بازی Planet of Lana با ارائه یک تجربه پلتفرمر و ماجراجویی جذاب به‌راحتی به یکی از بهترین بازی‌های مستقل سال تبدیل شده است.

یکی از مزایای مهم ایکس باکس گیم پس ارائه بازی‌های کوچک و مستقلی است که احتمال دارد در حالت عادی کمتر کسی فرصتی به آن دهد یا آن را تجربه کنند و بدین ترتیب سازندگان مستقل فرصت این را دارند تا بازی آن‌ها توسط بازیکنان مختلف تجربه شود. بازی Planet of Lana جدیدترین بازی مستقلی است که اخیرا عرضه شده است و با اینکه از ابتدا با گرافیک هنری جذابش و شباهت آن به انیمه‌های استودیو جیبلی مورد توجه قرار گرفته بود، اما در میان بازی‌های بزرگ و AAA عرضه شد.

داستان بازی از جایی آغاز می‌شود که یک گروه بیگانگان فضایی که گروهی ربات هستند، به سیاره و دهکده محل زندگی لانا حمله می‌کنند و تمامی مردمان آن از جمله خواهر شخصیت اصلی را دستگیر می‌کنند و با خود به سمت مکان نامشخصی می‌برند. حالا بازیکن باید با لانا به‌دنبال نجات خواهرش به یک ماجراجویی خطرناک بروند و در طول راه با موجودی بامزه و سیاه رنگ به‌نام مویی همراه شوند. گیم‌پلی بازی Planet of Lana شباهت زیادی به بازی‌های Limbo و Inside دارد. پس از یک آموزش کوتاه در مورد نحوه مواجه شدن با دشمنان و همچنین حل پازل‌ها، بازیکنان کم کم با تهدیدهای واقعی و پازل‌های سخت‌تر مواجه خواهند شد.

بیدار شدن لانا پس از بیدار شدن از شب اول تهاجم در بازی Planet of Lana

بازی Planet of Lana با الهام از بازی‌هایی چون Limbo و Inside به‌همراه Another World ساخته شده است

به‌صورت کلی گیم‌پلی بازی به نسبت ساده است و بازیکن قرار نیست با چالش خیلی سختی مواجه شود. احتمال دارد که در طول بازی با موانع سختی مواجه شوید، اما به‌صورت کلی اکثر موانع و چالش‌ها به یک شکل قابل انجام است. بازی دارای چالش یا دشمن خیلی آزار دهنده‌ای نیست و سختی بازی درواقع متعادل است. بازی در ابتدا به نسبت ساده شروع می‌شود تا بازیکن به‌خوبی با روش‌های مواجه شدن با دشمنان یا حل پازل‌ها آشنا شود. در ادامه و کم کم شاهد سخت‌تر شدن روند بازی هستیم که البته باز هم قرار نیست با موانع غیر قابل گذری مواجه شوید.

از نظر طراحی مراحل بازی شباهت زیادی به Limbo و Inside دارد، اما وجود یک همراه باعث شده است تا سازندگان Wishfully در اولین تجربه خود یک تجربه جدید را خلق کنند و صرفا به‌دنبال تکرار بازی‌های موفق دیگر نباشند. تعامل مویی و لانا بخش مهمی از گیم‌پلی بازی را تشکیل می‌دهد و برای گذر از هر مانع یا حل پازل‌ها و مقابله با دشمنان نیازمند استفاده صحیح از هر شخصیت است. صد البته که سرعت عمل بازیکن هم نقش مهمی در این موضوع دارد که در بسیاری از مواقع سرعت عمل و زمان‌بندی صحیح در زمان پریدن یا موارد دیگر بسیار حیاتی و مهم است.

اولین پازل بازی Planet of Lana

در مجموع گیم‌پلی بازی با اینکه ساده است و ممکن است در برخی از مکان‌های مرتع به شکل غیر عمد و ارادی سقوط کنید، اما تنوع نسبتا خوبی دارد که باعث می‌شود گیمر در هر مرحله با موانع جدید و تازه‌ای مواجه شود. بازی از آثار دیگری مثل چون Another World و Oddworld: Abe's Oddysee در بخش گیم‌پلی الهام گرفته است که اگر این بازی‌ها را تجربه کرده باشید، به سرعت متوجه این موضوع خواهید شد که بازی به شکل درست از این آثار الهام گرفته است. صد البته که مشکل بزرگ در این بخش تنوع پایین دشمنان است که شما قرار نیست با دشمنان خیلی زیادی مواجه شوید و کارکرد آن‌ها اکثرا به یک شکل است.

همچنین با اینکه با تعداد کمی باس فایت در طول بازی مواجه خواهید شد، اما تنوع خوبی چه از نظر ظاهری و چه از نظر مواجه شدن با آن وجود دارد. مبارزه با هر یک روش خاص خودش را دارد که بخشی از آن به همکاری لانا و مویی و بخشی دیگر به سرعت عمل بازیکن ارتباط دارد. اما در مورد پازل‌های بازی شاهد تنوع خوب و بالایی هستیم و این چیزی است که از ابتدا هم از بازی انتظارش می‌رفت. درواقع طبق انتظار مهم‌ترین بخش بازی Planet of Lana پازل‌های آن است که در مجموع بیشتر آن نه خیلی ساده هستند و نه به‌حدی سخت هستند که نتوان آن را بدون راهنما یا کمک فرد دیگری حل کنیم.

پریدن لانا از صخره در بازی Planet of Lana

گرافیک هنری و فوق‌العاده بازی Planet of Lana که با الهام از انیمه‌های استودیو جیبلی ساخته شده، مثل یک تابلو نقاشی و اثر هنری بی‌نظیر است

صد البته که بازی دارای پازل‌های دشواری هم است که باعث می‌شود بازیکن مجبور شود تا به شکل آزمون و خطا از آن عبور کند یا اینکه در محیط برای یافتن نکات یا سرنخ‌هایی در مورد آن جست‌وجو کند. مانند بخش مواجه شدن با دشمنان و باس فایت‌ها، حل پازل‌ها هم به همکاری میان لانا و مویی تا سرعت عمل بازیکن بستگی دارد و حتی احتمال دارد با ورود به محیط‌های مختلف بازی شاهد اضافه شدن مواردی باشیم که باعث شود کمی یک پازل ساده هم چالش بیشتری برای بازیکن ایجاد کند. برخلاف Limbo و Inside که تقریبا دارای روایتی نیستند، بازی Planet of Lana دارای یک روایت داستانی است که در آن لانا به‌دنبال نجات خواهرش و دیگر افراد روستا است.

با اینکه روایت بازی کمی به شکل سینمایی است، اما باز هم بازیکن با تعامل با شخصیت‌ها باید بتواند روند داستان را دنبال کند و به‌جز نام شخصیت‌ها، مابقی دیالوگ‌ها به زبان محلی دنیای بازی است. این موضوع باعث می‌شود تا اتمسفر و فضای بازی حفظ شود و همان حال و هوای مشابه Limbo و Inside را شاهد باشیم، اما احتمال دارد در بخشی از صحنه‌های بازی احساس کنیم که شاید بازی نیاز به صحنه‌های سینمایی بیشتری داشت تا داستان آن کمی جذاب‌تر شود و اطلاعات بیشتری در اختیار بازیکن قرار بگیرد.

نمایی از دنیای گذشته در بازی Planet of Lana

البته این موضوع به خودی خود یک نکته منفی نیست و درواقع صرفا براساس تجربه اثر احتمال دارد که چنین حسی به شما دست داده شود که نمی‌تواند احساس اشتباهی هم باشد. در هر حال همان‌طور که گفتم بازی Planet of Lana حداقل دارای یک خط داستانی مشخص است؛ اگرچه پایان‌بندی بازی نشان می‌دهد که بازی در حال نقد زندگی امروزی است که وسایل الکترونیکی در حال حکمرانی در دنیای امروز هستند و کم کم انسان‌ها به اسیرهای آن‌ها تبدیل می‌شوند و زندگی بدون آن‌ها ممکن نیست.

مشخصا با ایده جدید و تازه‌ای طرف نیستیم، اما نحوه روایت آن در دنیای بازی باعث می‌شود حس تازگی به بیننده دست داده شود و تجربه جدیدی را در اختیار ما قرار دهد. اما بخشی که بازی از همان ابتدا توانست نظر بسیاری را جلب کند، گرافیک هنری و جذاب بازی است. بازی Planet of Lana با الهام از انیمه‌های استودیو جیبلی به‌خصوص انیمه Spirited Away ساخته شده است و می‌توان گرافیک انیمه‌ای و هنری آن را در هر مرحله تنها تماشا کرد و از آن لذت برد. بازی مثل یک تابلو نقاشی و اثر هنری فوق‌العاده است که می‌توان بدون اینکه از محیط‌های آن خسته شد، به تماشا آن بپردازیم و لذت ببریم.

لانا و مویی در حال تماشا یک بچه و ربات مرده در بازی Planet of Lana

پایان بازی Planet of Lana نقدی به ماشینی شدن دنیای امروز است

این زیبایی هنری باعث نشده است تا سازندگان از تنوع طراحی محیط‌ها و مراحل مختلف بازی غافل شوند و بازی از تنوع فوق‌العاده‌ای از نظر محیط‌های مختلف مثل محیط‌های جنگلی تا صحرایی برخوردار است و باعث می‌شود بازیکن در طول تجربه هیچگاه از دنیای بازی خسته نشود. درکنار آن موسیقی بازی دیگر جنبه فوق‌العاده بازی Planet of Lana است که باعث می‌شود تا درکنار گرافیک هنری آن را به تجربه‌ای به مراتب دلچسب‌تری تبدیل کند. موسیقی بخش جدایی ناپذیری از روند بازی است که باعث می‌شود بازیکن از خطرات آگاه شود و همچنین صحنه‌های احساسی بار معنایی بهتری ایجاد کند.

بازی Planet of Lana یک اثر ۲.۵بعدی ماجراجویی و پلتفرمر است که با ارائه یک گیم‌پلی خوب و داستانی جالب به‌همراه پایانی قابل بحث و صحبت درکنار پازل‌های متنوع، گرافیک هنری، طراحی محیط‌های متنوع و موسیقی جذابش به یکی از بهترین تجربه‌های سال ۲۰۲۳ تبدیل شود. از این بازی از هم‌اکنون می‌توان به‌عنوان یکی از کاندیدهای اصلی بهترین بازی مستقل سال یاد کرد و شاید در میان بازی‌های بزرگی عرضه شده باشد، اما بدون شک ارزش بالایی برای تجربه کردن دارد؛ به‌خصوص اگر مشترک گیم پس باشید.

بررسی بازی روی ایکس باکس سری ایکس انجام شده است.


منبع زومجی

Planet of Lana

بازی Planet of Lana یک اثر ۲.۵بعدی ماجراجویی و پلتفرمر است که با ارائه یک گیم‌پلی خوب و داستانی جالب به‌همراه پایانی قابل بحث و صحبت درکنار پازل‌های متنوع، گرافیک هنری، طراحی محیط‌های متنوع و موسیقی جذابش به یکی از بهترین تجربه‌های سال ۲۰۲۳ تبدیل شود. از این بازی از هم‌اکنون می‌توان به‌عنوان یکی از کاندیدهای اصلی بهترین بازی مستقل سال یاد کرد و شاید در میان بازی‌های بزرگی عرضه شده باشد، اما بدون شک ارزش بالایی برای تجربه کردن دارد؛ به‌خصوص اگر مشترک گیم پس باشید.
مسیح کریمی

9

نقاط قوت

  • + گرافیک هنری و انیمه‌ای فوق‌العاده بازی
  • + موسیقی
  • + طراحی متنوع محیط‌های بازی
  • + پازل‌های متنوع
  • + وجود چالش‌های مناسب در طول روند بازی

نقاط ضعف

  • - مرگ‌های اتفاقی در طول تجربه بازی
  • - تنوع پایین دشمن‌ها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده