و حال عجیبی را القا کرده و تاحدی دور از واقعیت است. بااین‌حال هر ماشین طراحی مخصوص به خود را دارد و با تغییر میان ماشین‌ها به خوبی تغییرات هندلینگ و فیزیک ماشین‌ها را متوجه می‌شوید. همین مورد سبب شده تا Forza Motorsport ازاین‌حیث تجربه‌ای متنوع را ارائه داده و یکنواخت نباشد. سیستم ارتقای ریبوت فورتزا هورایزن با یک هدف جاه‌طلبانه توسعه یافته و آن‌هم قرار دادن المان‌های نقش‌آفرینی در دل بازی است تا بتوان از این نسخه به‌عنوان یک ریسینگ نقش آفرینی یاد کرد. سیستم ارتقای ماشین در Forza Motorsport بدین گونه است که هر ماشین سیستم پیشرفت مخصوص به خود را دارد. با مسابقه دادن، کسب رتبه‌های برتر و عملکرد خوب در رانندگی، می‌توانید سطح ماشین خود را افزایش دهید.

مسابقات حالت Career با فورد موستانگ بازی Forza Motorsport

سیستم ارتقای فورتزا موتوراسپورت تاثیر مثبتی روی گیم‌پلی شما می‌گذارد و با ارتقای مناسب، می‌توانید بهترین خروجی را در مسابقات کسب کنید

با افزایش سطح ماشین، بازیکنان CP کسب کرده و ازطریق آن هم می‌توان ارتقاهای آزاد شده را خریداری کرد. در این سیستم پیشرفت، تمامی ارتقاها از همان ابتدا در دسترس نیستند و وابسته به سطح ماشین هستند. کلیت طراحی سطح‌ها و قرارگیری آن‌ها در دل بازی بسیار خوب است، اما اندک مشکلاتی هم وجود دارد. اولین مورد، این است که بعضی از ارتقاهای حیاتی برای یک ماشین مثل تعویض موتور ماشین یا همان Engine Swap در سطوح آخر قرار گرفته است. به خاطر عدم جذابیت بالا مسابقات بخش Career، کم پیش می‌آید که یک بازیکن بخواهد با ماشین خود مدام مسابقات را تکرار کرده تا سطح ماشین‌اش را به ۴۰ برساند تا ویژگی تعویض موتور را آزاد کند. دومین مورد، بر می‌گردد به این موضوع که پیشرفت ماشین‌ها، همیشگی نیست. برای مثال اگر با یک ماشین به سطح ۲۰ رسیده و سپس آن را فروختید، با خرید مجدد دیگر آن ماشین در سطح ۲۰ قرار ندارد و باید دوباره از صفر تلاش کنید.

جدا از این مشکلات، سیستم ارتقای فورتزا موتوراسپورت تاثیر مثبتی روی گیم‌پلی شما می‌گذارد و با ارتقای مناسب، می‌توانید بهترین خروجی را در مسابقات کسب کنید. البته که اگر در ارتقای ماشین‌ها تازه‌کار هستید، جای هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد، زیرا بازی دارای سیستم ارتقای خودکار بوده و با فشردن یک دکمه، بهترین ارتقاها باتوجه به مقدار CP شما، روی ماشین اعمال می‌شود. جدا از ارتقای ماشین، یک بخش Tune Up هم درنظر گرفته شده تا بتوانید تنظیمات دقیق‌تری را اعمال کنید. حالت Career بازی Forza Motorsport شامل پنج تور مختلف می‌شود که هر تور هم پنج سری مسابقه را به خود اختصاص داده است. تورهای بازی کلاس‌های مختلفی از ماشین‌ها را نمایش می‌دهد و بازیکنان می‌توانند در هر سری مسابقه با ماشین مورد علاقه خود مشغول تجربه بازی شود.

ماشین لوتوس و مسابقه در شب بازی بازی Forza Motorsport

حالت Career از نظر کلاس‌بندی تنوع خوبی را ارائه می‌دهد، اما آن‌چنان طراحی جذابی ندارند. صرفا برای یک دور تمام کردن، نظر شما را به خود جلب خواهند کرد. از نظر طراحی پیست و تعداد ماشین، باید بگویم که بازی Forza Motorsport بیش از ۵۰۰ ماشین مختلف دارد. تعداد ماشین‌های بازی از نظر تعداد کمتر از Forza Motorsport 7 است، اما همچنان تنوع لازم را در خود جای داده و همچنان عملکرد قابل قبولی را هم از خود به‌نمایش گذاشته است. استودیو ترن ۱۰، سازنده ریبوت فورتزا موتوراسپورت، ۲۰ پیست مسابقه‌ای را برای کاربران تدارک دیده است. وجود ۲۰ پیست مسابقه‌ای که بعضی از آن‌ها حالت‌های مختلفی از یک پیست است کمی ناامید کننده بوده و جالی خالی بعضی از پیست‌ها حسابی حس می‌شود.

وجود ۲۰ پیست مسابقه‌ای که بعضی از آن‌ها حالت‌های مختلفی از یک پیست است کمی ناامید کننده بوده و جالی خالی بعضی از پیست‌ها حسابی حس می‌شود

جدا از موارد ذکر شده، بخش آنلاین بازی فورتزا موتور اسپرت حسابی سرگرم کننده بوده و لحظات خوبی را برای کاربران فراهم می‌کند. بخش آنلاین شامل ایونت‌های ساعتی مخصوص و عمومی می‌شود و کاربران از همان ابتدا قادر به شرکت در مسابقات آنلاین نیستند. به‌عبارتی ابتدا باید سه مسابقه مختلف را در قالب مسابقات معرفی پشت سر بگذارید تا حسابی با این بخش آشنا شوید. سیستم مسابقه دادن در حالت آنلاین هم بدین صورت است که می‌توانید در قسمت تمرینی، مشغول تمرین در پیست مورد نظر شده و در ادامه مسابقه Qualify را پشت سر بگذارید تا مکان شما در شروع مسابقه مشخص شود. در انتها، در مسابقه اصلی مشغول رقابت با سایر بازیکنان جهان Forza Motorsport می‌شوید.

مسابقه در روز با مرسدس بنز در بازی Forza Motorsport

حالت آنلاین فورتزا موتوراسپورت تجربه‌ای سرگرم کننده و هیجان‌انگیز را ارائه می‌دهد

از نظر پینگ، زمان تأخیر و لگ، حالت چندنفره Forza Motorsport تجربه‌ی قابل قبولی را ارائه می‌دهد. شاید در بعضی از مسابقات آن‌چنان پینگ خوبی نداشته باشید، ولی قادر به مسابقه دادن خواهید بود و اذیت نمی‌شوید. در مسابقات آنلاین به خاطر طراحی خوب قوانین و مقررات در بازی و رویارویی با بازیکنان واقعی، رقابت کردن معنا و مفهوم واقعی خود را به‌نمایش می‌گذارد و کاربران علاقه‌مند به این بخش، حسابی سرگرم خواهند شد.

Forza Motorsport از نظر بصری به هیچ‌وجه یک بازی موفق نیست. طراحی نه چندان خوب جزئیات محیط و ماشین، دلیل اصلی این ناکامی است و حتی نورپردازی‌های خوب بازی هم نتوانسته فورتزا موتوراسپورت را از نظر بصری به یک بازی چشم‌نواز تبدیل کند. همچنین استودیو ترن ۱۰ با اینکه از ری تریسینگ استفاده کرده است، اما آنطور که باید و شاید شاهد تاثیر ری تریسینگ تو بازی نیستیم و بود و نبود آن حس نمی‌شود. به‌عبارتی می‌توان گفت که Forza Motorsport در این زمینه حتی از رقیب خود، Gran Turismo 7، عملکرد ضعیف‌تری را به نمایش گذاشته است.

مسابقه در شب در بازی Forza Motorsport

جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، هوش‌مصنوعی فورتزا موتوراسپورت عملکرد خوبی دارد و تغییر درجه سختی و طراحی گزینه‌های در دسترس برای کمک کردن به بازیکن، به‌گونه‌ای است که حتی کاربرای تازه‌وارد هم بتوانند با جهان بازی‌های شبیه‌ساز ارتباط برقرار کنند. البته که دراین‌میان بد نیست به سیستم آب و هوای بازی هم اشاره کنم که استودیو ترن ۱۰ مسابقات بازی را در شرایط آب و هوایی متفاوتی طراحی کرده تا هم تجربه‌ی بهتری را کسب کنید و هم اینکه این تغییر شرایط آب و هوایی، روی روند مسابقه دادن شما تأثیرگذار هستند.

سبقت از سایر ماشین‌ها در بازی Forza Motorsport

از نظر فنی، بازی عملکرد مناسبی دارد. شاید بعضی وقت‌ها مشکلاتی در منوهای بازی مثل منو خرید ماشین برای شما به‌وجود آید، اما آنطور که باید و شاید تاثیر خاصی را روی تجربه شما نمی‌گذارد. همچنین ریبوت فورتزا موتوراسپورت روان و بدون مشکل خاصی اجرا می‌شود. موسیقی و صداگذاری‌های بازی تجربه‌ی خوبی را القا می‌کنند. با تغییر زاویه دوربین ماشین صدایی که می‌شنوید، مثل صدای موتور اتومبیل هم تغییر کرده و حس و حال پویایی را القا می‌کند. در انتها، Forza Motorsport آن محصولی نیست که سازنده‌ها وعده داده بودند، اما یک تجربه سرگرم کننده بوده و انتظار می‌رود در آینده شاهد محتویات بیشتر و بهتری برای بازی باشیم، زیرا پتانسیل تبدیل شدن به یک ماشین سواری شبیه‌ساز همه فن حریف را دارد.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر نوشته شده است


منبع

Forza Motorsport

Forza Motorsport پتانسیل این را داشت که به بهترین بازی شبیه‌ساز رانندگی در نسل نهم تبدیل شود، اما استودیو ترن ۱۰ به خوبی نتوانسته وعده‌های خود را به واقعیت تبدیل کند. بااینکه شاهد حالت چندنفره بسیار جذابی هستیم و سیستم آب و هوایی به‌خوبی روی روند مسابقه دادن شما تاثیرگذار است، اما طراحی نامناسب هندلینگ ماشین‌ها به هنگام پیچیدن یا نوع برخورد ماشین‌ها با یکدیگر، سبب شده تا فورتزا موتوراسپورت با تمام سرگرم کننده بودن‌اش، مشکلاتی را داشته باشد که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد.
محمد صادق تواضعی

8

نقاط قوت

  • + حالت چندنفره جذاب و سرگرم کننده
  • + وجود سیستم آب و هوایی مختلف و تاثیر بسیار خوب آن‌ها روی نحوه مسابقه دادن بازیکن
  • + صداگذاری دقیق ماشین‌ها
  • + طراحی بسیار خوب هوش مصنوعی بازی
  • + وجود گزینه‌های متعدد و متنوع برای شخصی‌سازی درجه سختی و نوع کمک به کاربران تازه‌وارد

نقاط ضعف

  • - عملکرد ضعیف هندلینگ بازی به هنگام پیچیدن و همچنین برخورد ماشین‌ها با یکدیگر
  • - حضور بعضی از ارتقاهای مهم در سطوح انتهایی سیستم ارتقای ماشین
  • - عملکرد ضعیف بازی از نظر بصری
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده